Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wstęp do historii kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2525-s1ETN1Z-WDHK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do historii kultury
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

ogólna wiedza o historii kultury na poziomie szkoły średniej

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (35 godz.):

- udział w wykładach - 30 godz.

- konsultacje z nauczycielem akademickim - 5 godz.


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (55 godz.):

- czytanie literatury - 25 godz.

- przygotowanie do egzaminu - 30 godz.


Łącznie: 90 godz. (3 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

EUS_W03 - Posiada podstawową wiedzę z zakresu historii kultury Polski, Europy i świata, jej zróżnicowania w czasie i przestrzeni, różnorodności i periodyzacji w ramach poszczególnych epok, zwłaszcza w okresie przedindustrialnym (do końca czasów oświecenia)

EUS_W06 - Ma świadomość złożoności i zmienności kultury na przestrzeni wieków oraz jej ciągłego rozwoju i zmienności metod jej interpretacji.


Efekty uczenia się - umiejętności:

EUS_U01 - Potrafi wyszukiwać informacje i materiały o historii kultury, w oparciu o literaturę, badania terenowe i archiwalne oraz wykorzystując źródła internetowe.

EUS_U07 - Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska i procesy w dziejach kultury oraz analizować ich przyczyny i przebieg w ramach posiadanej wiedzy o rozwoju kultury w ujęciu historycznym.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

EUS_K01 - Umie ustalać priorytety dla prowadzonych badań z zakresu historii kultury, dobierając odpowiednie tematy badawcze i lektury pod względem ich wartości naukowej oraz własnych możliwości.

EUS_K04 - Ma świadomość potrzeby i odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego. Odczuwa potrzebę ochrony dziedzictwa kulturowego pochodzącego z różnych miejsc i epok historycznych.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu zostaną omówione podstawowe zagadnienia historii kultury. Wykład ma charakter chronologiczno-problemowy. Zostają zatem zaprezentowane zjawiska kulturowe ukazane jako przebiegające w czasie: od antropogenezy po rewolucję naukowo-techniczną, jednocześnie w tym pryzmacie przedstawione zastają także zagadnienia wiązane z kulturowymi fenomenami, takim jak choćby: życie codzienne, materialność, idee, czas, praca etc.

Pełny opis:

W ramach przedmiotu zostaną omówione podstawowe zagadnienia historii kultury. Wykład ma charakter chronologiczno-problemowy. Zostają zatem zaprezentowane zjawiska kulturowe ukazane jako przebiegające w czasie: od antropogenezy po rewolucję naukowo-techniczną, jednocześnie w tym pryzmacie przedstawione zastają także zagadnienia wiązane z kulturowymi fenomenami, takim jak choćby: życie codzienne, materialność, wierzenia, rytuały, ceremonie, religie, czas, praca, ale i idee, nauka, technika czy sztuka. W tym sensie wykład łączy podejście antropologiczne i historyczne, ukazując człowieka w procesie dziejowym o zróżnicowanym charakterze.

Literatura:

Lista pozycji bibliograficznych, pozwalających przygotować się do egzaminu (pomocniczo, nieobligatoryjnie). Każda z tych pozycji może również stanowić wybraną lekturę z zakresu historii kultury, obowiązującą na egzaminie (do wyboru).

Barnard Alan, Antropologia społeczna a pochodzenie człowieka, Warszawa 2022.

Graeber David, David Wengrow, Narodziny wszystkiego. Nowa historia ludzkości, Poznań 2022.

Harari Yuval Noah, Sapiens. Od zwierząt do bogów, Warszawa 2019.

Lucassen Jan, Historia pracy. Nowe dzieje ludzkości, Kraków 2023.

Robbins Richard, Globalne problemy a kultura kapitalizmu, Poznań 2006.

Smil Vaclav, Energia i cywilizacja. Tak tworzy się historia, Gliwice 2022.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny. W trakcie egzaminu studentki/studenci odpowiadają na dwa pytania. Jedno pytanie obejmuje zagadnienie z wykładów, drugie dotyczy wybranej lektury z zakresu historii kultury. Pierwsze pytanie jest losowane z przedstawionej na 2 tyg. przed egzaminem listy pytań-zagadnień, w zbliżonej formie do tematów wykładów. Lista pytań-zagadnień i literatury, obowiązujących na egzaminie jest zarchiwizowana przez prowadzącego i udostępniana.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Kleśta-Nawrocki
Prowadzący grup: Rafał Kleśta-Nawrocki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Pełny opis:

I. Wprowadzenie. Przegląd literatury

II. Antropogeneza

III. Kultura zbieracko-łowiecka

IV. Myślenie mityczno-magiczne

V. Kultura rolnicza. Rewolucja neolityczna

VI. Źródła myśli greckiej

VII. Wielkie odkrycia geograficzne. Kolonializm. Postkolonializm

VIII. Kultura industrialna. Rewolucja przemysłowa

IX. Kultura nowoczesna i ponowoczesna

X. Kultura postindustrialna. Rewolucja naukowo-techniczna

Uwagi:

W przypadku zagrożenia rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 i konieczności zdalnej organizacji kształcenia wykład w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 będzie prowadzony z wykorzystaniem metod i technik nauczania na odległość w formie zdalnej jako zajęcia on-line przy pomocy synchronicznej wideokonferencji (Microsoft Teams).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Kleśta-Nawrocki
Prowadzący grup: Rafał Kleśta-Nawrocki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Pełny opis:

I. Wprowadzenie. Przegląd literatury

II. Antropogeneza

III. Kultura zbieracko-łowiecka

IV. Myślenie mityczno-magiczne

V. Kultura rolnicza. Rewolucja neolityczna

VI. Źródła myśli greckiej

VII. Wielkie odkrycia geograficzne. Kolonializm. Postkolonializm

VIII. Kultura industrialna. Rewolucja przemysłowa

IX. Kultura nowoczesna i ponowoczesna

X. Kultura postindustrialna. Rewolucja naukowo-techniczna

Uwagi:

W przypadku zagrożenia rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 i konieczności zdalnej organizacji kształcenia wykład w semestrze zimowym roku akademickiego 2022/2023 będzie prowadzony z wykorzystaniem metod i technik nauczania na odległość w formie zdalnej jako zajęcia on-line przy pomocy synchronicznej wideokonferencji (Microsoft Teams).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Kleśta-Nawrocki
Prowadzący grup: Rafał Kleśta-Nawrocki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

W ramach przedmiotu zostaną omówione podstawowe zagadnienia historii kultury. Wykład ma charakter chronologiczno-problemowy. Zostają zatem zaprezentowane zjawiska kulturowe ukazane jako przebiegające w czasie: od antropogenezy po rewolucję naukowo-techniczną, jednocześnie w tym pryzmacie przedstawione zastają także zagadnienia wiązane z kulturowymi fenomenami, takim jak choćby: życie codzienne, materialność, idee, czas, praca etc.

Pełny opis:

W ramach przedmiotu zostaną omówione podstawowe zagadnienia historii kultury. Wykład ma charakter chronologiczno-problemowy. Zostają zatem zaprezentowane zjawiska kulturowe ukazane jako przebiegające w czasie: od antropogenezy po rewolucję naukowo-techniczną, jednocześnie w tym pryzmacie przedstawione zastają także zagadnienia wiązane z kulturowymi fenomenami, takim jak choćby: życie codzienne, materialność, wierzenia, rytuały, ceremonie, religie, czas, praca, ale i idee, nauka, technika czy sztuka. W tym sensie wykład łączy podejście antropologiczne i historyczne, ukazując człowieka w procesie dziejowym o zróżnicowanym charakterze.

I. Wprowadzenie. Przegląd literatury

II. Antropogeneza

III. Kultura zbieracko-łowiecka

IV. Myślenie mityczno-magiczne

V. Kultura rolnicza. Rewolucja neolityczna

VI. Źródła myśli greckiej

VII. Wielkie odkrycia geograficzne. Kolonializm. Postkolonializm

VIII. Kultura industrialna. Rewolucja przemysłowa

IX. Kultura nowoczesna i ponowoczesna

X. Kultura postindustrialna. Rewolucja naukowo-techniczna

Literatura:

Lista pozycji bibliograficznych, pozwalających przygotować się do egzaminu (pomocniczo, nieobligatoryjnie). Każda z tych pozycji może również stanowić wybraną lekturę z zakresu historii kultury, obowiązującą na egzaminie (do wyboru).

Barnard Alan, Antropologia społeczna a pochodzenie człowieka, Warszawa 2022.

Graeber David, David Wengrow, Narodziny wszystkiego. Nowa historia ludzkości, Poznań 2022.

Harari Yuval Noah, Sapiens. Od zwierząt do bogów, Warszawa 2019.

Lucassen Jan, Historia pracy. Nowe dzieje ludzkości, Kraków 2023.

Robbins Richard, Globalne problemy a kultura kapitalizmu, Poznań 2006.

Smil Vaclav, Energia i cywilizacja. Tak tworzy się historia, Gliwice 2022.

Uwagi:

W przypadku zagrożenia rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 i konieczności zdalnej organizacji kształcenia wykład w semestrze zimowym roku akademickiego 2023/2024 będzie prowadzony z wykorzystaniem metod i technik nauczania na odległość w formie zdalnej jako zajęcia on-line przy pomocy synchronicznej wideokonferencji (Microsoft Teams).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)