Antropologia kulturowa Europy - etap II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2525-s1ETN2L-AKE-E2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia kulturowa Europy - etap II |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 2 roku |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godzin konwersatorium, zaliczenie na ocenę Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w konwersatoriach: min. 26 godz. (dodatkowo, w razie nieobecności konsultacje z nauczycielem prowadzącym) Łącznie: 30 godz.(1 ECTS) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: np. - kwerenda biblioteczna 5 godz. - czytanie literatury: 20 godz. - pisanie prac: 10 godz. - analiza materiałów pomocniczych (filmu, prezentacji): 10 godz. - przygotowywanie prezentacji: 5 godz. - przygotowanie do kolokwium: 10 godz. Łącznie: 55 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W08. Posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii kultury, historii kultury, historii sztuki, filozofii kultury i socjologii.(P6S_WG; P6S_WK). (P6S_WG; P6S_WK). K_W12. Zna i rozumie zasady i metody analizy oraz interpretacji kultur od czasu kształtowania się etnologii po współczesność (P6S_WG; P6S_WK). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U04. Potrafi zdobyte materiały oceniać, analizować, syntezować i wykorzystać w opracowaniu naukowym oraz dyskusji (P6S_UW). K_U16. Potrafi podjąć i przeprowadzać działania badawcze i interpretacyjne pracując w grupie, przyjmując zarówno funkcję lidera, jak i zwykłego członka zespołu (P6S_UO). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01. Umie ustalać priorytety dla prowadzonych działań, dobierając tematy badawcze pod względem ich wartości naukowej oraz własnych możliwości (P6S_KK). K_K06. Rozumie potrzebę popularyzacji idei dialogu międzykulturowego (między-etnicznego i między-religijnego). (P6S_KO). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kalniuk | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kalniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu pogłębienie rozpoznania zagadnień dotyczących zróżnicowania kulturowego Europy z uwzględnieniem sfery sacrum w perspektywie ewolucji jego doświadczenia. |
|
Pełny opis: |
Rozbudowana refleksja na temat niematerialnego dziedzictwa Europy i jej wspólnot aksjologicznych skupia uwagę studenta na zagadnieniach: sekt religijnych, ruchów odnowicielskich i reformatorskich, fundamentalizmu, sekularyzacji, w ich genezie, dynamice i społeczno-kulturowych konsekwencjach. Cezurą tych zjawisk jest okres od pełnego średniowiecza do współczesności. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bruce Steve, Fundamentalizm, tłum. S. Królak, Wyd. Sic!, Warszawa 2006. Delumeau Jean, Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII wieku, t.2, przeł. Paweł Kłoczowski, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1986. Eliade Mircea, Historia wierzeń i idei religijnych, t. 3, Od Mahometa do wieku Reform, przeł. Agnieszka Kuryś, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1997. Otto Rudolf, Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementówracjonalnych, przeł. Kupis Bogdan, Wyd. Thesaurus Press, Wrocław 1993. Postman Neil, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, przeł. A. Tanalaska-Dulęba, Wyd. Muza, Warszawa 2004. Tazbir Janusz, Protokoły medrców Syjonu, Wyd. Iskry, Warszawa 2004. Wilson Bryan, Religious Sects: A Sociological Study, McGraw-Hill 1970. Literatura dodatkowa: Guriewicz Aaron, Kategorie kultury średniowiecznej, przeł. J. Dancygier, PIW, Warszawa 1976. Kalniuk Tomasz, Stereotyp Żyda w międzywojennym Toruniu i okolicy, [w:] Swój – Obcy – Wróg. Wędrówki w labiryntach kultur, red., T. M. Korczyński, Gdańsk 2018, s. 139-154. Przybył Elżbieta (red.), Nadprzyrodzone, Wyd. „Nomos”, Kraków 2003. Pawluczuk Włodzimierz, Oblicza wiary, Nomos, Kraków 2014. Herveu-Léger Danièle, Religia jako pamięć, przeł. M. Bielawska, Wyd. „Nomos”, Kraków2007. