Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Antropologia obszarów pozaeuropejskich – etap II - (Kultury Japonii)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2525-s1ETN3L-AOP-E2J
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antropologia obszarów pozaeuropejskich – etap II - (Kultury Japonii)
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 3 roku
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Lisiecki
Prowadzący grup: Marcin Lisiecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone będą japońskiej kulturze. Studenci zaznajomią się z podstawową wiedzą dotyczącą historii Japonii oraz wybranych wątków kulturowych.

Pełny opis:

Celem zajęć będzie zaznajomienie studentów z podstawowymi informacjami dotyczącymi historii tego kraju, które są niezbędne do zrozumienia współczesnej kultury japońskiej. W dalszej kolejności uwaga skupiona będzie na wybranych obszarach kultury japońskiej, jak:

1. Kojiki – głownie wątki mitologiczne

2. Genji monogatari – jej treść i znaczenie dla kultury Japonii

3. Estetyka japońska i jej główne kategorie

4. Demonologia japońska

5. Religie: shinto, buddyzm i konfucjanizm

6. Znaczenie i rola zwierząt w folklorze i kulturze Japonii

7. Maska w kulturze Japonii

8. Jedzenie w kulturze Japonii

9. Anime i manga

10. Wizje Japonii w filmach Akiry Kurosawy

Literatura:

C. Totman, Historia Japonii, Wydawnictwo UJ, Kraków 2009.

A. Gordon, Nowożytna historia Japonii, PIW, Warszawa 2010.

A. Kerr, Japonia utracona (różne wydania)

M. Lisiecki, Kokutai-no hongi w japońskim dyskursie nacjonalistycznym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.

M. Lisiecki, Komunikacja międzykulturowa w polityce. Relacje między Stanami Zjednoczonymi a Japonią w latach 1932-1952, Wydawnictwo UMK, Toruń 2019.

M. Lisiecki, Kulturowy wymiar polskiej orientalistyki. Wiesław Kotański i jego badania nad kulturą Japonii, „LUD”, 2019/109. https://apcz.umk.pl/LUD/article/view/lud103.2019.07/23997.

Kojiki, czyli Księga dawnych wydarzeń, tłum. W. Kotański, PIW, Warszawa 1986, zwój I.

M. Lisiecki, Rytuały porodowe i pogrzebowe w starożytnej Japonii: analiza mitów zawartych w pierwszym zwoju Kojiki, [w] J. Marszałek-Kawa, R. Gawłowski Robert (red.), Kulturowe i edukacyjne oblicza współczesnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013.

M. Lisiecki, The politics and the mythology in Kojiki: Jinmu case, [w:] M. Lisiecki, L. S. Milne, N. Yanchevskaya (eds), Power and speech mythology of the social and the sacred, Eikon, Toruń 2016.

M. Shikibu, Genji monogatari, fragmenty, [w:] I. Kordzińska-Nawrocka (red.), Dziesięć wieków Genji monogatarii w kulturze Japonii, Wydawnictwo UW, Warszawa 2009, s. 21-60.

M. Melanowicz, Kiedy powstała Opowieść o księciu Genjim, [w:] I. Kordzińska-Nawrocka (red.), Dziesięć wieków Genji monogatarii w kulturze Japonii, Wydawnictwo UW, Warszawa 2009.

M. Masako, Genji monogatari odczytane z dworskich szat, [w:] I. Kordzińska-Nawrocka (red.), Dziesięć wieków Genji monogatarii w kulturze Japonii, Wydawnictwo UW, Warszawa 2009, s. 21-60.

I. Kordzińska-Nawrocka, Genji monogatari a kultura zapachu, [w:] I. Kordzińska-Nawrocka (red.), Dziesięć wieków Genji monogatarii w kulturze Japonii, Wydawnictwo UW, Warszawa 2009, s. 21-60.

A. Klonowska, Księżna Rokujō i Murasaki no Ue – bohaterki Genji monogatari (Opowieść o księciu Genjim) i ich wizerunek we współczesnej kulturze popularnej Japonii, [w:] I. Kordzińska-Nawrocka, A. Kozyra (red.), Tradycja w kulturze popularnej Japonii, Wydawnictwo UW, Warszawa 2018.

B. Kubiak Ho-Chi, Estetyka i sztuka japońska. Wybrane zagadnienia, Universitas, Kraków 2009, część 1

M. D. Foster, Yokai. Tajemnicze stwory w kulturze japońskiej, Wydawnictwo UJ, Kraków 2017.

Z. Davisson, Yurei. Niesamowite duchy w kulturze japońskiej, Wydawnictwo UJ, Kraków 2018.

R. Iwicka, Źródła klasycznej demonologii japońskiej, Wydawnictwo UJ, Kraków 2017.

A. Korpalaska, Lis w kulturze Japonii, Wydawnictwo Tako, Warszawa 2015.

M. Furmanik-Kowalska, Ikonografia jenotów, lisów i japońskich demonów w filmie Szopy w natarciu. Pom poko, [w:] J. Zaremba-Penk, M. Lisiecki (red.), Studio Ghibli. Miejsce filmu animowanego w japońskiej kulturze, Kirin Toruń 2012.

B. Kubiak Ho-Chi, Zwierzę jako motyw i podmiot w japońskiej kulturze – wprowadzenie, [w:] B. Kubiak Ho-Chi, Y. Fujii-Karpoluk (red.), Zwierzęta w kulturze japońskiej, Wydawnictwo UW, Warszawa

E. Żeromska, Maska na japońskiej scenie. Od pradziejów do teatru no, Trio, Warszawa 2003.

E. Żeromska, Między twarzą a japońską maską, „Scripta Neophilologica Posnaniensia”, 2015/XV. (https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_snp_2015_15_18)

R. Klincewicz Krupińska, Japońskie maski teatru nō ze zbiorów

Muzeum Narodowego w Krakowie

Konserwacja jako dialog międzykulturowy (https://media.mnk.pl/images/upload/o-muzeum/wydawnictwa/rozprawy/tom%20VI/14_Krupinska-18-10.pdf)

M. Kocur, Rozyślania nad maską, „Pamiętnik Teatralny”, 2021/70(2). (tekst dostępny w Internecie)

I. Kordzińska-Nawrocka, Japońska kultura kulinarna, Wydawnictwo UW, Warszawa 2020.

S. J. Napier, Anime from Akira to Howl’s Moving Castle. Experiencing Contemporary Japanese Animation, St. Martin’s Griffin New York 2001.

J. Zaremba-Penk, Ikonografia mangi. Wpływy tradycji rodzimej i zachodnich twórców na wybranych japońskich artystów mangowych, Kirin, Bydgoszcz 2019.

M. Tasiemka, Sny Akiry Kurosawy. Mit, symbol, rytuał, Sedno, Warszawa 2018.

M. Lisiecki, J. Zaremba-Penk (red.). Człowieczeństwo bez granic. Wymiary kultury w filmach Akiry Kurosawy, Kirin, Toruń 2015.

J. Grodzka (red.), Akira Kurosawa twórca japoński twórca światowy, Manggha, Kraków 2011.

Uwagi:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Lisiecki
Prowadzący grup: Marcin Lisiecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Lisiecki
Prowadzący grup: Marcin Lisiecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)