Etnologia Polski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2525-s1ETN1Z-EP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Etnologia Polski |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - 30 godzin konwersatorium = 1p. ECTS; 2. Czas studenta poświęcony na pracę indywidualną: - przygotowanie do zajęć (czytanie literatury i realizacja powierzonych zadań) = 30 godzin = 1p. ECTS - przygotowanie do zaliczenia zajęć = 25 godzin = 1p. ECTS Łącznie: 85 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/ka zna i rozumie zakres studiów etnicznych i narodowościowych, zróżnicowania etnicznego i narodowego obszaru Polski wraz z ich kulturowymi wytworami regionalnymi i lokalnymi (na podstawie K_W04). Student/ka zna i rozumie zakres metodologii badań etnologii Polski wraz z odnośną terminologią (na podstawie K_W03). K_W06 Student/ka zna i rozumie zaawansowanym stopniu - złożoność i zmienność kultury oraz różnorodność metod jej interpretacji. Strukturę i instytucje społeczne oraz ich wpływ na miejsce i rolę jednostki w społeczeństwie. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02 Student/ka potrafi opracować źródła zastane i wywołane oraz przeprowadzić ich analizę, a następnie zastosować je w dyskusji, referacie lub opracowaniu naukowym. Student/ka potrafi przygotować krótkie wypowiedzi ustne oraz opracowania pisemne na zadany temat z zastosowaniem warsztatu naukowego (streszczenie tekstu, referat, notatka z lektury) (na podstawie K_U05). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K04 Student/ka jest gotowy/a do wykorzystywania posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów kulturowo-społecznych, badawczych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej. |
Metody dydaktyczne: | Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna; pogadanka, metoda ćwiczeniowa, metoda laboratoryjna, metoda referatu, gra (quiz). |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poznanie kulturowej specyfiki obszaru Polski w ujęciu etnograficznym oraz poznanie procesów historyczno-kulturowych warunkujących kształtowanie się odrębności kulturowych, etnicznych i regionalnych kraju i oddziałujących na zjawiska zachodzące współcześnie. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć została ukierunkowana na przybliżenie uczestnikom kulturowej specyfiki obszaru Polski pod względem etnograficznym, tak w ujęciu historycznym jak i współczesnym, m.in. w kontekście fenomenu badawczego jakim jest tzw. kultura ludowa. Analizowane są czynniki kształtujące krajobraz kulturowy Polski, w szczególności procesy osadnicze, przemieszczenia ludności, tradycyjne formy gospodarowania i niektóre elementy tradycyjnej kultury materialnej i społecznej. Dyskutowane są mechanizmy kształtowania się, bądź zanikania odrębności lokalnych, etnicznych i narodowościowych oraz problematyka relacji międzykulturowych i związanych z nimi postaw. Studenci zapoznają się z charakterystyką poszczególnych regionów etnograficznych Polski uwzględniając przy tym kwestie identyfikacji etnicznej i regionalnej (w tym jej nieoczywiste wymiary np. na obszarach Ziem Północnych i Zachodnich) oraz współczesne procesy restytuowania, podtrzymywania i konstruowania tradycji. |
Literatura: |
1. Jasiewicz Zbigniew, Etnologia polska. Między etnografią a antropologią kulturową, NAUKA 2/2006, s. 65-80. (także jako zasób cyfrowy: Kolekcja PTL w Bibliotece Cyfrowej UWr na ptl.info.pl). 2. Kultura ludowa. Teorie. Praktyki. Polityki, red. B. Fatyga, R. Michalski, NCK 2014 (https://nck.pl/badania/raporty/kultura-ludowa-teorie-praktyki-polityki. 3. Burszta Józef, Od osady słowiańskiej do współczesnej wsi, Wrocław 1958. 4. Kolberg Oskar, Dzieła wszystkie, Polskie Wyd. Muzyczne, Wrocław-Poznań 1962-1963, t. 1-84; (wybrane fragmenty) (wersja cyfrowa http://oskarkolberg.pl/pl-PL/Page/64). 5. Pokropek. Etnografia. Materialna kultura Polski na tle porównawczym, Wyd. naukowe PWN, Warszawa 2019 (fragmenty). 6. Ślązacy, Kaszubi, Mazurzy i Warmiacy – między polskością i niemieckością, red. A. Sakson, Instytut Zachodni, Poznań 2008 (fragmenty). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Student będzie oceniany na podstawie znajomości zagadnień dyskutowanych na zajęciach oraz znajomości zadawanych i omawianych lektur, a także przygotowania do zajęć, aktywności i zaangażowania w wykonywanie w ramach zajęć zadań. Szczegółowe sposoby i kryteria zaliczania podawane są w ramach aktualnego opisu zajęć w cyklu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Książek | |
