Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Antropologia lingwistyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2525-s1ETN1Z-AL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antropologia lingwistyczna
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak.

Całkowity nakład pracy studenta:

Ćwiczenia

Metody dydaktyczne:

Pogadanka, krytyczna analiza literatury oraz analiza wybranych przykładów.

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Zajęcia dotyczyć będą wprowadzenia do antropologii lingwistycznej. Studenci zaznajomią się z klasycznymi koncepcjami, ich współczesną krytyką oraz nowszymi ujęciami. Poza tym, w trakcie zajęć przeprowadzona zostanie analiza wybranych przykładów funkcjonowania języka w dyskursie ludowym.

Pełny opis:

Zajęcia dotyczyć będą wprowadzenia do antropologii lingwistycznej. Studenci zaznajomią się z klasycznymi koncepcjami badań nad językiem, ich współczesną krytyką oraz nowszymi ujęciami. Poza tym, w trakcie zajęć przeprowadzona zostanie analiza wybranych przykładów funkcjonowania języka w dyskursie ludowym, jak:

1. Język i jego znaczenie – wstęp do problematyki

2. Wprowadzenie do teorii badań nad językiem w antropologii

3. Znaczenie badań nad językiem dla warsztatu pracy antropologa

4. Językowy obraz świata

5. Językowy obraz Europy – historia i teraźniejszość

6. Kultury oralne i piśmienne

7. Grzeczność językowa

8. Językowe „obrazy” przestrzeni miejskiej i wiejskiej

9. Język i obraz w komunikacji społecznej – memy

10. Nazywanie „Innego” i stereotypy językowe

11. Społeczne działanie językiem

12. Magia i język

Literatura:

Laura M. Ahearn, Antropologia lingwistyczna, Wydawnictwo UJ, Kraków 2013 (Część 1, s. 19-104 )

Grzegorz Godlewski, Antropologia praktyk językowych: wprowadzenie, [w:] Grzegorz Godlewski i inni (red.), Antropologia praktyk językowych, Warszawa 2016 (s. 7-80).

Malinowski Bronisław, Problem znaczenia w języka pierwotnych, w: Krystyna Pisarkowa (red.), Językoznawstwo Bronisława Malinowskiego, T. 2, Kraków 2000.

Paweł Majewski, Teksty praktyki. Początki tekstualizacja doświadczenia w antycznych praktykach piśmiennych, [w:] Grzegorz Godlewski i inni (red.), Antropologia praktyk językowych, Warszawa 2016 (s. 81-102).

Burke Peter, Język i społeczności w Europie wczesnonowożytnej, Kraków 2009

Walter Ong, Oralność i piśmienność, Lublin 1992.

Lord Albert B., Pieśniarz i jego opowieść, Warszawa 2010.

Przemysław Czaplinski, Słowo i głos, [w:] Przemysław Czaplinski (red.), Literatura ustna, Gdańsk 2010.

Romuald Huszcza, O gramatyce grzeczności, „Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej”, 1980/71(1). Tekst dostępny na stronie: https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1980-t71-n1/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1980-t71-n1-s175-186/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1980-t71-n1-s175-186.pdf

Romuald Huszcza, Honoryfikatywność. Gramatyka, pragmatyka, typologia, Kraków 1996.

Kazimierz Sikora, Grzeczność językowa wsi. Część 1: System adresatwyny, Kraków 2010 (Wstęp i rozdział 1).

Dobrosława Wężowicz-Ziółkowska, Miłość ludowa. Wzory miłości wieśniaczej w polskiej pieśni ludowej XVIII-XX wieku, Wrocław 1991

Marta Wójcicka, Mem internetowy jako multimedialny gatunek pamięci zbiorowej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2019 (rozdział 2).

Jerzy Bartmiński, Stereotypy językowe we współczesnym języku polskim, [w:] Jerzy Bartmiński, Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin 2007 (s. 85-105).

Jerzy Bartmiński, Czy możemy wyzwolić się ze stereotypów? Stereotypy a wzory kultury, [w:] Jerzy Bartmiński, Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin 2007 (s. 106-111).

John Austin, Mówienie i poznawanie: rozprawy i wykłady filozoficzne, Warszawa, 1993 (s. 550-612).

Kowalski Piotr, Gratulanci i winszownicy. Zarys komunikacyjnej historii winszowania, Wrocław 2010.

