Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Etnologia Polski - etap I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2525-s1ETN1Z-EP-E1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etnologia Polski - etap I
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 godzin wykładów = 1p.ECTS; 30 godzin ćwiczeń = 1p. ECTS

2. Czas studenta poświęcony na pracę indywidualną:

- przygotowanie do ćwiczeń = 25 godzin = 1p. ECTS

3.

- Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń = 25 godzin = 1p. ECTS

- Przygotowanie do egzaminu = 25 godzin = 1p. ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

Student/studentka:

K_W09 Posiada podstawową wiedzę z zakresu najnowszych osiągnięć metodologicznych antropologii kulturowej oraz osiągnięć badawczych dotyczących etnologii Polski. P6S_WGP6S_WK

K_W10 Posiada podstawową wiedzę z zakresu najnowszych osiągnięć metodologicznych oraz osiągnięć badawczych dotyczących badań nad tożsamością etniczną i kulturową. P6S_WGP6S_WK



Efekty uczenia się - umiejętności:

Student/studentka:

K_U11 Potrafi napisać opracowanie na zadany temat, z zastosowaniem warsztatu naukowego (recenzji, pisemnego referatu oraz krótkich notatek z wykładu, lektury itp.). P6S_UK

K_U13 Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne oraz analizować ich przyczyny i przebieg w ramach posiadanej wiedzy o procesach społecznych. P6S_UW

K_U15 Pojmuje potrzebę ciągłego samokształcenia i stałego rozwoju intelektualnego. P6S_UU


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student/studentka:

K_K04 Ma świadomość potrzeby i odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego poszczególnych obszarów Polski i odczuwa potrzebę jego ochrony dziedzictwa. P6S_KO

K_K06 Rozumie potrzebę popularyzacji idei dialogu międzykulturowego (między-etnicznego i między-religijnego) P6S_KO




Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny, konwersatoryjny, problemowy, pokaz, wystawa, praca w grupach, mini-referaty, prezentacje.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna
- obserwacji
- referatu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Uczestnik zapoznaje się z fenomenem polskiej kultury zwanej "ludową" w jej formie tradycyjnej oraz w ujęciu współczesnym zmierzającym w kierunku kultury lokalnej, regionalnej, małych wspólnot. Kultura ludowa rozumiana jako ewoluujące zjawisko kulturowe oraz obszar badawczy, zostaje ukazana na tle historycznym oraz w ujęciu problemowym. Student zapoznaje się z sylwetkami najważniejszych badaczy kultury ludowej, poznaje obszary zainteresowań oraz metody badawcze, jak również poznaje podstawowe elementy kultury materialnej, społecznej i duchowej dawnej wsi.

Pełny opis:

Tematyka zajęć została ukierunkowana na przybliżenie słuchaczom fenomenu badawczego jakim była i jest kultura ludowa w Polsce, zarówno w ujęciu tradycyjnym, jak i współczesnym. Serię zajęć otwiera analiza pojęć związana z kulturą ludową i jej badaniem oraz wprowadzenie do historii badań etnologicznych w Polsce. Uwzględnione zostają przyczyny, okoliczności, sposoby i efekty prowadzonych badań, wraz z przybliżeniem najważniejszych kierunków i sylwetek badaczy. W dalszej kolejności opisowi i analizie poddane zostają wybrane zagadnienia z zakresu tradycyjnej kultury ludowej, tj. chłopstwo jako odrębna grupa społeczna, historia i rodzaje osadnictwa, strukturalne i społeczne przemiany wsi, sposoby gospodarowania, dziedzictwo materialne. Kolejno opracowane zostają kwestie regionalnego zróżnicowania Polski oraz przejawów manifestowania tożsamości regionalnej. W dalszej części następuje przedstawienie współczesnych obszarów i tematów badawczych związanych z kulturą typu ludowego i współcześnie obserwowalnymi przejawami ludowości, cykl wykładów zamyka refleksja nad formami wizualizacji kultury ludowej w czasach współczesnych.

Literatura:

Błachowski Aleksander, Etnografia. Ścieżka edukacji regionalnej, 2003.

Brzezińska Anna Weronika, Specjaliści od kultury ludowej, w: „Nauka”, nr 3, 2009, s. 155-172.

Bukraba-Rylska Izabella, Kultura ludowa, wieś, mieszkańcy wsi, IRWiR PAN, Warszawa 2002.

