Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Folklor muzyczno-taneczny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2525-s1ETN1L-FMT Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo
Nazwa przedmiotu: Folklor muzyczno-taneczny
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 1 roku
Punkty ECTS i inne: 3.00
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

Obecność na zajęciach (stacjonarnie lub online): 30 godz.

Praca w grupie on-line: 10 godz.

Realizacja obowiązkowych zadań warsztatowych: 30 godz.

Przygotowanie do zaliczenia końcowego zajęć: 20 godz.

Łącznie: 90 godz.

Efekty uczenia się - wiedza:

Student rozumie odrębność etnologii i jej powiązania z innymi dyscyplinami nauki (historią, socjologią, historią sztuki, teorią kultury, folklorystyką) oraz pojmuje drogi i kierunki jej rozwoju (K_W02);


Posiada podstawową wiedzę z zakresu terminologii i metodologii badań etnologii i antropologii kulturowej, w tym metodyki badań terenowych oraz metodologii innych dziedzin badań nad kulturą (K_W04);


Ma elementarną wiedzę o strukturze społecznej i instytucjach społecznych oraz ich wpływie na miejsce i rolę jednostki w społeczeństwie, a także o procesach zmian struktur i instytucji społecznych, włącznie z konsekwencjami tych zmian (K_W15).

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student potrafi wyszukiwać informacje i materiały w oparciu o literaturę, badania terenowe i archiwalne oraz wykorzystując źródła internetowe (K_U01);


Potrafi zdobyte materiały analizować, ocenić, zinterpretować i wykorzystać w opracowaniu naukowym i dyskusji (K_U02);


Potrafi formułować tezy i przeprowadzać analizę porównawczą źródeł w zakresie etnologii, muzealnictwa, folkloru (K_U03).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student potrafi podjąć i przeprowadzać działania badawcze i interpretacyjne pracując w grupie, przyjmując zarówno funkcję lidera, jak i szeregowego członka grupy (K_K02);


Umie ustalać priorytety dla prowadzonych działań, dobierając tematy badawcze pod względem ich wartości naukowej oraz własnych możliwości (K_K03);


Ma świadomość potrzeby i odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego w jego prawdziwej postaci. Odczuwa potrzebę ochrony dziedzictwa kulturowego wszystkich obszarów świata (K_K06).

Metody dydaktyczne:

Zajęcia będą prowadzone synchronicznie. Zostanie zastosowana metoda hybrydowa.

Metoda eksponująca: film,

Metoda problemowa: wykład konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna

Metoda aktywizująca: gry edukacyjne

Metoda sprawdzająca: ustna weryfikacja zdobytej wiedzy, na co składają się: aktywny udział w dyskusji prowadzonej w oparciu o znajomość tekstu przewodniego, ocena prezentacji multimedialnej na zaproponowany wcześniej temat


Metody zdalne:

- wideo spotkania typy webinar

- MS Office - Teams

- praca koncepcyjna

- prezentacje online

- praca nad zagadnieniami z wykorzystaniem programów Trello lub Asana

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- tekst programowany

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów

Skrócony opis:

Przedmiotem zajęć będzie folklor tradycyjny (kultury ludowej w Polsce oraz/lub wybranych kultur społeczności pozaeuropejskich) w kontekście twórczości słownej i taneczno-muzycznnej oraz ich przeobrażenia.

Pełny opis:

W ramach zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia związane z folklorem oraz charakterystykę muzyki ludowej i tańca ludowego, metodologię badań nad tańcem oraz muzyką ludową, a także współczesne przejawy folkloru taneczno-muzycznego, folkloru miejskiego, folku. Po niezbędnym wprowadzeniu teoretycznym studenci poznają od strony praktycznej wybrane ludowe formy taneczne, metody emisji głosu i techniki śpiewu tradycyjnego, w tym przede wszystkim śpiew biały. Ważną częścią zajęć są wizyty w magazynach Muzeum Etnograficznym w Toruniu, w których studenci mogą zobaczyć zbiory instrumentów ludowych.

Literatura:

- Bielawski Ludwik (red.), Taniec, rytuał i muzyka, Warszawa 1997.

- Bielawski Ludwik, Muzyka ludowa w tradycji i życiu współczesnym, [w:] Oskar Kolberg prekursor antropologii kultury, Warszawa 1995, s.147-155.

- Bieńkowski Andrzej, Ostatni wiejscy muzykanci. Ludzie, obyczaje, muzyka, Warszawa 2001.

- Burszta Wojciech, Kultura – ludowość – postfolkloryzm [w:] tegoż, Wymiary antropologicznego poznania kultury, Poznań 1992, s.188-212.

- Dadak-Kozicka J. Katarzyna, Folklor sztuką życia. U źródeł antropologii muzyki, Warszawa 1996.

