Historia myśli etnologicznej /antropologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2525-s1ETN2Z-HME/A |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Historia myśli etnologicznej /antropologicznej |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 2 roku |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | W momencie przystąpienia do zajęć student powinien dysponować znajomością treści przekazanych w ramach "Wstępu do etnologii i antropologii kulturowej": powinien umieć definiować podstawowe pojęcia i kategorie etnologiczne, potrafić się nimi posługiwać, a także mieć ogólną wiedzę na temat historii dyscypliny, jej celów poznawczych oraz specyfiki na tle innych nauk o kulturze. |
Rodzaj przedmiotu: | kanon (atrybut wycofany) |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (30 godz.): - udział w wykładach – 30 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (60 godz.): - czytanie literatury – 30 godz. - przygotowanie do zaliczenia – 30 godz. Łącznie: 90 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Rozumie odrębność etnologii i jej powiązania z innymi dyscyplinami nauki (historią, socjologią, historią sztuki, teorią kultury, folklorystyką) oraz pojmuje drogi i kierunki jej rozwoju w przeszłości (K_W02). W2: Zna podstawową terminologię z zakresu etnologii i antropologii kulturowej, antropologii społecznej oraz innych nauk o kulturze w perspektywie historycznej (K_W03). W3: Posiada podstawową wiedzę z zakresu terminologii i metodologii badań etnologii i antropologii kulturowej, w tym metodyki badań terenowych oraz metodologii innych dziedzin badań nad kulturą, stosowanych w toku rozwoju dyscypliny (K_W04). W4: Ma świadomość złożoności i zmienności kultury oraz ciągłego rozwoju i zmienności metod jej interpretacji w zależności od przyjmowanych koncepcji teoretycznych w historii myśli etnologicznej/antropologicznej (K_W13). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi formułować tezy i przeprowadzać analizę porównawczą źródeł w zakresie historii myśli etnologicznej/antropologicznej (K_U03). U2: Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę wykorzystując publikacje, konsultacje i źródła internetowe, dotyczące historii myśli etnologicznej/antropologicznej (K_U05). U3: Potrafi w zakresie podstawowym określić konsekwencje zastosowania w badaniach różnych sposobów interpretacji kultur, wiązanych z historycznymi koncepcjami etnologiczno-antropologicznymi (K_U08). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z doborem prób, technik i metod pracy terenowej, korzystając z dorobku historii dyscypliny (K_K02). K2: Ma świadomość potrzeby ochrony oraz odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego, stanowiącego przedmiot refleksji w historii dyscypliny (K_K04). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu zostaną przybliżone oraz omówione główne kierunki i nurty w historii myśli etnologicznej/antropologicznej. Przedmiot stanowi przegląd klasycznych i współczesnych stanowisk teoretycznych i realizowanych w ramach danych ujęć badań empirycznych. Studenci zostaną zapoznani z węzłowymi problemami i głównymi postaciami z zakresu historii myśli etnologicznej/antropologicznej. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu zostaną przybliżone oraz omówione główne kierunki i nurty w historii myśli etnologicznej/antropologicznej. Przedmiot stanowi przegląd klasycznych stanowisk teoretycznych i realizowanych w ramach danych ujęć badań empirycznych. Studenci zostaną zapoznani z węzłowymi problemami i głównymi postaciami z zakresu historii myśli etnologicznej/antropologicznej. Na zajęciach podane zostaną szczegółowe informacje dotyczące: ram czasowych, kontekstu historycznego i społecznego, źródeł inspiracji, głównych przedstawicieli, zaplecza teoretycznego oraz metod i terminologii. Wykład ma charakter w głównej mierze chronologiczno-problemowy. Pierwsza część kursu koncentruje się na historycznych i klasycznych problemach i podejściach badawczych (I semestr: od protoantropologii i ewolucjonizmu po strukturalizm), druga na problematyce współczesnej (II semestr: od strukturalizmu do ujęć w XXI wieku). |
Literatura: |