Burszta Józef, Od osady słowiańskiej do współczesnej wsi, Wrocław 1958

Bystroń Jan Stanisław, Etnografia Polski, Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”, Warszawa, 1947.

Bystroń Jan Stanisław, Kultura ludowa, Wyd. Trzaska, Evert Michalski, Warszawa 1947.

Chałasiński Józef, Młode pokolenie chłopów, t. 1, LSW, Warszawa 1984.

Ciszewski Stanisław, Krakowiacy. Monografia etnograficzna, Wydane nakładem autora, Kraków 1894.

Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, t. 1, red. Biernacka Maria, Polska Akademia Nauk. Instytut Historii Kultury Materialnej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wyd. PAN, Wrocław 1976. (wybrane teksty)

Fischer Adam, Lud polski. Podręcznik etnografii Polski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Lwów 1926.

Handelsman Marceli, Żywot chłopa polskiego na początku XIX stulecia, Nakładem J. Mortkiewicza, Warszawa – Lwów 1907.

Kolberg Oskar, Dzieła wszystkie, Polskie Wyd. Muzyczne, Wrocław-Poznań 1962-1963, t. 1-84.

Olędzki Jacek, Murzynowo. Znaki istnienia i tożsamości kulturalnej mieszkańców wioski nadwiślańskiej XVIII-XX w., Wyd. UW, Warszawa 1991.

Moszyński Kazimierz, Kultura ludowa Słowian, cz. 1, Kultura materialna, PAU, Kraków 1929.

Pokropek Marian, Budownictwo ludowe w Polsce, LSW, Warszawa 1976.

Kopczyńska-Jaworska Bronisława, Rudnicka Maria, Piękno użyteczne, czy Piękno ginące, PTL, Łódź.1997.

Słomka Jan, Pamiętniki włościanina. Od pańszczyzny do dni dzisiejszych, Wyd. MHMT, Tarnobrzeg 2008.

Thomas William, Znaniecki Florian, Chłop polski w Europie i Ameryce, t. 1-5, przeł. Maryla Metelska, LSW, Warszawa 1976.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład i ćwiczenie są całością. Warunkiem koniecznym przystąpienia do egzaminu z wykładu jest wcześniejsze pozytywne zaliczenie ćwiczeń. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie wypadkowej z obecności, aktywności, poziomu wykonanych zadań i przygotowanych prezentacji.

Zaliczenie wykładu odbywa się drogą egzaminu pisemnego lub ustnego w zależności od ustaleń prowadzącego w danym cyklu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Książek
Prowadzący grup: Joanna Książek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Uczestnik zapoznaje się z fenomenem polskiej kultury ludowej w jej formie tradycyjnej oraz w ujęciu współczesnym. Kultura ludowa rozumiana jako ewoluujące zjawisko kulturowe oraz obszar badawczy, zostaje ukazana na tle historycznym. Student zapoznaje się z sylwetkami najważniejszych badaczy kultury wsi, poznaje kierunki badawcze oraz podstawowe elementy kultury materialnej, społecznej i duchowej.

Pełny opis:

Cykl zajęć został ukierunkowany na przybliżenie słuchaczom fenomenu badawczego jakim była i jest kultura ludowa w Polsce, zarówno w ujęciu tradycyjnym, jak i współczesnym. Serię zajęć otwiera analiza pojęć związana z kulturą ludową i jej badaniem oraz wprowadzenie do historii badań etnologicznych w Polsce. Uwzględnione zostają przyczyny, okoliczności, sposoby i efekty prowadzonych badań, wraz z przybliżeniem najważniejszych kierunków i sylwetek badaczy. W dalszej kolejności opisowi i analizie poddane zostają wybrane zagadnienia z zakresu tradycyjnej kultury ludowej, tj. chłopstwo jako odrębna grupa społeczna, historia i rodzaje osadnictwa, strukturalne i społeczne przemiany wsi, sposoby gospodarowania, dziedzictwo materialne. Kolejno opracowane zostają kwestie regionalnego zróżnicowania Polski oraz przejawów manifestowania tożsamości regionalnej. W dalszej części następuje przedstawienie współczesnych obszarów i tematów badawczych związanych z kulturą typu ludowego i współcześnie obserwowalnymi przejawami ludowości, cykl wykładów zamyka refleksja nad formami wizualizacji kultury ludowej w czasach współczesnych.

Literatura:

Błachowski Aleksander, Etnografia. Ścieżka edukacji regionalnej, 2003.

