Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Analiza dzieła teatralnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2555-s1KUL2L-ADT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Analiza dzieła teatralnego
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty spec. ogólna - 22 - Kulturoznawstwo s1
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

- zajęcia dydaktyczne - 30 godzin

- samodzielna praca studenta z tekstami i przygotowanie pracy zaliczeniowej - 30 godzin


Efekty uczenia się - wiedza:

Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową dotyczącą kultury audiowizualnej, poetyki dzieła teatralnego i filmowego, kompozycji dzieła malarskiego i muzycznego.

Posiada wiedzę o wybranych mediach i zjawiskach (dziełach, widowiskach) w mediasferze.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student trafnie formułuje i analizuje problemy badawcze dotyczące zagadnień kulturowych i artystycznych, odpowiednio dobiera narzędzia i metody badawcze właściwe dla antropologii kultury i badań nad kulturą audiowizualną.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając różnych jego form i różnych mediów.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Analiza dzieła teatralnego to jeden z kluczowych przedmiotów w dziedzinie wiedzy o teatrze. Zajęcia skupiają się na kwestiach związanych z analizą dzieła teatralnego: specyfice procedur badawczych, przeglądzie metod badania spektaklu teatralnego, analizie poszczególnych planów strukturalnych dzieła.

Pełny opis:

Najważniejsze zagadnienia:

1. Teatr jako interpretator dzieła literackiego.

2. Podstawy metodologiczne analizy dzieła teatralnego (metoda filologiczna, semiotyka, fenomenologia, antropologia, performatyka).

3. Twórcy dzieła teatralnego (aktor, reżyser, scenograf, kompozytor, choreograf).

4. Analiza poszczególnych planów strukturalnych dzieła teatralnego (dramat i problematyka teatralna, aktor, czas, przestrzeń, relacja scena-widownia).

5. Spektakl w perspektywie odbiorcy i odbioru.

Literatura:

1. Problemy teorii dramatu i teatru, red. J. Degler, Wrocław 2003.

2. Słownik wiedzy o teatrze, red. zbior., Bielsko-Biała 2008

3. P. Pavis, Słownik terminów teatralnych, tłum. S. Świontek, Wrocław 1998

4. E. Fischer-Lichte, Analiza przedstawienia, [w:] Teatr i teatrologia. Pytania podstawowe, tłum. M Borowski, M. Sugiera, Wrocław 2012

5. Ch. Balme, Wprowadzenie do nauki o tearze, przeł. W. Dudzik., M. Leyko, Warszawa 2005.

6. 20-lecie. Teatr polski po 1989, Kraków 2010.

7. recenzje przedstawień dostępne na stronach www.e-teatr.pl, www.teatralia.pl

8. www.encyklopediateatru.pl; www.e-teatr.pl; www.culture.pl

9. materiały online udostępniane przez teatry

Metody i kryteria oceniania:

1. Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)

2. Frekwencja na zajęciach

3. Praca zaliczeniowa (tekst analityczny)/ prezentacja problemowa

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Grochowski, Marzenna Wiśniewska
Prowadzący grup: Marzenna Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Dzieło teatralne jako przedmiot badań

2. Podstawy metodologiczne analizy dzieła teatralnego (metoda filologiczna, semiotyka, fenomenologia, antropologia, performatyka).

3. Twórcy dzieła teatralnego (dramaturg, reżyser, scenograf, kompozytor, choreograf, aktor).

4. Analiza poszczególnych aspektów dzieła teatralnego na podstawie wybranych przedstawień na żywo oraz rejestracji:

- strategie dramaturgiczne we współczesnym teatrze,

- współczesne konwencje inscenizacyjne;

- aktor: strategie opisu

- przestrzeń teatralna

- relacja scena-widownia.

5. Analiza spektakli teatru lalkowego, teatru muzycznego, teatru tańca (szczegółowy program uzgodniony ze studentami w oparciu o repertuar toruńskich scen)

6. Zmediatyzowane formy przedstawienia

7. Archiwum przedstawienia

Literatura:

- E. Fischer-Lichte, Analiza przedstawienia, [w:] Teatr i teatrologia. Pytania podstawowe, tłum. M Borowski, M. Sugiera, Wrocław 2012

- Ch. Balme, Wprowadzenie do wiedzy o teatrze, Warszawa 2005, s. 110-128; 138-142.

- B. Guczalska, Rezoner, medium, gracz. Aktor w 20-leciu, [w:] 20-lecie. Teatr polski po 1989, Kraków 2010, s. 289-302.

