Wstęp do historii sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2525-s1ETN1Z-WHS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do historii sztuki |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z historii i kultury na poziomie szkoły średniej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: wykłady 30h konsultacje 15h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:czytanie literatury 15h, przygotowanie do egzaminu 30h Łącznie: godzin 90h |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 15 bloków tematycznych (wraz z wykładem wprowadzającym) realizowanych w trybie stacjonarnym, a także przekazanie niezbędnych materiałów (w tym teksty i odnośniki do zbiorów i opracowań naukowych /muzealnych, skrypt do wykładu, materiał ilustracyjny, zagadnienia do samodzielnego opracowania, proponowaną literaturę uzupełniającą) umożliwia student/kom poznanie kluczowych aspektów z teorii i metodologii historii sztuki. W2 Student/ka zna dzieje i rozwój dyscypliny historii sztuki, potrafi opisać dzieło sztuki; rozumie podstawowe pojęcia i teorie z zakresu historii sztuki i architektury; student/ka zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki z różnych epok. W3 Po zakończeniu wykładu student/ka ma uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii i metodologii historii sztuki (od metody biograficznej wprowadzonej przez Vasariego po współczesne teorie odwołujące się do ikonografii i ikonologii, badań nad obrazem, studiów feministycznych, postkolonialnych i innych). Weryfikacja opanowanej przez studenta/kę wiedzy w oparciu o cyklicznie nadsyłane zadania pisemne i końcowy egzamin ustny; analiza i komentarz do otrzymanych prac przez prowadzącą wykład; kontakt mailowy ze studentami przez pocztę USOS. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 W oparciu o treści i materiały udostępnione przez prowadzącą wykład student/ka potrafi opisać dzieje historii sztuki z uwzględnieniem najważniejszych twórców i badaczy; zna podstawowe terminy z zakresu historii sztuki i architektury; zna sposoby interpretacji dzieł z zastosowaniem odpowiedniej metodologii dla określenia ich znaczeń i wartości historycznych, religijnych, kulturowych i artystycznych; U2 Omówione i udostępnione materiały pozwalają studentom poprowadzić logiczną, osadzoną w wielowymiarowym kontekście analizę dzieła. Student zna najważniejszych badaczy, ich teorie i możliwości zastosowania tych teorii w praktyce; rozpoznaje wybraną ikonografię, rozumie symbolikę dzieł, tematy i watki religijne, mitologiczne; U3 Na podstawie przeprowadzonych wykładów online i udostępnionych materiałów student /ka potrafi samodzielnie wykorzystywać i poszerzać wiedzę z zakresu teorii historii sztuki; wyszukuje bibliografię; analizuje źródła i opracowania właściwe dla wybranego tematu; czyta literaturę przedmiotu; prezentuje wyniki swojej pracy; posiada umiejętność logicznego budowania wypowiedzi i merytorycznego argumentowania postawionej wybranej metody badawczej; |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 Poprzez zdobytą wiedzę dotyczącą różnych teorii badawczych historii sztuki student/ka rozumie wartość dzieła sztuki; ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebą ciągłego rozwoju naukowego; K2 Przekazana wiedza pozwala studentom interpretować zjawiska z historii sztuki we współczesnym ujęciu i kontekście; student/ka rozumie znaczenie dyscypliny historii sztuki jako nauki ułatwiającej analizę zjawisk społecznych, religijnych, politycznych; K3 Dzięki przyswojonym materiałom student/ka rozumie uniwersalny język symboli i motywów, które od czasów starożytnych współtworzą ikono sferę zarówno w kontekście sztuki „wysokiej” jak i szeroko rozumianej kultury popularnej. |
