Kultury świata (z elementami nauki specjalistycznego języka obcego) - Indonezja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2525-s1ETN3Z-KS-I |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Kultury świata (z elementami nauki specjalistycznego języka obcego) - Indonezja |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza na temat zróżnicowania kulturowego Azji Południowo-Wschodniej, ze szczególnym uwzględnieniem archipelagu Nusantary. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Obecność na zajęciach (stacjonarnie lub online): 30 godz. Praca w grupie on-line: 10 godz. Realizacja obowiązkowych zadań warsztatowych: 30 godz. Przygotowanie do zaliczenia końcowego zajęć: 20 godz. Łącznie: 90 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | EUS_W06 Ma świadomość złożoności i zmienności kultury oraz ciągłego rozwoju i zmienności metod jej interpretacji. EUS_W07 Ma wiedzę o strukturze społecznej i instytucjach społecznych oraz ich wpływie na miejsce i rolę jednostki w społeczeństwie, a także o procesach zmian struktur i instytucji społecznych, włącznie z konsekwencjami tych zmian. EUS_W03 Posiada podstawową wiedzę z zakresu etnologii Polski i Europy, zróżnicowania etnicznego i narodowego świata, sztuki ludowej i nieprofesjonalnej, muzealnictwa etnograficznego, folkloru, historii myśli etnologicznej (P6S_WG P6Z WT; P6Z WZ). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | EUS_U04 Potrafi przeprowadzić interpretację wytworów rozmaitych sfer kultury stosując przyjęte w etnologii/antropologii kulturowej metody badawcze. EUS_U06 Potrafi napisać opracowanie na zadany temat z zastosowaniem warsztatu naukowego (recenzja, referat, artykuł naukowy itp.). EUS_U07 Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne oraz analizować ich przyczyny i przebieg w ramach posiadanej wiedzy o procesach społecznych. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | EUS_K05 Wykazuje postawę humanitarną i jest wrażliwy na problemy społeczne współczesnego świata (uchodźcy, konflikty etniczne, konflikty wojenne itp.). EUS_K06 Rozumie potrzebę popularyzacji idei dialogu międzykulturowego. |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia będą prowadzone synchronicznie z wykorzystaniem MS Teams. Eksponujące: pokaz Podające: wykład problemowy, konwersatoryjny, informacyjny Poszukujące: giełda pomysłów, studium przypadku Metody zdalne: - wideo spotkania typu webinar - MS Teams - praca koncepcyjna - prezentacje online - praca nad zagadnieniami z wykorzystaniem programów Trello i/lub Asana |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią wprowadzenie do zagadnień związanych z kulturowym i religijnym zróżnicowaniem Indonezji. Studenci poprzez naukę podstaw języka indonezyjskiego poznają specyfikę kulturową archipelagu, elementy autoidentyfikacji Indonezyjczyków, inności w postrzeganiu zjawisk kulturowych oraz współczesne problemy kulturowe Indonezji. |
Pełny opis: |
Zajęcia Kultury świata (z elementami nauki specjalistycznego języka obcego) - Indonezja stanowią wprowadzenie do zagadnień związanych z kulturowym i religijnym zróżnicowaniem Indonezji. Poruszane zagadnienia: Bhinneka Tunggal Ika - jedność w różnorodności?; język indonezyjski jako element kształtowania tożsamości państwowej Indonezyjczyków; język indonezyjski i jego funkcje; język indonezyjski a języki lokalne; Pancasila, zróżnicowanie religijne i kulturowe archipelagu malajskiego; lokalizacja wybranych grup etnicznych Nusantary; indonezjanizacja kultur Indonezji (polityka kulturalna kraju i rola języka indonezyjskiego w tym procesie); tożsamość etniczna i państwowa Indonezyjczyków; współczesne problemy kulturowe Indonezji. W ramach zajęć studenci poznają podstawy języka indonezyjskiego. |
Literatura: |
