Wstęp do historii kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2525-s1ETN1Z-WDHK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do historii kultury |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | ogólna wiedza o historii kultury na poziomie szkoły średniej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (35 godz.): - udział w wykładach - 30 godz. - konsultacje z nauczycielem akademickim - 5 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (55 godz.): - czytanie literatury - 25 godz. - przygotowanie do egzaminu - 30 godz. Łącznie: 90 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | EUS_W03 - Posiada podstawową wiedzę z zakresu historii kultury Polski, Europy i świata, jej zróżnicowania w czasie i przestrzeni, różnorodności i periodyzacji w ramach poszczególnych epok, zwłaszcza w okresie przedindustrialnym (do końca czasów oświecenia) EUS_W06 - Ma świadomość złożoności i zmienności kultury na przestrzeni wieków oraz jej ciągłego rozwoju i zmienności metod jej interpretacji. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | EUS_U01 - Potrafi wyszukiwać informacje i materiały o historii kultury, w oparciu o literaturę, badania terenowe i archiwalne oraz wykorzystując źródła internetowe. EUS_U07 - Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska i procesy w dziejach kultury oraz analizować ich przyczyny i przebieg w ramach posiadanej wiedzy o rozwoju kultury w ujęciu historycznym. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | EUS_K01 - Umie ustalać priorytety dla prowadzonych badań z zakresu historii kultury, dobierając odpowiednie tematy badawcze i lektury pod względem ich wartości naukowej oraz własnych możliwości. EUS_K04 - Ma świadomość potrzeby i odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego. Odczuwa potrzebę ochrony dziedzictwa kulturowego pochodzącego z różnych miejsc i epok historycznych. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu zostaną omówione podstawowe zagadnienia historii kultury. Wykład ma charakter chronologiczno-problemowy. Zostają zatem zaprezentowane zjawiska kulturowe ukazane jako przebiegające w czasie: od antropogenezy po rewolucję naukowo-techniczną, jednocześnie w tym pryzmacie przedstawione zastają także zagadnienia wiązane z kulturowymi fenomenami, takim jak choćby: życie codzienne, materialność, idee, czas, praca etc. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu zostaną omówione podstawowe zagadnienia historii kultury. Wykład ma charakter chronologiczno-problemowy. Zostają zatem zaprezentowane zjawiska kulturowe ukazane jako przebiegające w czasie: od antropogenezy po rewolucję naukowo-techniczną, jednocześnie w tym pryzmacie przedstawione zastają także zagadnienia wiązane z kulturowymi fenomenami, takim jak choćby: życie codzienne, materialność, wierzenia, rytuały, ceremonie, religie, czas, praca, ale i idee, nauka, technika czy sztuka. W tym sensie wykład łączy podejście antropologiczne i historyczne, ukazując człowieka w procesie dziejowym o zróżnicowanym charakterze. |
Literatura: |
Lista pozycji bibliograficznych, pozwalających przygotować się do egzaminu (pomocniczo, nieobligatoryjnie). Każda z tych pozycji może również stanowić wybraną lekturę z zakresu historii kultury, obowiązującą na egzaminie (do wyboru). Barnard Alan, Antropologia społeczna a pochodzenie człowieka, Warszawa 2022. Graeber David, David Wengrow, Narodziny wszystkiego. Nowa historia ludzkości, Poznań 2022. Harari Yuval Noah, Sapiens. Od zwierząt do bogów, Warszawa 2019. Lucassen Jan, Historia pracy. Nowe dzieje ludzkości, Kraków 2023. Robbins Richard, Globalne problemy a kultura kapitalizmu, Poznań 2006. Smil Vaclav, Energia i cywilizacja. Tak tworzy się historia, Gliwice 2022. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny. W trakcie egzaminu studentki/studenci odpowiadają na dwa pytania. Jedno pytanie obejmuje zagadnienie z wykładów, drugie dotyczy wybranej lektury z zakresu historii kultury. Pierwsze pytanie jest losowane z przedstawionej na 2 tyg. przed egzaminem listy pytań-zagadnień, w zbliżonej formie do tematów wykładów. Lista pytań-zagadnień i literatury, obowiązujących na egzaminie jest zarchiwizowana przez prowadzącego i udostępniana. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Prowadzący grup: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