- Dahlig Piotr, Muzyka ludowa we współczesnym społeczeństwie, Warszawa 1987.

- Dąbrowska Grażyna W., Taniec w polskiej tradycji. Leksykon, Warszawa 2006.

- Krzyżaniak Barbara, Lange Roderyk, Pawlak Aleksander, Folklor Kujaw, Poznań 2001.

- Kubinowski Dariusz (red.), Etnopedagogika taneczna w okresie transformacji. Proces rekonstrukcji rodzimych tradycji tanecznych a współczesne przemiany instytucjonalnej działalności kulturalnej w Polsce, Lublin 2002.

- Lange Roderyk, Tradycyjny taniec ludowy w Polsce i jego przeobrażenia w czasie i przestrzeni, Londyn 1978.

- Lange Roderyk, O istocie tańca i jego przejawach w kulturze. Perspektywa antropologiczna, Poznań 2009.

- Lange Roderyk, Taniec ludowy w pracach Muzeum Etnograficznego w Toruniu. Metoda pracy i kwestionariusz, Poznań 1995.

- Olędzki Stanisław, Polskie instrumenty ludowe, Kraków 1978.

- Sobiescy Jadwiga i Maria, Polska muzyka ludowa i jej problemy, Warszawa 1973.

Strony internetowe:

www.kulturaludowa.pl

http://muzykatradycyjna.com

Metody i kryteria oceniania:

Ocena zależeć będzie od trzech czynników:

W przypadku zajęć stacjonarnych:

pisemnego sprawdzianu końcowego, aktywności na zajęciach, obecności na zajęciach.

W przypadku zajęć zdalnych:

zaliczenie ustne podczas spotkania online (MSteams), aktywność na zajęciach, obecność na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)

Okres: 2018-02-26 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Lesner-Szwarc
Prowadzący grup: Renata Lesner-Szwarc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W ramach zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia związane z folklorem oraz charakterystykę muzyki ludowej i tańca ludowego, metodologię badań nad tańcem oraz muzyką ludową, a także współczesne przejawy folkloru taneczno-muzycznego, folkloru miejskiego, folku. Po niezbędnym wprowadzeniu teoretycznym studenci poznają od strony praktycznej wybrane ludowe formy taneczne, metody emisji głosu i techniki śpiewu tradycyjnego, w tym przede wszystkim śpiew biały. Ważną częścią zajęć są wizyty w magazynach Muzeum Etnograficznym w Toruniu, w których studenci mogą zobaczyć zbiory instrumentów ludowych.

Pełny opis:

W ramach zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia związane z folklorem oraz charakterystykę muzyki ludowej i tańca ludowego, metodologię badań nad tańcem oraz muzyką ludową, a także współczesne przejawy folkloru taneczno-muzycznego, folkloru miejskiego, folku. Po niezbędnym wprowadzeniu teoretycznym studenci poznają od strony praktycznej wybrane ludowe formy taneczne, metody emisji głosu i techniki śpiewu tradycyjnego, w tym przede wszystkim śpiew biały. Ważną częścią zajęć są wizyty w magazynach Muzeum Etnograficznym w Toruniu, w których studenci mogą zobaczyć zbiory instrumentów ludowych.

Literatura:

- Bielawski Ludwik (red.), Taniec, rytuał i muzyka, Warszawa 1997.

- Bielawski Ludwik, Muzyka ludowa w tradycji i życiu współczesnym, [w:] Oskar Kolberg prekursor antropologii kultury, Warszawa 1995, s.147-155.

- Bieńkowski Andrzej, Ostatni wiejscy muzykanci. Ludzie, obyczaje, muzyka, Warszawa 2001.

- Burszta Wojciech, Kultura – ludowość – postfolkloryzm [w:] tegoż, Wymiary antropologicznego poznania kultury, Poznań 1992, s.188-212.

- Dadak-Kozicka J. Katarzyna, Folklor sztuką życia. U źródeł antropologii muzyki, Warszawa 1996.

- Dahlig Piotr, Muzyka ludowa we współczesnym społeczeństwie, Warszawa 1987.

- Dąbrowska Grażyna W., Taniec w polskiej tradycji. Leksykon, Warszawa 2006.

- Krzyżaniak Barbara, Lange Roderyk, Pawlak Aleksander, Folklor Kujaw, Poznań 2001.

- Kubinowski Dariusz (red.), Etnopedagogika taneczna w okresie transformacji. Proces rekonstrukcji rodzimych tradycji tanecznych a współczesne przemiany instytucjonalnej działalności kulturalnej w Polsce, Lublin 2002.

- Lange Roderyk, Tradycyjny taniec ludowy w Polsce i jego przeobrażenia w czasie i przestrzeni, Londyn 1978.

