Antropologiczne interpretacje kultur: Swojscy obcy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2525-s1ETN1Z-AIK-SO |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologiczne interpretacje kultur: Swojscy obcy |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru - Antropologiczne interpretacje kultur - 11 - etnologia s1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: udział w zajęciach 30 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 45-60 godz. obejmuje: - praca z literaturą - realizacja zadań - przygotowanie do kolokwium Łącznie, całość przedmiotu: 75-90 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student/ka zna i rozumie zakres przedmiotowy etnologii i antropologii kulturowej oraz innych nauk o kulturze i powiązania antropologii kulturowej z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi badającymi zjawiska kulturowe wraz z odnośną terminologią (na podst. K_W02). W2: W zaawansowanym stopniu - złożoność i zmienność kultury oraz różnorodność metod jej interpretacji. Strukturę i instytucje społeczne oraz ich wpływ na miejsce i rolę jednostki w społeczeństwie (na podst. K_W06 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student/ka potrafi formułować tezy, przeprowadzać analizę porównawczą źródeł oraz formułować interpretacje elementów kultury w zakresie etnologii i antropologii kulturowej (na podst. K_U03). U2: Student/ka potrafi w ramach posiadanej wiedzy analizować przyczyny i przebieg procesów kulturowo-społecznych. Prowadzić na ich temat polemiki, budować argumentację naukową, a także przyjmować krytykę własnych poglądów oraz formułować wnioski z dyskusji (na podst. K_U04) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Osoba studiująca wykazuje potrzebę wykorzystywania posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów kulturowo-społecznych, badawczych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej (na podst. K_K04). K2: Osoba studiująca przejawia postawę humanitarną wobec problemów kulturowo-społecznych współczesnego świata (na podst. K_K05). |
Metody dydaktyczne: | Wykład konwersatoryjny Dyskusja Analiza materiału źródłowego Analiza przypadku Prezentacja pracy własnej |
Skrócony opis: |
Antropologiczne interpretacje kultur to przedmiot, na którym podejmowane są konkretne studia w ramach subdyscyplin antropologicznych. W ten sposób studenci uzyskują klucz interpretacyjny do analizy zjawisk społeczno-kulturowych współczesnego świata. Interpretacje kultur mogą dotyczyć konkretnych obszarów, grup i zjawisk, mogą być także poświęcone problematyce utrwalonej w danym obszarze studiów, która przybiera formę zinstytucjonalizowanych zainteresowań antropologicznych (subdyscypliny w ramach antropologii kulturowej). |
Pełny opis: |
Antropologiczne interpretacje kultur to przedmiot, na którym podejmowane są konkretne studia w ramach subdyscyplin antropologicznych. W ten sposób studenci uzyskują klucz interpretacyjny do analizy zjawisk społeczno-kulturowych współczesnego świata. Interpretacje kultur mogą dotyczyć konkretnych obszarów, grup i zjawisk, mogą być także poświęcone problematyce utrwalonej w danym obszarze studiów, która przybiera formę zinstytucjonalizowanych zainteresowań antropologicznych (subdyscypliny w ramach antropologii kulturowej). W ramach różnych cyklów tego przedmiotu studenci mogą zapoznać się z problematyką takich subdyscyplin, jak choćby: antropologia turystyki, antropologia jedzenia, antropologia polityki, antropologia religii, antropologia wizualna, antropologia miasta etc. Te różne podejścia interpretacyjne pozwalają na poznanie narzędzi i metod badawczych oraz terminologii i form interpretacji, przydatnych w różnego rodzaju studiach na gruncie współczesnej antropologii kulturowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kalniuk | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kalniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią refleksje nad znaczeniem kulturowej odmienności, a przedstawiając wybranej jej przykłady inspirują do własnych poszukiwań i dociekań na temat dawnych i współczesnych figur obcego. |
|
Pełny opis: |
Fundamentem powstania i rozwoju antropologii kulturowej było zainteresowanie odmiennością. Tematyka inności i obcości nadal inspiruje badaczy. Zajęcia mierzą się z kategorią obcości w antropologii kultur tradycyjnych (ludowych) i postradycyjnych (industrialnych). |
|
Literatura: |
