Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Antropologiczne interpretacje kultur: Kultura popularna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2525-s1ETN1Z-AIK-KP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antropologiczne interpretacje kultur: Kultura popularna
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty do wyboru - Antropologiczne interpretacje kultur - 11 - etnologia s1
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem zajęć będzie wprowadzanie do teorii kultury popularnej, omówienie głównych koncepcji teoretycznych dotyczących tego zagadnienia oraz krytyczna analiza wybranych jej obszarów.

Pełny opis:

W trakcie zajęć studenci zapoznają się z głównymi definicjami kultury popularnej oraz ujęciami teoretycznymi. Zajęcia dotyczyć będą takich zagadnień, ja:

1. Kultura popularna – zagadnienia wstępne

2. Kicz w kulturze popularnej

3. Watki kulturowe i mitologiczne w muzyce

4. Wątki demonologiczne w kulturze popularnej

5. Miejsce filmu w kulturze popularnej (do uzgodnienia)

6. Film animowany (do uzgodnienia)

7. Komiks jako nośnik treści kulturowych

8. Wiedza o przeszłości w polskiej kulturze popularnej

9. Celebryci i ich znaczenie dla kultury popularnej

Literatura:

John Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, UK, Kraków 2003, rozdz. 1.

John Friske, Zrozumieć kulturę popularną, UJ, Kraków 2010, rozdz. 1-2.

Theodor W. Adorno, Schemat kultury masowej, w: Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny, NCK, Warszawa 2019.

Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny: podsumowanie, w: Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny, NCK, Warszawa 2019.

Jacek Rogucki, Kłamstwo kiczu, za:

http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_kse_2015_2_7/c/5865-5932.pdf

Piotr Sarzyński, Kicz jest wszechobecny: nie tylko w sztuce, za:

https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1687118,1,kicz-jest-wszechobecny-nie-tylko-w-sztuce.read

Jan Turnau, Kicz – czyli pan Bóg dla maluczkich, Znak, 353/1984, za: https://www.miesiecznik.znak.com.pl/archiwumpdf/353.pdf

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie obecności oraz przygotowanej prezentacji.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Lisiecki
Prowadzący grup: Marcin Lisiecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć będzie wprowadzanie do teorii kultury popularnej, omówienie głównych koncepcji teoretycznych dotyczących tego zagadnienia oraz krytyczna analiza wybranych jej obszarów.

Pełny opis:

W trakcie zajęć studenci zapoznają się z głównymi definicjami kultury popularnej oraz ujęciami teoretycznymi. Zajęcia dotyczyć będą takich zagadnień, ja:

1. Kultura popularna – zagadnienia wstępne

2. Kicz w kulturze popularnej

3. Watki kulturowe i mitologiczne w muzyce

4. Wątki demonologiczne w kulturze popularnej

5. Miejsce filmu w kulturze popularnej (do uzgodnienia)

6. Film animowany (do uzgodnienia)

7. Komiks jako nośnik treści kulturowych

8. Wiedza o przeszłości w polskiej kulturze popularnej

9. Celebryci i ich znaczenie dla kultury popularnej

Literatura:

John Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, UK, Kraków 2003, rozdz. 1.

John Friske, Zrozumieć kulturę popularną, UJ, Kraków 2010, rozdz. 1-2.

Theodor W. Adorno, Schemat kultury masowej, w: Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny, NCK, Warszawa 2019.

Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny: podsumowanie, w: Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny, NCK, Warszawa 2019.

Jacek Rogucki, Kłamstwo kiczu, za:

http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_kse_2015_2_7/c/5865-5932.pdf

Piotr Sarzyński, Kicz jest wszechobecny: nie tylko w sztuce, za:

https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1687118,1,kicz-jest-wszechobecny-nie-tylko-w-sztuce.read

Jan Turnau, Kicz – czyli pan Bóg dla maluczkich, Znak, 353/1984, za: https://www.miesiecznik.znak.com.pl/archiwumpdf/353.pdf

Uwagi:

Brak.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)