- Lange Roderyk, O istocie tańca i jego przejawach w kulturze. Perspektywa antropologiczna, Poznań 2009.

- Lange Roderyk, Taniec ludowy w pracach Muzeum Etnograficznego w Toruniu. Metoda pracy i kwestionariusz, Poznań 1995.

- Olędzki Stanisław, Polskie instrumenty ludowe, Kraków 1978.

- Sobiescy Jadwiga i Maria, Polska muzyka ludowa i jej problemy, Warszawa 1973.

Strony internetowe:

www.kulturaludowa.pl

http://muzykatradycyjna.com

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-25 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nadolska-Styczyńska
Prowadzący grup: Renata Lesner-Szwarc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Lesner-Szwarc
Prowadzący grup: Renata Lesner-Szwarc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiotem zajęć będzie folklor tradycyjny (kultury ludowej w Polsce oraz/lub wybranych kultur społeczności pozaeuropejskich) w kontekście twórczości słownej i taneczno-muzycznnej oraz ich przeobrażenia.

Pełny opis:

W ramach zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia związane z folklorem oraz charakterystykę muzyki ludowej i tańca ludowego, metodologię badań nad tańcem oraz muzyką ludową, a także współczesne przejawy folkloru taneczno-muzycznego, folkloru miejskiego, folku. Po niezbędnym wprowadzeniu teoretycznym studenci poznają od strony praktycznej wybrane ludowe formy taneczne, metody emisji głosu i techniki śpiewu tradycyjnego, w tym przede wszystkim śpiew biały.

Literatura:

- Bielawski Ludwik (red.), Taniec, rytuał i muzyka, Warszawa 1997.

- Bielawski Ludwik, Muzyka ludowa w tradycji i życiu współczesnym, [w:] Oskar Kolberg prekursor antropologii kultury, Warszawa 1995, s.147-155.

- Bieńkowski Andrzej, Ostatni wiejscy muzykanci. Ludzie, obyczaje, muzyka, Warszawa 2001.

- Burszta Wojciech, Kultura – ludowość – postfolkloryzm [w:] tegoż, Wymiary antropologicznego poznania kultury, Poznań 1992, s.188-212.

- Dadak-Kozicka J. Katarzyna, Folklor sztuką życia. U źródeł antropologii muzyki, Warszawa 1996.

- Dahlig Piotr, Muzyka ludowa we współczesnym społeczeństwie, Warszawa 1987.

- Dąbrowska Grażyna W., Taniec w polskiej tradycji. Leksykon, Warszawa 2006.

- Krzyżaniak Barbara, Lange Roderyk, Pawlak Aleksander, Folklor Kujaw, Poznań 2001.

- Kubinowski Dariusz (red.), Etnopedagogika taneczna w okresie transformacji. Proces rekonstrukcji rodzimych tradycji tanecznych a współczesne przemiany instytucjonalnej działalności kulturalnej w Polsce, Lublin 2002.

- Lange Roderyk, Tradycyjny taniec ludowy w Polsce i jego przeobrażenia w czasie i przestrzeni, Londyn 1978.

- Lange Roderyk, O istocie tańca i jego przejawach w kulturze. Perspektywa antropologiczna, Poznań 2009.

- Lange Roderyk, Taniec ludowy w pracach Muzeum Etnograficznego w Toruniu. Metoda pracy i kwestionariusz, Poznań 1995.

- Olędzki Stanisław, Polskie instrumenty ludowe, Kraków 1978.

- Sobiescy Jadwiga i Maria, Polska muzyka ludowa i jej problemy, Warszawa 1973.

Strony internetowe:

www.kulturaludowa.pl

http://muzykatradycyjna.com

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nadolska-Styczyńska
Prowadzący grup: Renata Lesner-Szwarc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiotem zajęć będzie folklor tradycyjny (kultury ludowej w Polsce oraz/lub wybranych kultur społeczności pozaeuropejskich) w kontekście twórczości słownej i taneczno-muzycznnej oraz ich przeobrażenia.

Pełny opis:

W ramach zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia związane z folklorem oraz charakterystykę muzyki ludowej i tańca ludowego, metodologię badań nad tańcem oraz muzyką ludową, a także współczesne przejawy folkloru taneczno-muzycznego, folkloru miejskiego, folku. Po niezbędnym wprowadzeniu teoretycznym studenci poznają od strony praktycznej wybrane ludowe formy taneczne, metody emisji głosu i techniki śpiewu tradycyjnego, w tym przede wszystkim śpiew biały.

Literatura:

- Bielawski Ludwik (red.), Taniec, rytuał i muzyka, Warszawa 1997.

- Bielawski Ludwik, Muzyka ludowa w tradycji i życiu współczesnym, [w:] Oskar Kolberg prekursor antropologii kultury, Warszawa 1995, s.147-155.