Lista podręczników (student/ka wybiera obligatoryjnie jeden na zaliczenie, reszta pomocniczo, nieobligatoryjnie): Barnard Alan, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006. Barth Fredrik, Gingrich Andre, Parkin Robert, Silverman Sydel, Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, Kraków 2007. Deliège Robert, Historia antropologii. Szkoły, autorzy, teorie, Warszawa 2011. Eriksen Thomas Hylland , Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, Warszawa 2009. Hann Chris, Antropologia społeczna, Kraków 2008. Lista klasycznych dzieł antropologicznych (student/ka wybiera jedno na zaliczenie, reszta pomocniczo, nieobligatoryjnie): Benedict Ruth, Chryzantema i miecz: wzory kultury japońskiej, Warszawa 2003. Benedict Ruth, Wzory kultury, Warszawa 2005. Evans-Pritchard Edward E., Czary, wyrocznie i magia u Azande, Warszawa 2008. Evans-Pritchard Edward, Religia Nuerów, Kęty 2007. Gennep Arnold van, Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii, Warszawa 2006. Godelier Maurice, Idee i materia. Myśl, gospodarka, społeczeństwo, Kraków 2012. Godelier Maurice, Zagadka daru, Kraków 2010. Lévi-Strauss Claude, Antropologia strukturalna, Warszawa 2021. Lévi-Strauss Claude, Myśl nieoswojona, Warszawa 1969. Lévi-Strauss Claude, Smutek tropików, Warszawa 2020. Lévy-Bruhl Lucien, Czynności umysłowe w społeczeństwach pierwotnych, Warszawa 1992. Linton Ralph, Kulturowe podstawy osobowości, Warszawa 1975. Malinowski Bronisław, Argonauci Zachodniego Pacyfiku. Relacje o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei, Warszawa 1967. Malinowski Bronisław, Szkice z teorii kultury, Warszawa 1958. Mauss Marcel, Socjologia i antropologia, Warszawa 2001. Mead Margaret, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa 2000. Mead Margaret, Trzy studia. Dojrzewanie na Samoa. Dorastanie na Nowej Gwinei. Płeć i charakter w trzech społecznościach pierwotnych, Warszawa 1986. Radcliffe-Brown Alfred Reginald, Wyspiarze z Andamanów. Studia z antropologii społecznej, Kęty 2006. Sapir Edward, Kultura, język, osobowość, Warszawa 1978. Whorf Benjamin Lee, Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa 2002. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie końcowej rozmowy z prowadzącym. W trakcie zaliczenia studenci odpowiadają na trzy pytania. Jedno pytanie obejmuje zagadnienie z wykładów, drugie dotyczy wybranego podręcznika, trzecie dotyczy wybranego klasycznego dzieła antropologicznego. Studenci losują pierwsze pytanie z przedstawionej na 2 tyg. przed zaliczeniem listy pytań-zagadnień, w zbliżonej formie do tematów wykładów. Referują jeden z wybranych podręczników z listy. Referują przeczytany klasyczny tekst antropologiczny. Lista pytań-zagadnień i literatury, obowiązujących na zaliczeniu jest zarchiwizowana przez prowadzącego i udostępniana. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Prowadzący grup: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu zostaną przybliżone oraz omówione główne kierunki i nurty w historii myśli etnologicznej/antropologicznej. Przedmiot stanowi przegląd klasycznych i współczesnych stanowisk teoretycznych i realizowanych w ramach danych ujęć badań empirycznych. Studenci zostaną zapoznani z węzłowymi problemami i głównymi postaciami z zakresu historii myśli etnologicznej/antropologicznej. |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu zostaną przybliżone oraz omówione główne kierunki i nurty w historii myśli etnologicznej/antropologicznej. Przedmiot stanowi w głównej mierze przegląd klasycznych stanowisk teoretycznych i realizowanych w ramach danych ujęć badań empirycznych. Studenci zostaną zapoznani z węzłowymi problemami i głównymi postaciami z zakresu historii myśli etnologicznej/antropologicznej. Na zajęciach podane zostaną szczegółowe informacje dotyczące: ram czasowych, kontekstu historycznego i społecznego, źródeł inspiracji, głównych przedstawicieli, zaplecza teoretycznego oraz metod i terminologii. Wykład ma charakter w głównej mierze chronologiczno-problemowy. Pierwsza część kursu koncentruje się na historycznych i klasycznych problemach i podejściach badawczych (I semestr: od protoantropologii i ewolucjonizmu po strukturalizm). |
|
Literatura: |
