Wstęp do etnologii/antropologii kulturowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2525-s1ETN1L-WE/AK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do etnologii/antropologii kulturowej |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 1 roku |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowej wiedzy o człowieku jako twórcy, nosicielu i odbiorcy kultury. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 125-150 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | Posiada uporządkowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu etnologii i antropologii kulturowej w systemie nauk humanistycznych i społecznych oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01). Rozumie odrębność etnologii i antropologii kulturowej oraz ich powiązania z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych i społecznych, a także pojmuje kierunki ich rozwoju (K_W02). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi wyszukiwać informacje oraz materiały w źródłach zastanych (literatura, archiwalia, internetowe bazy danych) (K_U01). Posiada umiejętności prowadzenia polemiki, argumentacji naukowej i przyjmowania krytyki własnych poglądów oraz formułowania wniosków z dyskusji (K_U10). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Identyfikuje i rozstrzyga problemy etyczne związane z odpowiedzialnością za prowadzone badania i publikację ich wyników (K_K03). Wykazuje postawę humanitarną i wrażliwość wobec problemów społeczno-kulturowych współczesnego świata (K_K05). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Pełny opis: |
Przedmiot złożony z wykładu i z ćwiczeń zaznajamia studenta z kluczowymi pojęciami, kategoriami oraz koncepcjami stosowanymi na gruncie etnologii/antropologii kulturowej. Zajęcia szczegółowo omawiają specyfikę kierunków i szkół badawczych powstałych w obrębie etnologii. Poprzez przyswojenie treści z wykładu oraz w wyniku opracowania (indywidualnego i grupowego) tematów ćwiczeń zajęcia przygotowują do samodzielnej interpretacji rzeczywistości kulturowej. |
Literatura: |
Zalecane lektury (wybór) Barnard Alan, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006. Bauman Zygmunt, Kultura i społeczeństwo. Preliminaria, Warszawa 1980. Burszta Wojciech J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998. Burszta Wojciech J., Wymiary antropologicznego poznania kultury, Poznań 1992. Burszta Wojciech J., Piątkowski Krzysztof, O czym opowiada antropologiczna opowieść?, Warszawa 1994. Głowacka-Grajper Małgorzata, Nowicka Ewa, Świat człowieka . Świat kultury. Antologia tekstow klasycznej antropologii, Warszawa 2007. Głowiński Michał, Język i społeczeństwo, Warszawa 1980. Hastrup Kirsten, Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, Krakow 2008. Herzfeld Michael, Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Krakow 2004. Kempny Marian, Nowicka Ewa, Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, Warszawa 2003. Tychże, Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, Warszawa 2004. Kmita Jerzy, Kultura i poznanie, Warszawa 1985. Krawczyk-Tyrpa Anna, Tabu w dialektach polskich, Bydgoszcz 2001. Mencwel Andrzej (red.), Antropologia kultury. Zagadnienia i wybor tekstow, Warszawa 1998. Nowicka Ewa, Świat człowieka. Świat kultury, Warszawa 1991. Sapir Edward, Kultura, język, osobowość, Warszawa 1978. Staszczak Zofia (red.), Słownik etnologiczny. Terminy ogolne, Warszawa.Poznań 1987. Stomma Ludwik, Antropologia kultury wsi polskiej XIX wieku oraz wybrane eseje, Łódź 2002. Wejland Andrzej Paweł, Transdyscyplinarne wątki w pracach metodologicznych Jana Lutyńskiego, "Przegląd Socjologiczny" 1996, nr 45, s.13.24. Whorf Benjamin Lee, Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa 2002. Wierzbicka Anna, Język, umysł, kultura, Warszawa 1999. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student jest oceniany na podstawie: - przygotowania do zajęć; - aktywnej obecności podczas zajęć i prezentowanego poziomu dyskusji; - wyników egzaminu (warunkiem przystąpienia do niego jest wcześniejsze zaliczeni ćwiczeń): ndst. – <50% dst- 50% - 59% dst plus- 60% - 69% db- 70% - 79% db plus- 80% - 89% bdb- >90% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maja Dobiasz-Krysiak, Tomasz Kalniuk | |
Prowadzący grup: | Maja Dobiasz-Krysiak, Tomasz Kalniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykłady i ćwiczenia stanowią niezależne jednostki całość cyklu. Co oznacza, że poruszane zagadnienia mogą się przeplatać na zajęciach w różnym natężeniu i formie, np. określone treści z wykładu mogą być kontynuowane w ramach analizy tekstów na ćwiczeniach. |
|
Pełny opis: |
Studenci poznają szczegółowo szkoły i kierunki w historii antropologii. Pogłębiają znajomość tematów, kategorii i metod badawczych w obrębie tych szkół. Zarys ewolucji dyscypliny i charakterystyka jej stanu aktualnego stawiają pytania o możliwe perspektywy. |
|
Literatura: |
