Kultury świata: Europa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2525-s1ETN1L-KS-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Kultury świata: Europa |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 1 roku |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Wykład: Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w wykładach: min. 26 godz. (dodatkowo, w razie nieobecności konsultacja z nauczycielem akademickim) Łącznie: min. 26 godz.(1 ECTS) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: np. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: np. - czytanie literatury: 4 godz. - pisanie prac: 5 godz. - przygotowanie do egzaminu: 20 godz. Łącznie: 29 godz. (1 ECTS) Ćwiczenia: Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w ćwiczeniach: min. 26 godz. (dodatkowo, w razie nieobecności na ćwiczeniach, konsultacje z nauczycielem akademickim) Łącznie: min. 26 godz.(1 ECTS) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: np. - czytanie literatury: 10 godz. - pisanie prac: 5 godz. - przygotowywanie prezentacji: 5 godz. - przygotowanie do kolokwium: 10 godz. Łącznie: 30 godz. (1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | WIEDZA (dla wykładu) K_W02. Rozumie odrębność etnologii i antropologii kulturowej oraz ich powiązania z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych i społecznych, a także pojmuje kierunki ich rozwoju. (P6S_WG; P6S_WK). K_W06. Posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu studiów etnicznych i narodowościowych, podejmujących problematykę tożsamości i konfliktów kulturowych. (P6S_WG; P6S_WK). WIEDZA (dla ćwiczeń) K_W02. Rozumie odrębność etnologii i antropologii kulturowej oraz ich powiązania z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych i społecznych, a także pojmuje kierunki ich rozwoju. (P6S_WG; P6S_WK). K_W12. Zna i rozumie zasady i metody analizy oraz interpretacji kultur od czasu kształtowania się etnologii po współczesność. (P6S_WG) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | UMIEJĘTNOŚCI (dla wykładu) K_U01. Potrafi wyszukiwać informacje oraz materiały w źródłach zastanych (literatura, archiwalia, internetowe bazy danych). (P6S_UW). K_U04. Potrafi zdobyte materiały oceniać, analizować, syntezować i wykorzystać w opracowaniu naukowym oraz dyskusji. (P6S_UW). UMIEJĘTNOŚCI (dla ćwiczeń) K_U11. Potrafi opracować pisemnie zadany temat z zastosowaniem warsztatu naukowego (recenzja, pisemny referat, esej, notatka z wykładu). (P6S_UW). K_U12. Potrafi przygotować krótkie wypowiedzi z wykorzystaniem rozmaitych źródeł i technik multimedialnych. (P6S_UW). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | KOMPETENCJE (dla wykładu) K_K01. Umie ustalać priorytety dla prowadzonych działań badawczych, dobierając tematy pod względem ich wartości naukowej, potrzeb społecznych oraz własnych możliwości. (P6S_KK). K_K03. Identyfikuje i rozstrzyga problemy etyczne związane z odpowiedzialnością za prowadzone badania i publikację ich wyników. (P6S_KK). KOMPETENCJE (dla ćwiczeń) K_K04. Ma świadomość potrzeby i odpowiedzialności za zachowanie światowego dziedzictwa kulturowego oraz odczuwa potrzebę jego ochrony. (P6S_KO). K_K06. Rozumie potrzebę popularyzacji idei dialogu międzykulturowego (etnicznego i religijnego). (P6S_KO). |