Lista podręczników (student wybiera obligatoryjnie jeden na zaliczenie, reszta pomocniczo do wykładów, nieobligatoryjnie): Barnard Alan, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006. Barth Fredrik, Gingrich Andre, Parkin Robert, Silverman Sydel, Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, Kraków 2007. Deliège Robert, Historia antropologii. Szkoły, autorzy, teorie, Warszawa 2011. Eriksen Thomas Hylland , Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, Warszawa 2009. Hann Chris, Antropologia społeczna, Kraków 2008. Lista klasycznych dzieł antropologicznych (student wybiera jedno na zaliczenie, reszta pomocniczo do wykładów, nieobligatoryjnie): Benedict Ruth, Wzory kultury, Warszawa 2005. Benedict Ruth, Chryzantema i miecz: wzory kultury japońskiej, Warszawa 2003. Evans-Pritchard Edward E., Czary, wyrocznie i magia u Azande, Warszawa 2008. Lévi-Strauss Claude, Antropologia strukturalna, Warszawa 1970. Linton Ralph, Kulturowe podstawy osobowości, Warszawa 1975. Malinowski Bronisław, Argonauci Zachodniego Pacyfiku. Relacje o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei, Warszawa 1967. Malinowski Bronisław, Szkice z teorii kultury, Warszawa 1958. Mauss Marcel, Socjologia i antropologia, Warszawa 1973. Mead Margaret, Trzy studia. Dojrzewanie na Samoa. Dorastanie na Nowej Gwinei. Płeć i charakter w trzech społecznościach pierwotnych, Warszawa 1986. Mead Margaret, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa 2000. Radcliffe-Brown Alfred Reginald, Wyspiarze z Andamanów. Studia z antropologii społecznej, Kęty 2006. Sapir Edward, Kultura, język, osobowość, Warszawa 1978. Whorf Benjamin Lee, Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa 2002. |
|
Uwagi: |
W przypadku zagrożenia rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 i konieczności zdalnej organizacji kształcenia wykład w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 będzie prowadzony z wykorzystaniem metod i technik nauczania na odległość w formie zdalnej jako zajęcia on-line przy pomocy synchronicznej wideokonferencji (Microsoft Teams). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Prowadzący grup: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu zostaną przybliżone oraz omówione główne kierunki i nurty w historii myśli etnologicznej/antropologicznej. Przedmiot stanowi przegląd klasycznych i współczesnych stanowisk teoretycznych i realizowanych w ramach danych ujęć badań empirycznych. Studenci zostaną zapoznani z węzłowymi problemami i głównymi postaciami z zakresu historii myśli etnologicznej/antropologicznej. |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu zostaną przybliżone oraz omówione główne kierunki i nurty w historii myśli etnologicznej/antropologicznej. Przedmiot stanowi w głównej mierze przegląd klasycznych stanowisk teoretycznych i realizowanych w ramach danych ujęć badań empirycznych. Studenci zostaną zapoznani z węzłowymi problemami i głównymi postaciami z zakresu historii myśli etnologicznej/antropologicznej. Na zajęciach podane zostaną szczegółowe informacje dotyczące: ram czasowych, kontekstu historycznego i społecznego, źródeł inspiracji, głównych przedstawicieli, zaplecza teoretycznego oraz metod i terminologii. Wykład ma charakter w głównej mierze chronologiczno-problemowy. Pierwsza część kursu koncentruje się na historycznych i klasycznych problemach i podejściach badawczych (I semestr: od protoantropologii i ewolucjonizmu po strukturalizm). |
|
Literatura: |
Lista podręczników (student wybiera obligatoryjnie jeden na zaliczenie, reszta pomocniczo do wykładów, nieobligatoryjnie): Barnard Alan, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006. Barth Fredrik, Gingrich Andre, Parkin Robert, Silverman Sydel, Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, Kraków 2007. Deliège Robert, Historia antropologii. Szkoły, autorzy, teorie, Warszawa 2011. Eriksen Thomas Hylland , Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, Warszawa 2009. Hann Chris, Antropologia społeczna, Kraków 2008. Lista klasycznych dzieł antropologicznych (student wybiera jedno na zaliczenie, reszta pomocniczo do wykładów, nieobligatoryjnie): Benedict Ruth, Wzory kultury, Warszawa 2005. Benedict Ruth, Chryzantema i miecz: wzory kultury japońskiej, Warszawa 2003. Evans-Pritchard Edward E., Czary, wyrocznie i magia u Azande, Warszawa 2008. Lévi-Strauss Claude, Antropologia strukturalna, Warszawa 1970. Linton Ralph, Kulturowe podstawy osobowości, Warszawa 1975. Malinowski Bronisław, Argonauci Zachodniego Pacyfiku. Relacje o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei, Warszawa 1967. Malinowski Bronisław, Szkice z teorii kultury, Warszawa 1958. Mauss Marcel, Socjologia i antropologia, Warszawa 1973. Mead Margaret, Trzy studia. Dojrzewanie na Samoa. Dorastanie na Nowej Gwinei. Płeć i charakter w trzech społecznościach pierwotnych, Warszawa 1986. Mead Margaret, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa 2000. Radcliffe-Brown Alfred Reginald, Wyspiarze z Andamanów. Studia z antropologii społecznej, Kęty 2006. Sapir Edward, Kultura, język, osobowość, Warszawa 1978. Whorf Benjamin Lee, Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa 2002. |
