Etnologia Polski - etap II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2525-s1ETN1L-EP-E2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Etnologia Polski - etap II |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 1 roku |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - 30 godzin wykładów = 1p. ECTS; - 30 godzin ćwiczeń = 1p. ECTS 2. Czas studenta poświęcony na pracę indywidualną: - przygotowanie do ćwiczeń = 25 godzin = 1p. ECTS 3. Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń = 25 godzin = 1p. ECTS - Przygotowanie do egzaminu = 25 godzin = 1p. ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student / studentka: K_W09 Posiada podstawową wiedzę z zakresu najnowszych osiągnięć metodologicznych antropologii kulturowej oraz osiągnięć badawczych dotyczących etnologii Polski i Europy oraz obszarów pozaeuropejskich. P6S_WGP6S_WK K_W10 Posiada podstawową wiedzę z zakresu najnowszych osiągnięć metodologicznych oraz osiągnięć badawczych dotyczących badań nad tożsamością etniczną i kulturową oraz badań nad sztuką, a także z zakresu teorii kultury. P6S_WGP6S_WK |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student / studentka: K_U08 Potrafi w zakresie podstawowym określić konsekwencje zastosowania w badaniach różnych sposobów interpretacji kultur (ewolucjonizm, funkcjonalizm, materializm, feminizm, strukturalizm, etnometodologia, teoria krytyczna, studia kulturowe, postmodernizm). P6S_UW K_U11 Potrafi napisać opracowanie na zadany temat, z zastosowaniem warsztatu naukowego (recenzji, pisemnego referatu oraz krótkich notatek z wykładu, lektury itp.). P6S_UK K_U13 Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne oraz analizować ich przyczyny i przebieg w ramach posiadanej wiedzy o procesach społecznych. P6S_UW K_U15 Pojmuje potrzebę ciągłego samokształcenia i stałego rozwoju intelektualnego. P6S_UU |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student / studentka: K_K04 Ma świadomość potrzeby i odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego w jego prawdziwej postaci. Odczuwa potrzebę ochrony dziedzictwa kulturowego wszystkich obszarów świata. P6S_KO K_K06 Rozumie potrzebę popularyzacji idei dialogu międzykulturowego (między-etnicznego i między-religijnego) P6S_KO |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, konwersatoryjny, problemowy, pokaz, dyskusja, praca w grupach, mini-referaty, prezentacje. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie zagadnień dotyczących etnologii Polski. Wykłady obejmować będą wiedzę z zakresu kultury społecznej i duchowej XIX-wiecznej wsi. Zrozumienie symboliki ludowej i tradycyjnego światopoglądu umożliwi zrozumienie współczesnej kultury. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują następujące zagadnienia: Tradycyjna rodzina wiejska Światopogląd wsi polskiej XIX i początku XX wieku Katolicyzm ludowy w Polsce Tradycyjna obrzędowość rodzinna Tradycyjna obrzędowość doroczna Elementy tradycyjne w polskiej współczesnej obrzędowości i obyczajach Przemiany obrzędowości w Polsce. |
Literatura: |
Bukraba-Rylska I., Kultura ludowa – wieś – mieszkańcy wsi, Polska Akademia Nauk. Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa, Warszawa 2001. Burszta J., Chłopskie źródła kultury, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1985. Burszta J., Kultura ludowa – kultura narodowa, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1974. Burszta J., Kultura ludowa – kultura narodowa, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1974. Bystroń J. St., Etnografia Polski, Czytelnik, Warszawa 1947. Czarnowski S., Kultura religijna wiejskiego ludu polskiego, w: Czarnowski S, Kultura, Warszawa: PWN 1958. Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, t. 2, Ossolineum, Wrocław 1981. Kalniuk T., Mityczni obcy. Dzieci i starcy w polskiej kulturze ludowej przełomu XIX i XX wieku Toruń 2014. Kamocki J., Kubiena J., Polski rok obrzędowy, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2008. Kolberg O., Lud. Jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce. Markowska D., Rodzina w społeczności wiejskiej, LSW 1976. Ogrodowska B., Polskie obrzędy i zwyczaje doroczne, Wydawnictwo Muza, Warszawa 2004. Etnografia Polska. Przemiany kultury ludowej, praca zbiorowa. t. 1 i 2, Ossolineum, Wrocław 1980. Simonides D., Dlaczego drzewa przestały mówić? Ludowa wizja świata, Wydawnictwo Nowik, Opole 2010. Staszczak Z. (red.), Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, PWN, Warszawa-Poznań 1987. (wybrane pojęcia). Stomma Ludwik, Antropologia wsi polskiej XIX wieku oraz wybrane eseje, Łódź 1992. Tomicka J. i Tomicki R., Drzewo życia, LSW 1975 Wyrzeczysko: O świętowaniu w Polsce, red. Ciołek, Olędzki, Zadrożyńska, LSW 1976 Zadrożyńska A., Powtarzać czas początku, cz 1 i 2, Warszawa 1985, 1988 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład i ćwiczenia są całością. Warunkiem koniecznym przystąpienia do egzaminu z wykładu jest wcześniejsze pozytywne zaliczenie ćwiczeń. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie wypadkowej z obecności, aktywności i przygotowanych prezentacji . Zaliczenie wykładu odbywa się drogą egzaminu pisemnego. Egzamin pisemny – K_W09, K_W10 Referat– K_W09, K_W10, K_U11 Prezentacje – K_W09, K_W10, K_U13 Aktywność - K_K06 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Książek | |
Prowadzący grup: | Joanna Książek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie zagadnień dotyczących etnologii Polski. Wykłady obejmować będą wiedzę z zakresu kultury społecznej i duchowej XIX-wiecznej wsi. Zrozumienie symboliki ludowej i tradycyjnego światopoglądu umożliwi zrozumienie współczesnej kultury. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują następujące zagadnienia: Światopogląd wsi polskiej XIX i początku XX wieku Religijność ludowa w Polsce Zwyczaj, obrzęd, rytuał - analiza pojęć, charakterystyka. Źródła i mechanizmy kształtowania się ludowej wizji świata społeczeństw tradycyjnych: rola mitów, znaczenie symboliki, sens rytuałów. Techniki i podejścia interpretacyjne tradycyjnej obrzędowości kultury ludowej. Tradycyjna obrzędowość rodzinna Tradycyjna obrzędowość doroczna Przemiany obrzędowości w Polsce. Elementy tradycyjne w polskiej współczesnej obrzędowości i obyczajach Tradycyjna i nietradycyjna obrzędowość w ujęciach współczesnej etnologii. |
|
Uwagi: |
Zajęcia w cyklu prowadzone są w trybie zdalnym, w formie synchronicznych spotkań audio-wideo za pośrednictwem platformy Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Książek | |
Prowadzący grup: | Joanna Książek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie zagadnień dotyczących etnologii Polski. Wykłady obejmować będą wiedzę z zakresu kultury społecznej i duchowej XIX-wiecznej wsi. Zrozumienie symboliki ludowej i tradycyjnego światopoglądu umożliwi zrozumienie współczesnej kultury. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują następujące zagadnienia: Światopogląd wsi polskiej XIX i początku XX wieku Religijność ludowa w Polsce Zwyczaj, obrzęd, rytuał - analiza pojęć, charakterystyka. Źródła i mechanizmy kształtowania się ludowej wizji świata społeczeństw tradycyjnych: rola mitów, znaczenie symboliki, sens rytuałów. Techniki i podejścia interpretacyjne tradycyjnej obrzędowości kultury ludowej. Tradycyjna obrzędowość rodzinna Tradycyjna obrzędowość doroczna Przemiany obrzędowości w Polsce. Elementy tradycyjne w polskiej współczesnej obrzędowości i obyczajach Tradycyjna i nietradycyjna obrzędowość w ujęciach współczesnej etnologii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Książek | |
Prowadzący grup: | Joanna Książek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie zagadnień dotyczących etnologii Polski. Wykłady obejmować będą wiedzę z zakresu kultury społecznej i duchowej XIX-wiecznej wsi. Zrozumienie symboliki ludowej i tradycyjnego światopoglądu umożliwi zrozumienie współczesnej kultury. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują następujące zagadnienia: Światopogląd wsi polskiej XIX i początku XX wieku Religijność ludowa w Polsce Zwyczaj, obrzęd, rytuał - analiza pojęć, charakterystyka. Źródła i mechanizmy kształtowania się ludowej wizji świata społeczeństw tradycyjnych: rola mitów, znaczenie symboliki, sens rytuałów. Techniki i podejścia interpretacyjne tradycyjnej obrzędowości kultury ludowej. Tradycyjna obrzędowość rodzinna Tradycyjna obrzędowość doroczna Przemiany obrzędowości w Polsce. Elementy tradycyjne w polskiej współczesnej obrzędowości i obyczajach Tradycyjna i nietradycyjna obrzędowość w ujęciach współczesnej etnologii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.