Polska sztuka ludowa i nieprofesjonalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2525-s1ETN1L-PSLN |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0210) Sztuka
|
Nazwa przedmiotu: | Polska sztuka ludowa i nieprofesjonalna |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 1 roku |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu Etnologii Polski, kultury ludowej, kultury typu ludowego. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - 30 godzin wykładów = 1p. ECTS; 2. Czas studenta poświęcony na pracę indywidualną: czytanie literatury, realizacja projektu = 25 godzin = 1p. ECTS 3. Przygotowanie egzaminu = 25 godzin = 1p. ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/studentka: K_W09 Posiada podstawową wiedzę z zakresu najnowszych osiągnięć metodologicznych antropologii kulturowej oraz osiągnięć badawczych dotyczących etnologii Polski i Europy oraz obszarów pozaeuropejskich. P6S_WG P6S_WK K_W10 Posiada podstawową wiedzę z zakresu najnowszych osiągnięć metodologicznych oraz osiągnięć badawczych dotyczących badań nad tożsamością etniczną i kulturową oraz badań nad sztuką, a także z zakresu teorii kultury. P6S_WG P6S_WK |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/studentka: K_U08 Potrafi w zakresie podstawowym określić konsekwencje zastosowania w badaniach różnych sposobów interpretacji kultur (ewolucjonizm, funkcjonalizm, materializm, feminizm, strukturalizm, etnometodologia, teoria krytyczna, studia kulturowe, postmodernizm). P6S_UW K_U11 Potrafi napisać opracowanie na zadany temat, z zastosowaniem warsztatu naukowego (recenzji, pisemnego referatu oraz krótkich notatek z wykładu, lektury itp.). P6S_UK K_U13 Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne oraz analizować ich przyczyny i przebieg w ramach posiadanej wiedzy o procesach społecznych. P6S_UW K_U15 Pojmuje potrzebę ciągłego samokształcenia i stałego rozwoju intelektualnego. P6S_UU |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/studentka: K_K04 Ma świadomość potrzeby i odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego w jego prawdziwej postaci. Odczuwa potrzebę ochrony dziedzictwa kulturowego wszystkich obszarów świata. P6S_KO K_K06 Rozumie potrzebę popularyzacji idei dialogu międzykulturowego (między-etnicznego i między-religijnego). P6S_KO |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, konwersatoryjny, problemowy, pokaz multimedialny, dyskusja, wizyta w muzeum, realizacja i prezentacja projektu. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują zagadnienia dotyczące twórczości artystycznej zwanej sztuką ludową i nieprofesjonalną. Dotyczą zarówno tradycyjnej twórczości wsi przełomu XIX i XX wieku jak współczesnej twórczości nieprofesjonalnej, amatorskiej i kompensacyjnej. |
Pełny opis: |
1. Sztuka ludowa – pojęcie, cechy charakterystyczne, najczęstsze motywy, historia i etapy zainteresowania twórczością ludową 2. Inspiracje sztuki ludowej i inspiracje sztuką ludową Wytwory sztuki ludowej w Polsce: 3.- kapliczki, krzyże przydrożne, figury - sztuka użytkowa: 4. - snycerka, 5. - ceramika, 6. - tkanina (w tym dywany dwuosnowowe) 7. - wycinanka 8.- haft jako element stroju ludowego (na przykładzie kaszubskiego) - sztuki plastyczne: 9 – drzeworyty i dawne malarstwo 10 - dawna rzeźba 11. Elementy ikonografii: sylwetki świętych – sposób przedstawiania, atrybuty, sceny biblijne, apokryficzne. 12. Szuka nieprofesjonalna, amatorska, kompensacyjna – cechy charakterystyczne, typy osobowości twórców, sylwetki twórców. 13. Obecność motywów ludowych w sztuce dawnej i współczesnej. 14. Wymiary kiczu. |
