Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wstęp do etnologii/antropologii kulturowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2525-s1ETN1L-WE/AK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do etnologii/antropologii kulturowej
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 1 roku
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowej wiedzy o człowieku jako twórcy, nosicielu i odbiorcy kultury.

Całkowity nakład pracy studenta:

125-150 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

Posiada uporządkowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu etnologii i

antropologii kulturowej w systemie nauk humanistycznych i społecznych oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01).

Rozumie odrębność etnologii i antropologii kulturowej oraz ich powiązania z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych i społecznych, a także pojmuje kierunki ich rozwoju (K_W02).

Efekty uczenia się - umiejętności:

Potrafi wyszukiwać informacje oraz materiały w źródłach zastanych (literatura, archiwalia, internetowe bazy danych) (K_U01).

Posiada umiejętności prowadzenia polemiki, argumentacji naukowej i przyjmowania krytyki własnych poglądów oraz formułowania wniosków z dyskusji (K_U10).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Identyfikuje i rozstrzyga problemy etyczne związane z odpowiedzialnością za prowadzone badania i publikację ich wyników (K_K03).

Wykazuje postawę humanitarną i wrażliwość wobec problemów społeczno-kulturowych współczesnego świata (K_K05).

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- tekst programowany
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- referatu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Pełny opis:

Przedmiot złożony z wykładu i z ćwiczeń zaznajamia studenta z kluczowymi pojęciami, kategoriami oraz koncepcjami stosowanymi na gruncie etnologii/antropologii kulturowej. Zajęcia szczegółowo omawiają specyfikę kierunków i szkół badawczych powstałych w obrębie etnologii. Poprzez przyswojenie treści z wykładu oraz w wyniku opracowania (indywidualnego i grupowego) tematów ćwiczeń zajęcia przygotowują do samodzielnej interpretacji rzeczywistości kulturowej.

Literatura:

Zalecane lektury (wybór)

Barnard Alan, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006.

Bauman Zygmunt, Kultura i społeczeństwo. Preliminaria, Warszawa 1980.

Burszta Wojciech J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.

Burszta Wojciech J., Wymiary antropologicznego poznania kultury, Poznań 1992.

Burszta Wojciech J., Piątkowski Krzysztof, O czym opowiada antropologiczna opowieść?, Warszawa 1994.

Głowacka-Grajper Małgorzata, Nowicka Ewa, Świat człowieka . Świat kultury. Antologia tekstow klasycznej antropologii, Warszawa 2007.

Głowiński Michał, Język i społeczeństwo, Warszawa 1980.

Hastrup Kirsten, Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, Krakow 2008.

Herzfeld Michael, Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Krakow 2004.

Kempny Marian, Nowicka Ewa, Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, Warszawa 2003.

Tychże, Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, Warszawa 2004.

Kmita Jerzy, Kultura i poznanie, Warszawa 1985.

Krawczyk-Tyrpa Anna, Tabu w dialektach polskich, Bydgoszcz 2001.

Mencwel Andrzej (red.), Antropologia kultury. Zagadnienia i wybor tekstow, Warszawa 1998.

Nowicka Ewa, Świat człowieka. Świat kultury, Warszawa 1991.

Sapir Edward, Kultura, język, osobowość, Warszawa 1978.

Staszczak Zofia (red.), Słownik etnologiczny. Terminy ogolne, Warszawa.Poznań 1987.

Stomma Ludwik, Antropologia kultury wsi polskiej XIX wieku oraz wybrane eseje, Łódź 2002.

Wejland Andrzej Paweł, Transdyscyplinarne wątki w pracach metodologicznych Jana Lutyńskiego, "Przegląd Socjologiczny" 1996, nr 45, s.13.24.

Whorf Benjamin Lee, Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa 2002.

Wierzbicka Anna, Język, umysł, kultura, Warszawa 1999.

Metody i kryteria oceniania:

Student jest oceniany na podstawie:

- przygotowania do zajęć;

- aktywnej obecności podczas zajęć i prezentowanego poziomu dyskusji;

- wyników egzaminu (warunkiem przystąpienia do niego jest wcześniejsze zaliczeni ćwiczeń):

ndst. – <50%

dst- 50% - 59%

dst plus- 60% - 69%

db- 70% - 79%

db plus- 80% - 89%

bdb- >90%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maja Dobiasz-Krysiak, Tomasz Kalniuk
Prowadzący grup: Maja Dobiasz-Krysiak, Tomasz Kalniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Wykłady i ćwiczenia stanowią niezależne jednostki całość cyklu. Co oznacza, że poruszane zagadnienia mogą się przeplatać na zajęciach w różnym natężeniu i formie, np. określone treści z wykładu mogą być kontynuowane w ramach analizy tekstów na ćwiczeniach.

Pełny opis:

Studenci poznają szczegółowo szkoły i kierunki w historii antropologii. Pogłębiają znajomość tematów, kategorii i metod badawczych w obrębie tych szkół. Zarys ewolucji dyscypliny i charakterystyka jej stanu aktualnego stawiają pytania o możliwe perspektywy.