Prowadzący grup: | Joanna Książek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poznanie kulturowej specyfiki obszaru Polski w ujęciu etnograficznym oraz poznanie procesów historyczno-kulturowych warunkujących kształtowanie się odrębności kulturowych, etnicznych i regionalnych kraju i oddziałujących na zjawiska zachodzące współcześnie. |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia omawiane w trakcie kolejnych wykładów 1. Dyskusja wokół pojęcia „kultura ludowa” i pojęć pokrewnych. 2. Dzieje badań etnograficznych w Polsce – tematy, idee, podejścia badawcze i metody. 3. Procesy osadnicze na ziemiach polskich, etapy rozwoju polskiej wsi. 4. Ruchy migracyjne ludności, przemieszczenia, przesiedlenia i ich skutki. 5., 6. Charakterystyka elementów kultury materialnej i społecznej (typy gospodarki, zajęcia rolnicze i pozarolnicze, rzemiosło, rękodzieło, narzędzia, ubiór, architektura). 7. Inni / Obcy w kulturze ludowej (obraz Żydów i Cyganów w kulturze ludowej). 8., 9., 10., 11., 12., 13. Charakterystyka regionów etnograficznych Polski z perspektywy historycznej i współczesnej (kryteria podziału, makroregiony i subregiony, identyfikacja lokalna, regionalna i etniczna, narodowościowa). Pomorze Wielkopolska Warmia i Mazury Małopolska Mazowsze Podlasie, Lubelszczyzna, Rzeszowszczyzna 14. Współczesne badania i projekty kulturowe osadzone w kontekście regionalnym lub nawiązujące do dawnych tradycji. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Berendt E., Kultury ludowej życie i umieranie, [w:] Kultura ludowa. Teorie. Praktyki. Polityki, red. B. Fatyga, R. Michalski, NCK 2014, s. 90-96. Jasiewicz Z., Etnologia polska. Między etnografią a antropologią kulturową, NAUKA 2/2006, s. 65-80. Burszta J., Od osady słowiańskiej do współczesnej wsi, Wrocław 1958. Kolberg O., Dzieła wszystkie, Polskie Wyd. Muzyczne, Wrocław-Poznań 1962-1963, t. 1-84; wersja cyfrowa http://oskarkolberg.pl/pl-PL/Page/64 (wybrane fragmenty). Pokropek M., Etnografia. Materialna kultura Polski na tle porównawczym, Wyd. naukowe PWN, Warszawa 2019 (fragmenty). Ślązacy, Kaszubi, Mazurzy i Warmiacy – między polskością i niemieckością, red. A. Sakson, Poznań: Instytut Zachodni 2008 (fragmenty). Bystroń J.S, Nazwy i przezwiska polskich grup plemiennych i lokalnych, Kraków 1925. Zowczak M., Dlaczego Cygan kradnie? Przyczyny zróżnicowania ludzi według biblii ludowej, Polska Sztuka Ludowa - Konteksty 1992 t.46 z.1. Nowoczesność i globalizacja na północnym Podlasiu. Perspektywa etnograficzna, red. P. Cichocki, H. Patzer, Warszawa 2012. * oraz wybrana monografia regionalna z listy udostępnionej przez prowadzącego. Literatura uzupełniająca: Angutek D., Tradycje wytworzone rodzącej się ponowoczesności w Polsce, Bydgoszcz, 2018. Atlas Wysiedlenia, wypędzanie, ucieczki 1939-1959: atlas ziem Polski: Polacy, Żydzi, Niemcy, Ukraińcy, red. W. Sienkiewicz, G. Hryciuk, Demart 2008. Burszta W., Od folkloru lokalnego do postfolkloryzmu „narodowego, Polska Sztuka Ludowa, t. 43, nr 3 (1989), s. 158-165. Bystroń J. S., Etnografia Polski, Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”, Warszawa, 1947. Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, t. 1, red. Biernacka Maria et al., Wyd. PAN, Wrocław 1976. Kultura ludowa Wielkopolski, t. 1-3, red. J. Burszta, Poznań 1960-1967 (fragmenty). Libera Z., Lud ludoznawców. Kilka rysów do opisania fizjognomii i postaci ludu naszego, czyli etnograficzna wycieczka po XIX wieku, [w:] Etnologia polska między ludoznawstwem a antropologią, red. A. Posern-Zieliński, Poznań 1995, s. 137-152. Mróz L., Świadomościowe wyznaczniki dystansu etnicznego, Etnografia Polska, t. 23. Nr 2 (1981). Słomka J., Pamiętniki włościanina. Od pańszczyzny do dni dzisiejszych, Wyd. MHMT, Tarnobrzeg 2008. Szyfer A., Próba uporządkowania kategorii (…), w: Aktywność kulturalna wsi polskiej: wczoraj, dzisiaj, jutro, Poznań 2010, s. 31-40. Zowczak M., O długim trwaniu Polaków na Podolu. Imponderabilia tożsamości, [w:] Podole i Wołyń. Szkice etnograficzne, red. Ł. Smyrski, M. Zowczak, Warszawa 2003. |
|
Uwagi: |
Zaliczenie na ocenę. Na ocenę końcową składają się: -wynik kolokwium ustnego obejmującego zagadnienia poruszane na zajęciach oraz treść monografii regionalnej wybranej z listy udostępnionej przez prowadzącego; - przygotowanie do zajęć (czytanie zadanych tekstów), aktywność na zajęciach oraz oceny cząstkowe z realizacji krótkich zadań określonych przez wykładowcę. Wykaz zagadnień na kolokwium zostanie udostępniony przez prowadzącego co najmniej dwa tygodnie przed terminem zaliczenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.