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: Aktywny udział w dyskusji prowadzonej w oparciu o znajomość tekstu przewodniego i wiedzę własną, referaty pisemne i notatki. Ocena prezentacji na zaaprobowany wcześniej temat. Dopuszczalna jest dwukrotna nieobecność na zajęciach. Zasady odbywania zajęć w trybie online: W przypadku konieczności prowadzenia zajęć wyłącznie w trybie zdalnym prowadzący, w razie potrzeby, udostępni materiały lub wskaże miejsca ich dostępności, bądź zaproponuje dostępne materiały alternatywne. Zajęcia odbywają się, zasadniczo, w wymiarze czasowym przewidzianym w programie studiów. Godziny zajęć pozostają te same, jak wskazane w obowiązującym planie studiów. W związku z darmowością dostępu pakietu Office 365 dla studentów platformą prowadzenia zajęć jest Microsoft Teams. Zasady zaliczenia przedmiotu na zajęciach w trybie online: Dokładne omówienie zasad ma miejsce w trakcie zajęć organizacyjnych. W razie konieczności uzyskania zaliczenia w trybie online wymagane będzie zapewnienie sobie przez studenta wystarczającego dobrego połączenia audio i wideo. Termin i godzina zaliczeń/egzaminów, zostaną ustalone przynajmniej dwa tygodnie przed ich terminem. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kalniuk | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kalniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu pogłębienie rozpoznania zagadnień dotyczących zróżnicowania kulturowego Europy z uwzględnieniem sfery sacrum w perspektywie ewolucji jego doświadczenia. |
|
Pełny opis: |
Rozbudowana refleksja na temat niematerialnego dziedzictwa Europy i jej wspólnot aksjologicznych skupia uwagę studenta na zagadnieniach: sekt religijnych, ruchów odnowicielskich i reformatorskich, fundamentalizmu, sekularyzacji, w ich genezie, dynamice i społeczno-kulturowych konsekwencjach. Cezurą tych zjawisk jest okres od pełnego średniowiecza do współczesności. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bruce Steve, Fundamentalizm, tłum. S. Królak, Wyd. Sic!, Warszawa 2006. Delumeau Jean, Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII wieku, t.2, przeł. Paweł Kłoczowski, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1986. Eliade Mircea, Historia wierzeń i idei religijnych, t. 3, Od Mahometa do wieku Reform, przeł. Agnieszka Kuryś, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1997. Otto Rudolf, Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementówracjonalnych, przeł. Kupis Bogdan, Wyd. Thesaurus Press, Wrocław 1993. Postman Neil, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, przeł. A. Tanalaska-Dulęba, Wyd. Muza, Warszawa 2004. Tazbir Janusz, Protokoły medrców Syjonu, Wyd. Iskry, Warszawa 2004. Wilson Bryan, Religious Sects: A Sociological Study, McGraw-Hill 1970. Literatura dodatkowa: Guriewicz Aaron, Kategorie kultury średniowiecznej, przeł. J. Dancygier, PIW, Warszawa 1976. Kalniuk Tomasz, Stereotyp Żyda w międzywojennym Toruniu i okolicy, [w:] Swój – Obcy – Wróg. Wędrówki w labiryntach kultur, red., T. M. Korczyński, Gdańsk 2018, s. 139-154. Przybył Elżbieta (red.), Nadprzyrodzone, Wyd. „Nomos”, Kraków 2003. Pawluczuk Włodzimierz, Oblicza wiary, Nomos, Kraków 2014. Herveu-Léger Danièle, Religia jako pamięć, przeł. M. Bielawska, Wyd. „Nomos”, Kraków2007. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: Aktywny udział w dyskusji prowadzonej w oparciu o znajomość tekstu przewodniego i wiedzę własną. Ponadto: minireferaty pisemne i notatki oraz ocena prezentacji na zaaprobowany wcześniej temat. Dopuszczalna jest dwukrotna nieobecność na zajęciach. Zasady odbywania zajęć w trybie online: W przypadku konieczności prowadzenia zajęć wyłącznie w trybie zdalnym prowadzący, w razie potrzeby, udostępni materiały lub wskaże miejsca ich dostępności, bądź zaproponuje dostępne materiały alternatywne. Zajęcia odbywają się, zasadniczo, w wymiarze czasowym przewidzianym w programie studiów. Godziny zajęć pozostają te same, jak wskazane w obowiązującym planie studiów. W związku z darmowością dostępu pakietu Office 365 dla studentów platformą prowadzenia zajęć jest Microsoft Teams. Zasady zaliczenia przedmiotu na zajęciach w trybie online: Dokładne omówienie zasad ma miejsce w trakcie zajęć organizacyjnych. W razie konieczności uzyskania zaliczenia w trybie online wymagane będzie zapewnienie sobie przez studenta wystarczającego dobrego połączenia audio i wideo. Termin i godzina zaliczeń/egzaminów, zostaną ustalone przynajmniej dwa tygodnie przed ich terminem. