Zawodowe warsztaty antropologiczne: Fotografia i film
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2525-s1ETN1Z-ZWA-FIF |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Zawodowe warsztaty antropologiczne: Fotografia i film |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (30 godz.): - udział w laboratorium – 30 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (60 godz.): - realizacja zadań warsztatowych – 30 godz. - praca w grupie on-line – 10 godz. - przygotowanie do zaliczenia końcowego – 20 godz. Łącznie: 90 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna i rozumie zakres metodologii badań etnologii i antropologii kulturowej, w tym metodyki badań terenowych, dotyczących zastosowania współczesnych narzędzi audiowizualnych: fotografii i filmu (na podst. K_W02). W2: Zna i rozumie możliwości wykorzystania fotografii i filmu w przyszłej pracy zawodowej (na podst. K_W07). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi opracować źródła zastane i wywołane w postaci fotografii, filmów i innych materiałów audiowizualnych oraz przeprowadzić ich analizę, a następnie zastosować je w dyskusji lub opracowaniu naukowym (na podst. K_U02). U2: Potrafi formułować tezy, przeprowadzać analizę porównawczą źródeł oraz formułować interpretacje audiowizualnych elementów kultury, w szczególności fotografii i filmu, w zakresie etnologii i antropologii kulturowej (na podst. K_U03). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania problemów związanych z doborem audiowizualnych technik i metod badawczej pracy terenowej na podstawie krytycznej oceny posiadanej wiedzy i własnych kompetencji w tym zakresie (na podst. K_K02). K2: Jest gotów do wykazywania empatycznej, zaangażowanej i przedsiębiorczej postawy wobec problemów kulturowo-społecznych współczesnego świata mając na uwadze zasady etyki zawodowej dotyczącej pracy z fotografią i filmem (na podst. K_K05). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody integracyjne |
Skrócony opis: |
Zajęcia Zawodowe warsztaty antropologiczne I: Fotografia i film mają na celu podstawowe i praktyczne zapoznanie studentek/studentów z fotografią i filmem, wykorzystywanymi w obrębie antropologii kulturowej i jej subdyscyplinie antropologii wizualnej. |
Pełny opis: |
Zajęcia Zawodowe warsztaty antropologiczne I: Fotografia i film mają na celu podstawowe i praktyczne zapoznanie studentek/studentów z fotografią i filmem, wykorzystywanymi w obrębie antropologii kulturowej i jej subdyscyplinie antropologii wizualnej. Studentki/Studenci zostają zaznajomieni z problematyką fotografii i filmu w trzech sferach: 1. Fotografia i film jako narzędzie wspomagające badania etnograficzne i sporządzanie dokumentacji badawczej - antropologia wizualna jako narzędzie i metoda badawcza; 2. Fotografia i film jako przedmiot analizy antropologicznej - antropologia wizualna jako zajmująca się interpretowaniem wizualnej sfery kultury; 3. Fotografia i film jako sposób uprawiania antropologii kulturowej - antropologia wizualna jako sposób prezentowania treści w formie wizualnej/obrazu. Zajęcia mają charakter praktyczny, studentki/studenci realizują konkretne zadania warsztatowe. |
Literatura: |
Literatura pomocnicza, fakultatywna, do samodzielnej pracy studenta: Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2009. Bohdziewicz A. B., Zostały zdjęcia, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, 1997, nr 3-4. Collier J. Jr., Collier M., Visual Anthropology: Photography as a research method, Albuquerque 1999. Olechnicki K., Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych, Warszawa 2003. Pink S., Etnografia Wizualna: Obraz, media i przedstawienie w badaniach, Kraków 2009. Różycki A., Nieskończoność dalekich dróg. Podpatrzona i podsłuchana Zofia Rydet, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, nr 3-4. Sikora S., Filmy i paradoksy wizualności. Praktykowanie antropologii, Warszawa 2012. Sztompka P., Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Warszawa 2006. Terence W., Antropolog jako artysta: fotografia Malinowskiego z Trobriandrów, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, 1997, nr 1-2. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: 1. Aktywny udział w zajęciach i realizacja kolejnych tematów warsztatowych, które są oceniane. 2. Zrealizowanie końcowego zadania na zaliczenie: fotoreportażu etnograficznego w formie sekwencji zdjęć o treści antropologicznej. Prace są prezentowane i omawiane zespołowo. Ocena z końcowego zadania na zaliczenie stanowi podstawę oceny z całości zajęć. W zależności od ocen cząstkowych z tematów zadań warsztatowych jest ona obniżana lub podwyższana o jeden stopień. Warunkiem zaliczenia jest dostarczenie wszystkich prac realizujących zadania warsztatowe. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Prowadzący grup: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.