Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Antropologia kulturowa Europy - etap II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2525-s1ETN2L-AKE-E2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antropologia kulturowa Europy - etap II
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 2 roku
Punkty ECTS i inne: 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

30 godzin konwersatorium, zaliczenie na ocenę

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela:

- udział w konwersatoriach: min. 26 godz. (dodatkowo, w razie nieobecności konsultacje z nauczycielem prowadzącym)

Łącznie: 30 godz.(1 ECTS)


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:

np.

- kwerenda biblioteczna 5 godz.

- czytanie literatury: 20 godz.

- pisanie prac: 10 godz.

- analiza materiałów pomocniczych (filmu, prezentacji): 10 godz.

- przygotowywanie prezentacji: 5 godz.

- przygotowanie do kolokwium: 10 godz.


Łącznie: 55 godz. (2 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

K_W08. Posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii kultury, historii kultury, historii sztuki, filozofii kultury i socjologii.(P6S_WG; P6S_WK). (P6S_WG; P6S_WK).

K_W12. Zna i rozumie zasady i metody analizy oraz interpretacji kultur od czasu kształtowania się etnologii po współczesność (P6S_WG; P6S_WK).


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U04. Potrafi zdobyte materiały oceniać, analizować, syntezować i wykorzystać w opracowaniu naukowym oraz dyskusji (P6S_UW).

K_U16. Potrafi podjąć i przeprowadzać działania badawcze i interpretacyjne pracując w grupie, przyjmując zarówno funkcję lidera, jak i zwykłego członka zespołu (P6S_UO).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01. Umie ustalać priorytety dla prowadzonych działań, dobierając tematy badawcze pod względem ich wartości naukowej oraz własnych możliwości (P6S_KK).

K_K06. Rozumie potrzebę popularyzacji idei dialogu międzykulturowego (między-etnicznego i między-religijnego). (P6S_KO).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Kalniuk
Prowadzący grup: Tomasz Kalniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu pogłębienie rozpoznania zagadnień dotyczących zróżnicowania kulturowego Europy z uwzględnieniem sfery sacrum w perspektywie ewolucji jego doświadczenia.

Pełny opis:

Rozbudowana refleksja na temat niematerialnego dziedzictwa Europy i jej wspólnot aksjologicznych skupia uwagę studenta na zagadnieniach: sekt religijnych, ruchów odnowicielskich i reformatorskich, fundamentalizmu, sekularyzacji, w ich genezie, dynamice i społeczno-kulturowych konsekwencjach. Cezurą tych zjawisk jest okres od pełnego średniowiecza do współczesności.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bruce Steve, Fundamentalizm, tłum. S. Królak, Wyd. Sic!, Warszawa 2006.

Delumeau Jean, Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII wieku, t.2, przeł. Paweł Kłoczowski, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1986.

Eliade Mircea, Historia wierzeń i idei religijnych, t. 3, Od Mahometa do wieku Reform, przeł. Agnieszka Kuryś, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1997.

Otto Rudolf, Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementówracjonalnych, przeł. Kupis Bogdan, Wyd. Thesaurus Press, Wrocław 1993.

Postman Neil, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, przeł. A. Tanalaska-Dulęba, Wyd. Muza, Warszawa 2004.

Tazbir Janusz, Protokoły medrców Syjonu, Wyd. Iskry, Warszawa 2004.

Wilson Bryan, Religious Sects: A Sociological Study, McGraw-Hill 1970.

Literatura dodatkowa:

Guriewicz Aaron, Kategorie kultury średniowiecznej, przeł. J. Dancygier, PIW, Warszawa 1976.

Kalniuk Tomasz, Stereotyp Żyda w międzywojennym Toruniu i okolicy, [w:] Swój – Obcy – Wróg. Wędrówki w labiryntach kultur, red., T. M. Korczyński, Gdańsk 2018, s. 139-154.

Przybył Elżbieta (red.), Nadprzyrodzone, Wyd. „Nomos”, Kraków 2003.

Pawluczuk Włodzimierz, Oblicza wiary, Nomos, Kraków 2014.

Herveu-Léger Danièle, Religia jako pamięć, przeł. M. Bielawska, Wyd. „Nomos”, Kraków2007.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

Aktywny udział w dyskusji prowadzonej w oparciu o znajomość tekstu przewodniego i wiedzę własną, referaty pisemne i notatki. Ocena prezentacji na zaaprobowany wcześniej temat.