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kalniuk | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kalniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu pogłębienie rozpoznania zagadnień dotyczących zróżnicowania kulturowego Europy z uwzględnieniem sfery sacrum w perspektywie ewolucji jego doświadczenia. |
|
Pełny opis: |
Rozbudowana refleksja na temat niematerialnego dziedzictwa Europy i jej wspólnot aksjologicznych skupia uwagę studenta na zagadnieniach: sekt religijnych, ruchów odnowicielskich i reformatorskich, fundamentalizmu, sekularyzacji, w ich genezie, dynamice i społeczno-kulturowych konsekwencjach. Cezurą tych zjawisk jest okres od pełnego średniowiecza do współczesności. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bruce Steve, Fundamentalizm, tłum. S. Królak, Wyd. Sic!, Warszawa 2006. Delumeau Jean, Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII wieku, t.2, przeł. Paweł Kłoczowski, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1986. Eliade Mircea, Historia wierzeń i idei religijnych, t. 3, Od Mahometa do wieku Reform, przeł. Agnieszka Kuryś, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1997. Otto Rudolf, Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementówracjonalnych, przeł. Kupis Bogdan, Wyd. Thesaurus Press, Wrocław 1993. Postman Neil, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, przeł. A. Tanalaska-Dulęba, Wyd. Muza, Warszawa 2004. Tazbir Janusz, Protokoły medrców Syjonu, Wyd. Iskry, Warszawa 2004. Wilson Bryan, Religious Sects: A Sociological Study, McGraw-Hill 1970. Literatura dodatkowa: Guriewicz Aaron, Kategorie kultury średniowiecznej, przeł. J. Dancygier, PIW, Warszawa 1976. Kalniuk Tomasz, Stereotyp Żyda w międzywojennym Toruniu i okolicy, [w:] Swój – Obcy – Wróg. Wędrówki w labiryntach kultur, red., T. M. Korczyński, Gdańsk 2018, s. 139-154. Przybył Elżbieta (red.), Nadprzyrodzone, Wyd. „Nomos”, Kraków 2003. Pawluczuk Włodzimierz, Oblicza wiary, Nomos, Kraków 2014. Herveu-Léger Danièle, Religia jako pamięć, przeł. M. Bielawska, Wyd. „Nomos”, Kraków2007. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: Aktywny udział w dyskusji prowadzonej w oparciu o znajomość tekstu przewodniego i wiedzę własną. Ponadto: minireferaty pisemne i notatki oraz ocena prezentacji na zaaprobowany wcześniej temat. Dopuszczalna jest dwukrotna nieobecność na zajęciach. Zasady odbywania zajęć w trybie online: W przypadku konieczności prowadzenia zajęć wyłącznie w trybie zdalnym prowadzący, w razie potrzeby, udostępni materiały lub wskaże miejsca ich dostępności, bądź zaproponuje dostępne materiały alternatywne. Zajęcia odbywają się, zasadniczo, w wymiarze czasowym przewidzianym w programie studiów. Godziny zajęć pozostają te same, jak wskazane w obowiązującym planie studiów. W związku z darmowością dostępu pakietu Office 365 dla studentów platformą prowadzenia zajęć jest Microsoft Teams. Zasady zaliczenia przedmiotu na zajęciach w trybie online: Dokładne omówienie zasad ma miejsce w trakcie zajęć organizacyjnych. W razie konieczności uzyskania zaliczenia w trybie online wymagane będzie zapewnienie sobie przez studenta wystarczającego dobrego połączenia audio i wideo. Termin i godzina zaliczeń/egzaminów, zostaną ustalone przynajmniej dwa tygodnie przed ich terminem. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.