Folklor muzyczno-taneczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2525-s1ETN1L-FMT |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Folklor muzyczno-taneczny |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 1 roku |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Obecność na zajęciach (stacjonarnie lub online): 30 godz. Praca w grupie on-line: 10 godz. Realizacja obowiązkowych zadań warsztatowych: 30 godz. Przygotowanie do zaliczenia końcowego zajęć: 20 godz. Łącznie: 90 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student rozumie odrębność etnologii i jej powiązania z innymi dyscyplinami nauki (historią, socjologią, historią sztuki, teorią kultury, folklorystyką) oraz pojmuje drogi i kierunki jej rozwoju (K_W02); Posiada podstawową wiedzę z zakresu terminologii i metodologii badań etnologii i antropologii kulturowej, w tym metodyki badań terenowych oraz metodologii innych dziedzin badań nad kulturą (K_W04); Ma elementarną wiedzę o strukturze społecznej i instytucjach społecznych oraz ich wpływie na miejsce i rolę jednostki w społeczeństwie, a także o procesach zmian struktur i instytucji społecznych, włącznie z konsekwencjami tych zmian (K_W15). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi wyszukiwać informacje i materiały w oparciu o literaturę, badania terenowe i archiwalne oraz wykorzystując źródła internetowe (K_U01); Potrafi zdobyte materiały analizować, ocenić, zinterpretować i wykorzystać w opracowaniu naukowym i dyskusji (K_U02); Potrafi formułować tezy i przeprowadzać analizę porównawczą źródeł w zakresie etnologii, muzealnictwa, folkloru (K_U03). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student potrafi podjąć i przeprowadzać działania badawcze i interpretacyjne pracując w grupie, przyjmując zarówno funkcję lidera, jak i szeregowego członka grupy (K_K02); Umie ustalać priorytety dla prowadzonych działań, dobierając tematy badawcze pod względem ich wartości naukowej oraz własnych możliwości (K_K03); Ma świadomość potrzeby i odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego w jego prawdziwej postaci. Odczuwa potrzebę ochrony dziedzictwa kulturowego wszystkich obszarów świata (K_K06). |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia będą prowadzone synchronicznie. Zostanie zastosowana metoda hybrydowa. Metoda eksponująca: film, Metoda problemowa: wykład konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna Metoda aktywizująca: gry edukacyjne Metoda sprawdzająca: ustna weryfikacja zdobytej wiedzy, na co składają się: aktywny udział w dyskusji prowadzonej w oparciu o znajomość tekstu przewodniego, ocena prezentacji multimedialnej na zaproponowany wcześniej temat Metody zdalne: - wideo spotkania typy webinar - MS Office - Teams - praca koncepcyjna - prezentacje online - praca nad zagadnieniami z wykorzystaniem programów Trello lub Asana |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć będzie folklor tradycyjny (kultury ludowej w Polsce oraz/lub wybranych kultur społeczności pozaeuropejskich) w kontekście twórczości słownej i taneczno-muzycznnej oraz ich przeobrażenia. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia związane z folklorem oraz charakterystykę muzyki ludowej i tańca ludowego, metodologię badań nad tańcem oraz muzyką ludową, a także współczesne przejawy folkloru taneczno-muzycznego, folkloru miejskiego, folku. Po niezbędnym wprowadzeniu teoretycznym studenci poznają od strony praktycznej wybrane ludowe formy taneczne, metody emisji głosu i techniki śpiewu tradycyjnego, w tym przede wszystkim śpiew biały. Ważną częścią zajęć są wizyty w magazynach Muzeum Etnograficznym w Toruniu, w których studenci mogą zobaczyć zbiory instrumentów ludowych. |
Literatura: |