|
Uwagi: |
W przypadku zagrożenia rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 i konieczności zdalnej organizacji kształcenia wykład w semestrze zimowym roku akademickiego 2022/2023 będzie prowadzony z wykorzystaniem metod i technik nauczania na odległość w formie zdalnej jako zajęcia on-line przy pomocy synchronicznej wideokonferencji (Microsoft Teams). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Prowadzący grup: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu zostaną przybliżone oraz omówione główne kierunki i nurty w historii myśli etnologicznej/antropologicznej. Przedmiot stanowi przegląd klasycznych i współczesnych stanowisk teoretycznych i realizowanych w ramach danych ujęć badań empirycznych. Studenci zostaną zapoznani z węzłowymi problemami i głównymi postaciami z zakresu historii myśli etnologicznej/antropologicznej. |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu zostaną przybliżone oraz omówione główne kierunki i nurty w historii myśli etnologicznej/antropologicznej. Przedmiot stanowi w głównej mierze przegląd klasycznych stanowisk teoretycznych i realizowanych w ramach danych ujęć badań empirycznych. Studenci zostaną zapoznani z węzłowymi problemami i głównymi postaciami z zakresu historii myśli etnologicznej/antropologicznej. Na zajęciach podane zostaną szczegółowe informacje dotyczące: ram czasowych, kontekstu historycznego i społecznego, źródeł inspiracji, głównych przedstawicieli, zaplecza teoretycznego oraz metod i terminologii. Wykład ma charakter w głównej mierze chronologiczno-problemowy. Pierwsza część kursu koncentruje się na historycznych i klasycznych problemach i podejściach badawczych (I semestr: od protoantropologii i ewolucjonizmu po strukturalizm). |
|
Literatura: |
Lista podręczników (student/ka wybiera obligatoryjnie jeden na zaliczenie, reszta pomocniczo, nieobligatoryjnie): Barnard Alan, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006. Barth Fredrik, Gingrich Andre, Parkin Robert, Silverman Sydel, Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, Kraków 2007. Deliège Robert, Historia antropologii. Szkoły, autorzy, teorie, Warszawa 2011. Eriksen Thomas Hylland , Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, Warszawa 2009. Hann Chris, Antropologia społeczna, Kraków 2008. Lista klasycznych dzieł antropologicznych (student/ka wybiera jedno na zaliczenie, reszta pomocniczo, nieobligatoryjnie): Benedict Ruth, Chryzantema i miecz: wzory kultury japońskiej, Warszawa 2003. Benedict Ruth, Wzory kultury, Warszawa 2005. Evans-Pritchard Edward E., Czary, wyrocznie i magia u Azande, Warszawa 2008. Evans-Pritchard Edward, Religia Nuerów, Kęty 2007. Gennep Arnold van, Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii, Warszawa 2006. Godelier Maurice, Idee i materia. Myśl, gospodarka, społeczeństwo, Kraków 2012. Godelier Maurice, Zagadka daru, Kraków 2010. Lévi-Strauss Claude, Antropologia strukturalna, Warszawa 2021. Lévi-Strauss Claude, Myśl nieoswojona, Warszawa 1969. Lévi-Strauss Claude, Smutek tropików, Warszawa 2020. Lévy-Bruhl Lucien, Czynności umysłowe w społeczeństwach pierwotnych, Warszawa 1992. Linton Ralph, Kulturowe podstawy osobowości, Warszawa 1975. Malinowski Bronisław, Argonauci Zachodniego Pacyfiku. Relacje o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei, Warszawa 1967. Malinowski Bronisław, Szkice z teorii kultury, Warszawa 1958. Mauss Marcel, Socjologia i antropologia, Warszawa 2001. Mead Margaret, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa 2000. Mead Margaret, Trzy studia. Dojrzewanie na Samoa. Dorastanie na Nowej Gwinei. Płeć i charakter w trzech społecznościach pierwotnych, Warszawa 1986. Radcliffe-Brown Alfred Reginald, Wyspiarze z Andamanów. Studia z antropologii społecznej, Kęty 2006. Sapir Edward, Kultura, język, osobowość, Warszawa 1978. Whorf Benjamin Lee, Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa 2002. |