Metody dydaktyczne: | Metoda podająca: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, prelekcja, opis, objaśnienia, prezentacja multimedialna Metoda eksponująca: film, Metoda problemowa: dyskusja dydaktyczna Metoda aktywizująca: gry dydaktyczne Metoda sprawdzająca: ustna i pisemna weryfikacja zdobytej wiedzy |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przybliżanie wiedzy na temat kultury europejskiej, kształtowania się jej mozaiki etnicznej, społecznej, językowej, religijnej. Zapoznanie się z problemem kulturowego kształtowania się Europy w starożytności i w średniowieczu z uwzględnieniem rozbieżności granic kulturowych i geograficznych europejskości. Studia nad życiem: społeczno-kulturowym, gospodarczym i religijnym. Kształtowanie się idei europejskiej, rola chrześcijaństwa w jednoczeniu się Europy, grupy języków europejskich, historia wędrówek ludów, powstawanie i rozwój prądów intelektualnych, formowanie się warstw społecznych i zmiany w ich obrębie, powstawanie państw, itd. |
Pełny opis: |
Cykl obejmuje następujące jednostki: Główne kierunki etnologiczne a badania nad kulturami i ludami Europy Celem zajęć jest przedstawienie historii zainteresowań etnologicznych związanych z Europą wśród badaczy od wczesnego średniowiecza do momentu ukształtowania kierunku - Etnologii Europy a także wskazanie na podstawowe nurty w badaniach w zakresie Etnologii Europy. Europa i Europejczycy w starożytności Cele: Na zajęciach ukazane zostaną różne poziomy identyfikacji dawnych Europejczyków, którzy nie mieli świadomości bycia Europejczykami. Omówiony zostanie proces zmian znaczenia terminu Europa w czasach starożytnych. Starożytna Grecja i jej wkład w kształtowanie się kultury europejskiej Cele: Na zajęciach ukazany zostanie proces kształtowania tożsamości starożytnych Greków. Przedstawione będą te elementy kultury starożytnej Grecji które dzisiaj uważane są za dziedzictwo europejskie i na których opiera się tożsamość Europejczyków; filozofia, architektura, muzyka, teatr, itd. Starożytny Rzym i jego wkład w kulturę europejską Cele: Na zajęciach ukazany zostanie proces kształtowania tożsamości starożytnych Greków. Przedstawione będą te elementy kultury starożytnego Rzymu, które legły u podstaw kształtowania się tożsamości Europejczyków. Wędrówki ludów, barbarzyńcy Cele: Na zajęciach omówione zostaną przyczyny i skutki wędrówek ludów a także kierunki ekspansji. Ukazany będzie w ten sposób proces kształtowania się mapy etnicznej Europy. Przedstawione zostaną elementy kultury różnych ludów, zamieszkujących Europę wczesnośredniowieczną. Omówione będą grupy języków europejskich, Chrześcijaństwo a proces jednoczenia się Europy Cele: Na zajęciach omówiona będzie rola rozprzestrzeniającej się religii chrześcijańskiej w jednoczeniu się Europy Europa chrześcijańska Cele Na zajęciach ukazany zostanie proces rozprzestrzeniania chrześcijaństwa w Europie i jego wielorakie skutki. Etapy powstawania zachodniej społeczności chrześcijańskiej. Chrystianizacja a zmiana sposobów życia Cele: Na zajęciach zostanie przedstawiony proces powstawania kultury w Europie w oparciu o wzory chrześcijańskie oraz związane z tym zmiany administracyjne (powstawanie parafii, podział na diecezje itd.), zmiany w organizacji przestrzeni (kościoły, jako nowy element krajobrazu i podstawa organizowania życia religijnego), organizacji czasu (kalendarz z siedmiodniowym tygodniem, rytm roku z ciągiem świąt kościelnych), problemy wiążące się z chrystianizacją np. synkretyzm religijny, dualizm. Kształtowanie się protonarodów i państw europejskich Cele: Na zajęciach przedstawiony zostanie proces powstawania pierwszych państw europejskich, które staną się w wielu przypadkach zaczątkiem późniejszych narodów i państw narodowych |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Braudel Fernad, Gramatyka cywilizacji, przeł. Hanna Igalson-Tygielska, Oficyna Naukowa, Warszawa 2006. Davis Norman, Europa. Rozprawa historyka z historią, przeł. Tabakowska Elżbieta, Wyd. Znak, Kraków 1998 (do nowożytności). Jones P., Pennick N, A History of Pagan Europe, Routledge 2000 (Roman Empire, Celtic World, Germanic Religion). Kłoczowski Jerzy, Nasza tysiącletnia Europa, Wyd. Świat Książki, Warszawa 2010. Kożmiński Maciej (red), Cywilizacja europejska. Eseje i szkice z dziejów cywilizacji dyplomacji, Wyd. IH PAN, Kóčka Wojciech, Zagadnienia etnogenezy ludów Europy, Wyd. PAN, Wrocław 1958. Mączyńska Magdalena, Wędrówki ludów. Historia niespokojnej epoki IV i V wieku, Wyd. PWN, Warszawa–Kraków 1996. Pomian K, Europa i jej narody, przeł. M. Szpakowska, Wyd. PIW, Warszawa 1992 (procesy zjednoczeniowe - do okresu nowożytności szczegółowo). Rietbergen Peter. Europa. Dzieje kultury, przeł. Robert Barłod, Wyd. Książka i wiedza, Warszawa 2001. Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t.18, Świat grup etnicznych, red. Posern-Zieliński Aleksander, Wyd. Kurpisz, Poznań 2002 (regiony: Europa Środkowo-Wschodnia i Zachodnia). Literatura dodatkowa: Bukowski Zbigniew, Dąbrowski Krzysztof, Świat kultury europejskiej, Wyd. LSW, Warszawa 1972. Czerwonnaja S. M., Litewska emigracja i litewska kultura w Niemczech po II wojnie światowej: zmieniające się granice etnicznej enklawy, przeł. J. Książek, Toruń 2008. Halecki Oskar, Historia Europy. Jej granice i podziały, Wyd. Instytut Europy Środkowo-Wschodniej, Lublin 1994. Kalniuk Tomasz, Mity amerykańskiego wroga w wybranych obrazach z prasy pomorskiej z lat 60. XX wieku, „Społeczeństwo i Polityka”, nr 3, 2015, s 181-193. Kalniuk Tomasz, Symbolic Migrations to the Super West in Polish Pomeranian Press from 1930s., [in:] War Matters. Constructing Images of the Other (1930s to 1950s), edited by D. Demski, L. Laineste, K. Baraniecka-Olszewska, Wyd. Editions L'Harmattan, Budapest 2015, s. 312-329. Leonardo Benevolo, Miasto w dziejach Europy, Warszawa 1995, s. 169-199. Przybył Elżbieta, Święte miasta [w:] Znak 610/2006, s. 11–18. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład i ćwiczenie stanowią całość skupioną na kulturze/kulturach Europy przy zachowaniu autonomii obu form zajęć w obrębie doboru tematyki i sposobu prezentacji. Warunkiem koniecznym przystąpienia do egzaminu z wykładu jest wcześniejsze pozytywne zaliczenie ćwiczeń. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie wypadkowej z obecności, aktywności (obejmujących pisemne notatki, referaty, wypracowania) i przygotowanych prezentacji. Zaliczenie wykładu odbywa się drogą egzaminu lub pracy pisemnej i prezentacji multimedialnej. Zasady odbywania zajęć w trybie online: W przypadku konieczności prowadzenia zajęć wyłącznie w trybie zdalnym prowadzący, w razie potrzeby, udostępni materiały lub wskaże miejsca ich dostępności, bądź zaproponuje dostępne materiały alternatywne. Zajęcia odbywają się, zasadniczo, w wymiarze czasowym przewidzianym w programie studiów. Godziny zajęć pozostają te same, jak wskazane w obowiązującym planie studiów. W związku z darmowością dostępu pakietu Office 365 dla studentów platformą prowadzenia zajęć jest Microsoft Teams. Zasady zaliczenia przedmiotu na zajęciach w trybie online: Dokładne omówienie zasad ma miejsce w trakcie zajęć organizacyjnych. W razie konieczności uzyskania zaliczenia w trybie online wymagane będzie zapewnienie sobie przez studenta wystarczającego dobrego połączenia audio i wideo. Termin i godzina zaliczeń/egzaminów, zostaną ustalone przynajmniej dwa tygodnie przed ich terminem. Zmieniony tryb prowadzenia zajęć nie obniża wymagań stawianych studentom, a niekiedy oznacza konieczność zwiększonego nakładu pracy własnej studenta. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kalniuk | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kalniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zgodny z opisem w sekcji ogólnej |
|
Pełny opis: |
Podany w sekcji ogólnej |
|
Literatura: |
Zgodna z opisem w sekcji ogólnej |
|
Uwagi: |