Brzezińska Anna Weronika, Specjaliści od kultury ludowej, w: „Nauka”, nr 3, 2009, s. 155-172.

Bukraba-Rylska Izabella, Kultura ludowa, wieś, mieszkańcy wsi, IRWiR PAN, Warszawa 2002.

Burszta Józef, Od osady słowiańskiej do współczesnej wsi, Wrocław 1958

Bystroń Jan Stanisław, Etnografia Polski, Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”, Warszawa, 1947.

Bystroń Jan Stanisław, Kultura ludowa, Wyd. Trzaska, Evert Michalski, Warszawa 1947.

Chałasiński Józef, Młode pokolenie chłopów, t. 1, LSW, Warszawa 1984.

Ciszewski Stanisław, Krakowiacy. Monografia etnograficzna, Wydane nakładem autora, Kraków 1894.

Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, t. 1, red. Biernacka Maria, Polska Akademia Nauk. Instytut Historii Kultury Materialnej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wyd. PAN, Wrocław 1976. (wybrane teksty)

Handelsman Marceli, Żywot chłopa polskiego na początku XIX stulecia, Nakładem J. Mortkiewicza, Warszawa – Lwów 1907.

Kolberg Oskar, Dzieła wszystkie, Polskie Wyd. Muzyczne, Wrocław-Poznań 1962-1963, t. 1-84.

Olędzki Jacek, Murzynowo. Znaki istnienia i tożsamości kulturalnej mieszkańców wioski nadwiślańskiej XVIII-XX w., Wyd. UW, Warszawa 1991.

Moszyński Kazimierz, Kultura ludowa Słowian, cz. 1, Kultura materialna, PAU, Kraków 1929.

Pokropek Marian, Budownictwo ludowe w Polsce, LSW, Warszawa 1976.

Kopczyńska-Jaworska Bronisława, Rudnicka Maria, Piękno użyteczne, czy piękno ginące, PTL, Łódź.1997.

Słomka Jan, Pamiętniki włościanina. Od pańszczyzny do dni dzisiejszych, Wyd. MHMT, Tarnobrzeg 2008.

Thomas William, Znaniecki Florian, Chłop polski w Europie i Ameryce, t. 1-5, przeł. Maryla Metelska, LSW, Warszawa 1976.

Uwagi:

Zajęcia w cyklu prowadzone są stacjonarnie, jeżeli jednak wymogi pandemiczne ulegną zaostrzeniu, zajęcia będą prowadzone w sposób zdalny synchroniczny na platformie MS Teams w formie spotkań audio-video.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Książek
Prowadzący grup: Joanna Książek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Uczestnik zapoznaje się z fenomenem polskiej kultury zwanej "ludową" w jej formie tradycyjnej oraz w ujęciu współczesnym zmierzającym w kierunku kultury lokalnej, regionalnej, małych wspólnot. Kultura ludowa rozumiana jako ewoluujące zjawisko kulturowe oraz obszar badawczy, zostaje ukazana na tle historycznym oraz w ujęciu problemowym. Student zapoznaje się z sylwetkami najważniejszych badaczy kultury ludowej, poznaje obszary zainteresowań oraz metody badawcze, jak również poznaje podstawowe elementy kultury materialnej, społecznej i duchowej dawnej wsi.

Pełny opis:

Cykl zajęć został ukierunkowany na przybliżenie słuchaczom fenomenu badawczego jakim była i jest kultura zwana "ludową" w Polsce, zarówno w ujęciu tradycyjnym, jak i współczesnym. Serię zajęć otwiera analiza pojęć związana z kulturą ludową i jej badaniem oraz wprowadzenie do historii badań etnologicznych w Polsce. Uwzględnione zostają przyczyny, okoliczności, sposoby i efekty prowadzonych badań, wraz z przybliżeniem najważniejszych kierunków i sylwetek badaczy. W dalszej kolejności opisowi i analizie poddane zostają zagadnienia z zakresu zróżnicowanego etnicznie, kulturowo i religijnie osadnictwa na ziemiach polskich włączając zagadnienia mniejszości narodowych i etnicznych oraz problematykę relacji międzykulturowych i związanych z nimi postaw. Osobny blok stanowią kwestie strukturalnych i społecznych przemian wsi, a także sposobów gospodarowania i dziedzictwa materialnego tzw. tradycyjnej kultury ludowej w Polsce. Kolejno opracowane zostają kwestie regionalnego zróżnicowania Polski oraz obecnych przejawów manifestowania tożsamości regionalnej. Cykl wykładów zamyka blok przedstawiający współczesne obszary i tematy badawcze związane z kulturą typu ludowego i współcześnie obserwowalnymi przejawami rozmaicie rozumianej "ludowości", oraz refleksja na temat zróżnicowania postaw względem zachowywania, przetwarzania i prezentowania wytworów kultury tradycyjnej min. na przykładzie muzyki ludowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Szyfer A., Próba uporządkowania kategorii…, w: Aktywność kulturalna wsi polskiej: wczoraj, dzisiaj, jutro, 2010, s. 31-40.