- Bräuchler B. (ed.), Reconciling Indonesia. Grassroots agency for peace, London, New York 2009. - Geertz C., Konwersja wewnętrzna na współczesnej Bali, [w:] Tegoż, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Kraków 2005, s.199-221. - Geertz C., Osoba, czas i zachowanie na Bali, [w:] Tegoż, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Kraków 2005, s.405-459. - Geertz C., Rytuał a zmiana społeczna: przykład jawajski, [w:] Tegoż, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Kraków 2005, s.169-197. - Geertz C., The Religion of Java, Chicago, London 1959. - Guan L.H., Suryadinata L.(ed.), Language, Nation and Development in Southeast Asia, Singapore 2007. - Hitchcock M., Tourism, Taman Mini, and Nasional Identity, “Indonesia and the Malay World”, vol.26, no.75, June 1998, p.124-135. - Hitchcock M., Margaret Mead and Tourism. Anthropological Heritage in the Aftermath of the Bali Bombings, “Anthropology Today”, vol.20, no 3, June 2004, pp.9-14. - Koentjaraningrat, Pengantar Antropologii pokok-pokok etnografi II, Jakarta 2005. - Posern- Zieliński A. (red.), Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t. XVIII, Poznań 2000. - Rahimsyah, Kumpulan cerita rakyat legenda Nusantara, Surabaya (?) - Ricklefs M.C., Sejarah Indonesia modern 1200-2008, Jakarta 2008. - Schulte Nordholt H., Purwanto B., Saptari R. (ed.), Perspektif baru penulisan sejarah Indonesia, Jakarta 2008. - Sugono Dendy (pen.), Lentera Indonesia. Penerang untuk memahami masyarakat dan budaya Indonesia, Jakarta 2004. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena zależeć będzie od trzech czynników: W przypadku zajęć stacjonarnych: pisemnego sprawdzianu końcowego, aktywności na zajęciach, obecności na zajęciach. W przypadku zajęć zdalnych: zaliczenie ustne podczas spotkania online (MSteams), aktywność na zajęciach, obecność na zajęciach |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Lesner-Szwarc | |
Prowadzący grup: | Renata Lesner-Szwarc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią wprowadzenie do zagadnień związanych z kulturowym i religijnym zróżnicowaniem Indonezji. Studenci poprzez naukę podstaw języka indonezyjskiego poznają specyfikę kulturową archipelagu, elementy autoidentyfikacji Indonezyjczyków, inności w postrzeganiu zjawisk kulturowych oraz współczesne problemy kulturowe Indonezji. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia stanowią wprowadzenie do zagadnień związanych z kulturowym i religijnym zróżnicowaniem Indonezji. Poruszane zagadnienia: Bhinneka Tunggal Ika - jedność w różnorodności?; język indonezyjski jako element kształtowania tożsamości państwowej Indonezyjczyków; język indonezyjski i jego funkcje; język indonezyjski a języki lokalne; Pancasila, zróżnicowanie religijne i kulturowe archipelagu malajskiego; lokalizacja wybranych grup etnicznych Nusantary; indonezjanizacja kultur Indonezji (polityka kulturalna kraju i rola języka indonezyjskiego w tym procesie); tożsamość etniczna i państwowa Indonezyjczyków; współczesne problemy kulturowe Indonezji. W ramach zajęć studenci poznają podstawy języka indonezyjskiego. |
|
Literatura: |
- Bräuchler B. (ed.), Reconciling Indonesia. Grassroots agency for peace, London, New York 2009. - Geertz C., Konwersja wewnętrzna na współczesnej Bali, [w:] Tegoż, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Kraków 2005, s.199-221. - Geertz C., Osoba, czas i zachowanie na Bali, [w:] Tegoż, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Kraków 2005, s.405-459. - Geertz C., Rytuał a zmiana społeczna: przykład jawajski, [w:] Tegoż, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Kraków 2005, s.169-197. - Geertz C., The Religion of Java, Chicago, London 1959. - Guan L.H., Suryadinata L.(ed.), Language, Nation and Development in Southeast Asia, Singapore 2007. - Hitchcock M., Tourism, Taman Mini, and Nasional Identity, “Indonesia and the Malay World”, vol.26, no.75, June 1998, p.124-135. - Hitchcock M., Margaret Mead and Tourism. Anthropological Heritage in the Aftermath of the Bali Bombings, “Anthropology Today”, vol.20, no 3, June 2004, pp.9-14. - Koentjaraningrat, Pengantar Antropologii pokok-pokok etnografi II, Jakarta 2005. - Posern- Zieliński A. (red.), Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t. XVIII, Poznań 2000. - Rahimsyah, Kumpulan cerita rakyat legenda Nusantara, Surabaya (?) - Ricklefs M.C., Sejarah Indonesia modern 1200-2008, Jakarta 2008. - Schulte Nordholt H., Purwanto B., Saptari R. (ed.), Perspektif baru penulisan sejarah Indonesia, Jakarta 2008. - Sugono Dendy (pen.), Lentera Indonesia. Penerang untuk memahami masyarakat dan budaya Indonesia, Jakarta 2004. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.