Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2525-s1ETN1Z-HK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia kultury
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (35 godz.):

- udział w wykładach - 30 godz.

- konsultacje z nauczycielem akademickim - 5 godz.


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (55 godz.):

- czytanie literatury - 25 godz.

- przygotowanie do egzaminu - 30 godz.


Łącznie: 90 godz. (3 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Zna i rozumie zakres przedmiotowy etnologii i antropologii kulturowej oraz innych nauk o kulturze i powiązania antropologii kulturowej z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi badającymi zjawiska kulturowe wraz z odnośną terminologią w szczegółowym polu zainteresowań historii kultury (na podst. K_W02).

W2: Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu złożoność i zmienność kultury w jej aspekcie historycznym oraz różnorodność metod jej interpretacji. W kontekście badania przeszłości rozpoznaje struktury i instytucje społeczne oraz ich wpływ na miejsce i rolę jednostki w społeczeństwie w przeszłości i obecnie (na podst. K_W06).


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi w ramach posiadanej wiedzy analizować przyczyny i przebieg procesów kulturowo-społecznych. Prowadzić na ich temat polemikę, budować argumentację naukową, a także przyjmować krytykę własnych poglądów oraz formułować wnioski z dyskusji (na podst. K_U04).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Jest gotów do wykazywania empatycznej, zaangażowanej i przedsiębiorczej postawy wobec problemów kulturowo-społecznych współczesnego świata mając na uwadze zasady etyki zawodowej (na podst. K_K05).

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu zostaną omówione podstawowe zagadnienia historii kultury. Wykład ma charakter chronologiczno-problemowy. Zostają zatem zaprezentowane zjawiska kulturowe ukazane jako przebiegające w czasie: od antropogenezy po rewolucję naukowo-techniczną, jednocześnie w tym pryzmacie przedstawione zastają także zagadnienia wiązane z kulturowymi fenomenami, takim jak choćby: życie codzienne, materialność, idee, czas, praca etc.

Pełny opis:

W ramach przedmiotu zostaną omówione podstawowe zagadnienia historii kultury. Wykład ma charakter chronologiczno-problemowy. Zostają zatem zaprezentowane zjawiska kulturowe ukazane jako przebiegające w czasie: od antropogenezy po rewolucję naukowo-techniczną, jednocześnie w tym pryzmacie przedstawione zastają także zagadnienia wiązane z kulturowymi fenomenami, takim jak choćby: życie codzienne, materialność, wierzenia, rytuały, ceremonie, religie, czas, praca, ale i idee, nauka, technika czy sztuka. W tym sensie wykład łączy podejście antropologiczne i historyczne, ukazując człowieka w procesie dziejowym o zróżnicowanym charakterze.

Literatura:

Lista pozycji bibliograficznych, pozwalających przygotować się do egzaminu (pomocniczo, nieobligatoryjnie). Każda z tych pozycji może również stanowić wybraną lekturę z zakresu historii kultury, obowiązującą na egzaminie (do wyboru).

Barnard Alan, Antropologia społeczna a pochodzenie człowieka, Warszawa 2022.

Graeber David, David Wengrow, Narodziny wszystkiego. Nowa historia ludzkości, Poznań 2022.

Harari Yuval Noah, Sapiens. Od zwierząt do bogów, Warszawa 2019.

Lucassen Jan, Historia pracy. Nowe dzieje ludzkości, Kraków 2023.

Robbins Richard, Globalne problemy a kultura kapitalizmu, Poznań 2006.

Smil Vaclav, Energia i cywilizacja. Tak tworzy się historia, Gliwice 2022.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny. W trakcie egzaminu studentki/studenci odpowiadają na dwa pytania. Jedno pytanie obejmuje zagadnienie z wykładów, drugie dotyczy wybranej lektury z zakresu historii kultury. Pierwsze pytanie jest losowane z przedstawionej na 2 tyg. przed egzaminem listy pytań-zagadnień, w zbliżonej formie do tematów wykładów. Lista pytań-zagadnień i literatury, obowiązujących na egzaminie jest zarchiwizowana przez prowadzącego i udostępniana.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Kleśta-Nawrocki
Prowadzący grup: Rafał Kleśta-Nawrocki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)