Literatura: |
1. Błachowski A., Skarby w skrzyni malowanej, czyli o sztuce ludowej inaczej, Warszawa 1974 2. Błachowski A., Polska wycinaka ludowa, MET Toruń, 1986 3. Bogucki J., Sztuka Polski Ludowej, Warszawa 1983 4. Drozd – Piasecka M., Społeczne funkcje sztuki ludowej, „Etnografia Polska” T. XXVII, z.2, 1983 5. Grabowski J., Dyskusja nad zakresem pojęcia sztuki ludowej, „Polska Sztuka Ludowa” R.21 (1967) nr 4, s. 191 - 193 6. Grabowski J., Sztuka ludowa. Formy i regiony w Polsce, Warszawa 1967 7. Grabowski J., Dawny artysta ludowy, [w:] Granice sztuki, Białostocki J., Pietkiewicz K. (red.) Warszawa 1972 8. Jackowski A., Polska sztuka ludowa, Warszawa 2002 9. Jackowski A., O rzeźbach i rzeźbiarzach, Warszawa 1997 10. Jackowski A., Sztuka zwana naiwną, Warszawa 1983 11. Jackowski A., Obrazy ludowe, Lublin 1998 12. Jarnuszkiewiczowa J., Sztuka ludu polskiego, Warszawa 1967 13. Krzysztofowicz S., O sztuce ludowej w Polsce, Warszawa 1972 14. Paprocka W., Tradycja ludowa a kultura narodowa, „Etnografia Polska” T.XXVII z.2, 1983 15. Piątkowska K., Kultura a ikonosfera: etnologiczne studium wybranych przykładów ze wsi współczesnej, Łódź 1994 16. Sztuka ludowa w Polsce, Fryś E., Iracka A., Pokropek M., (red.) Warszawa 1988 17. Wojciechowski A., Z dyskusji nad pojęciami „sztuka ludowa” i „ludowość w sztuce”, „Polska Sztuka Ludowa” R.7 (1953) nr 2 18. Drozd-Piasecka M., Zachwycająco – wstydliwa strona kultury, „Etnografia Polska”, t. XLIX 2005, z. 1-2 19. Piątkowski Krzysztof, Kicz ante portas – kicz na piedestał, w: Sztuka – nie sztuka?. Fiderkiewicz Maria (red.), Wydawnictwo PRZESŁANIE, Mysłowice 1996 20. Piskorz-Branekowa Elżbieta, Polskie hafty i koronki. Zdobienia stroju ludowego, Warszawa 2009. 21. Sztuka – nie sztuka?. Fiderkiewicz Maria (red.), Wydawnictwo PRZESŁANIE, Mysłowice 1996 22. Wisłocki S.A., Socjotechniczne zabiegi mistyfikacyjne w obrębie twórczości amatorskiej w PRL – na wybranych przykładach śląskich, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” R.49, (1994), nr 1-2. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu odbywa się drogą egzaminu ustnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Książek | |
Prowadzący grup: | Joanna Książek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem prowadzenia zajęć dotyczących sztuki ludowej i nieprofesjonalnej jest zwrócenie uwagi studentów na jej różnorodność, sposoby interpretacji oraz przyjmowane definicje, a także wzbudzenie zainteresowania przemianami, jakie występowały i występują w tej dziedzinie twórczości plastycznej. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć omawiane będą nastepujące zagadnienia: 1.Podstawowe pojęcia z zakresu sztuki ludowej i nieprofesjonalnej 2. Badania nad sztuką ludową i nieprofesjonalną 3. Tradycyjna sztuka ludowa i jej charakterystyka: (tradycjonalizm, sakralność, powtarzalność wariantowość) a. Tematy i formy wypowiedzi artystycznych ( regiony, wzornictwo, techniki) 4. Inspiracje sztuki ludowej i inspiracje sztuką ludową 5. Autor i jego dzieło 6. Przemiany w sztuce ludowej i nieprofesjonalnej 7. Sztuka nieprofesjonalna, amatorska, kompensacyjna |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jackowski A., Polska sztuka ludowa, Warszawa 2002. Literatura dodatkowa: 1. Błachowski A., Skarby w skrzyni malowanej, czyli o sztuce ludowej inaczej, Warszawa 1974 2. Błachowski A., Polska wycinaka ludowa, MET Toruń, 1986 3. Bogucki J., Sztuka Polski Ludowej, Warszawa 