Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Antropologiczne interpretacje kultur: Swojscy obcy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2525-s1ETN1Z-AIK-SO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antropologiczne interpretacje kultur: Swojscy obcy
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty do wyboru - Antropologiczne interpretacje kultur - 11 - etnologia s1
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: udział w zajęciach 30 godz.

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 45-60 godz. obejmuje:

- praca z literaturą

- realizacja zadań

- przygotowanie do kolokwium

Łącznie, całość przedmiotu: 75-90 godz. (3 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student/ka zna i rozumie zakres przedmiotowy etnologii i antropologii kulturowej oraz innych nauk o kulturze i powiązania antropologii kulturowej z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi badającymi zjawiska kulturowe wraz z odnośną terminologią (na podst. K_W02).

W2: W zaawansowanym stopniu - złożoność i zmienność kultury oraz różnorodność metod jej interpretacji. Strukturę i instytucje społeczne oraz ich wpływ na miejsce i rolę jednostki w społeczeństwie (na podst. K_W06

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student/ka potrafi formułować tezy, przeprowadzać analizę porównawczą źródeł oraz formułować interpretacje elementów kultury w zakresie etnologii i antropologii kulturowej (na podst. K_U03).

U2: Student/ka potrafi w ramach posiadanej wiedzy analizować przyczyny i przebieg procesów kulturowo-społecznych. Prowadzić na ich temat polemiki, budować argumentację naukową, a także przyjmować krytykę własnych poglądów oraz formułować wnioski z dyskusji (na podst. K_U04)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Osoba studiująca wykazuje potrzebę wykorzystywania posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów kulturowo-społecznych, badawczych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej (na podst. K_K04).

K2: Osoba studiująca przejawia postawę humanitarną wobec problemów kulturowo-społecznych współczesnego świata (na podst. K_K05).

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Analiza materiału źródłowego

Analiza przypadku

Prezentacja pracy własnej


Skrócony opis:

Antropologiczne interpretacje kultur to przedmiot, na którym podejmowane są konkretne studia w ramach subdyscyplin antropologicznych. W ten sposób studenci uzyskują klucz interpretacyjny do analizy zjawisk społeczno-kulturowych współczesnego świata. Interpretacje kultur mogą dotyczyć konkretnych obszarów, grup i zjawisk, mogą być także poświęcone problematyce utrwalonej w danym obszarze studiów, która przybiera formę zinstytucjonalizowanych zainteresowań antropologicznych (subdyscypliny w ramach antropologii kulturowej).

Pełny opis:

Antropologiczne interpretacje kultur to przedmiot, na którym podejmowane są konkretne studia w ramach subdyscyplin antropologicznych. W ten sposób studenci uzyskują klucz interpretacyjny do analizy zjawisk społeczno-kulturowych współczesnego świata. Interpretacje kultur mogą dotyczyć konkretnych obszarów, grup i zjawisk, mogą być także poświęcone problematyce utrwalonej w danym obszarze studiów, która przybiera formę zinstytucjonalizowanych zainteresowań antropologicznych (subdyscypliny w ramach antropologii kulturowej). W ramach różnych cyklów tego przedmiotu studenci mogą zapoznać się z problematyką takich subdyscyplin, jak choćby: antropologia turystyki, antropologia jedzenia, antropologia polityki, antropologia religii, antropologia wizualna, antropologia miasta etc. Te różne podejścia interpretacyjne pozwalają na poznanie narzędzi i metod badawczych oraz terminologii i form interpretacji, przydatnych w różnego rodzaju studiach na gruncie współczesnej antropologii kulturowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Kalniuk
Prowadzący grup: Tomasz Kalniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia stanowią refleksje nad znaczeniem kulturowej odmienności, a przedstawiając wybranej jej przykłady inspirują do własnych poszukiwań i dociekań na temat dawnych i współczesnych figur obcego.

Pełny opis:

Fundamentem powstania i rozwoju antropologii kulturowej było zainteresowanie odmiennością. Tematyka inności i obcości nadal inspiruje badaczy. Zajęcia mierzą się z kategorią obcości w antropologii kultur tradycyjnych (ludowych) i postradycyjnych (industrialnych).

Literatura:

Baranowski Bohdan, Ludzie gościńca, Wyd. Łódzkie, Łódź 1986.

Benedyktowicz Zbigniew, Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, Wyd. UJ, Kraków 2000.

Bystroń Jan Stanisław, Megalomania narodowa, Wyd. „Książka i Wiedza”, Warszawa 1995.

Goffman Erving, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, przeł. Dzierżyńska Aleksandra,Tokarska-Bakir Joanna, GWP, Gdańsk 2007.

Perzanowski Andrzej, Odmieńcy. Antropologiczne studium dewiacji, Wydawnictwo

Simmons Leo, Aging in Primitive Societies: A Comparative Survey of Family Life and Relationships, “Law and Contemporary Problems”, 1962, v. 27, no 1, p. 36-51.

Stomma Ludwik, Antropologia kultury wsi polskiej XIX w. oraz wybrane eseje, Wyd. Piotr Dopierała, Łódź 2002.

