Antropologia obszarów pozaeuropejskich - Afryka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2525-s1ETN3Z-AOP-AF |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia obszarów pozaeuropejskich - Afryka |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | 1.Podstawowe wiadomości dotyczące geografii Afryki; 2. Podstawowe wiadomości dotyczące charakterystyki obszarów kulturowych Afryki 3. Podstawowe wiadomości z zakresu problematyki podziałów społecznych. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godzin konwersatorium w semestrze 1 i 30 godzin w semestrze letnim |
Efekty uczenia się - wiedza: | Afryka I. 1. Student zna typologię systemów społecznych Afryki opartych na więzach krwi oraz rozumie podstawowe pojęcia z tego zakresu (typy małżeństw, typy rodzin, zasady dziedziczenia itd.(H1A_W04; S1A_02-03, S1A_08) 2. Student rozumie struktury rodzinne i role społeczne poszczególnych członków rodziny afrykańskiej.(H1A_W04; H1A_W06) 3. Zna funkcję i charakter wybranych obrzędów rodzinnych (inicjacja, ślub, pogrzeb) i zachodzące w tych obrzędach przemiany.(H1A_W04) 4. Zna jednostki społeczne oparte na podziale terytorialnym i jednostki polityczne Afryki (H1A_W04; S1A_02-03, S1A_08) 5. Rozumie przyczyny społecznych i etnicznych konfliktów Afryki (H1A_W04; S1A_02-03, S1A_08) 6. Zna podstawowe przyczyny migracji wewnętrznych i emigracji Afrykanów (H1A_W04; S1A_02-03, S1A_08) 7. Zna przyczyny i skutki społeczne konfliktów zbrojnych, (H1A_W04) 8. Zna zakresy i charakter biedy i konfliktów społecznych we współczesnej Afryce.(H1A_W04; S1A_02-03, S1A_08) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Umiejętności: 1. Charakteryzuje cechy tradycji religijnych „Czarnej Afryki”. 2. Dostrzega i analizuje powiązania wierzeń z pozostałymi obszarami kultury 3. Wyjaśnia zasady i wskazuje różnice pomiędzy religiami tradycyjnymi, islamem i chrześcijaństwem 4. Wskazuje kierunki przemian zachodzących w obrzędowości rodzinnej 5. Wskazuje przyczyny konfliktów etnicznych i społecznych kontynentu 6. Wskazuje kierunki przemian kulturowych kontynentu 7. Charakteryzuje i omawia wybrane przykłady folkloru słownego oraz współczesnej literatury afrykańskiej (wiersze i opowiadania). Inne kompetencje 1. Przygotowuje analizę antropologiczną wybranego opowiadania lub wiersza afrykańskiego autora |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Ma świadomość roli samokształcenia (H1A_K01) Student nabywa kompetencje potrzebne w sytuacji kontaktu międzykulturowego(H1A_K01; K04; K06) |
Metody dydaktyczne: | -dyskusja ogólna, omówienie wyznaczonych lektur, pokazy multimedialne; wykład konwersatoryjny metody stosowane w nauczaniu zdalnym: metody rozwijające refleksyjne myślenie metody służące prezentacji treści - metody wymiany i dyskusji |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Afryka Celem zajęć jest omówienie wybranych zagadnień dotyczących kultur Afryki. Zajęcia obejmują problemy społeczno – polityczne kontynentu, ze szczególnym uwzględnieniem przemian zachodzących w rodzinie, społecznościach lokalnych i systemach politycznych, aż po problematykę współczesnych konfliktów społecznych i etnicznych |
Pełny opis: |
Afryka I. 1. Tradycyjna rodzina afrykańska – zróżnicowanie i charakterystyka 2. Dziecko w tradycyjnej rodzinie afrykańskiej 3. Rola kobiety w tradycyjnych kulturach Afryki 4. Przemiany rodziny we współczesnej Afryce 5. Obrzędowość rodzinna i jej przemiany (inicjacje, ślub, pogrzeb) 6. Systemy społeczne oparte na podziale terytorialnym i systemy polityczne – tradycja i przemiany 7. Konflikty etniczne współczesnej Afryki 8. Konflikty społeczne współczesnej Afryki – migracje, emigracja, imigracja, dzieci ulicy, bieda i ubóstwo. 9. Pomoc humanitarna |
