Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Analiza dramatu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2555-s1KUL1L-AD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Analiza dramatu
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty spec. ogólna -12 - Kulturoznawstwo s1
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

50 godzin, na które składa się:

- 30 godzin zajęć dydaktycznych

- 18 godzin samodzielnej pracy z tekstami

- 2 godziny - konsultacje.

Efekty uczenia się - wiedza:

Student zna i rozumie najważniejsze metodologie badań nad dramatem, zna poetykę dzieła dramatycznego, poznaje wykorzystanie wybranych teorii w analizie i interpretacji różnych form dramatu (K_W07)




Efekty uczenia się - umiejętności:

Student potrafi analizować teksty dramatyczne z wykorzystaniem wybranych metodologii, umie korzystać ze źródeł bibliograficznych w celu tworzenia spójnej wypowiedzi ustnej i pisemnej, samodzielnie formułuje tezy i wnioski (K_U06)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student poszerza swoje kompetencje kulturowe w zakresie odbioru dramatu i teatru, nabywa umiejętności merytorycznej oceny krytycznej zjawisk dramatycznych i teatralnych (K_K10).

Metody dydaktyczne:

analiza problemowa, wykład konwersacyjny, pokaz multimedialny

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa

Skrócony opis:

Analiza dramatu to konwersatorium przeznaczone dla studentów kulturoznawstwa i filologii polskiej (specjalizacja teatrologiczna). program zajęć skoncentrowany jest na badaniu dramatu w perspektywie kulturoznawczej. Zajęcia służą zapoznaniu głównych metodologii badań dramatu, analizie przekształceń dramatu na przestrzeni wieków na tle szerszych procesów kulturowych, refleksji nad wzajemnymi wpływami i relacjami między dramatem a teatrem.

Pełny opis:

Program zajęć obejmuje następujące zagadnienia:

1. Trzy teorie dramatu.

2. Przegląd i analiza poszczególnych kategorii strukturalnych w dramacie (akcja, postać, czas, przestrzeń, warstwa słowna, kształt teatralny).

3. Dramat w perspektywie odbiorcy i odbioru.

4. Ukształtowane w dziejach najważniejsze formy dramatyczne (od antyku po współczesność).

Literatura:

1) Peter Szondi, Teoria nowoczesnego dramatu. 1880-1950, przeł. Edmund Misiołek, Warszawa 1976.

2) Irena Sławińska, Główne problemy struktury dramatu, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, red. Janusz Degler, Wrocław 1988 lub 2003.

3) Irena Sławińska, Odczytanie dramatu, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, red. Janusz Degler, Wrocław 1988 lub 2003.

4) Anna Maria Klimalanka, Z problematyki budowy roli Szambelana w "Głupim Jakubie" Tadeusza Rittnera, "Roczniki Humanistyczne" 1976, t. XXIV, z. 1.

5) Arystoteles, Poetyka, przeł. i oprac. Henryk Podbielski, BN II, nr 209.

6) Edward Csató, Funkcje mowy scenicznej, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, red. Janusz Degler, Wrocław 1988 lub 2003.

7) Andrzej Stoff, Formy wypowiedzi dramatycznej, Toruń 1985.

8) S. Świontek, Dialog - dramat - metateatr, Łódź 1990

Metody i kryteria oceniania:

1) Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność).

2) Obecność na zajęciach.

3) Praca zaliczeniowa z analizy dramatu.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda, Piotr Grochowski, Aldona Kobus
Prowadzący grup: Aldona Kobus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są poznaniu elementów konstrukcji utworu dramatycznego oraz ich roli w analizie i interpretacji dramatu.

Pełny opis:

1. Zajęcia organizacyjne. Cechy gatunkowe dramatu

2. Poetyka dramatu i konstrukcja akcji dramatycznej

3. Dramat antyczny

4. Przestrzeń w dramacie. Teoria

5. Przestrzeń w dramacie. Analiza

6. Czas w dramacie. Teoria

7. Czas w dramacie. Analiza

8. Postać w dramacie. Teoria

9. Postać w dramacie. Analiza

10. Interpretacja dramatu. Perspektywy interpretacyjne

11. Płeć i seksualność w dramacie. Feministyczne i queerowe odczytania dramatu

12. Dialog w dramacie

Literatura:

Arystoteles, Poetyka (rozdziały: VI-VIII; XIII-XV) [dowolne tłumaczenie]

Irena Sławińska, Główne problemy struktury dramatu [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, red. J. Degler, Wrocław 1988.

Irena Sławińska, Odczytanie dramatu [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, red. J. Degler, Wrocław 1988.

Patrice Pavis, Słownik terminów teatralnych, tłum. S. Świontek, Ossolineum 2002.

H.D.F. Kitto, Tragedia średnia: Sofokles (s. 115-143) [w:] tegoż, Tragedia grecka. Studium literackie, tłum. J. Margański, Kraków 1997.

Jan Błoński, Przestrzeń w dramacie [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, red. J. Degler, Wrocław 1988.

Jerzy Limon, Znaki czasu [w:] tegoż, Między niebem a sceną. Przestrzeń i czas w teatrze, Gdańsk 2002.

Michał Lechman, Co mówi dialog, czyli o kłopotach komunikacyjnych w najnowszym dramacie brytyjskim [w:] Dialog w dramacie, red. W. Baluch, L. Czarotoryska-Górska, M. Żółkiś, Kraków 2004.

