Kultury świata: Afryka i Ameryki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2525-s1ETN2Z-KS-AIA |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Kultury świata: Afryka i Ameryki |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 2 roku |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu geografii świata |
Całkowity nakład pracy studenta: | 4 p. ECTS Wykład 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - 30 godzin wykładów i 30 godzin ćwiczeń = 2 p. ECTS 2. Czas studenta poświęcony na pracę indywidualną: czytanie literatury, opracowanie pracy pisemnej = 25 godzin = 1p. ECTS 3. Przygotowanie do egzaminu = 30 godzin = 1p. ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | WIEDZA 1. Ma podstawową wiedzę z zakresu etniczności, tożsamości kulturowej oraz narodowej kontynentów Afryki i Ameryki. Zna podstawową problematykę współczesnych konfliktów etnicznych w Afryce i Amerykach(K_W05). 2. Posiada podstawową wiedzę z zakresu najnowszych osiągnięć badawczych dotyczących etnologii Afryki i Ameryk (K_W09). 3. Posiada podstawową wiedzę z zakresu najnowszych osiągnięć badawczych dotyczących badań nad tożsamością etniczną i kulturową Afryki i Ameryk (K_W10). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | UMIEJĘTNOŚCI 1. Potrafi napisać opracowanie na zadany temat, z zastosowaniem warsztatu naukowego (recenzji, pisemnego referatu oraz krótkich notatek „fiszek”, z wykładu, lektury itp.) (K_U11). 3. Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne oraz analizować ich przyczyny i przebieg w ramach posiadanej wiedzy o procesach społecznych kontynentów Afryki i Ameryk(K_U13). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Pojmuje potrzebę ciągłego samokształcenia i stałego rozwoju intelektualnego (K_K01). 2. Ma świadomość potrzeby i odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego w jego prawdziwej postaci. Odczuwa potrzebę ochrony dziedzictwa kulturowego wszystkich obszarów świata (K_K04). 3. Rozumie potrzebę popularyzacji i dialogu międzykulturowego (ponad-etnicznego i ponad-religijnego) (K_K06). |
Metody dydaktyczne: | Omawianie wybranych lektur,, praca własna, pokaz multimedialny, dyskusja ogólna, opracowanie pracy pisemnej na wybrany temat Wykład teoretyczny, wykład opisowy, wykład informacyjny dyskusja ogólna Metody stosowane w nauczaniu na odległość - metody rozwijające refleksyjne myślenie - metody służące prezentacji treści - metody wymiany i dyskusji Egzamin pisemny. W przypadku nauczania na odległość - opracowanie eseju na wskazany przez prowadzącego temat. |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie podstawowych zagadnień z zakresu etnologii obszarów pozaeuropejskich, z uwzględnieniem charakterystyki wydzielanych przez antropologię kulturowych obszarów poszczególnych kontynentów., w tym przypadku Afryki i Ameryk. Ponadto zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi podobieństw i różnic widocznych w kulturach świata, a także z problematyką współczesnych przemian globalizacyjnych zachodzących w obszarach pozaeuropejskich. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest omówienie podstawowych zagadnień z zakresu etnologii obszarów pozaeuropejskich, z uwzględnieniem charakterystyki wydzielanych przez antropologię kulturowych obszarów poszczególnych kontynentów. Ponadto zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi podobieństw i różnic widocznych w kulturach świata, a także z problematyką współczesnych przemian globalizacyjnych zachodzących w obszarach pozaeuropejskich. Wykaz zagadnień objętych wykładem: Podziały kultur świata- podejścia metodologiczne, kryteria Obszary kulturowe Afryki, charakterystyka wybranych kultur tradycyjnych Obszary kulturowe Ameryki Północnej, charakterystyka wybranych kultur indiańskich Obszary kulturowe Ameryki Środkowej, charakterystyka wybranych kultur indiańskich Obszary kulturowe Ameryki Południowej, charakterystyka wybranych kultur indiańskich |
