Analiza dramatu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s1KUL1L-AD |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza dramatu |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty spec. ogólna -12 - Kulturoznawstwo s1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 50 godzin, na które składa się: - 30 godzin zajęć dydaktycznych - 18 godzin samodzielnej pracy z tekstami - 2 godziny - konsultacje. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna i rozumie najważniejsze metodologie badań nad dramatem, zna poetykę dzieła dramatycznego, poznaje wykorzystanie wybranych teorii w analizie i interpretacji różnych form dramatu (K_W07) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi analizować teksty dramatyczne z wykorzystaniem wybranych metodologii, umie korzystać ze źródeł bibliograficznych w celu tworzenia spójnej wypowiedzi ustnej i pisemnej, samodzielnie formułuje tezy i wnioski (K_U06) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student poszerza swoje kompetencje kulturowe w zakresie odbioru dramatu i teatru, nabywa umiejętności merytorycznej oceny krytycznej zjawisk dramatycznych i teatralnych (K_K10). |
Metody dydaktyczne: | analiza problemowa, wykład konwersacyjny, pokaz multimedialny |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Analiza dramatu to konwersatorium przeznaczone dla studentów kulturoznawstwa i filologii polskiej (specjalizacja teatrologiczna). program zajęć skoncentrowany jest na badaniu dramatu w perspektywie kulturoznawczej. Zajęcia służą zapoznaniu głównych metodologii badań dramatu, analizie przekształceń dramatu na przestrzeni wieków na tle szerszych procesów kulturowych, refleksji nad wzajemnymi wpływami i relacjami między dramatem a teatrem. |
Pełny opis: |
Program zajęć obejmuje następujące zagadnienia: 1. Trzy teorie dramatu. 2. Przegląd i analiza poszczególnych kategorii strukturalnych w dramacie (akcja, postać, czas, przestrzeń, warstwa słowna, kształt teatralny). 3. Dramat w perspektywie odbiorcy i odbioru. 4. Ukształtowane w dziejach najważniejsze formy dramatyczne (od antyku po współczesność). |
Literatura: |
1) Peter Szondi, Teoria nowoczesnego dramatu. 1880-1950, przeł. Edmund Misiołek, Warszawa 1976. 2) Irena Sławińska, Główne problemy struktury dramatu, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, red. Janusz Degler, Wrocław 1988 lub 2003. 3) Irena Sławińska, Odczytanie dramatu, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, red. Janusz Degler, Wrocław 1988 lub 2003. 4) Anna Maria Klimalanka, Z problematyki budowy roli Szambelana w "Głupim Jakubie" Tadeusza Rittnera, "Roczniki Humanistyczne" 1976, t. XXIV, z. 1. 5) Arystoteles, Poetyka, przeł. i oprac. Henryk Podbielski, BN II, nr 209. 6) Edward Csató, Funkcje mowy scenicznej, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, red. Janusz Degler, Wrocław 1988 lub 2003. 7) Andrzej Stoff, Formy wypowiedzi dramatycznej, Toruń 1985. 8) S. Świontek, Dialog - dramat - metateatr, Łódź 1990 |
Metody i kryteria oceniania: |
1) Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność). 2) Obecność na zajęciach. 3) Praca zaliczeniowa z analizy dramatu. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Piotr Grochowski, Aldona Kobus | |
Prowadzący grup: | Aldona Kobus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są poznaniu elementów konstrukcji utworu dramatycznego oraz ich roli w analizie i interpretacji dramatu. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne. Cechy gatunkowe dramatu 2. Poetyka dramatu i konstrukcja akcji dramatycznej 3. Dramat antyczny 4. Przestrzeń w dramacie. Teoria 5. Przestrzeń w dramacie. Analiza 6. Czas w dramacie. Teoria 7. Czas w dramacie. Analiza 8. Postać w dramacie. Teoria 9. Postać w dramacie. Analiza 10. Interpretacja dramatu. Perspektywy interpretacyjne 11. Płeć i seksualność w dramacie. Feministyczne i queerowe odczytania dramatu 12. Dialog w dramacie |
|
Literatura: |
Arystoteles, Poetyka (rozdziały: VI-VIII; XIII-XV) [dowolne tłumaczenie] Irena Sławińska, Główne problemy struktury dramatu [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, red. J. Degler, Wrocław 1988. Irena Sławińska, Odczytanie dramatu [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, red. J. Degler, Wrocław 1988. Patrice Pavis, Słownik terminów teatralnych, tłum. S. Świontek, Ossolineum 2002. H.D.F. Kitto, Tragedia średnia: Sofokles (s. 115-143) [w:] tegoż, Tragedia grecka. Studium literackie, tłum. J. Margański, Kraków 1997. Jan Błoński, Przestrzeń w dramacie [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, red. J. Degler, Wrocław 1988. Jerzy Limon, Znaki czasu [w:] tegoż, Między niebem a sceną. Przestrzeń i czas w teatrze, Gdańsk 2002. Michał Lechman, Co mówi dialog, czyli o kłopotach komunikacyjnych w najnowszym dramacie brytyjskim [w:] Dialog w dramacie, red. W. Baluch, L. Czarotoryska-Górska, M. Żółkiś, Kraków 2004. Wojciech Baluch, Małgorzata