Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Antropologia obszarów pozaeuropejskich - Afryka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2525-s1ETN3Z-AOP-AF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antropologia obszarów pozaeuropejskich - Afryka
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

1.Podstawowe wiadomości dotyczące geografii Afryki;

2. Podstawowe wiadomości dotyczące charakterystyki obszarów kulturowych Afryki

3. Podstawowe wiadomości z zakresu problematyki podziałów społecznych.

Całkowity nakład pracy studenta:

30 godzin konwersatorium w semestrze 1 i 30 godzin w semestrze letnim

Efekty uczenia się - wiedza:

Afryka I.

1. Student zna typologię systemów społecznych Afryki opartych na więzach krwi oraz rozumie podstawowe pojęcia z tego zakresu (typy małżeństw, typy rodzin, zasady dziedziczenia itd.(H1A_W04; S1A_02-03, S1A_08)

2. Student rozumie struktury rodzinne i role społeczne poszczególnych członków rodziny afrykańskiej.(H1A_W04; H1A_W06)

3. Zna funkcję i charakter wybranych obrzędów rodzinnych (inicjacja, ślub, pogrzeb) i zachodzące w tych obrzędach przemiany.(H1A_W04)

4. Zna jednostki społeczne oparte na podziale terytorialnym i jednostki polityczne Afryki (H1A_W04; S1A_02-03, S1A_08)

5. Rozumie przyczyny społecznych i etnicznych konfliktów Afryki (H1A_W04; S1A_02-03, S1A_08)

6. Zna podstawowe przyczyny migracji wewnętrznych i emigracji Afrykanów (H1A_W04; S1A_02-03, S1A_08)

7. Zna przyczyny i skutki społeczne konfliktów zbrojnych, (H1A_W04)

8. Zna zakresy i charakter biedy i konfliktów społecznych we współczesnej Afryce.(H1A_W04; S1A_02-03, S1A_08)

Efekty uczenia się - umiejętności:

Umiejętności:

1. Charakteryzuje cechy tradycji religijnych „Czarnej Afryki”.

2. Dostrzega i analizuje powiązania wierzeń z pozostałymi obszarami kultury

3. Wyjaśnia zasady i wskazuje różnice pomiędzy religiami tradycyjnymi, islamem i chrześcijaństwem

4. Wskazuje kierunki przemian zachodzących w obrzędowości rodzinnej

5. Wskazuje przyczyny konfliktów etnicznych i społecznych kontynentu

6. Wskazuje kierunki przemian kulturowych kontynentu

7. Charakteryzuje i omawia wybrane przykłady folkloru słownego oraz współczesnej literatury afrykańskiej (wiersze i opowiadania).

Inne kompetencje

1. Przygotowuje analizę antropologiczną wybranego opowiadania lub wiersza afrykańskiego autora


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Ma świadomość roli samokształcenia (H1A_K01)

Student nabywa kompetencje potrzebne w sytuacji kontaktu międzykulturowego(H1A_K01; K04; K06)

Metody dydaktyczne:

-dyskusja ogólna, omówienie wyznaczonych lektur, pokazy multimedialne; wykład konwersatoryjny



metody stosowane w nauczaniu zdalnym:

metody rozwijające refleksyjne myślenie

metody służące prezentacji treści

- metody wymiany i dyskusji

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- seminaryjna
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Afryka

Celem zajęć jest omówienie wybranych zagadnień dotyczących kultur Afryki. Zajęcia obejmują problemy społeczno – polityczne kontynentu, ze szczególnym uwzględnieniem przemian zachodzących w rodzinie, społecznościach lokalnych i systemach politycznych, aż po problematykę współczesnych konfliktów społecznych i etnicznych

Pełny opis:

Afryka I.

1. Tradycyjna rodzina afrykańska – zróżnicowanie i charakterystyka

2. Dziecko w tradycyjnej rodzinie afrykańskiej

3. Rola kobiety w tradycyjnych kulturach Afryki

4. Przemiany rodziny we współczesnej Afryce

5. Obrzędowość rodzinna i jej przemiany (inicjacje, ślub, pogrzeb)

6. Systemy społeczne oparte na podziale terytorialnym i systemy polityczne – tradycja i przemiany

7. Konflikty etniczne współczesnej Afryki

8. Konflikty społeczne współczesnej Afryki – migracje, emigracja, imigracja, dzieci ulicy, bieda i ubóstwo.

9. Pomoc humanitarna

Literatura:

1. „Afryka” Biuletyn Polskiego Towarzystwa Afrykanistycznego.