Wojciech Baluch, Małgorzata Sugiera, Joanna Zając, Dyskurs, postać i płeć w dramacie, Kraków 2009:

Rozdział I.1. Osoba dramatu versus bohater epicki, s. 187-194 [fragment]

Rozdział I.2. Miejsce postaci w przestrzeni dramatu. Struktura bohatera scenicznego. Koncepcje i metody charakterystyki dramatais personae, s. 200-228

Rozdział I.4 Feministyczne lektury Szekspira. Gejowskie i męskie ciała w sztukach “patriarchalnego barda” .

Dramaty:

Eurypides, Medea [dowolne tłumaczenie].

A. Czechow, Trzy siostry [dowolne tłumaczenie]

S. Beckett, Czekając na Godota [dowolne tłumaczenie]

L. Pirandello, Henryk IV [dowolne tłumaczenie].

W. Szekspir, Juliusz Cezar [dowolne tłumaczenie].

W. Szekspir, Jak się wam podoba [dowolne tłumaczenie].

A, Camus, Kaligula [dowolne tłumaczenie].

Ajschylos, Eumenidy [dowolne tłumaczenie].

Uwagi:

Na ocenę składać się będą

- ocena ciągła za przygotowanie do zajęć i aktywność (udziałw w dyskusji, opracowywanie zagadnień)

- pisemna praca zaliczeniowa - analiza problemowa wybranego dramatu

Kryteria oceniania:

- poprawność językowa (ortografia, interpunkcja, stylistyka) 3 p.

- porządek wywodu 3p.

- perspektywa analityczna 3p.

- oryginalność wniosków 3 p.

Punktacja:

0-6 ndst

7-8 dst

9 dst +

10 db

11 db +

12 bdb

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Bibik, Artur Duda
Prowadzący grup: Barbara Bibik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są poznaniu elementów konstrukcji utworu dramatycznego oraz ich roli w analizie i interpretacji dramatu, jak również recepcji mitów starożytnych w dramacie i teatrze.

Literatura:

Arystoteles, Poetyka [dowolne tłumaczenie]

Horacy, Sztuka poetycka

Boileau, Sztuka poetycka

Irena Sławińska, Główne problemy struktury dramatu [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, red. J. Degler, Wrocław 1988.

Irena Sławińska, Odczytanie dramatu [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, red. J. Degler, Wrocław 1988.

Patrice Pavis, Słownik terminów teatralnych, tłum. S. Świontek, Ossolineum 2002.

H.D.F. Kitto, Tragedia Tragedia grecka. Studium literackie, tłum. J. Margański, Kraków 1997.

Jan Błoński, Przestrzeń w dramacie [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, red. J. Degler, Wrocław 1988.

Dramaty:

Eurypides, Hippolytos uwieńczony, tłum. J. Łanowski.

Seneka, Fedra, tłum. A.Świderkówna

Racine, Fedra, tłum. A. Międzyrzecki

Racine, Fedra, tłum. A. Libera

Uwagi:

Na ocenę składać się będą

- ocena ciągła za przygotowanie do zajęć i aktywność (udział w w dyskusji, opracowywanie zagadnień)

- pisemna praca zaliczeniowa (5-10 stron, Times New Roman, czcionka 12, odstęp 1,5, marginesy 2,5; poświęcona analizie wybranej postaci, motywu, wątku, rekwizytu, sceny, języka, zdarzenia, akcji - z wybranej tragedii Ajschylosa, Sofoklesa, Eurypidesa, Seneki lub Racine'a; do pracy należy dołączyć bibliografię; ostateczny termin przesłania (na mój adres mailowy) prac to 15 sierpnia 2023).

Kryteria oceniania:

- poprawność językowa (ortografia, interpunkcja, stylistyka) 3 p.

- porządek wywodu 3p.

- perspektywa analityczna 3p.

- oryginalność wniosków 3 p.

Punktacja:

0-6 ndst

7-8 dst

9 dst +

10 db

11 db +

12 bdb

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Bibik, Artur Duda
Prowadzący grup: Barbara Bibik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są poznaniu elementów konstrukcji utworu dramatycznego oraz ich roli w analizie i interpretacji dramatu, jak również recepcji mitów starożytnych w dramacie i teatrze.

Literatura:

Arystoteles, Poetyka [dowolne tłumaczenie]

Horacy, Sztuka poetycka

Boileau, Sztuka poetycka

Irena Sławińska, Główne problemy struktury dramatu [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, red. J. Degler, Wrocław 1988.

Irena Sławińska, Odczytanie dramatu [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, red. J. Degler, Wrocław 1988.

Patrice Pavis, Słownik terminów teatralnych, tłum. S. Świontek, Ossolineum 2002.

H.D.F. Kitto, Tragedia Tragedia grecka. Studium literackie, tłum. J. Margański, Kraków 1997.

Jan Błoński, Przestrzeń w dramacie [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, red. J. Degler, Wrocław 1988.

Dramaty:

Eurypides, Hippolytos uwieńczony, tłum. J. Łanowski.

Seneka, Fedra, tłum. A.Świderkówna

Racine, Fedra, tłum. A. Międzyrzecki

Racine, Fedra, tłum. A. Libera

Uwagi:

Na ocenę składać się będą

- ocena ciągła za przygotowanie do zajęć i aktywność (udział w w dyskusji, opracowywanie zagadnień); podczas zajęć student musi mieć dostęp do omawianego tekstu;

- odpowiedź ustna (po zakończeniu zajęć) poświęcona wybranemu aspektowi/wybranym aspektom z jednej z tragedii Ajschylosa, Sofoklesa, Eurypidesa, Seneki lub Racine'a (termin zgłoszenia tematu mija z końcem maja).

Kryteria oceniania:

- poprawność językowa 3 p.

- porządek wywodu 3p.

- perspektywa analityczna 3p.

- oryginalność wniosków 3 p.

Punktacja:

50% + 1 = 3

75% = 4

90% = 5

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)