Zasady odbywania zajęć w trybie online: W przypadku konieczności prowadzenia zajęć wyłącznie w trybie zdalnym prowadzący, w razie potrzeby, udostępni materiały lub wskaże miejsca ich dostępności, bądź zaproponuje dostępne materiały alternatywne. Zajęcia odbywają się, zasadniczo, w wymiarze czasowym przewidzianym w programie studiów. Godziny zajęć pozostają te same, jak wskazane w obowiązującym planie studiów. W związku z darmowością dostępu pakietu Office 365 dla studentów platformą prowadzenia zajęć jest Microsoft Teams, lub ew. Skype (w wersji Skype for Bussines dostępny na platformie moodle.umk https://moodle.umk.pl/mod/folder/view.php?id=6822). Zasady zaliczenia przedmiotu na zajęciach w trybie online: Dokładne omówienie zasad ma miejsce w trakcie zajęć organizacyjnych. W razie konieczności uzyskania zaliczenia w trybie online wymagane będzie zapewnienie sobie przez studenta wystarczającego dobrego połączenia audio i wideo. Termin i godzina zaliczeń/egzaminów, zostaną ustalone przynajmniej dwa tygodnie przed ich terminem. Zmieniony tryb prowadzenia zajęć nie obniża wymagań stawianych studentom, a niekiedy oznacza konieczność zwiększonego nakładu pracy własnej studenta. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kalniuk | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kalniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zgodny z opisem w sekcji ogólnej |
|
Pełny opis: |
Podany w sekcji ogólnej |
|
Literatura: |
Zgodna z opisem w sekcji ogólnej |
|
Uwagi: |
Zasady odbywania zajęć w trybie online: W przypadku konieczności prowadzenia zajęć wyłącznie w trybie zdalnym prowadzący, w razie potrzeby, udostępni materiały lub wskaże miejsca ich dostępności, bądź zaproponuje dostępne materiały alternatywne. Zajęcia odbywają się, zasadniczo, w wymiarze czasowym przewidzianym w programie studiów. Godziny zajęć pozostają te same, jak wskazane w obowiązującym planie studiów. W związku z darmowością dostępu pakietu Office 365 dla studentów platformą prowadzenia zajęć jest Microsoft Teams. Zasady zaliczenia przedmiotu na zajęciach w trybie online: Dokładne omówienie zasad ma miejsce w trakcie zajęć organizacyjnych. W razie konieczności uzyskania zaliczenia w trybie online wymagane będzie zapewnienie sobie przez studenta wystarczającego dobrego połączenia audio i wideo. Termin i godzina zaliczeń/egzaminów, zostaną ustalone przynajmniej dwa tygodnie przed ich terminem. Zmieniony tryb prowadzenia zajęć nie obniża wymagań stawianych studentom, a niekiedy oznacza konieczność zwiększonego nakładu pracy własnej studenta. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kalniuk | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kalniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zgodny z opisem w sekcji ogólnej |
|
Pełny opis: |
Podany w sekcji ogólnej |
|
Literatura: |
Zgodna z opisem w sekcji ogólnej |
|
Uwagi: |
Zasady odbywania zajęć w trybie online: W przypadku konieczności prowadzenia zajęć wyłącznie w trybie zdalnym prowadzący, w razie potrzeby, udostępni materiały lub wskaże miejsca ich dostępności, bądź zaproponuje dostępne materiały alternatywne. Zajęcia odbywają się, zasadniczo, w wymiarze czasowym przewidzianym w programie studiów. Godziny zajęć pozostają te same, jak wskazane w obowiązującym planie studiów. W związku z darmowością dostępu pakietu Office 365 dla studentów platformą prowadzenia zajęć jest Microsoft Teams. Zasady zaliczenia przedmiotu na zajęciach w trybie online: Dokładne omówienie zasad ma miejsce w trakcie zajęć organizacyjnych. W razie konieczności uzyskania zaliczenia w trybie online wymagane będzie zapewnienie sobie przez studenta wystarczającego dobrego połączenia audio i wideo. Termin i godzina zaliczeń/egzaminów, zostaną ustalone przynajmniej dwa tygodnie przed ich terminem. Zmieniony tryb prowadzenia zajęć nie obniża wymagań stawianych studentom, a niekiedy oznacza konieczność zwiększonego nakładu pracy własnej studenta. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.