Burszta Wojciech, Od mowy magicznej do szumów popkultury, Warszawa 2009.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie obecności i aktywności podczas zajęć.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Lisiecki
Prowadzący grup: Marcin Lisiecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia dotyczyć będą wprowadzenia do antropologii lingwistycznej. Studenci zaznajomią się z klasycznymi koncepcjami, ich współczesną krytyką oraz nowszymi ujęciami. Poza tym, w trakcie zajęć przeprowadzona zostanie analiza wybranych przykładów funkcjonowania języka w dyskursie ludowym.

Pełny opis:

Zajęcia dotyczyć będą wprowadzenia do antropologii lingwistycznej. Studenci zaznajomią się z klasycznymi koncepcjami badań nad językiem, ich współczesną krytyką oraz nowszymi ujęciami. Poza tym, w trakcie zajęć przeprowadzona zostanie analiza wybranych przykładów funkcjonowania języka w dyskursie ludowym, jak:

1. Język i jego znaczenie – wstęp do problematyki

2. Wprowadzenie do teorii badań nad językiem w antropologii

3. Znaczenie badań nad językiem dla warsztatu pracy antropologa

4. Językowy obraz świata

5. Językowy obraz Europy – historia i teraźniejszość

6. Kultury oralne i piśmienne

7. Grzeczność językowa

8. Językowe „obrazy” przestrzeni miejskiej i wiejskiej

9. Język i obraz w komunikacji społecznej – memy

10. Nazywanie „Innego” i stereotypy językowe

11. Społeczne działanie językiem

12. Magia i język

Literatura:

Laura M. Ahearn, Antropologia lingwistyczna, Wydawnictwo UJ, Kraków 2013 (Część 1, s. 19-104 )

Grzegorz Godlewski, Antropologia praktyk językowych: wprowadzenie, [w:] Grzegorz Godlewski i inni (red.), Antropologia praktyk językowych, Warszawa 2016 (s. 7-80).

Malinowski Bronisław, Problem znaczenia w języka pierwotnych, w: Krystyna Pisarkowa (red.), Językoznawstwo Bronisława Malinowskiego, T. 2, Kraków 2000.

Paweł Majewski, Teksty praktyki. Początki tekstualizacja doświadczenia w antycznych praktykach piśmiennych, [w:] Grzegorz Godlewski i inni (red.), Antropologia praktyk językowych, Warszawa 2016 (s. 81-102).

Burke Peter, Język i społeczności w Europie wczesnonowożytnej, Kraków 2009

Walter Ong, Oralność i piśmienność, Lublin 1992.

Lord Albert B., Pieśniarz i jego opowieść, Warszawa 2010.

Przemysław Czaplinski, Słowo i głos, [w:] Przemysław Czaplinski (red.), Literatura ustna, Gdańsk 2010.

Romuald Huszcza, O gramatyce grzeczności, „Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej”, 1980/71(1). Tekst dostępny na stronie: https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1980-t71-n1/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1980-t71-n1-s175-186/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1980-t71-n1-s175-186.pdf

Romuald Huszcza, Honoryfikatywność. Gramatyka, pragmatyka, typologia, Kraków 1996.

Kazimierz Sikora, Grzeczność językowa wsi. Część 1: System adresatwyny, Kraków 2010 (Wstęp i rozdział 1).

Dobrosława Wężowicz-Ziółkowska, Miłość ludowa. Wzory miłości wieśniaczej w polskiej pieśni ludowej XVIII-XX wieku, Wrocław 1991

Marta Wójcicka, Mem internetowy jako multimedialny gatunek pamięci zbiorowej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2019 (rozdział 2).

Jerzy Bartmiński, Stereotypy językowe we współczesnym języku polskim, [w:] Jerzy Bartmiński, Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin 2007 (s. 85-105).

Jerzy Bartmiński, Czy możemy wyzwolić się ze stereotypów? Stereotypy a wzory kultury, [w:] Jerzy Bartmiński, Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin 2007 (s. 106-111).

John Austin, Mówienie i poznawanie: rozprawy i wykłady filozoficzne, Warszawa, 1993 (s. 550-612).

Kowalski Piotr, Gratulanci i winszownicy. Zarys komunikacyjnej historii winszowania, Wrocław 2010.

Burszta Wojciech, Od mowy magicznej do szumów popkultury, Warszawa 2009.

Uwagi:

Brak.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)