Literatura: |
1. „Afryka” Biuletyn Polskiego Towarzystwa Afrykanistycznego. 2. 16 opowiadań afrykańskich, Wybór M. Metelskiej, Iskry 1978; 3. Afryka na progu XXI wieku. Kultura i społeczeństwo. red. J. Pawlik, M. Szupejko, Olsztyn 2009; 4. Afryka. 40 lat penetracji oraz poznawania ludów i ich kultur, red. J. Łapott, Szczecin 2004 5. Buchalik L. Dawny świat Dogonów, Żory2012 6. Dzieci żyjące na ulicy - nowe zjawisko miast afrykańskich, red. J. Różański, Warszawa 2004 7. Ewangelia między tradycją a współczesnością afrykańską, red. J. Różański, P. Szuppe, Studia i materiały Misjologiczne, t. 2 8. Komorowski Z., Kultury Czarnej Afryki, 1994 9. Kultury Afryki. W świecie tradycji, przemian i znaczeń, Toruńskie Studia o sztuce Orientu, t. 4, red. A. Nadolska-Styczyńska, Toruń 2009; 10. J. Pawlik, Religijny wymiar choroby w tradycyjnych społecznościach afrykańskich, w: Werbiści a badania religiologiczne, Dialog kultur i religii, t. 1. Verbinum, 2005 11.Kurcz M., Za trzecią kataraktą, PTL, Wrocław2007 12.Pawlik J. , Zaradzić nieszczęściu. Rytuały kryzysowe u ludu Basari z Togo, Olsztyn 2006; 13. Pawlik J.J. Klonowanie człowieka w świetle afrykańskiej symboliki bliźniąt. Lud, t. 85, 2001, 14. Pawlik J.J., Śmierć dziecka w Afryce, w : red. W. Dzieduszycki, J. Wrzesiński, Funeralia lednickie spotkanie 6, ‘ Dusza maluczka a strata ogromna”. Poznań 2004 15. Plemię, państwo, demokracja, red. R. Vorbrich, Poznań 2007 16. Przywództwo i przywódcy we współczesnej Afryce, red. A. Żukowski, Olsztyn 2008; 17. Rybiński A., Tuaregowie z Sahary, Dialog, 1999 18. Szupejko Małgorzata, Afrykańska tożsamość u progu XXI wieku. Anglojęzyczna literatura Czarnej Afryki i jej twórcy, PAN, Warszawa 2007. 19.Świat Grup etnicznych, Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t. XVIII, , red. A. Posern-Zieliński, rozdział XIII i XIV ( R. Vorbrich) 20. Vorbrich R., Tradycyjna społeczność afrykańska a szkoła. Systemy wychowawcze i edukacyjne w pluralistycznym społeczeństwie Kamerunu, Lud, t. 86, 2002 21. Vorbrich R., Wódz jako funkcjonariusz. Despotyzm zdecentralizowany w społeczeństwie postplemiennym Kamerunu, Lud, t. 88, 2004 22.Wokół IV Katarakty, Społeczności Wiejskie nad środkowym Nilem przed wielką zmianą, W-wa 2005 23.Ząbek Maciej, Arabowie z Dar Hamid, Dialog 1998; 24. Vorbrich Ryszard, Plemienna i postplemienna Afryka, Koncepcje i postaci wspólnoty w dawnej i współczesnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2012. 25. Alicja Wrzesińska, Mwana znaczy dziecko. Z afrykańskich tradycji edukacyjnych, Warszawa 2005; 26. Taże, Afrykańska młodzież i jej dzisiejszy świat, Instytut Orientalistyczny UW, Warszawa 1994 27 J. Różański ( red.),Dzieci – ofiary wojny, Komisja Episkopatu Polski ds. Misji, Missio Polona Warszawa 2005; 28. J. Różański, (red.) Dzieci głodujące i bez imienia, Komisja Episkopatu Polski ds. Misji, Missio Polona Warszawa 2007 29.Małgorzata Szupejko, Społeczeństwo Bugandy: zmiana i rozwój, PAN, Warszawa 1992 |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywny udział w zajęciach, udział w dyskusji ogólnej, przygotowanie do zajęć poprzez zapoznanie się z zalecaną lekturą, kolokwium, przygotowanie pisemnej analizy opowiadania lub wiersza W przypadku nauczania zdalnego: aktywny udział w zajęciach, udział w dyskusji ogólnej, przygotowanie do zajęć poprzez zapoznanie się z zalecaną lekturą, opracowanie pisemne: krótka analiza wybranego problemu i przesłanie opracowania do prowadzącego przygotowanie pisemnej analizy opowiadania lub wiersza, |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.