2. 16 opowiadań afrykańskich, Wybór M. Metelskiej, Iskry 1978;

3. Afryka na progu XXI wieku. Kultura i społeczeństwo. red. J. Pawlik, M. Szupejko, Olsztyn 2009;

4. Afryka. 40 lat penetracji oraz poznawania ludów i ich kultur, red. J. Łapott, Szczecin 2004

5. Buchalik L. Dawny świat Dogonów, Żory2012

6. Dzieci żyjące na ulicy - nowe zjawisko miast afrykańskich, red. J. Różański, Warszawa 2004

7. Ewangelia między tradycją a współczesnością afrykańską, red. J. Różański, P. Szuppe, Studia i materiały Misjologiczne, t. 2

8. Komorowski Z., Kultury Czarnej Afryki, 1994

9. Kultury Afryki. W świecie tradycji, przemian i znaczeń, Toruńskie Studia o sztuce Orientu, t. 4, red. A. Nadolska-Styczyńska, Toruń 2009;

10. J. Pawlik, Religijny wymiar choroby w tradycyjnych społecznościach afrykańskich, w: Werbiści a badania religiologiczne, Dialog kultur i religii, t. 1. Verbinum, 2005

11.Kurcz M., Za trzecią kataraktą, PTL, Wrocław2007

12.Pawlik J. , Zaradzić nieszczęściu. Rytuały kryzysowe u ludu Basari z Togo, Olsztyn 2006;

13. Pawlik J.J. Klonowanie człowieka w świetle afrykańskiej symboliki bliźniąt. Lud, t. 85, 2001,

14. Pawlik J.J., Śmierć dziecka w Afryce, w : red. W. Dzieduszycki, J. Wrzesiński, Funeralia lednickie spotkanie 6, ‘ Dusza maluczka a strata ogromna”. Poznań 2004

15. Plemię, państwo, demokracja, red. R. Vorbrich, Poznań 2007

16. Przywództwo i przywódcy we współczesnej Afryce, red. A. Żukowski, Olsztyn 2008;

17. Rybiński A., Tuaregowie z Sahary, Dialog, 1999

18. Szupejko Małgorzata, Afrykańska tożsamość u progu XXI wieku. Anglojęzyczna literatura Czarnej Afryki i jej twórcy, PAN, Warszawa 2007.

19.Świat Grup etnicznych, Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t. XVIII, , red. A. Posern-Zieliński, rozdział XIII i XIV ( R. Vorbrich)

20. Vorbrich R., Tradycyjna społeczność afrykańska a szkoła. Systemy wychowawcze i edukacyjne w pluralistycznym społeczeństwie Kamerunu, Lud, t. 86, 2002

21. Vorbrich R., Wódz jako funkcjonariusz. Despotyzm zdecentralizowany w społeczeństwie postplemiennym Kamerunu, Lud, t. 88, 2004

22.Wokół IV Katarakty, Społeczności Wiejskie nad środkowym Nilem przed wielką zmianą, W-wa 2005

23.Ząbek Maciej, Arabowie z Dar Hamid, Dialog 1998;

24. Vorbrich Ryszard, Plemienna i postplemienna Afryka, Koncepcje i postaci wspólnoty w dawnej i współczesnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2012.

25. Alicja Wrzesińska, Mwana znaczy dziecko. Z afrykańskich tradycji edukacyjnych, Warszawa 2005;

26. Taże, Afrykańska młodzież i jej dzisiejszy świat, Instytut Orientalistyczny UW, Warszawa 1994

27 J. Różański ( red.),Dzieci – ofiary wojny, Komisja Episkopatu Polski ds. Misji, Missio Polona Warszawa 2005;

28. J. Różański, (red.) Dzieci głodujące i bez imienia, Komisja Episkopatu Polski ds. Misji, Missio Polona Warszawa 2007

29.Małgorzata Szupejko, Społeczeństwo Bugandy: zmiana i rozwój, PAN, Warszawa 1992

Metody i kryteria oceniania:

aktywny udział w zajęciach, udział w dyskusji ogólnej, przygotowanie do zajęć poprzez zapoznanie się z zalecaną lekturą, kolokwium,

przygotowanie pisemnej analizy opowiadania lub wiersza

W przypadku nauczania zdalnego:

aktywny udział w zajęciach, udział w dyskusji ogólnej, przygotowanie do zajęć poprzez zapoznanie się z zalecaną lekturą,

opracowanie pisemne: krótka analiza wybranego problemu i przesłanie opracowania do prowadzącego

przygotowanie pisemnej analizy opowiadania lub wiersza,

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)