Terlecka M.,(red.), Historia etnografii polskiej 1973;

Libera Z., Lud ludoznawców. Kilka rysów do opisania fizjognomii i postaci ludu naszego, czyli etnograficzna wycieczka po XIX wieku, [w:] Etnologia polska między ludoznawstwem a antropologią, red. A. Posern-Zieliński, Poznań 1995, s. 137-152.

Burszta Józef, Od osady słowiańskiej do współczesnej wsi, Wrocław 1958

Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, t. 1, red. Biernacka Maria, Polska Akademia Nauk. Instytut Historii Kultury Materialnej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wyd. PAN, Wrocław 1976. (wybrane teksty)

Węglarz S., O etnograficznym zróżnicowaniu kultury ludowej, PTL 1997.

Zowczak M, O długim trwaniu Polaków na Podolu. Imponderabilia tożsamości W: Podole i Wołyń. Szkice etnograficzne, red. Smyrski, Zowczak, 2003.

Sochacki Ł., Góralszczyzna mniej znana. Konteksty, w: Góralszczyzna mniej znana. W poszukiwaniu lokalnych tradycji, Kraków 2020, s. 5-30.

Kwaśniewska A., Niematerialne dziedzictwo kulturowe na terenach postmigracyjnych (na przykładzie Pomorza), w: Łódzkie Studia Etnograficzne, tom 55, 2016, s. 79.

Mróz L., Świadomościowe wyznaczniki dystansu etnicznego, EP 1981, t. 23. Nr 2.

Etnografia/animacja/sztuka: nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego, red. T. Rakowski, NCK 2015.

Angutek D., Tradycje wytworzone rodzącej się ponowoczesności w Polsce, Bydgoszcz, 2018.

Grochowski P., Stado i Kupała w praktykach obrzędowych polskich rodzimowierców. O rewitalizacji źródeł etnograficznych i historycznych, Etnolingwistyka. Problemy Języka i Kultury 32 (2020).

Literatura uzupełniająca:

Archiwum etnograficzne t. 54: Praktykowanie tradycji w społeczeństwach posttradycyjnych, red. J. Hajduk-Nijakowska, 2014 (wybrane teksty).

Atlas Wysiedlenia, wypędzanie, ucieczki 1939-1959: atlas ziem Polski: Polacy, Żydzi, Niemcy, Ukraińcy, red. W. Sienkiewicz, G. Hryciuk, Demart 2008.

Cała A., Wizerunek Żyda w polskiej kulturze ludowej, Warszawa 2005.

Błachowski Aleksander, Etnografia. Ścieżka edukacji regionalnej, 2003.

Bystroń J. S., Etnografia Polski, Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”, Warszawa, 1947.

Bystroń J. S., Nazwy i przezwiska polskich grup plemiennych i lokalnych, Kraków 1925.

Etnologia polska między ludoznawstwem a antropologią, red. A.Posern-Zieliński, Poznań 1995.

Iwasiów I., Przesiedleni chłopi uruchamiają miasto. Teksty Drugie 2017.

Kolberg Oskar, Dzieła wszystkie, Polskie Wyd. Muzyczne, Wrocław-Poznań 1962-1963, t. 1-84.

Moszyński Kazimierz, Kultura ludowa Słowian, cz. 1, Kultura materialna, PAU, Kraków 1929.

Olędzki Jacek, Murzynowo. Znaki istnienia i tożsamości kulturalnej mieszkańców wioski nadwiślańskiej XVIII-XX w., Wyd. UW, Warszawa 1991.

Piątkowski K., Problematyka teoretyczna w rozwoju etnografii polskiej, LUD 1985

Pokropek Marian, Budownictwo ludowe w Polsce, LSW, Warszawa 1976.