Metody dydaktyczne: | Wykład stacjonarny z prezentacją multimedialną; regularne przekazywanie student/kom niezbędnych materiałów (w tym teksty i odnośniki do zbiorów i opracowań naukowych /muzealnych, skrypt do wykładu, materiał ilustracyjny, zagadnienia do samodzielnego opracowania, proponowaną literaturę uzupełniającą) na wykładzie i za pomocą poczty USOS. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje historię historii sztuki, towarzyszące jej od zarania podstawowe teorie artystyczne i filozoficzne oraz elementy terminologii podstawowych dziedzin sztuki i nauk pokrewnych (architektura, malarstwo, rzeźba, grafika, sztuki performatywne i multimedialne). |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie. Czym jest historia sztuki? Pytanie o przedmiot badań (Białostocki). 2. Biograficzna historia sztuki i koncepcja historii sztuki jako historii artystów (Vasari). 3.Normatywna historia sztuki (Winckelmann i polemika Herdera). 4. Materialistyczna historia sztuki (Semper). 5.Historia sztuki - historia idei (Hegel, Dvorak). 6. Stylistyczna historia sztuki (Riegl i Wolfflin). 7.Wprowadzenie do nomenklatury z malarstwa i rzeźby. 8. Architektura (terminologia dotycząca architektury antycznej, typy budowli, porządki, elementy i detale architektoniczne). 9. Portret - specyfika tematu w sztukach wizualnych (Riegl i Belting). 10. Akt w sztuce europejskiej. 11. Problem ikonografii i ikonologii (Warburg i Panofsky). 12. Powojenna historia sztuki – hermeneutyka i semiotyka. 13. Historia sztuki i psychologia widzenia (Arnheim i Gombrich). 14. Psychoanaliza i sztuka / New Art History. 15. Historia sztuki a teorie feministyczne i postkolonializm. Studia nad kulturą (Visual Culture Studies). |
Literatura: |
J. Białostocki, Dzieje historiografii artystycznej i naukowej historii sztuki, w: Wstęp do historii sztuki, t.1: Przedmiot – metodologia – zawód, (red. P. Skubiszewski), Warszawa 1973, W. Tatarkiewicz, Definicja sztuki, tamże J. Białostocki, Pojęcia, kierunki i metody historii sztuki, tamże, P. Skubiszewski, Elementy metodologii, tamże, Z. Waźbiński, Vasari i nowożytna historiografia sztuki, Wrocław 1975 J. J. Winckelmann, Myśli o naśladowaniu greckich rzeźb i malowideł, w: Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce, 1700-1870, red. E. Grabska i M. Poprzęcka, Warszawa 1974 J. J. Winckelmann, Opis Torsa w rzymskim Belwederze, tamże H. Wölfflin, Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej, Wrocław 1962 K. Piwocki, Pierwsza nowoczesna historia sztuki. Poglądy Aloisa Riegla, Warszawa 1970 L. Kalinowski, Max Dvořák i jego metoda badań nad sztuką, Warszawa 1974 J. Białostocki, Posłanie Aby Warburga: historia sztuki czy historia kultury?, w: tegoż, Refleksje i syntezy ze świata sztuki, cykl drugi, Warszawa 1987 E. Panofsky, Ikonografia i ikonologia, w: tegoż: Studia z historii sztuki, Warszawa 1971 E. H. Gombrich, Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawiania obrazowego, Warszawa 1981 G. Kubler, Kształt czasu. Uwagi o historii rzeczy, Warszawa 1970 J. Białostocki, Kształt czasu. Kryzys pojęcia stylu i teoria Kublera, w: tegoż, Sztuka i myśl humanistyczna, W-wa 1966 J. Białostocki, Znaczenie historii sztuki wśród nauk humanistycznych, tamże, M. Bryl, Płaszczyzna, ogląd, absolut. Inspiracje heremeutyczne we współczesnej historii sztuki, AQ VI, Poznań 1993 R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Warszawa 1978 J. Berger, Sposoby widzenia, Poznań 1997 A. Danto, Czym jest sztuka, Warszawa 2016 G. Boehm, O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów, Kraków 2014 H. Belting, Antropologia obrazu, Kraków 2007 G. Didi-Huberman, Obrazy mimo wszystko, Kraków 2012 G. Didi-Huberman, Przed obrazem, Gdańsk 2011 A. Leśniak, Obraz płynny, Kraków 2012 E. Hyży, Kobieta, ciało, tożsamość, Kraków 2012 L. Nochlin, Dlaczego nie było wielkich artystek? (pdf) W. Chadwick, Kobiety, sztuka i społeczeństwo, Poznań 2015 Encyklopedia architektury, N. Pevsner i inni, Warszawa 1992 Mączeński Z., Elementy i detale architektoniczne w rozwoju historycznym, Warszawa 1997 Rządek W., Tomaszewski K., Podręczny słownik historyka sztuki. Ornamenty i motywy dekoracyjne, Poznań 1991 Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 2006 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny sprawdzający wiedzę z zakresu teorii i metodologii historii sztuki wraz z podstawową terminologią stosowaną w dyscyplinie; systematyczne opracowywanie zagadnień i terminów związanych w omawianym na wykładzie tematem). |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Maciudzińska-Kamczycka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Maciudzińska-Kamczycka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Maciudzińska-Kamczycka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Maciudzińska-Kamczycka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Sikorska | |
Prowadzący grup: | Karolina Sikorska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.