Literatura: |
Afryka i Ameryka: 1. "Afryka - państwo na progu XXI wieku. Polityka, kwestie społeczne i gospodarcze", red. D. Kopiński i A. Zykowski, Olsztyn 2009 2. "Afryka na progu XXI wieku, Kultura i społeczeństwo", red. J. Pawliik, i M. Szupejko, Olsztyn 2009. 3. "Ludy i języki świata" - Leksykon PWN, W-wa 2000 4. Etniczność a religia, red. A. Posern-Zieliński, Poznań 2003 5. Kiniewicz- J., Od ekspansji do dominacji, W-wa 1986 6. Komorowski Zygmunt," Kultury Czarnej Afryki", Ossolineum 1994 7. Ludy i języki świata – leksykon, PWN, W-wa 2000 8. Machowski Jacek, "Inuit, Opowiadania eskimoskie", Dialog 1999 9. Malkin Borys, "Odchodzący świat, AKOT, Warszawa 2007 10. Nowicka Ewa, Rusinowa Izabella, Indianie, Rezerwaty, Slumsy, Warszawa 1988. 11. Olędzki Jacek, "Ludzie wygasłego wejrzenia", W-wa 1999 12. Posern-Zielińscy M i A, " Indiańskie wierzenia i rytuały", Ossolineum 1977 13.. Jaskulski Janusz ( red.), Ameryka Indiańska? Spotkanie dwóch światów, Katalog wystawy, Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, 1992. 14. Szyjewski Andrzej, Etnologia religii, Kraków 2001 15. Szynkiewicz-Sławoj, Pokrewieństwo: studium etnologiczne, W-wa 1992 16. Świat Grup Etnicznych, Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t. XVIII, red. A. Posern-Zieliński, Poznań 2000; 17. E. Nowicka, Świat człowieka-świat kultury 18. Jerzy Gąssowski • Ludomir R. Łoźny, Indianie Ameryki Północnej, Przeszłośc i teraźniejszość, Pułtusk 2018 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny testowy ( róznorodne typy pytań). Zalicza 50 % uzyskanych punktów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Beszterda | |
Prowadzący grup: | Rafał Beszterda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie podstawowych zagadnień z zakresu etnologii obszarów pozaeuropejskich, z uwzględnieniem charakterystyki wydzielanych przez antropologię kulturowych obszarów poszczególnych kontynentów., w tym przypadku Afryki i Ameryk. Ponadto zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi podobieństw i różnic widocznych w kulturach świata, a także z problematyką współczesnych przemian globalizacyjnych zachodzących w obszarach pozaeuropejskich. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest omówienie podstawowych zagadnień z zakresu etnologii obszarów pozaeuropejskich, z uwzględnieniem charakterystyki wydzielanych przez antropologię kulturowych obszarów poszczególnych kontynentów. Ponadto zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi podobieństw i różnic widocznych w kulturach świata, a także z problematyką współczesnych przemian globalizacyjnych zachodzących w obszarach pozaeuropejskich. Wykaz zagadnień objętych wykładem: Podziały kultur świata- podejścia metodologiczne, kryteria Obszary kulturowe Afryki, charakterystyka wybranych kultur tradycyjnych Obszary kulturowe Ameryki Północnej, charakterystyka wybranych kultur indiańskich Obszary kulturowe Ameryki Środkowej, charakterystyka wybranych kultur indiańskich Obszary kulturowe Ameryki Południowej, charakterystyka wybranych kultur indiańskich |
|
Literatura: |
