Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Filozofia kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2525-s1ETN1Z-FK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Filozofia kultury
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (32 godz.):

- udział w wykładach – 30 godz.

- konsultacje z nauczycielem akademickim – 2 godz.

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (28 godz.):

- przygotowanie do wykładów – 10 godz.

- czytanie literatury – 18 godz.

Czas poświęcony na przygotowanie do egzaminu (30 godz.)

- powtórka materiału z wykładów - 10 godz.

- czytanie i opracowanie literatury do egzaminu - 20 godz.


Łącznie: 90 godz. (3 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

K_W01 Ma podstawową wiedzę (w ujęciu diachronicznym i synchronicznym), o miejscu i znaczeniu etnologii w systemie nauk humanistycznych i społecznych oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (P6S_WG).

K_W03 Zna podstawową terminologię z zakresu etnologii i antropologii kulturowej, antropologii społecznej, socjologii oraz innych nauk o kulturze (P6S_WG).


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U13 Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne oraz analizować ich przyczyny i przebieg w ramach posiadanej wiedzy o procesach społecznych (P6S_UW).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K05 Wykazuje postawę humanitarną i jest wrażliwy na problemy społeczne współczesnego świata (uchodźcy, konflikty etniczne, konflikty wojenne itp.) (P6S_UW).

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Zadaniem przedmiotu jest przegląd wybranych zagadnień z filozofii kultury z silnym akcentem położonym na filozoficzne uwikłania nauk o kulturze: ontologię kultury, problematykę wyjaśniania zjawisk kulturowych, etyczne uwikłanie badania kultury, kulturowe usytuowanie badacza/ki. Przedmiot zorientowany jest na problematykę współczesną, toteż nad niewielką ilością ujęć klasycznych dominować będą odniesienia do współczesnych dociekań dotyczących kultury prowadzonych zarówno w obrębie filozofii, jak i dyscyplin pozafilozoficznych (socjologii, antropologii/etnologii, kulturoznawstwa, cultural studies itd.). Szczególna uwaga zostanie także poświęcona dynamice kultury współczesnej.

Pełny opis:

Zadaniem przedmiotu jest przegląd wybranych zagadnień z filozofii kultury z silnym akcentem położonym na filozoficzne uwikłania nauk o kulturze: ontologię kultury, problematykę wyjaśniania zjawisk kulturowych, etyczne uwikłanie badania kultury, kulturowe usytuowanie badacza/ki. Przedmiot zorientowany jest na problematykę współczesną, toteż nad niewielką ilością ujęć klasycznych dominować będą odniesienia do współczesnych dociekań dotyczących kultury prowadzonych zarówno w obrębie filozofii, jak i dyscyplin pozafilozoficznych (socjologii, antropologii/etnologii, kulturoznawstwa, cultural studies itd.). Szczególna uwaga zostanie także poświęcona dynamice kultury współczesnej.

Zagadnienia omawiane w trakcie kolejnych wykładów (poniższa kolejność nie odzwierciedla kolejności spotkań):

- Historia pojęcia kultury i jego zakresy znaczeniowe. Uwikłanie sposobów rozumienia kultury od ich kulturowego, społecznego i historycznego kontekstu. Typy definicji kultury, ogólne perspektywy badawcze i co z nich wynika. Problematyka relatywizmu kulturowego i rozmaitych antyrelatywizmów.

- Max Weber i kulturalistyczne wyjaśnienia procesów społecznych. Procesy racjonalizacji. Makdonaldyzacja. Karol Marks i kultura jako nadbudowa. Spór między dwoma alternatywnymi sposobami wyjaśniania zjawisk kulturowych.

- Teorie oparte na opozycji natura - kultura. Georges Bataille.

- Psychoanaliza klasyczna jej nurty późniejsze.

- Strukturalizm i semiotyka.

- Mechanizmy innowacji kulturowych; kultura jak rafa koralowa (R. Rorty), rola metafory; kulturowe typy poznania.

- Geniusze a dynamika kultury, badanie tego, co się nie stało i mechanizmy stabilizujące kulturę.

- Problematyka oralności i piśmienności.

- Poststrukturalizm.

- Dyskusje wokół postmodernizmu.

- Model nowoczesności Anthony'ego Giddensa.

- Fenomenologia społeczna.

- Starsze i nowsze teorie ideologii.

- Problem półperyferyjności i świadomości postkolonialnej w kontekście teorii kapitalistycznego systemu-świata Immanuela Wallersteina.

- Po co kulturze filozofia? Kulturowe funkcje filozofowania.

Literatura:

Literatura uzupełniająca:

• „Antropologia ciała”, opracowały Agata Chałupnik, Justyna Jaworska, Justyna Kowalska-Leder, Iwona Kurz, Małgorzata Szpakowska, wstęp o redakcja Małgorzata Szpakowska, Warszawa, 2008, Wydawnictwo UW.

• „Antropologia kultury”, opracowali Grzegorz Godlewski, Leszek Kolankiewicz, Andrzej Mencwel, Mirosław Pęczak, wstęp i redakcja Andrzej Mencwel, Warszawa, 2001, Wydawnictwo UW.

• „Antropologia słowa”, opracowali Grzegorz Godlewski, Andrzej Mencwel, Roch Sulima, wstęp i redakcja Grzegorz Godlewski, Warszawa, 2004, Wydawnictwo UW.

• Baldwin Elaine, Longhurst Brian, McCracken Scott, Ogborn Miles, Smith Greg, “Wstęp do kulturoznawstwa”, tłum. Maciej Kaczyński, Jerzy Łoziński, Tomasz Rosiński, Poznań 2007, Zysk I S-ka Wydawnictwo.

• Barker Chris, „Studia kulturowe. Teoria i praktyka”, tłum. Agata Sadza, Kraków, 2005, Wydawnictwo UJ.

• Kuper Adam, „Kultura. Model antropologiczny”, tłum. Izabela Kołbon, Kraków 2005, Wydawnictwo UJ.

Metody i kryteria oceniania:

Test pisemny z treści wykładów oraz zaliczenie lektur - po jednej z listy A i listy B.

Zaliczenie lektur składa się z:

a. Krótkiego sprawozdania z lektury w formie tekstu ciągłego lub konspektu w punktach (maksymalnie 3 strony). Oba sprawozdania należy oddać najpóźniej w dniu testu przed jego rozpoczęciem.

b. Rozmowy na temat wybranych lektury, która odbędzie po teście.

Sposób oceniania:

Ostateczna ocena obejmie zaliczeni obu lektur oraz wynik testu.

K_K05 – efekt weryfikowany w toku dyskusji w czasie wykładu nad omawianymi problemami i przykładami

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)