I. Wprowadzenie. Przegląd literatury II. Antropogeneza III. Kultura zbieracko-łowiecka IV. Myślenie mityczno-magiczne V. Kultura rolnicza. Rewolucja neolityczna VI. Źródła myśli greckiej VII. Wielkie odkrycia geograficzne. Kolonializm. Postkolonializm VIII. Kultura industrialna. Rewolucja przemysłowa IX. Kultura nowoczesna i ponowoczesna X. Kultura postindustrialna. Rewolucja naukowo-techniczna |
|
Uwagi: |
W przypadku zagrożenia rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 i konieczności zdalnej organizacji kształcenia wykład w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 będzie prowadzony z wykorzystaniem metod i technik nauczania na odległość w formie zdalnej jako zajęcia on-line przy pomocy synchronicznej wideokonferencji (Microsoft Teams). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Prowadzący grup: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
I. Wprowadzenie. Przegląd literatury II. Antropogeneza III. Kultura zbieracko-łowiecka IV. Myślenie mityczno-magiczne V. Kultura rolnicza. Rewolucja neolityczna VI. Źródła myśli greckiej VII. Wielkie odkrycia geograficzne. Kolonializm. Postkolonializm VIII. Kultura industrialna. Rewolucja przemysłowa IX. Kultura nowoczesna i ponowoczesna X. Kultura postindustrialna. Rewolucja naukowo-techniczna |
|
Uwagi: |
W przypadku zagrożenia rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 i konieczności zdalnej organizacji kształcenia wykład w semestrze zimowym roku akademickiego 2022/2023 będzie prowadzony z wykorzystaniem metod i technik nauczania na odległość w formie zdalnej jako zajęcia on-line przy pomocy synchronicznej wideokonferencji (Microsoft Teams). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Prowadzący grup: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu zostaną omówione podstawowe zagadnienia historii kultury. Wykład ma charakter chronologiczno-problemowy. Zostają zatem zaprezentowane zjawiska kulturowe ukazane jako przebiegające w czasie: od antropogenezy po rewolucję naukowo-techniczną, jednocześnie w tym pryzmacie przedstawione zastają także zagadnienia wiązane z kulturowymi fenomenami, takim jak choćby: życie codzienne, materialność, idee, czas, praca etc. |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu zostaną omówione podstawowe zagadnienia historii kultury. Wykład ma charakter chronologiczno-problemowy. Zostają zatem zaprezentowane zjawiska kulturowe ukazane jako przebiegające w czasie: od antropogenezy po rewolucję naukowo-techniczną, jednocześnie w tym pryzmacie przedstawione zastają także zagadnienia wiązane z kulturowymi fenomenami, takim jak choćby: życie codzienne, materialność, wierzenia, rytuały, ceremonie, religie, czas, praca, ale i idee, nauka, technika czy sztuka. W tym sensie wykład łączy podejście antropologiczne i historyczne, ukazując człowieka w procesie dziejowym o zróżnicowanym charakterze. I. Wprowadzenie. Przegląd literatury II. Antropogeneza III. Kultura zbieracko-łowiecka IV. Myślenie mityczno-magiczne V. Kultura rolnicza. Rewolucja neolityczna VI. Źródła myśli greckiej VII. Wielkie odkrycia geograficzne. Kolonializm. Postkolonializm VIII. Kultura industrialna. Rewolucja przemysłowa IX. Kultura nowoczesna i ponowoczesna X. Kultura postindustrialna. Rewolucja naukowo-techniczna |
|
Literatura: |
Lista pozycji bibliograficznych, pozwalających przygotować się do egzaminu (pomocniczo, nieobligatoryjnie). Każda z tych pozycji może również stanowić wybraną lekturę z zakresu historii kultury, obowiązującą na egzaminie (do wyboru). Barnard Alan, Antropologia społeczna a pochodzenie człowieka, Warszawa 2022. Graeber David, David Wengrow, Narodziny wszystkiego. Nowa historia ludzkości, Poznań 2022. Harari Yuval Noah, Sapiens. Od zwierząt do bogów, Warszawa 2019. Lucassen Jan, Historia pracy. Nowe dzieje ludzkości, Kraków 2023. Robbins Richard, Globalne problemy a kultura kapitalizmu, Poznań 2006. Smil Vaclav, Energia i cywilizacja. Tak tworzy się historia, Gliwice 2022. |
|
Uwagi: |
W przypadku zagrożenia rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 i konieczności zdalnej organizacji kształcenia wykład w semestrze zimowym roku akademickiego 2023/2024 będzie prowadzony z wykorzystaniem metod i technik nauczania na odległość w formie zdalnej jako zajęcia on-line przy pomocy synchronicznej wideokonferencji (Microsoft Teams). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.