Robotycki Cz., Węglarz S., Chłop potęgą jest i basta. O mityzacji kultury ludowej w nauce / Polska Sztuka Ludowa - Konteksty 1983 t.37 z.1-2

Słomka Jan, Pamiętniki włościanina. Od pańszczyzny do dni dzisiejszych, Wyd. MHMT, Tarnobrzeg 2008.

Thomas William, Znaniecki Florian, Chłop polski w Europie i Ameryce, t. 1-5, przeł. Maryla Metelska, LSW, Warszawa 1976.

Zowczak M., Dlaczego Cygan kradnie? Przyczyny zróżnicowania ludzi według biblii ludowej / Polska Sztuka Ludowa - Konteksty 1992 t.46 z.1

Uwagi:

Zajęcia w cyklu prowadzone są stacjonarnie, jeżeli jednak wymogi pandemiczne ulegną zaostrzeniu, zajęcia będą prowadzone w sposób zdalny synchroniczny na platformie MS Teams w formie spotkań audio-video.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Książek
Prowadzący grup: Joanna Książek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Uczestnik zapoznaje się z fenomenem polskiej kultury zwanej "ludową" w jej formie tradycyjnej oraz w ujęciu współczesnym zmierzającym w kierunku kultury lokalnej, regionalnej, małych wspólnot. Kultura ludowa rozumiana jako ewoluujące zjawisko kulturowe oraz obszar badawczy, zostaje ukazana na tle historycznym oraz w ujęciu problemowym. Student zapoznaje się z sylwetkami najważniejszych badaczy kultury ludowej, poznaje obszary zainteresowań oraz metody badawcze, jak również poznaje podstawowe elementy kultury materialnej, społecznej i duchowej dawnej wsi.

Pełny opis:

Cykl zajęć został ukierunkowany na przybliżenie słuchaczom fenomenu badawczego jakim była i jest kultura zwana "ludową" w Polsce, zarówno w ujęciu tradycyjnym, jak i współczesnym. Serię zajęć otwiera analiza pojęć związana z kulturą ludową i jej badaniem oraz wprowadzenie do historii badań etnologicznych w Polsce. Uwzględnione zostają przyczyny, okoliczności, sposoby i efekty prowadzonych badań, wraz z przybliżeniem najważniejszych kierunków i sylwetek badaczy. W dalszej kolejności opisowi i analizie poddane zostają zagadnienia z zakresu zróżnicowanego etnicznie, kulturowo i religijnie osadnictwa na ziemiach polskich włączając zagadnienia mniejszości narodowych i etnicznych oraz problematykę relacji międzykulturowych i związanych z nimi postaw. Osobny blok stanowią kwestie strukturalnych i społecznych przemian wsi, a także sposobów gospodarowania i dziedzictwa materialnego tzw. tradycyjnej kultury ludowej w Polsce. Kolejno opracowane zostają kwestie regionalnego zróżnicowania Polski oraz obecnych przejawów manifestowania tożsamości regionalnej. Cykl wykładów zamyka blok przedstawiający współczesne obszary i tematy badawcze związane z kulturą typu ludowego i współcześnie obserwowalnymi przejawami rozmaicie rozumianej "ludowości", oraz refleksja na temat zróżnicowania postaw względem zachowywania, przetwarzania i prezentowania wytworów kultury tradycyjnej min. na przykładzie muzyki ludowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Szyfer A., Próba uporządkowania kategorii…, w: Aktywność kulturalna wsi polskiej: wczoraj, dzisiaj, jutro, 2010, s. 31-40.

Terlecka M.,(red.), Historia etnografii polskiej 1973;

Libera Z., Lud ludoznawców. Kilka rysów do opisania fizjognomii i postaci ludu naszego, czyli etnograficzna wycieczka po XIX wieku, [w:] Etnologia polska między ludoznawstwem a antropologią, red. A. Posern-Zieliński, Poznań 1995, s. 137-152.

Burszta Józef, Od osady słowiańskiej do współczesnej wsi, Wrocław 1958

Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, t. 1, red. Biernacka Maria, Polska Akademia Nauk. Instytut Historii Kultury Materialnej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wyd. PAN, Wrocław 1976. (wybrane teksty)

Węglarz S., O etnograficznym zróżnicowaniu kultury ludowej, PTL 1997.

Zowczak M, O długim trwaniu Polaków na Podolu. Imponderabilia tożsamości W: Podole i Wołyń. Szkice etnograficzne, red. Smyrski, Zowczak, 2003.