Afryka i Ameryka: 1. "Afryka - państwo na progu XXI wieku. Polityka, kwestie społeczne i gospodarcze", red. D. Kopiński i A. Zykowski, Olsztyn 2009 2. "Afryka na progu XXI wieku, Kultura i społeczeństwo", red. J. Pawliik, i M. Szupejko, Olsztyn 2009. 3. "Ludy i języki świata" - Leksykon PWN, W-wa 2000 4. Etniczność a religia, red. A. Posern-Zieliński, Poznań 2003 6. Komorowski Zygmunt," Kultury Czarnej Afryki", Ossolineum 1994 7. Ludy i języki świata – leksykon, PWN, W-wa 2000 8. Machowski Jacek, "Inuit, Opowiadania eskimoskie", Dialog 1999 9. Malkin Borys, "Odchodzący świat, AKOT, Warszawa 2007 10. Nowicka Ewa, Rusinowa Izabella, Indianie, Rezerwaty, Slumsy, Warszawa 1988. 11. Olędzki Jacek, "Ludzie wygasłego wejrzenia", W-wa 1999 12. Posern-Zielińscy M i A, " Indiańskie wierzenia i rytuały", Ossolineum 1977 13. Jaskulski Janusz ( red.), Ameryka Indiańska? Spotkanie dwóch światów, Katalog wystawy, Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, 1992. 14. Szyjewski Andrzej, Etnologia religii, Kraków 2001 15. Szynkiewicz-Sławoj, Pokrewieństwo: studium etnologiczne, W-wa 1992 16. Świat Grup Etnicznych, Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t. XVIII, red. A. Posern-Zieliński, Poznań 2000; 17. E. Nowicka, Świat człowieka-świat kultury 18. Jerzy Gąssowski • Ludomir R. Łoźny, Indianie Ameryki Północnej, Przeszłośc i teraźniejszość, Pułtusk 2018 |
|
Uwagi: |
W przypadku zajęć prowadzonych w systemia zdalnym, odbywaja się one w czasie wyznaczonym planem zajęć na platformach wskazanych przez UMK. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Beszterda | |
Prowadzący grup: | Rafał Beszterda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie podstawowych zagadnień z zakresu etnologii obszarów pozaeuropejskich, z uwzględnieniem charakterystyki wydzielanych przez antropologię kulturowych obszarów poszczególnych kontynentów., w tym przypadku Afryki i Ameryk. Ponadto zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi podobieństw i różnic widocznych w kulturach świata, a także z problematyką współczesnych przemian globalizacyjnych zachodzących w obszarach pozaeuropejskich. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest omówienie podstawowych zagadnień z zakresu etnologii obszarów pozaeuropejskich, z uwzględnieniem charakterystyki wydzielanych przez antropologię kulturowych obszarów poszczególnych kontynentów. Ponadto zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi podobieństw i różnic widocznych w kulturach świata, a także z problematyką współczesnych przemian globalizacyjnych zachodzących w obszarach pozaeuropejskich. Wykaz zagadnień objętych wykładem: Podziały kultur świata- podejścia metodologiczne, kryteria Obszary kulturowe Afryki, charakterystyka wybranych kultur tradycyjnych Obszary kulturowe Ameryki Północnej, charakterystyka wybranych kultur indiańskich Obszary kulturowe Ameryki Środkowej, charakterystyka wybranych kultur indiańskich Obszary kulturowe Ameryki Południowej, charakterystyka wybranych kultur indiańskich |
|
Literatura: |
Afryka i Ameryka: 1. "Afryka - państwo na progu XXI wieku. Polityka, kwestie społeczne i gospodarcze", red. D. Kopiński i A. Zykowski, Olsztyn 2009 2. "Afryka na progu XXI wieku, Kultura i społeczeństwo", red. J. Pawliik, i M. Szupejko, Olsztyn 2009. 3. "Ludy i języki świata" - Leksykon PWN, W-wa 2000 4. Etniczność a religia, red. A. Posern-Zieliński, Poznań 2003 6. Komorowski Zygmunt," Kultury Czarnej Afryki", Ossolineum 1994 7. Ludy i języki świata – leksykon, PWN, W-wa 2000 8. Machowski Jacek, "Inuit, Opowiadania eskimoskie", Dialog 1999 9. Malkin Borys, "Odchodzący świat, AKOT, Warszawa 2007 10. Nowicka Ewa, Rusinowa Izabella, Indianie, Rezerwaty, Slumsy, Warszawa 1988. 11. Olędzki Jacek, "Ludzie wygasłego wejrzenia", W-wa 1999 12. Posern-Zielińscy M i A, " Indiańskie wierzenia i rytuały", Ossolineum 1977 13. Jaskulski Janusz ( red.), Ameryka Indiańska? Spotkanie dwóch światów, Katalog wystawy, Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, 1992. 14. Szyjewski Andrzej, Etnologia religii, Kraków 2001 15. Szynkiewicz-Sławoj, Pokrewieństwo: studium etnologiczne, W-wa 1992 16. Świat Grup Etnicznych, Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t. XVIII, red. A. Posern-Zieliński, Poznań 2000; 17. E. Nowicka, Świat człowieka-świat kultury 18. Jerzy Gąssowski • Ludomir R. Łoźny, Indianie Ameryki Północnej, Przeszłośc i teraźniejszość, Pułtusk 2018 |