|
Uwagi: |
W przypadku zagrożenia rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 i konieczności zdalnej organizacji kształcenia wykład w semestrze zimowym roku akademickiego 2023/2024 będzie prowadzony z wykorzystaniem metod i technik nauczania na odległość w formie zdalnej jako zajęcia on-line przy pomocy synchronicznej wideokonferencji (Microsoft Teams). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Prowadzący grup: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu zostaną przybliżone oraz omówione główne kierunki i nurty w historii myśli etnologicznej/antropologicznej. Przedmiot stanowi przegląd klasycznych i współczesnych stanowisk teoretycznych i realizowanych w ramach danych ujęć badań empirycznych. Studenci zostaną zapoznani z węzłowymi problemami i głównymi postaciami z zakresu historii myśli etnologicznej/antropologicznej. |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu zostaną przybliżone oraz omówione główne kierunki i nurty w historii myśli etnologicznej/antropologicznej. Przedmiot stanowi w głównej mierze przegląd klasycznych stanowisk teoretycznych i realizowanych w ramach danych ujęć badań empirycznych. Studenci zostaną zapoznani z węzłowymi problemami i głównymi postaciami z zakresu historii myśli etnologicznej/antropologicznej. Na zajęciach podane zostaną szczegółowe informacje dotyczące: ram czasowych, kontekstu historycznego i społecznego, źródeł inspiracji, głównych przedstawicieli, zaplecza teoretycznego oraz metod i terminologii. Wykład ma charakter w głównej mierze chronologiczno-problemowy. Pierwsza część kursu koncentruje się na historycznych i klasycznych problemach i podejściach badawczych (I semestr: od protoantropologii i ewolucjonizmu po strukturalizm). |
|
Literatura: |
Lista podręczników (student/ka wybiera obligatoryjnie jeden na zaliczenie, reszta pomocniczo, nieobligatoryjnie): Barnard Alan, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006. Barth Fredrik, Gingrich Andre, Parkin Robert, Silverman Sydel, Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, Kraków 2007. Deliège Robert, Historia antropologii. Szkoły, autorzy, teorie, Warszawa 2011. Eriksen Thomas Hylland , Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, Warszawa 2009. Hann Chris, Antropologia społeczna, Kraków 2008. Lista klasycznych dzieł antropologicznych (student/ka wybiera jedno na zaliczenie, reszta pomocniczo, nieobligatoryjnie): Benedict Ruth, Chryzantema i miecz: wzory kultury japońskiej, Warszawa 2003. Benedict Ruth, Wzory kultury, Warszawa 2005. Evans-Pritchard Edward E., Czary, wyrocznie i magia u Azande, Warszawa 2008. Evans-Pritchard Edward, Religia Nuerów, Kęty 2007. Gennep Arnold van, Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii, Warszawa 2006. Godelier Maurice, Idee i materia. Myśl, gospodarka, społeczeństwo, Kraków 2012. Godelier Maurice, Zagadka daru, Kraków 2010. Lévi-Strauss Claude, Antropologia strukturalna, Warszawa 2021. Lévi-Strauss Claude, Myśl nieoswojona, Warszawa 1969. Lévi-Strauss Claude, Smutek tropików, Warszawa 2020. Lévy-Bruhl Lucien, Czynności umysłowe w społeczeństwach pierwotnych, Warszawa 1992. Linton Ralph, Kulturowe podstawy osobowości, Warszawa 1975. Malinowski Bronisław, Argonauci Zachodniego Pacyfiku. Relacje o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei, Warszawa 1967. Malinowski Bronisław, Szkice z teorii kultury, Warszawa 1958. Mauss Marcel, Socjologia i antropologia, Warszawa 2001. Mead Margaret, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa 2000. Mead Margaret, Trzy studia. Dojrzewanie na Samoa. Dorastanie na Nowej Gwinei. Płeć i charakter w trzech społecznościach pierwotnych, Warszawa 1986. Radcliffe-Brown Alfred Reginald, Wyspiarze z Andamanów. Studia z antropologii społecznej, Kęty 2006. Sapir Edward, Kultura, język, osobowość, Warszawa 1978. Whorf Benjamin Lee, Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa 2002. |
|
Uwagi: |
W przypadku zagrożenia rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 i konieczności zdalnej organizacji kształcenia wykład w semestrze zimowym roku akademickiego 2023/2024 będzie prowadzony z wykorzystaniem metod i technik nauczania na odległość w formie zdalnej jako zajęcia on-line przy pomocy synchronicznej wideokonferencji (Microsoft Teams). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.