Baranowski Bohdan, Ludzie gościńca, Wyd. Łódzkie, Łódź 1986. Benedyktowicz Zbigniew, Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, Wyd. UJ, Kraków 2000. Bystroń Jan Stanisław, Megalomania narodowa, Wyd. „Książka i Wiedza”, Warszawa 1995. Goffman Erving, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, przeł. Dzierżyńska Aleksandra,Tokarska-Bakir Joanna, GWP, Gdańsk 2007. Perzanowski Andrzej, Odmieńcy. Antropologiczne studium dewiacji, Wydawnictwo Simmons Leo, Aging in Primitive Societies: A Comparative Survey of Family Life and Relationships, “Law and Contemporary Problems”, 1962, v. 27, no 1, p. 36-51. Stomma Ludwik, Antropologia kultury wsi polskiej XIX w. oraz wybrane eseje, Wyd. Piotr Dopierała, Łódź 2002. Znaniecki Florian, Studia nad antagonizmem do obcych, „Przegląd Socjologiczny”, 1930-1931, t. 1, s. 158-209. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: Aktywny udział w dyskusji prowadzonej w oparciu o znajomość tekstu przewodniego i wiedzę własną. Ocena prezentacji na zaaprobowany wcześniej temat dot. własnego studium obcości Kolokwium pisemne (w razie konieczności jego przeprowadzenia) Dopuszczalna jest dwukrotna nieobecność na zajęciach. Zasady odbywania zajęć w trybie online: W przypadku konieczności prowadzenia zajęć wyłącznie w trybie zdalnym prowadzący, w razie potrzeby, udostępni materiały lub wskaże miejsca ich dostępności, bądź zaproponuje dostępne materiały alternatywne. Zajęcia odbywają się, zasadniczo, w wymiarze czasowym przewidzianym w programie studiów. Godziny zajęć pozostają te same, jak wskazane w obowiązującym planie studiów. W związku z darmowością dostępu pakietu Office 365 dla studentów platformą prowadzenia zajęć jest Microsoft Teams, lub ew. Skype (w wersji Skype for Bussines dostępny na platformie moodle.umk https://moodle.umk.pl/mod/folder/view.php?id=6822). Zasady zaliczenia przedmiotu na zajęciach w trybie online: Dokładne omówienie zasad ma miejsce w trakcie zajęć organizacyjnych. W razie konieczności uzyskania zaliczenia w trybie online wymagane będzie zapewnienie sobie przez studenta wystarczającego dobrego połączenia audio i wideo. Termin i godzina zaliczeń/egzaminów, zostaną ustalone przynajmniej dwa tygodnie przed ich terminem. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kalniuk | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kalniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią refleksje nad znaczeniem kulturowej odmienności, a przedstawiając wybranej jej przykłady inspirują do własnych poszukiwań i dociekań na temat dawnych i współczesnych figur obcego. |
|
Pełny opis: |
Fundamentem powstania i rozwoju antropologii kulturowej było zainteresowanie odmiennością. Tematyka inności i obcości nadal inspiruje badaczy. Zajęcia mierzą się z kategorią obcości w antropologii kultur tradycyjnych (ludowych) i postradycyjnych (industrialnych). |
|
Literatura: |
Baranowski Bohdan, Ludzie gościńca, Wyd. Łódzkie, Łódź 1986. Benedyktowicz Zbigniew, Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, Wyd. UJ, Kraków 2000. Bystroń Jan Stanisław, Megalomania narodowa, Wyd. „Książka i Wiedza”, Warszawa 1995. Goffman Erving, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, przeł. Dzierżyńska Aleksandra,Tokarska-Bakir Joanna, GWP, Gdańsk 2007. Perzanowski Andrzej, Odmieńcy. Antropologiczne studium dewiacji, Wydawnictwo Simmons Leo, Aging in Primitive Societies: A Comparative Survey of Family Life and Relationships, “Law and Contemporary Problems”, 1962, v. 27, no 1, p. 36-51. Stomma Ludwik, Antropologia kultury wsi polskiej XIX w. oraz wybrane eseje, Wyd. Piotr Dopierała, Łódź 2002. Znaniecki Florian, Studia nad antagonizmem do obcych, „Przegląd Socjologiczny”, 1930-1931, t. 1, s. 158-209. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: Aktywny udział w dyskusji prowadzonej w oparciu o znajomość tekstu przewodniego i wiedzę własną. Ocena prezentacji na zaaprobowany wcześniej temat dot. własnego studium obcości Kolokwium pisemne (w razie konieczności jego przeprowadzenia) Dopuszczalna jest dwukrotna nieobecność na zajęciach. Zasady odbywania zajęć w trybie online: W przypadku konieczności prowadzenia zajęć wyłącznie w trybie zdalnym prowadzący, w razie potrzeby, udostępni materiały lub wskaże miejsca ich dostępności, bądź zaproponuje dostępne materiały alternatywne. Zajęcia odbywają się, zasadniczo, w wymiarze czasowym przewidzianym w programie studiów. Godziny zajęć pozostają te same, jak wskazane w obowiązującym planie studiów. W związku z darmowością dostępu pakietu Office 365 dla studentów platformą prowadzenia zajęć jest Microsoft Teams, lub ew. Skype (w wersji Skype for Bussines dostępny na platformie moodle.umk https://moodle.umk.pl/mod/folder/view.php?id=6822). Zasady zaliczenia przedmiotu na zajęciach w trybie online: Dokładne omówienie zasad ma miejsce w trakcie zajęć organizacyjnych. W razie konieczności uzyskania zaliczenia w trybie online wymagane będzie zapewnienie sobie przez studenta wystarczającego dobrego połączenia audio i wideo. Termin i godzina zaliczeń/egzaminów, zostaną ustalone przynajmniej dwa tygodnie przed ich terminem. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.