Sochacki Ł., Góralszczyzna mniej znana. Konteksty, w: Góralszczyzna mniej znana. W poszukiwaniu lokalnych tradycji, Kraków 2020, s. 5-30.

Kwaśniewska A., Niematerialne dziedzictwo kulturowe na terenach postmigracyjnych (na przykładzie Pomorza), w: Łódzkie Studia Etnograficzne, tom 55, 2016, s. 79.

Mróz L., Świadomościowe wyznaczniki dystansu etnicznego, EP 1981, t. 23. Nr 2.

Etnografia/animacja/sztuka: nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego, red. T. Rakowski, NCK 2015.

Angutek D., Tradycje wytworzone rodzącej się ponowoczesności w Polsce, Bydgoszcz, 2018.

Grochowski P., Stado i Kupała w praktykach obrzędowych polskich rodzimowierców. O rewitalizacji źródeł etnograficznych i historycznych, Etnolingwistyka. Problemy Języka i Kultury 32 (2020).

Literatura uzupełniająca:

Archiwum etnograficzne t. 54: Praktykowanie tradycji w społeczeństwach posttradycyjnych, red. J. Hajduk-Nijakowska, 2014 (wybrane teksty).

Atlas Wysiedlenia, wypędzanie, ucieczki 1939-1959: atlas ziem Polski: Polacy, Żydzi, Niemcy, Ukraińcy, red. W. Sienkiewicz, G. Hryciuk, Demart 2008.

Cała A., Wizerunek Żyda w polskiej kulturze ludowej, Warszawa 2005.

Błachowski Aleksander, Etnografia. Ścieżka edukacji regionalnej, 2003.

Bystroń J. S., Etnografia Polski, Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”, Warszawa, 1947.

Bystroń J. S., Nazwy i przezwiska polskich grup plemiennych i lokalnych, Kraków 1925.

Etnologia polska między ludoznawstwem a antropologią, red. A.Posern-Zieliński, Poznań 1995.

Iwasiów I., Przesiedleni chłopi uruchamiają miasto. Teksty Drugie 2017.

Kolberg Oskar, Dzieła wszystkie, Polskie Wyd. Muzyczne, Wrocław-Poznań 1962-1963, t. 1-84.

Moszyński Kazimierz, Kultura ludowa Słowian, cz. 1, Kultura materialna, PAU, Kraków 1929.

Olędzki Jacek, Murzynowo. Znaki istnienia i tożsamości kulturalnej mieszkańców wioski nadwiślańskiej XVIII-XX w., Wyd. UW, Warszawa 1991.

Piątkowski K., Problematyka teoretyczna w rozwoju etnografii polskiej, LUD 1985

Pokropek Marian, Budownictwo ludowe w Polsce, LSW, Warszawa 1976.

Robotycki Cz., Węglarz S., Chłop potęgą jest i basta. O mityzacji kultury ludowej w nauce / Polska Sztuka Ludowa - Konteksty 1983 t.37 z.1-2

Słomka Jan, Pamiętniki włościanina. Od pańszczyzny do dni dzisiejszych, Wyd. MHMT, Tarnobrzeg 2008.

Thomas William, Znaniecki Florian, Chłop polski w Europie i Ameryce, t. 1-5, przeł. Maryla Metelska, LSW, Warszawa 1976.

Zowczak M., Dlaczego Cygan kradnie? Przyczyny zróżnicowania ludzi według biblii ludowej / Polska Sztuka Ludowa - Konteksty 1992 t.46 z.1

Uwagi:

Formy zaliczenia: Egzamin z wykładu w formie ustnej stacjonarnej.

Na egzaminie w pierwszej części student otrzyma dwa pytania z treści wykładów, następnie odbędzie się rozmowa na temat przeczytanej wybranej monografii regionalnej. Lista monografii do wyboru zostanie przedstawiona studentom w połowie semestru.

Studenci otrzymają zagadnienia egzaminacyjne - podsumowujące materiał zrealizowany na zajęciach - co najmniej na dwa tygodnie przed planowanym terminem egzaminu. Zajęcia w cyklu prowadzone są stacjonarnie, jeżeli jednak wymogi pandemiczne ulegną zaostrzeniu, zajęcia będą prowadzone w sposób zdalny synchroniczny na platformie MS Teams w formie spotkań audio-video.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)