Znaniecki Florian, Studia nad antagonizmem do obcych, „Przegląd Socjologiczny”, 1930-1931, t. 1, s. 158-209.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

Aktywny udział w dyskusji prowadzonej w oparciu o znajomość tekstu przewodniego i wiedzę własną.

Ocena prezentacji na zaaprobowany wcześniej temat dot. własnego studium obcości

Kolokwium pisemne (w razie konieczności jego przeprowadzenia)

Dopuszczalna jest dwukrotna nieobecność na zajęciach.

Zasady odbywania zajęć w trybie online:

W przypadku konieczności prowadzenia zajęć wyłącznie w trybie zdalnym prowadzący, w razie potrzeby, udostępni materiały lub wskaże miejsca ich dostępności, bądź zaproponuje dostępne materiały alternatywne.

Zajęcia odbywają się, zasadniczo, w wymiarze czasowym przewidzianym w programie studiów. Godziny zajęć pozostają te same, jak wskazane w obowiązującym planie studiów.

W związku z darmowością dostępu pakietu Office 365 dla studentów platformą prowadzenia zajęć jest Microsoft Teams, lub ew. Skype (w wersji Skype for Bussines dostępny na platformie moodle.umk https://moodle.umk.pl/mod/folder/view.php?id=6822).

Zasady zaliczenia przedmiotu na zajęciach w trybie online:

Dokładne omówienie zasad ma miejsce w trakcie zajęć organizacyjnych.

W razie konieczności uzyskania zaliczenia w trybie online wymagane będzie zapewnienie sobie przez studenta wystarczającego dobrego połączenia audio i wideo. Termin i godzina zaliczeń/egzaminów, zostaną ustalone przynajmniej dwa tygodnie przed ich terminem.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Kalniuk
Prowadzący grup: Tomasz Kalniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia stanowią refleksje nad znaczeniem kulturowej odmienności, a przedstawiając wybranej jej przykłady inspirują do własnych poszukiwań i dociekań na temat dawnych i współczesnych figur obcego.

Pełny opis:

Fundamentem powstania i rozwoju antropologii kulturowej było zainteresowanie odmiennością. Tematyka inności i obcości nadal inspiruje badaczy. Zajęcia mierzą się z kategorią obcości w antropologii kultur tradycyjnych (ludowych) i postradycyjnych (industrialnych).

Literatura:

Baranowski Bohdan, Ludzie gościńca, Wyd. Łódzkie, Łódź 1986.

Benedyktowicz Zbigniew, Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, Wyd. UJ, Kraków 2000.

Bystroń Jan Stanisław, Megalomania narodowa, Wyd. „Książka i Wiedza”, Warszawa 1995.

Goffman Erving, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, przeł. Dzierżyńska Aleksandra,Tokarska-Bakir Joanna, GWP, Gdańsk 2007.

Perzanowski Andrzej, Odmieńcy. Antropologiczne studium dewiacji, Wydawnictwo

Simmons Leo, Aging in Primitive Societies: A Comparative Survey of Family Life and Relationships, “Law and Contemporary Problems”, 1962, v. 27, no 1, p. 36-51.

Stomma Ludwik, Antropologia kultury wsi polskiej XIX w. oraz wybrane eseje, Wyd. Piotr Dopierała, Łódź 2002.

Znaniecki Florian, Studia nad antagonizmem do obcych, „Przegląd Socjologiczny”, 1930-1931, t. 1, s. 158-209.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

Aktywny udział w dyskusji prowadzonej w oparciu o znajomość tekstu przewodniego i wiedzę własną.

Ocena prezentacji na zaaprobowany wcześniej temat dot. własnego studium obcości

Kolokwium pisemne (w razie konieczności jego przeprowadzenia)

Dopuszczalna jest dwukrotna nieobecność na zajęciach.

Zasady odbywania zajęć w trybie online:

W przypadku konieczności prowadzenia zajęć wyłącznie w trybie zdalnym prowadzący, w razie potrzeby, udostępni materiały lub wskaże miejsca ich dostępności, bądź zaproponuje dostępne materiały alternatywne.

Zajęcia odbywają się, zasadniczo, w wymiarze czasowym przewidzianym w programie studiów. Godziny zajęć pozostają te same, jak wskazane w obowiązującym planie studiów.

W związku z darmowością dostępu pakietu Office 365 dla studentów platformą prowadzenia zajęć jest Microsoft Teams, lub ew. Skype (w wersji Skype for Bussines dostępny na platformie moodle.umk https://moodle.umk.pl/mod/folder/view.php?id=6822).

Zasady zaliczenia przedmiotu na zajęciach w trybie online:

Dokładne omówienie zasad ma miejsce w trakcie zajęć organizacyjnych.

W razie konieczności uzyskania zaliczenia w trybie online wymagane będzie zapewnienie sobie przez studenta wystarczającego dobrego połączenia audio i wideo. Termin i godzina zaliczeń/egzaminów, zostaną ustalone przynajmniej dwa tygodnie przed ich terminem.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)