Zawodowe warsztaty antropologiczne: Animacja kultury / Praca w organizacjach pozarządowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2525-s1ETN1L-ZWA-A/P |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Zawodowe warsztaty antropologiczne: Animacja kultury / Praca w organizacjach pozarządowych |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 1 roku |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Obecność na zajęciach (stacjonarnie lub online): 30 godz. Praca w grupie on-line: 10 godz. Realizacja obowiązkowych zadań warsztatowych: 30 godz. Przygotowanie do zaliczenia końcowego zajęć: 20 godz. Łącznie: 90 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W07 Posiada podstawową wiedzę z zakresu teorii kultury, historii kultury, historii sztuki, historii filozofii i socjologii (P6S_WG). K_W14 Posiada podstawową wiedzę z zakresu celów i zadań muzeum oraz instytucji upowszechniania i animacji kultury, a także archiwów naukowych i internetowych baz danych (P6S_WG, P6S_WK). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U05 Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę wykorzystując publikacje, konsultacje i źródła internetowe (P6S_UW, P6S_UO). K_U09 Potrafi przeprowadzić wstępną interpretację wytworów rozmaitych sfer kultury, stosując przyjęte w etnologii metody badawcze (P6S_UW). K_U15 Pojmuje potrzebę ciągłego samokształcenia i stałego rozwoju intelektualnego (P6S_UU). K_U16 Potrafi podjąć i przeprowadzać działania badawcze i interpretacyjne pracując w grupie, przyjmując zarówno funkcję lidera, jak i szeregowego członka grupy (P6S_UO). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K05 Wykazuje postawę humanitarną i jest wrażliwy na problemy społeczne współczesnego świata (uchodźcy, konflikty etniczne, konflikty wojenne itp.) (P6S_KR). K_K06 Rozumie potrzebę popularyzacji idei dialogu międzykulturowego (między-etnicznego i między-religijnego) (P6S_KO). |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia będą prowadzone synchronicznie. Metody dydaktyczne: - praca w grupie; metoda facylitacji - dyskusje, burze mózgu - prezentacje - praktyczne wykonywanie zadań Metody dydaktyczne podające: - pogadanka - wykład konwersatoryjny Metody zdalne: - wideo spotkania typy webinar; MS Teams - praca koncepcyjna, tworzenie projektów - prezentacje online - praca nad zagadnieniami z wykorzystaniem programów Trello lub Asana |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z problematyką animacji kultury, definicjami z nią związanymi oraz przede wszystkim nauczenie umiejętności praktycznych związanych z przygotowaniem i realizacją etnologicznych projektów animacyjnych przeznaczonych dla społeczności lokalnych. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć uczestnicy poznają czym jest animacja kultury. Poprzez przygotowanie i realizację własnych projektów dla społeczności lokalnych uczą się praktycznych umiejętności niezbędnych dla pracy animatora. Poznają czym jest projekt i jego struktura. Poprzez kolejne spotkania poznają następujące zagadnienia: - etnolog/antropolog kultury jako animator - czym są etnoprojekty; poznanie konkursów grantowych na realizację działań z zakresu upowszechniania etnologii, promocji tradycji, twórczości ludowej, edukacji etnologicznej i kulturowej itd. - projekt z zakresu animacji kultury skrojony na miarę (jak uniknąć „grantozy”; definiowanie celów i zakresu projektu; przygotowanie wniosku projektowego; harmonogramowanie) - nie taki budżet straszny jak go malują - umiejętne zarządzanie projektami (organizacja procesu zarządzania, budowanie zespołu projektowego, organizacja zadań, rozwiązywanie konfliktów, motywacja). Zajęcia mają charakter praktyczny. |
Literatura: |