Sugiera, Joanna Zając, Dyskurs, postać i płeć w dramacie, Kraków 2009: Rozdział I.1. Osoba dramatu versus bohater epicki, s. 187-194 [fragment] Rozdział I.2. Miejsce postaci w przestrzeni dramatu. Struktura bohatera scenicznego. Koncepcje i metody charakterystyki dramatais personae, s. 200-228 Rozdział I.4 Feministyczne lektury Szekspira. Gejowskie i męskie ciała w sztukach “patriarchalnego barda” . Dramaty: Eurypides, Medea [dowolne tłumaczenie]. A. Czechow, Trzy siostry [dowolne tłumaczenie] S. Beckett, Czekając na Godota [dowolne tłumaczenie] L. Pirandello, Henryk IV [dowolne tłumaczenie]. W. Szekspir, Juliusz Cezar [dowolne tłumaczenie]. W. Szekspir, Jak się wam podoba [dowolne tłumaczenie]. A, Camus, Kaligula [dowolne tłumaczenie]. Ajschylos, Eumenidy [dowolne tłumaczenie]. |
|
Uwagi: |
Na ocenę składać się będą - ocena ciągła za przygotowanie do zajęć i aktywność (udziałw w dyskusji, opracowywanie zagadnień) - pisemna praca zaliczeniowa - analiza problemowa wybranego dramatu Kryteria oceniania: - poprawność językowa (ortografia, interpunkcja, stylistyka) 3 p. - porządek wywodu 3p. - perspektywa analityczna 3p. - oryginalność wniosków 3 p. Punktacja: 0-6 ndst 7-8 dst 9 dst + 10 db 11 db + 12 bdb |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Bibik, Artur Duda | |
Prowadzący grup: | Barbara Bibik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są poznaniu elementów konstrukcji utworu dramatycznego oraz ich roli w analizie i interpretacji dramatu, jak również recepcji mitów starożytnych w dramacie i teatrze. |
|
Literatura: |
Arystoteles, Poetyka [dowolne tłumaczenie] Horacy, Sztuka poetycka Boileau, Sztuka poetycka Irena Sławińska, Główne problemy struktury dramatu [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, red. J. Degler, Wrocław 1988. Irena Sławińska, Odczytanie dramatu [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, red. J. Degler, Wrocław 1988. Patrice Pavis, Słownik terminów teatralnych, tłum. S. Świontek, Ossolineum 2002. H.D.F. Kitto, Tragedia Tragedia grecka. Studium literackie, tłum. J. Margański, Kraków 1997. Jan Błoński, Przestrzeń w dramacie [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, red. J. Degler, Wrocław 1988. Dramaty: Eurypides, Hippolytos uwieńczony, tłum. J. Łanowski. Seneka, Fedra, tłum. A.Świderkówna Racine, Fedra, tłum. A. Międzyrzecki Racine, Fedra, tłum. A. Libera |
|
Uwagi: |
Na ocenę składać się będą - ocena ciągła za przygotowanie do zajęć i aktywność (udział w w dyskusji, opracowywanie zagadnień) - pisemna praca zaliczeniowa (5-10 stron, Times New Roman, czcionka 12, odstęp 1,5, marginesy 2,5; poświęcona analizie wybranej postaci, motywu, wątku, rekwizytu, sceny, języka, zdarzenia, akcji - z wybranej tragedii Ajschylosa, Sofoklesa, Eurypidesa, Seneki lub Racine'a; do pracy należy dołączyć bibliografię; ostateczny termin przesłania (na mój adres mailowy) prac to 15 sierpnia 2023). Kryteria oceniania: - poprawność językowa (ortografia, interpunkcja, stylistyka) 3 p. - porządek wywodu 3p. - perspektywa analityczna 3p. - oryginalność wniosków 3 p. Punktacja: 0-6 ndst 7-8 dst 9 dst + 10 db 11 db + 12 bdb |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Bibik, Artur Duda | |
Prowadzący grup: | Barbara Bibik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są poznaniu elementów konstrukcji utworu dramatycznego oraz ich roli w analizie i interpretacji dramatu, jak również recepcji mitów starożytnych w dramacie i teatrze. |
|
Literatura: |
Arystoteles, Poetyka [dowolne tłumaczenie] Horacy, Sztuka poetycka Boileau, Sztuka poetycka Irena Sławińska, Główne problemy struktury dramatu [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, red. J. Degler, Wrocław 1988. Irena Sławińska, Odczytanie dramatu [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, red. J. Degler, Wrocław 1988. Patrice Pavis, Słownik terminów teatralnych, tłum. S. Świontek, Ossolineum 2002. H.D.F. Kitto, Tragedia Tragedia grecka. Studium literackie, tłum. J. Margański, Kraków 1997. Jan Błoński, Przestrzeń w dramacie [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, red. J. Degler, Wrocław 1988. Dramaty: Eurypides, Hippolytos uwieńczony, tłum. J. Łanowski. Seneka, Fedra, tłum. A.Świderkówna Racine, Fedra, tłum. A. Międzyrzecki Racine, Fedra, tłum. A. Libera |
|
Uwagi: |
Na ocenę składać się będą - ocena ciągła za przygotowanie do zajęć i aktywność (udział w w dyskusji, opracowywanie zagadnień); podczas zajęć student musi mieć dostęp do omawianego tekstu; - odpowiedź ustna (po zakończeniu zajęć) poświęcona wybranemu aspektowi/wybranym aspektom z jednej z tragedii Ajschylosa, Sofoklesa, Eurypidesa, Seneki lub Racine'a (termin zgłoszenia tematu mija z końcem maja). Kryteria oceniania: - poprawność językowa 3 p. - porządek wywodu 3p. - perspektywa analityczna 3p. - oryginalność wniosków 3 p. Punktacja: 50% + 1 = 3 75% = 4 90% = 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.