|
Uwagi: |
W przypadku zajęć prowadzonych w systemia zdalnym, odbywaja się one w czasie wyznaczonym planem zajęć na platformach wskazanych przez UMK. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Beszterda | |
Prowadzący grup: | Rafał Beszterda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie podstawowych zagadnień z zakresu etnologii obszarów pozaeuropejskich, z uwzględnieniem charakterystyki wydzielanych przez antropologię kulturowych obszarów poszczególnych kontynentów., w tym przypadku Afryki i Ameryk. Ponadto zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi podobieństw i różnic widocznych w kulturach świata, a także z problematyką współczesnych przemian globalizacyjnych zachodzących w obszarach pozaeuropejskich. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest omówienie podstawowych zagadnień z zakresu etnologii obszarów pozaeuropejskich, z uwzględnieniem charakterystyki wydzielanych przez antropologię kulturowych obszarów poszczególnych kontynentów. Ponadto zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi podobieństw i różnic widocznych w kulturach świata, a także z problematyką współczesnych przemian globalizacyjnych zachodzących w obszarach pozaeuropejskich. Wykaz zagadnień objętych wykładem: Podziały kultur świata- podejścia metodologiczne, kryteria Obszary kulturowe Afryki, charakterystyka wybranych kultur tradycyjnych Obszary kulturowe Ameryki Północnej, charakterystyka wybranych kultur indiańskich Obszary kulturowe Ameryki Środkowej, charakterystyka wybranych kultur indiańskich Obszary kulturowe Ameryki Południowej, charakterystyka wybranych kultur indiańskich |
|
Literatura: |
Afryka i Ameryka: 1. "Afryka - państwo na progu XXI wieku. Polityka, kwestie społeczne i gospodarcze", red. D. Kopiński i A. Zykowski, Olsztyn 2009 2. "Afryka na progu XXI wieku, Kultura i społeczeństwo", red. J. Pawliik, i M. Szupejko, Olsztyn 2009. 3. "Ludy i języki świata" - Leksykon PWN, W-wa 2000 4. Etniczność a religia, red. A. Posern-Zieliński, Poznań 2003 6. Komorowski Zygmunt," Kultury Czarnej Afryki", Ossolineum 1994 7. Ludy i języki świata – leksykon, PWN, W-wa 2000 8. Machowski Jacek, "Inuit, Opowiadania eskimoskie", Dialog 1999 9. Malkin Borys, "Odchodzący świat, AKOT, Warszawa 2007 10. Nowicka Ewa, Rusinowa Izabella, Indianie, Rezerwaty, Slumsy, Warszawa 1988. 11. Olędzki Jacek, "Ludzie wygasłego wejrzenia", W-wa 1999 12. Posern-Zielińscy M i A, " Indiańskie wierzenia i rytuały", Ossolineum 1977 13. Jaskulski Janusz ( red.), Ameryka Indiańska? Spotkanie dwóch światów, Katalog wystawy, Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, 1992. 14. Szyjewski Andrzej, Etnologia religii, Kraków 2001 15. Szynkiewicz-Sławoj, Pokrewieństwo: studium etnologiczne, W-wa 1992 16. Świat Grup Etnicznych, Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t. XVIII, red. A. Posern-Zieliński, Poznań 2000; 17. E. Nowicka, Świat człowieka-świat kultury 18. Jerzy Gąssowski • Ludomir R. Łoźny, Indianie Ameryki Północnej, Przeszłośc i teraźniejszość, Pułtusk 2018 |
|
Uwagi: |
W przypadku zajęć prowadzonych w systemia zdalnym, odbywaja się one w czasie wyznaczonym planem zajęć na platformach wskazanych przez UMK. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.