- Barnard Alan, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa PIW 2006. - Deliège Robert, Historia antropologii, Warszawa, Oficyna Naukowa 2011. - Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper (red.), Warszawa PWN 2009./ wybrane teksty. - Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, seria Wiedza o kulturze, cz. 4, Szpakowska Małgorzata (red.), Warszawa WUW 2008. - Burszta Wojciech J., Od języka do metajęzyka ‘refleksyjnego. Postmodernizm w antropologii, w: Wymiary antropologicznego poznania kultury, Poznań, UAM 1992, s. 118-166 - Bennett John W., Antropologia stosowana i antropologia w działaniu, w: Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), s. 297-337. - Mucha Janusz, Oblicza etniczności. Studia teoretyczne i empiryczne, Kraków 2005. - Warmińska K., Antropolodzy i antropologia wobec procesu wyznaczania granic dyscypliny. Kazus polski, Przegląd socjologii jakościowej 2013, t.9, nr 3. 24-42 |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym ze wspomaganiem poprzez kanał przedmiotu na platformie Teams. W razie konieczności i stosownego rozporządzenia Władz Uczelni odbywać się będą synchronicznie za pośrednictwem platformy Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kalniuk, Wojciech Olszewski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kalniuk, Wojciech Olszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykłady i ćwiczenia stanowią niezależne jednostki całość cyklu. Co oznacza, że poruszane zagadnienia mogą się dopełniać, np. określone treści z wykładu mogą być kontynuowane w ramach analizy tekstów na ćwiczeniach. |
|
Pełny opis: |
Studenci poznają szczegółowo szkoły i kierunki w historii antropologii. Pogłębiają znajomość tematów, kategorii i metod badawczych w obrębie tych szkół. Zarys ewolucji dyscypliny i charakterystyka jej stanu aktualnego stawiają pytania o możliwe perspektywy. |
|
Literatura: |
- Barnard Alan, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa PIW 2006. - Deliège Robert, Historia antropologii, Warszawa, Oficyna Naukowa 2011. - Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper (red.), Warszawa PWN 2009./ wybrane teksty. - Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, seria Wiedza o kulturze, cz. 4, Szpakowska Małgorzata (red.), Warszawa WUW 2008. - Burszta Wojciech J., Od języka do metajęzyka ‘refleksyjnego. Postmodernizm w antropologii, w: Wymiary antropologicznego poznania kultury, Poznań, UAM 1992, s. 118-166 - Bennett John W., Antropologia stosowana i antropologia w działaniu, w: Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), s. 297-337. - Mucha Janusz, Oblicza etniczności. Studia teoretyczne i empiryczne, Kraków 2005. - Warmińska K., Antropolodzy i antropologia wobec procesu wyznaczania granic dyscypliny. Kazus polski, Przegląd socjologii jakościowej 2013, t.9, nr 3. 24-42 |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym ze wspomaganiem poprzez kanał przedmiotu na platformie Teams. W razie konieczności i stosownego rozporządzenia Władz Uczelni odbywać się będą synchronicznie za pośrednictwem platformy Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kalniuk, Wojciech Olszewski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kalniuk, Wojciech Olszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykłady i ćwiczenia stanowią niezależne jednostki całość cyklu. Co oznacza, że poruszane zagadnienia mogą się dopełniać, np. określone treści z wykładu mogą być kontynuowane w ramach analizy tekstów na ćwiczeniach. |
|
Pełny opis: |
Studenci poznają szczegółowo szkoły i kierunki w historii antropologii. Pogłębiają znajomość tematów, kategorii i metod badawczych w obrębie tych szkół. Zarys ewolucji dyscypliny i charakterystyka jej stanu aktualnego stawiają pytania o możliwe perspektywy. |
|
Literatura: |
- Barnard Alan, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa PIW 2006. - Deliège Robert, Historia antropologii, Warszawa, Oficyna Naukowa 2011. - Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper (red.), Warszawa PWN 2009./ wybrane teksty. - Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, seria Wiedza o kulturze, cz. 4, Szpakowska Małgorzata (red.), Warszawa WUW 2008. - Burszta Wojciech J., Od języka do metajęzyka ‘refleksyjnego. Postmodernizm w antropologii, w: Wymiary antropologicznego poznania kultury, Poznań, UAM 1992, s. 118-166 - Bennett John W., Antropologia stosowana i antropologia w działaniu, w: Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), s. 297-337. - Mucha Janusz, Oblicza etniczności. Studia teoretyczne i empiryczne, Kraków 2005. - Warmińska K., Antropolodzy i antropologia wobec procesu wyznaczania granic dyscypliny. Kazus polski, Przegląd socjologii jakościowej 2013, t.9, nr 3. 24-42 |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym ze wspomaganiem poprzez kanał przedmiotu na platformie Teams. W razie konieczności i stosownego rozporządzenia Władz Uczelni odbywać się będą synchronicznie za pośrednictwem platformy Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.