Literatura:

- Barnard Alan, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa PIW 2006.

- Deliège Robert, Historia antropologii, Warszawa, Oficyna Naukowa 2011.

- Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper (red.), Warszawa PWN 2009./ wybrane teksty.

- Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, seria Wiedza o kulturze, cz. 4, Szpakowska Małgorzata (red.), Warszawa WUW 2008.

- Burszta Wojciech J., Od języka do metajęzyka ‘refleksyjnego. Postmodernizm w antropologii, w: Wymiary antropologicznego poznania kultury, Poznań, UAM 1992, s. 118-166

- Bennett John W., Antropologia stosowana i antropologia w działaniu, w: Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), s. 297-337.

- Mucha Janusz, Oblicza etniczności. Studia teoretyczne i empiryczne, Kraków 2005.

- Warmińska K., Antropolodzy i antropologia wobec procesu wyznaczania granic dyscypliny. Kazus polski, Przegląd socjologii jakościowej 2013, t.9, nr 3. 24-42

Uwagi:

Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym ze wspomaganiem poprzez kanał przedmiotu na platformie Teams. W razie konieczności i stosownego rozporządzenia Władz Uczelni odbywać się będą synchronicznie za pośrednictwem platformy Teams.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Kalniuk, Wojciech Olszewski
Prowadzący grup: Tomasz Kalniuk, Wojciech Olszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Wykłady i ćwiczenia stanowią niezależne jednostki całość cyklu. Co oznacza, że poruszane zagadnienia mogą się dopełniać, np. określone treści z wykładu mogą być kontynuowane w ramach analizy tekstów na ćwiczeniach.

Pełny opis:

Studenci poznają szczegółowo szkoły i kierunki w historii antropologii. Pogłębiają znajomość tematów, kategorii i metod badawczych w obrębie tych szkół. Zarys ewolucji dyscypliny i charakterystyka jej stanu aktualnego stawiają pytania o możliwe perspektywy.

Literatura:

- Barnard Alan, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa PIW 2006.

- Deliège Robert, Historia antropologii, Warszawa, Oficyna Naukowa 2011.

- Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper (red.), Warszawa PWN 2009./ wybrane teksty.

- Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, seria Wiedza o kulturze, cz. 4, Szpakowska Małgorzata (red.), Warszawa WUW 2008.

- Burszta Wojciech J., Od języka do metajęzyka ‘refleksyjnego. Postmodernizm w antropologii, w: Wymiary antropologicznego poznania kultury, Poznań, UAM 1992, s. 118-166

- Bennett John W., Antropologia stosowana i antropologia w działaniu, w: Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), s. 297-337.

- Mucha Janusz, Oblicza etniczności. Studia teoretyczne i empiryczne, Kraków 2005.

- Warmińska K., Antropolodzy i antropologia wobec procesu wyznaczania granic dyscypliny. Kazus polski, Przegląd socjologii jakościowej 2013, t.9, nr 3. 24-42

Uwagi:

Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym ze wspomaganiem poprzez kanał przedmiotu na platformie Teams. W razie konieczności i stosownego rozporządzenia Władz Uczelni odbywać się będą synchronicznie za pośrednictwem platformy Teams.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Kalniuk, Wojciech Olszewski
Prowadzący grup: Tomasz Kalniuk, Wojciech Olszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Wykłady i ćwiczenia stanowią niezależne jednostki całość cyklu. Co oznacza, że poruszane zagadnienia mogą się dopełniać, np. określone treści z wykładu mogą być kontynuowane w ramach analizy tekstów na ćwiczeniach.

Pełny opis:

Studenci poznają szczegółowo szkoły i kierunki w historii antropologii. Pogłębiają znajomość tematów, kategorii i metod badawczych w obrębie tych szkół. Zarys ewolucji dyscypliny i charakterystyka jej stanu aktualnego stawiają pytania o możliwe perspektywy.

Literatura:

- Barnard Alan, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa PIW 2006.

- Deliège Robert, Historia antropologii, Warszawa, Oficyna Naukowa 2011.

- Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper (red.), Warszawa PWN 2009./ wybrane teksty.

- Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, seria Wiedza o kulturze, cz. 4, Szpakowska Małgorzata (red.), Warszawa WUW 2008.

- Burszta Wojciech J., Od języka do metajęzyka ‘refleksyjnego. Postmodernizm w antropologii, w: Wymiary antropologicznego poznania kultury, Poznań, UAM 1992, s. 118-166

- Bennett John W., Antropologia stosowana i antropologia w działaniu, w: Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), s. 297-337.

- Mucha Janusz, Oblicza etniczności. Studia teoretyczne i empiryczne, Kraków 2005.

- Warmińska K., Antropolodzy i antropologia wobec procesu wyznaczania granic dyscypliny. Kazus polski, Przegląd socjologii jakościowej 2013, t.9, nr 3. 24-42

Uwagi:

Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym ze wspomaganiem poprzez kanał przedmiotu na platformie Teams. W razie konieczności i stosownego rozporządzenia Władz Uczelni odbywać się będą synchronicznie za pośrednictwem platformy Teams.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)