- Bieńkowski Andrzej, Ostatni wiejscy muzykanci. Ludzie, obyczaje, muzyka, Warszawa 2001.

- Burszta Wojciech, Kultura – ludowość – postfolkloryzm [w:] tegoż, Wymiary antropologicznego poznania kultury, Poznań 1992, s.188-212.

- Dadak-Kozicka J. Katarzyna, Folklor sztuką życia. U źródeł antropologii muzyki, Warszawa 1996.

- Dahlig Piotr, Muzyka ludowa we współczesnym społeczeństwie, Warszawa 1987.

- Dąbrowska Grażyna W., Taniec w polskiej tradycji. Leksykon, Warszawa 2006.

- Krzyżaniak Barbara, Lange Roderyk, Pawlak Aleksander, Folklor Kujaw, Poznań 2001.

- Kubinowski Dariusz (red.), Etnopedagogika taneczna w okresie transformacji. Proces rekonstrukcji rodzimych tradycji tanecznych a współczesne przemiany instytucjonalnej działalności kulturalnej w Polsce, Lublin 2002.

- Lange Roderyk, Tradycyjny taniec ludowy w Polsce i jego przeobrażenia w czasie i przestrzeni, Londyn 1978.

- Lange Roderyk, O istocie tańca i jego przejawach w kulturze. Perspektywa antropologiczna, Poznań 2009.

- Lange Roderyk, Taniec ludowy w pracach Muzeum Etnograficznego w Toruniu. Metoda pracy i kwestionariusz, Poznań 1995.

- Olędzki Stanisław, Polskie instrumenty ludowe, Kraków 1978.

- Sobiescy Jadwiga i Maria, Polska muzyka ludowa i jej problemy, Warszawa 1973.

Strony internetowe:

www.kulturaludowa.pl

http://muzykatradycyjna.com

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Lesner-Szwarc
Prowadzący grup: Renata Lesner-Szwarc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiotem zajęć będzie folklor tradycyjny (kultury ludowej w Polsce oraz/lub wybranych kultur społeczności pozaeuropejskich) w kontekście twórczości słownej i taneczno-muzycznnej oraz ich przeobrażenia.

Pełny opis:

W ramach zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia związane z folklorem oraz charakterystykę muzyki ludowej i tańca ludowego, metodologię badań nad tańcem oraz muzyką ludową, a także współczesne przejawy folkloru taneczno-muzycznego, folkloru miejskiego, folku. Po niezbędnym wprowadzeniu teoretycznym studenci poznają od strony praktycznej wybrane ludowe formy taneczne, metody emisji głosu i techniki śpiewu tradycyjnego, w tym przede wszystkim śpiew biały.

Literatura:

- Bielawski Ludwik (red.), Taniec, rytuał i muzyka, Warszawa 1997.

- Bielawski Ludwik, Muzyka ludowa w tradycji i życiu współczesnym, [w:] Oskar Kolberg prekursor antropologii kultury, Warszawa 1995, s.147-155.

- Bieńkowski Andrzej, Ostatni wiejscy muzykanci. Ludzie, obyczaje, muzyka, Warszawa 2001.

- Burszta Wojciech, Kultura – ludowość – postfolkloryzm [w:] tegoż, Wymiary antropologicznego poznania kultury, Poznań 1992, s.188-212.

- Dadak-Kozicka J. Katarzyna, Folklor sztuką życia. U źródeł antropologii muzyki, Warszawa 1996.

- Dahlig Piotr, Muzyka ludowa we współczesnym społeczeństwie, Warszawa 1987.

- Dąbrowska Grażyna W., Taniec w polskiej tradycji. Leksykon, Warszawa 2006.

- Krzyżaniak Barbara, Lange Roderyk, Pawlak Aleksander, Folklor Kujaw, Poznań 2001.

- Kubinowski Dariusz (red.), Etnopedagogika taneczna w okresie transformacji. Proces rekonstrukcji rodzimych tradycji tanecznych a współczesne przemiany instytucjonalnej działalności kulturalnej w Polsce, Lublin 2002.

- Lange Roderyk, Tradycyjny taniec ludowy w Polsce i jego przeobrażenia w czasie i przestrzeni, Londyn 1978.

- Lange Roderyk, O istocie tańca i jego przejawach w kulturze. Perspektywa antropologiczna, Poznań 2009.

- Lange Roderyk, Taniec ludowy w pracach Muzeum Etnograficznego w Toruniu. Metoda pracy i kwestionariusz, Poznań 1995.

- Olędzki Stanisław, Polskie instrumenty ludowe, Kraków 1978.

- Sobiescy Jadwiga i Maria, Polska muzyka ludowa i jej problemy, Warszawa 1973.

Strony internetowe:

www.kulturaludowa.pl

http://muzykatradycyjna.com

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.