Białek M. (red.), DLA Animacja kultury Metody/Działania/Inspiracje, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę", Warszawa 2005; Burakowska K., O animacji kulturalnej i animatorach. Refleksje praktyka (głos w dyskusji), (w:) J. Żebrowski (red.), Animacja kulturalna i społeczno-wychowawcza w środowiskach lokalnych, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk 2003. G. Godlewski i in. (red.), Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, Instytut Kultury Polskiej UW, Warszawa 2002. http://www.mkidn.gov.pl/pages/strona-glowna/finansowanie-i-mecenat/programy-ministra/programy-mkidn-2019/kultura-ludowa-i-tradycyjna.php https://etnograficzna.pl/ https://etnoprojekt.pl/ http://www.platformakultury.pl/index.php?module=search&tag=kultura%20ludowa http://e-globalna.edu.pl/ http://e.org.pl/publikacje/dla.pdf https://www.tak.torun.pl/mikrowsparcie/program http://www.orbitorun.pl/ |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa zależy od trzech czynników: opracowania etnologicznego projektu z animacji kultury w formie online, aktywności i obecności na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Lesner-Szwarc | |
Prowadzący grup: | Renata Lesner-Szwarc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z problematyką animacji kultury, definicjami z nią związanymi oraz przede wszystkim nauczenie umiejętności praktycznych związanych z przygotowaniem i realizacją etnologicznych projektów animacyjnych przeznaczonych dla społeczności lokalnych. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć uczestnicy poznają czym jest animacja kultury. Poprzez przygotowanie i realizację własnych projektów dla społeczności lokalnych uczą się praktycznych umiejętności niezbędnych dla pracy animatora. Poznają czym jest projekt i jego struktura. Poprzez kolejne spotkania poznają następujące zagadnienia: - etnolog/antropolog kultury jako animator - czym są etnoprojekty; poznanie konkursów grantowych na realizację działań z zakresu upowszechniania etnologii, promocji tradycji, twórczości ludowej, edukacji etnologicznej i kulturowej itd. - projekt z zakresu animacji kultury skrojony na miarę (jak uniknąć „grantozy”; definiowanie celów i zakresu projektu; przygotowanie wniosku projektowego; harmonogramowanie) - nie taki budżet straszny jak go malują - umiejętne zarządzanie projektami (organizacja procesu zarządzania, budowanie zespołu projektowego, organizacja zadań, rozwiązywanie konfliktów, motywacja). Zajęcia mają charakter praktyczny. |
|
Literatura: |
Białek M. (red.), DLA Animacja kultury Metody/Działania/Inspiracje, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę", Warszawa 2005; Burakowska K., O animacji kulturalnej i animatorach. Refleksje praktyka (głos w dyskusji), (w:) J. Żebrowski (red.), Animacja kulturalna i społeczno-wychowawcza w środowiskach lokalnych, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk 2003. G. Godlewski i in. (red.), Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, Instytut Kultury Polskiej UW, Warszawa 2002. http://www.mkidn.gov.pl/pages/strona-glowna/finansowanie-i-mecenat/programy-ministra/programy-mkidn-2019/kultura-ludowa-i-tradycyjna.php https://etnograficzna.pl/ https://etnoprojekt.pl/ http://www.platformakultury.pl/index.php?module=search&tag=kultura%20ludowa http://e-globalna.edu.pl/ http://e.org.pl/publikacje/dla.pdf https://www.tak.torun.pl/mikrowsparcie/program http://www.orbitorun.pl/ |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maja Dobiasz-Krysiak | |
Prowadzący grup: | Maja Dobiasz-Krysiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z problematyką animacji kultury, definicjami z nią związanymi oraz przede wszystkim nauczenie umiejętności praktycznych związanych z przygotowaniem i realizacją etnologicznych projektów animacyjnych przeznaczonych dla społeczności lokalnych. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć uczestnicy poznają czym jest animacja kultury. Poprzez przygotowanie i realizację własnych projektów dla społeczności lokalnych uczą się praktycznych umiejętności niezbędnych dla pracy animatora. Poznają czym jest projekt i jego struktura. Poprzez kolejne spotkania poznają następujące zagadnienia: - etnolog/antropolog kultury jako animator - czym są etnoprojekty; poznanie konkursów grantowych na realizację działań z zakresu upowszechniania etnologii, promocji tradycji, twórczości ludowej, edukacji etnologicznej i kulturowej itd. - projekt z zakresu animacji kultury skrojony na miarę (jak uniknąć „grantozy”; definiowanie celów i zakresu projektu; przygotowanie wniosku projektowego; harmonogramowanie) - nie taki budżet straszny jak go malują - umiejętne zarządzanie projektami (organizacja procesu zarządzania, budowanie zespołu projektowego, organizacja zadań, rozwiązywanie konfliktów, motywacja). Zajęcia mają charakter praktyczny. |
|
Literatura: |
Białek M. (red.), DLA Animacja kultury Metody/Działania/Inspiracje, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę", Warszawa 2005; Burakowska K., O animacji kulturalnej i animatorach. Refleksje praktyka (głos w dyskusji), (w:) J. Żebrowski (red.), Animacja kulturalna i społeczno-wychowawcza w środowiskach lokalnych, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk 2003. G. Godlewski i in. (red.), Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, Instytut Kultury Polskiej UW, Warszawa 2002. http://www.mkidn.gov.pl/pages/strona-glowna/finansowanie-i-mecenat/programy-ministra/programy-mkidn-2019/kultura-ludowa-i-tradycyjna.php https://etnograficzna.pl/ https://etnoprojekt.pl/ http://www.platformakultury.pl/index.php?module=search&tag=kultura%20ludowa http://e-globalna.edu.pl/ http://e.org.pl/publikacje/dla.pdf https://www.tak.torun.pl/mikrowsparcie/program http://www.orbitorun.pl/ |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maja Dobiasz-Krysiak | |
Prowadzący grup: | Maja Dobiasz-Krysiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z problematyką animacji kultury, definicjami z nią związanymi oraz przede wszystkim nauczenie umiejętności praktycznych związanych z przygotowaniem i realizacją etnologicznych projektów animacyjnych przeznaczonych dla społeczności lokalnych. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć uczestnicy poznają czym jest animacja kultury. Poprzez przygotowanie i realizację własnych projektów dla społeczności lokalnych uczą się praktycznych umiejętności niezbędnych dla pracy animatora. Poznają czym jest projekt i jego struktura. Poprzez kolejne spotkania poznają następujące zagadnienia: - etnolog/antropolog kultury jako animator - czym są etnoprojekty; poznanie konkursów grantowych na realizację działań z zakresu upowszechniania etnologii, promocji tradycji, twórczości ludowej, edukacji etnologicznej i kulturowej itd. - projekt z zakresu animacji kultury skrojony na miarę (jak uniknąć „grantozy”; definiowanie celów i zakresu projektu; przygotowanie wniosku projektowego; harmonogramowanie) - nie taki budżet straszny jak go malują - umiejętne zarządzanie projektami (organizacja procesu zarządzania, budowanie zespołu projektowego, organizacja zadań, rozwiązywanie konfliktów, motywacja). Zajęcia mają charakter praktyczny. |
|
Literatura: |
Białek M. (red.), DLA Animacja kultury Metody/Działania/Inspiracje, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę", Warszawa 2005; Burakowska K., O animacji kulturalnej i animatorach. Refleksje praktyka (głos w dyskusji), (w:) J. Żebrowski (red.), Animacja kulturalna i społeczno-wychowawcza w środowiskach lokalnych, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk 2003. G. Godlewski i in. (red.), Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, Instytut Kultury Polskiej UW, Warszawa 2002. http://www.mkidn.gov.pl/pages/strona-glowna/finansowanie-i-mecenat/programy-ministra/programy-mkidn-2019/kultura-ludowa-i-tradycyjna.php https://etnograficzna.pl/ https://etnoprojekt.pl/ http://www.platformakultury.pl/index.php?module=search&tag=kultura%20ludowa http://e-globalna.edu.pl/ http://e.org.pl/publikacje/dla.pdf https://www.tak.torun.pl/mikrowsparcie/program http://www.orbitorun.pl/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.