Dopuszczalna jest dwukrotna nieobecność na zajęciach.

Zasady odbywania zajęć w trybie online:

W przypadku konieczności prowadzenia zajęć wyłącznie w trybie zdalnym prowadzący, w razie potrzeby, udostępni materiały lub wskaże miejsca ich dostępności, bądź zaproponuje dostępne materiały alternatywne.

Zajęcia odbywają się, zasadniczo, w wymiarze czasowym przewidzianym w programie studiów. Godziny zajęć pozostają te same, jak wskazane w obowiązującym planie studiów.

W związku z darmowością dostępu pakietu Office 365 dla studentów platformą prowadzenia zajęć jest Microsoft Teams.

Zasady zaliczenia przedmiotu na zajęciach w trybie online:

Dokładne omówienie zasad ma miejsce w trakcie zajęć organizacyjnych.

W razie konieczności uzyskania zaliczenia w trybie online wymagane będzie zapewnienie sobie przez studenta wystarczającego dobrego połączenia audio i wideo. Termin i godzina zaliczeń/egzaminów, zostaną ustalone przynajmniej dwa tygodnie przed ich terminem.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Kalniuk
Prowadzący grup: Tomasz Kalniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu pogłębienie rozpoznania zagadnień dotyczących zróżnicowania kulturowego Europy z uwzględnieniem sfery sacrum w perspektywie ewolucji jego doświadczenia.

Pełny opis:

Rozbudowana refleksja na temat niematerialnego dziedzictwa Europy i jej wspólnot aksjologicznych skupia uwagę studenta na zagadnieniach: sekt religijnych, ruchów odnowicielskich i reformatorskich, fundamentalizmu, sekularyzacji, w ich genezie, dynamice i społeczno-kulturowych konsekwencjach. Cezurą tych zjawisk jest okres od pełnego średniowiecza do współczesności.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bruce Steve, Fundamentalizm, tłum. S. Królak, Wyd. Sic!, Warszawa 2006.

Delumeau Jean, Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII wieku, t.2, przeł. Paweł Kłoczowski, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1986.

Eliade Mircea, Historia wierzeń i idei religijnych, t. 3, Od Mahometa do wieku Reform, przeł. Agnieszka Kuryś, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1997.

Otto Rudolf, Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementówracjonalnych, przeł. Kupis Bogdan, Wyd. Thesaurus Press, Wrocław 1993.

Postman Neil, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, przeł. A. Tanalaska-Dulęba, Wyd. Muza, Warszawa 2004.

Tazbir Janusz, Protokoły medrców Syjonu, Wyd. Iskry, Warszawa 2004.

Wilson Bryan, Religious Sects: A Sociological Study, McGraw-Hill 1970.

Literatura dodatkowa:

Guriewicz Aaron, Kategorie kultury średniowiecznej, przeł. J. Dancygier, PIW, Warszawa 1976.

Kalniuk Tomasz, Stereotyp Żyda w międzywojennym Toruniu i okolicy, [w:] Swój – Obcy – Wróg. Wędrówki w labiryntach kultur, red., T. M. Korczyński, Gdańsk 2018, s. 139-154.

Przybył Elżbieta (red.), Nadprzyrodzone, Wyd. „Nomos”, Kraków 2003.

Pawluczuk Włodzimierz, Oblicza wiary, Nomos, Kraków 2014.

Herveu-Léger Danièle, Religia jako pamięć, przeł. M. Bielawska, Wyd. „Nomos”, Kraków2007.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

Aktywny udział w dyskusji prowadzonej w oparciu o znajomość tekstu przewodniego i wiedzę własną. Ponadto: minireferaty pisemne i notatki oraz ocena prezentacji na zaaprobowany wcześniej temat.

Dopuszczalna jest dwukrotna nieobecność na zajęciach.

Zasady odbywania zajęć w trybie online:

W przypadku konieczności prowadzenia zajęć wyłącznie w trybie zdalnym prowadzący, w razie potrzeby, udostępni materiały lub wskaże miejsca ich dostępności, bądź zaproponuje dostępne materiały alternatywne.

Zajęcia odbywają się, zasadniczo, w wymiarze czasowym przewidzianym w programie studiów. Godziny zajęć pozostają te same, jak wskazane w obowiązującym planie studiów.