- Bielawski Ludwik (red.), Taniec, rytuał i muzyka, Warszawa 1997. - Bielawski Ludwik, Muzyka ludowa w tradycji i życiu współczesnym, [w:] Oskar Kolberg prekursor antropologii kultury, Warszawa 1995, s.147-155. - Bieńkowski Andrzej, Ostatni wiejscy muzykanci. Ludzie, obyczaje, muzyka, Warszawa 2001. - Burszta Wojciech, Kultura – ludowość – postfolkloryzm [w:] tegoż, Wymiary antropologicznego poznania kultury, Poznań 1992, s.188-212. - Dadak-Kozicka J. Katarzyna, Folklor sztuką życia. U źródeł antropologii muzyki, Warszawa 1996. - Dahlig Piotr, Muzyka ludowa we współczesnym społeczeństwie, Warszawa 1987. - Dąbrowska Grażyna W., Taniec w polskiej tradycji. Leksykon, Warszawa 2006. - Krzyżaniak Barbara, Lange Roderyk, Pawlak Aleksander, Folklor Kujaw, Poznań 2001. - Kubinowski Dariusz (red.), Etnopedagogika taneczna w okresie transformacji. Proces rekonstrukcji rodzimych tradycji tanecznych a współczesne przemiany instytucjonalnej działalności kulturalnej w Polsce, Lublin 2002. - Lange Roderyk, Tradycyjny taniec ludowy w Polsce i jego przeobrażenia w czasie i przestrzeni, Londyn 1978. - Lange Roderyk, O istocie tańca i jego przejawach w kulturze. Perspektywa antropologiczna, Poznań 2009. - Lange Roderyk, Taniec ludowy w pracach Muzeum Etnograficznego w Toruniu. Metoda pracy i kwestionariusz, Poznań 1995. - Olędzki Stanisław, Polskie instrumenty ludowe, Kraków 1978. - Sobiescy Jadwiga i Maria, Polska muzyka ludowa i jej problemy, Warszawa 1973. Strony internetowe: www.kulturaludowa.pl http://muzykatradycyjna.com |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena zależeć będzie od trzech czynników: W przypadku zajęć stacjonarnych: pisemnego sprawdzianu końcowego, aktywności na zajęciach, obecności na zajęciach. W przypadku zajęć zdalnych: zaliczenie ustne podczas spotkania online (MSteams), aktywność na zajęciach, obecność na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Lesner-Szwarc | |
Prowadzący grup: | Renata Lesner-Szwarc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć będzie folklor tradycyjny (kultury ludowej w Polsce oraz/lub wybranych kultur społeczności pozaeuropejskich) w kontekście twórczości słownej i taneczno-muzycznnej oraz ich przeobrażenia. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia związane z folklorem oraz charakterystykę muzyki ludowej i tańca ludowego, metodologię badań nad tańcem oraz muzyką ludową, a także współczesne przejawy folkloru taneczno-muzycznego, folkloru miejskiego, folku. Po niezbędnym wprowadzeniu teoretycznym studenci poznają od strony praktycznej wybrane ludowe formy taneczne, metody emisji głosu i techniki śpiewu tradycyjnego, w tym przede wszystkim śpiew biały. |
|
Literatura: |
- Bielawski Ludwik (red.), Taniec, rytuał i muzyka, Warszawa 1997. - Bielawski Ludwik, Muzyka ludowa w tradycji i życiu współczesnym, [w:] Oskar Kolberg prekursor antropologii kultury, Warszawa 1995, s.147-155. - Bieńkowski Andrzej, Ostatni wiejscy muzykanci. Ludzie, obyczaje, muzyka, Warszawa 2001. - Burszta Wojciech, Kultura – ludowość – postfolkloryzm [w:] tegoż, Wymiary antropologicznego poznania kultury, Poznań 1992, s.188-212. - Dadak-Kozicka J. Katarzyna, Folklor sztuką życia. U źródeł antropologii muzyki, Warszawa 1996. - Dahlig Piotr, Muzyka ludowa we współczesnym społeczeństwie, Warszawa 1987. - Dąbrowska Grażyna W., Taniec w polskiej tradycji. Leksykon, Warszawa 2006. - Krzyżaniak Barbara, Lange Roderyk, Pawlak Aleksander, Folklor Kujaw, Poznań 2001. - Kubinowski Dariusz (red.), Etnopedagogika taneczna w okresie transformacji. Proces rekonstrukcji rodzimych tradycji tanecznych a współczesne przemiany instytucjonalnej działalności kulturalnej w Polsce, Lublin 2002. - Lange Roderyk, Tradycyjny taniec ludowy w Polsce i jego przeobrażenia w czasie i przestrzeni, Londyn 1978. - Lange Roderyk, O istocie tańca i jego przejawach w kulturze. Perspektywa antropologiczna, Poznań 2009. - Lange Roderyk, Taniec ludowy w pracach Muzeum Etnograficznego w Toruniu. Metoda pracy i kwestionariusz, Poznań 1995. - Olędzki Stanisław, Polskie instrumenty ludowe, Kraków 1978. - Sobiescy Jadwiga i Maria, Polska muzyka ludowa i jej problemy, Warszawa 1973. Strony internetowe: www.kulturaludowa.pl http://muzykatradycyjna.com |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Grochowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Grochowski | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=320 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.