1983 4. Drozd – Piasecka M., Społeczne funkcje sztuki ludowej, „Etnografia Polska” T. XXVII, z.2, 1983 5. Grabowski J., Dyskusja nad zakresem pojęcia sztuki ludowej, „Polska Sztuka Ludowa” R.21 (1967) nr 4, s. 191 - 193 6. Grabowski J., Sztuka ludowa. Formy i regiony w Polsce, Warszawa 1967 7. Grabowski J., Dawny artysta ludowy, [w:] Granice sztuki, Białostocki J., Pietkiewicz K. (red.) Warszawa 1972 8. Jackowski A., O rzeźbach i rzeźbiarzach, Warszawa 1997 9. Jackowski A., Sztuka zwana naiwną, Warszawa 1983 10. Jackowski A., Obrazy ludowe, Lublin 1998 11. Jarnuszkiewiczowa J., Sztuka ludu polskiego, Warszawa 1967 12. Krzysztofowicz S., O sztuce ludowej w Polsce, Warszawa 1972 13. Paprocka W., Tradycja ludowa a kultura narodowa, „Etnografia Polska” T.XXVII z.2, 1983 14. Sztuka ludowa w Polsce, Fryś E., Iracka A., Pokropek M., (red.) Warszawa 1988 15. Wojciechowski A., Z dyskusji nad pojęciami „sztuka ludowa” i „ludowość w sztuce”, „Polska Sztuka Ludowa” R.7 (1953) nr 2. 16. Drozd-Piasecka M., Zachwycająco – wstydliwa strona kultury, „Etnografia Polska”, t. XLIX 2005, z. 1-2 17. Piątkowski Krzysztof, Kicz ante portas – kicz na piedestał, w: Sztuka – nie sztuka?. Fiderkiewicz Maria (red.), Wydawnictwo PRZESŁANIE, Mysłowice 1996 18. Piskorz-Branekowa Elżbieta, Polskie hafty i koronki. Zdobienia stroju ludowego, Warszawa 2009. 19. Sztuka – nie sztuka?. Fiderkiewicz Maria (red.), Wydawnictwo PRZESŁANIE, Mysłowice 1996 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Książek | |
Prowadzący grup: | Joanna Książek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem prowadzenia zajęć dotyczących sztuki ludowej i nieprofesjonalnej jest zwrócenie uwagi studentów na jej różnorodność, sposoby interpretacji oraz przyjmowane definicje, a także wzbudzenie zainteresowania przemianami, jakie występowały i występują w tej dziedzinie twórczości plastycznej. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć omawiane będą nastepujące zagadnienia: 1.Podstawowe pojęcia z zakresu sztuki ludowej i nieprofesjonalnej 2. Badania nad sztuką ludową i nieprofesjonalną 3. Tradycyjna sztuka ludowa i jej charakterystyka: (tradycjonalizm, sakralność, powtarzalność wariantowość) a. Tematy i formy wypowiedzi artystycznych ( regiony, wzornictwo, techniki) 4. Inspiracje sztuki ludowej i inspiracje sztuką ludową 5. Autor i jego dzieło 6. Przemiany w sztuce ludowej i nieprofesjonalnej 7. Sztuka nieprofesjonalna, amatorska, kompensacyjna |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jackowski A., Polska sztuka ludowa, Warszawa 2002. Literatura dodatkowa: 1. Błachowski A., Skarby w skrzyni malowanej, czyli o sztuce ludowej inaczej, Warszawa 1974 2. Błachowski A., Polska wycinaka ludowa, MET Toruń, 1986 3. Bogucki J., Sztuka Polski Ludowej, Warszawa 1983 4. Drozd – Piasecka M., Społeczne funkcje sztuki ludowej, „Etnografia Polska” T. XXVII, z.2, 1983 5. Grabowski J., Dyskusja nad zakresem pojęcia sztuki ludowej, „Polska Sztuka Ludowa” R.21 (1967) nr 4, s. 191 - 193 6. Grabowski J., Sztuka ludowa. Formy i regiony w Polsce, Warszawa 1967 7. Grabowski J., Dawny artysta ludowy, [w:] Granice sztuki, Białostocki J., Pietkiewicz K. (red.) Warszawa 1972 8. Jackowski A., O rzeźbach i rzeźbiarzach, Warszawa 1997 9. Jackowski A., Sztuka zwana naiwną, Warszawa 1983 10. Jackowski A., Obrazy ludowe, Lublin 1998 11. Jarnuszkiewiczowa J., Sztuka ludu polskiego, Warszawa 1967 12. Krzysztofowicz S., O sztuce ludowej w Polsce, Warszawa 1972 13. Paprocka W., Tradycja ludowa a kultura narodowa, „Etnografia Polska” T.XXVII z.2, 1983 14. Sztuka ludowa w Polsce, Fryś E., Iracka A., Pokropek M., (red.) Warszawa 1988 15. Wojciechowski A., Z dyskusji nad pojęciami „sztuka ludowa” i „ludowość w sztuce”, „Polska Sztuka Ludowa” R.7 (1953) nr 2. 