W związku z darmowością dostępu pakietu Office 365 dla studentów platformą prowadzenia zajęć jest Microsoft Teams.

Zasady zaliczenia przedmiotu na zajęciach w trybie online:

Dokładne omówienie zasad ma miejsce w trakcie zajęć organizacyjnych.

W razie konieczności uzyskania zaliczenia w trybie online wymagane będzie zapewnienie sobie przez studenta wystarczającego dobrego połączenia audio i wideo. Termin i godzina zaliczeń/egzaminów, zostaną ustalone przynajmniej dwa tygodnie przed ich terminem.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Kalniuk
Prowadzący grup: Tomasz Kalniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu pogłębienie rozpoznania zagadnień dotyczących zróżnicowania kulturowego Europy z uwzględnieniem sfery sacrum w perspektywie ewolucji jego doświadczenia.

Pełny opis:

Rozbudowana refleksja na temat niematerialnego dziedzictwa Europy i jej wspólnot aksjologicznych skupia uwagę studenta na zagadnieniach: sekt religijnych, ruchów odnowicielskich i reformatorskich, fundamentalizmu, sekularyzacji, w ich genezie, dynamice i społeczno-kulturowych konsekwencjach. Cezurą tych zjawisk jest okres od pełnego średniowiecza do współczesności.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bruce Steve, Fundamentalizm, tłum. S. Królak, Wyd. Sic!, Warszawa 2006.

Delumeau Jean, Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII wieku, t.2, przeł. Paweł Kłoczowski, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1986.

Eliade Mircea, Historia wierzeń i idei religijnych, t. 3, Od Mahometa do wieku Reform, przeł. Agnieszka Kuryś, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1997.

Otto Rudolf, Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementówracjonalnych, przeł. Kupis Bogdan, Wyd. Thesaurus Press, Wrocław 1993.

Postman Neil, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, przeł. A. Tanalaska-Dulęba, Wyd. Muza, Warszawa 2004.

Tazbir Janusz, Protokoły medrców Syjonu, Wyd. Iskry, Warszawa 2004.

Wilson Bryan, Religious Sects: A Sociological Study, McGraw-Hill 1970.

Literatura dodatkowa:

Guriewicz Aaron, Kategorie kultury średniowiecznej, przeł. J. Dancygier, PIW, Warszawa 1976.

Kalniuk Tomasz, Stereotyp Żyda w międzywojennym Toruniu i okolicy, [w:] Swój – Obcy – Wróg. Wędrówki w labiryntach kultur, red., T. M. Korczyński, Gdańsk 2018, s. 139-154.

Przybył Elżbieta (red.), Nadprzyrodzone, Wyd. „Nomos”, Kraków 2003.

Pawluczuk Włodzimierz, Oblicza wiary, Nomos, Kraków 2014.

Herveu-Léger Danièle, Religia jako pamięć, przeł. M. Bielawska, Wyd. „Nomos”, Kraków2007.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

Aktywny udział w dyskusji prowadzonej w oparciu o znajomość tekstu przewodniego i wiedzę własną. Ponadto: minireferaty pisemne i notatki oraz ocena prezentacji na zaaprobowany wcześniej temat.

Dopuszczalna jest dwukrotna nieobecność na zajęciach.

Zasady odbywania zajęć w trybie online:

W przypadku konieczności prowadzenia zajęć wyłącznie w trybie zdalnym prowadzący, w razie potrzeby, udostępni materiały lub wskaże miejsca ich dostępności, bądź zaproponuje dostępne materiały alternatywne.

Zajęcia odbywają się, zasadniczo, w wymiarze czasowym przewidzianym w programie studiów. Godziny zajęć pozostają te same, jak wskazane w obowiązującym planie studiów.

W związku z darmowością dostępu pakietu Office 365 dla studentów platformą prowadzenia zajęć jest Microsoft Teams.

Zasady zaliczenia przedmiotu na zajęciach w trybie online:

Dokładne omówienie zasad ma miejsce w trakcie zajęć organizacyjnych.

W razie konieczności uzyskania zaliczenia w trybie online wymagane będzie zapewnienie sobie przez studenta wystarczającego dobrego połączenia audio i wideo. Termin i godzina zaliczeń/egzaminów, zostaną ustalone przynajmniej dwa tygodnie przed ich terminem.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)