Metodologia nauk humanistycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2525-s1ETN2Z-MNH |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0229) Nauki humanistyczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia nauk humanistycznych |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe: - obecność na zajęciach 15 godz. - konsultacje: 5 godz. Praca własna studenta: - przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w zajęciach (lektury obowiązkowe, lektury dodatkowe, zdobywanie informacji we własnym zakresie, opracowanie gotowych przykładów i wypowiedzi do dyskusji i prezentacji na zajęciach): 20 godz. - przygotowanie zaliczenia końcowego zajęć: 20 godz. Łącznie 60 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu etnologii/antropologii kulturowej oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej w systemie nauk humanistycznych i społecznych (K_W01). W2: Zna podstawową terminologię z zakresu etnologii i antropologii kulturowej, antropologii społecznej oraz innych nauk o kulturze w kontekście metodologii nauk humanistycznych i jej kluczowych problemów (K_W03). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi formułować tezy i przeprowadzać analizę porównawczą źródeł w zakresie etnologii/antropologi kulturowej, rozumianej jako rodzaj refleksji i metodologii nauk humanistycznych (K_U03). U2: Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne oraz analizować ich przyczyny i przebieg w ramach posiadanej wiedzy o procesach społecznych, pozostających w relacji z nauką i naukami humanistycznymi (K_U13). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Wykazuje postawę humanitarną i jest wrażliwy na problemy społeczne współczesnego świata, które są przedmiotem zainteresowania nauk humanistycznych, w tym etnologii/antropologii kulturowej (K_K05). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Zajęcia wprowadzają w podstawowy zakres problematyki metodologii nauk humanistycznych. Studenci zapoznają się ze specyfiką i typem refleksji humanistycznej, przekształceniami humanistyki i jej obecnym stanem. W ogólnym planie metodologii nauk humanistycznych uwzględnione zostają specyfika i metodologia etnologii i antropologii kulturowej. |
Pełny opis: |
Zajęcia wprowadzają w podstawowy zakres problematyki metodologii nauk humanistycznych. Studenci zapoznają się ze specyfiką i typem refleksji humanistycznej, przekształceniami humanistyki i jej obecnym stanem. W ogólnym planie metodologii nauk humanistycznych uwzględnione zostają specyfika i metodologia etnologii i antropologii kulturowej. W ramach zajęć zostają omówione głównie wątki: 1. Idea Uniwersytetu i humanistyki w jego ramach; 2. Zaangażowanie humanistyki i etnologii/antropologii kulturowej; 3. Miejsce i status etnologii/antropologii kulturowej w humanistyce, przeobrażenia merytoryczne i instytucjonalne (w tym w szczególności w kraju). |
Literatura: |
Buchowski M., Etnografia/etnologia polska w okresie „realnego socjalizmu”. Od niemarksistowskiej ortodoksji „etnografizmu” do postetnograficznego pluralizmu, „Lud”, 2011, t. 95. Buchowski M., Antropologia jako „próba ognia”, „Przegląd Bydgoski. Humanistyczne Czasopismo Naukowe”, 2000, r. XI. Buchowski M., Trudny dialog: relacje między antropologią zachodnią a środkowoeuropejską etnologią, [w:] H. Czachowski i A. Mianecki /red./, Do Torunia kupić kunia, Toruń 2008. Burszta W.J., Antropologia jako „próba oka”, „Przegląd Bydgoski. Humanistyczne Czasopismo Naukowe”, 2000, r. XI. Cwynar K. M., Idea uniwersytetu w kulturze europejskiej, „Polityka i Społeczeństwo” 2005, nr 2. Geertz C., Stan antropologicznej sztuki, [w:] Zastane światło. Antropologiczne refleksje na tematy filozoficzne, Kraków 2003. Herzfeld M., Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, (rozdz. I: Pierwsza orientacja: Antropologia jako praktykowanie teorii), Kraków 2004. Jasiewicz Z., Etnologia polska. Między etnografią a antropologią kulturową, „Nauka”, 2016, nr 2. Jasiewicz Z., Początki polskiej etnologii i antropologii kulturowej (od końca XVIII wieku do roku 1918), Poznań 2011. Jaspers K., Praca badawcza, kształcenie, nauczanie, „Znak”, 1978, nr 288. Kleśta-Nawrocki R., Antropologowie o antropologizowaniu, [w:] Antropologizowanie humanistyki. Zjawisko – proces – perspektywy, red. J. Kowalewski, W. Piasek, Olsztyn 2009. Kleśta-Nawrocki R., Zaangażowanie w naukę, [w:] Zaangażowanie czy izolacja? Współczesne strategie społecznej egzystencji humanistów, red. J. Kowalewski, W. Piasek, Olsztyn 2007. Kleśta-Nawrocki R.,Przeciw dyscyplinie; żadnych granic, [w:] J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa (red.), Granice dyscyplin-arne w humanistyce, Olsztyn 2006. Kołakowski L., Obecność mitu, (rozdz. I: Rozróżnienie Wstępne), Wrocław 1994. Popper K. R., W poszukiwaniu lepszego świata, (rozdz. V: Logika nauk społecznych), Warszawa 1997. Szahaj A., Postmodernizm a scjentyzm, [w:] Kultura jako przedmiot badań, „Studia Kulturoznawcze”, Poznań 2001. Wnuk-Lipińska E., Kryzys uniwersytetu jako instytucji edukacyjnej w krajach Europy Zachodniej, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 10. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawę zaliczenia przedmiotu stanowią: - oddanie pracy pisemnej, naukowego eseju dotyczącego problematyki: "Czy jest nam potrzebna humanistyka, czy jest nam potrzebna antropologia kulturowa?” - obecność i aktywność na zajęciach oraz przeczytane lektury Pytanie/problem do pracy pisemnej na metodologię nauk humanistycznych rozwijamy we własnym zakresie w oparciu na poruszanych na zajęciach zagadnieniach i czytanych lekturach. Pracy nadajemy własny tytuł. Stopień rozłożenia akcentów na linii humanistyka - antropologia kulturowa pozostaje w gestii piszącego. Można napisać tylko i szeroko o humanistyce, a można dodać jako studium przypadku antropologię, można również położyć zasadniczy akcent na antropologię. Praca ma mieć charakter eseju, ale eseju naukowego, tzn. forma luźniejsza, ale zaopatrzona w aparat naukowy (przypisy, odesłania, bibliografia etc). Objętość od 7 do 10 stron znormalizowanego maszynopisu. Nieterminowe oddanie pracy skutkuje obniżeniem oceny. Oddanie pracy pisemnej jest warunkiem zaliczenia przedmiotu i stanowi podstawę oceny końcowej. Prowadzący ocenia w głównej mierze zawartość merytoryczną i samodzielność wnioskowania oraz poprawność aparatu naukowego. Do oceny końcowej uwzględniona zostanie obecność i aktywność na zajęciach, co może skutkować obniżeniem lub podwyższeniem oceny o maksymalnie o jeden stopień. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.