16. Drozd-Piasecka M., Zachwycająco – wstydliwa strona kultury, „Etnografia Polska”, t. XLIX 2005, z. 1-2 17. Piątkowski Krzysztof, Kicz ante portas – kicz na piedestał, w: Sztuka – nie sztuka?. Fiderkiewicz Maria (red.), Wydawnictwo PRZESŁANIE, Mysłowice 1996 18. Piskorz-Branekowa Elżbieta, Polskie hafty i koronki. Zdobienia stroju ludowego, Warszawa 2009. 19. Sztuka – nie sztuka?. Fiderkiewicz Maria (red.), Wydawnictwo PRZESŁANIE, Mysłowice 1996 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Książek | |
Prowadzący grup: | Joanna Książek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem prowadzenia zajęć dotyczących sztuki ludowej i nieprofesjonalnej jest zwrócenie uwagi studentów na jej różnorodność, sposoby interpretacji oraz przyjmowane definicje, a także wzbudzenie zainteresowania przemianami, jakie występowały i występują w tej dziedzinie twórczości plastycznej. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć omawiane będą nastepujące zagadnienia: 1.Podstawowe pojęcia z zakresu sztuki ludowej i nieprofesjonalnej 2. Badania nad sztuką ludową i nieprofesjonalną 3. Tradycyjna sztuka ludowa i jej charakterystyka: (tradycjonalizm, sakralność, powtarzalność wariantowość) a. Tematy i formy wypowiedzi artystycznych ( regiony, wzornictwo, techniki) 4. Inspiracje sztuki ludowej i inspiracje sztuką ludową 5. Autor i jego dzieło 6. Przemiany w sztuce ludowej i nieprofesjonalnej 7. Sztuka nieprofesjonalna, amatorska, kompensacyjna |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jackowski A., Polska sztuka ludowa, Warszawa 2002. Literatura dodatkowa: 1. Błachowski A., Skarby w skrzyni malowanej, czyli o sztuce ludowej inaczej, Warszawa 1974 2. Błachowski A., Polska wycinaka ludowa, MET Toruń, 1986 3. Bogucki J., Sztuka Polski Ludowej, Warszawa 1983 4. Drozd – Piasecka M., Społeczne funkcje sztuki ludowej, „Etnografia Polska” T. XXVII, z.2, 1983 5. Grabowski J., Dyskusja nad zakresem pojęcia sztuki ludowej, „Polska Sztuka Ludowa” R.21 (1967) nr 4, s. 191 - 193 6. Grabowski J., Sztuka ludowa. Formy i regiony w Polsce, Warszawa 1967 7. Grabowski J., Dawny artysta ludowy, [w:] Granice sztuki, Białostocki J., Pietkiewicz K. (red.) Warszawa 1972 8. Jackowski A., O rzeźbach i rzeźbiarzach, Warszawa 1997 9. Jackowski A., Sztuka zwana naiwną, Warszawa 1983 10. Jackowski A., Obrazy ludowe, Lublin 1998 11. Jarnuszkiewiczowa J., Sztuka ludu polskiego, Warszawa 1967 12. Krzysztofowicz S., O sztuce ludowej w Polsce, Warszawa 1972 13. Paprocka W., Tradycja ludowa a kultura narodowa, „Etnografia Polska” T.XXVII z.2, 1983 14. Sztuka ludowa w Polsce, Fryś E., Iracka A., Pokropek M., (red.) Warszawa 1988 15. Wojciechowski A., Z dyskusji nad pojęciami „sztuka ludowa” i „ludowość w sztuce”, „Polska Sztuka Ludowa” R.7 (1953) nr 2. 16. Drozd-Piasecka M., Zachwycająco – wstydliwa strona kultury, „Etnografia Polska”, t. XLIX 2005, z. 1-2 17. Piątkowski Krzysztof, Kicz ante portas – kicz na piedestał, w: Sztuka – nie sztuka?. Fiderkiewicz Maria (red.), Wydawnictwo PRZESŁANIE, Mysłowice 1996 18. Piskorz-Branekowa Elżbieta, Polskie hafty i koronki. Zdobienia stroju ludowego, Warszawa 2009. 19. Sztuka – nie sztuka?. Fiderkiewicz Maria (red.), Wydawnictwo PRZESŁANIE, Mysłowice 1996 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.