- J. Krakowska, Auto-teatr w czasach post-prawdy, [w:] Post-teatr i jego sojusznicy, red. T. Plata, Warszawa 2018, s. 183191

- D. Kosiński, Kto tak pięknie gra, "Tygodnik Powszechny" 2018, nr 18/19, online: http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/258509/kto-tak-pieknie-gra

- J. Kopciński Odkupienie, "Teatr" 2006 nr 12, online: http://www.teatr-pismo.pl/archiwalna/index.php?sub=archiwum&f=pokaz&nr=95&pnr=14

- E. Wycichowska, Doświadczenie Niżyńskim, "Teatr", http://www.teatr-pismo.pl/archiwalna/index.php?sub=archiwum&f=pokaz&nr=99&pnr=14

- Anna Smolar, Culture.pl, https://culture.pl/pl/tworca/anna-smolar

- recenzje przedstawień dostępne na stronach www.e-teatr.pl, www.teatralia.pl

- materiały online udostępniane przez teatry

Uwagi:

1. Zajęcia wymagają bezpośredniego udziału w przedstawieniach tearalnych przygotowanych na toruńskich scenach lub prezentowanych na festiwalach w Toruniu (program będzie wspólnie ustalony ze studentami)

2. W przypadku utrudnionego dostępu do wydarzeń bezpośrednich omównia i analizy mogą uwzględniać nagrania spektakli

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda, Marzenna Wiśniewska
Prowadzący grup: Marzenna Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Dzieło teatralne jako przedmiot badań

2. Podstawy metodologiczne analizy dzieła teatralnego (metoda filologiczna, semiotyka, fenomenologia, antropologia, performatyka).

3. Twórcy dzieła teatralnego (dramaturg, reżyser, scenograf, kompozytor, choreograf, aktor).

4. Analiza poszczególnych aspektów dzieła teatralnego na podstawie wybranych przedstawień na żywo oraz rejestracji:

- strategie dramaturgiczne we współczesnym teatrze,

- współczesne konwencje inscenizacyjne;

- aktor: strategie opisu

- przestrzeń teatralna

- relacja scena-widownia.

5. Analiza problemowa wybranych przedstawień - proponowane zagadnienia:

- auto-teatr (na podstawie przedstawienia: "Ewelina płacze", reż. Anna Karasińska, źródła: J. Krakowska, Auto-teatr w czasach post-prawdy, [w:] Post-teatr i jego sojusznicy, red. T. Plata, Warszawa 2018, s. 183-191; D. Kosiński, Kto tak pięknie gra, "Tygodnik Powszechny" 2018, nr 18/19, online: http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/258509/kto-tak-pieknie-gra)

- bioteatr (na podstawie wybranego przedstawienia, źródło: Beata Popczyk-Szczęsna, Bioteatr, "Teatr" 2020. nr 5 , online: https://teatr-pismo.pl/7716-bioteatr/)

- temat Zagłądy w polskim teatrze: (A)pollonia, reż. K. Warlikowski, źródło: G. Niziołek, Polski teatr zagłady, Warszawa, fragment: https://krytykapolityczna.pl/kultura/teatr/nizolek-teatr-zaglady/)

- artyści i artystki z niepełnosprawnością w teatrze

- analiza wybranych inscenizacji teatru tańca, teatru lalek, teatru dla najnajów

- recenzje przedstawień dostępne na stronach www.e-teatr.pl, www.teatralia.pl

- materiały online udostępniane przez teatryspektakli teatru lalkowego, teatru muzycznego, teatru tańca (szczegółowy program uzgodniony ze studentami w oparciu o repertuar toruńskich scen)

6. Archiwum jako źródło teatru

Literatura:

1. E. Fischer-Lichte, Analiza przedstawienia, [w:] Teatr i teatrologia. Pytania podstawowe, tłum. M Borowski, M. Sugiera, Wrocław 2012 (skan dokumentu w plikach MSTeams)

2. B. Guczalska, Rezoner, medium, gracz. Aktor w 20-leciu, [w:] 20-lecie. Teatr polski po 1989, Kraków 2010, s. 289-302.

3. J. Krakowska, Auto-teatr w czasach post-prawdy, [w:] Post-teatr i jego sojusznicy, red. T. Plata, Warszawa 2018, s. 183191

4. D. Kosiński, Kto tak pięknie gra, "Tygodnik Powszechny" 2018, nr 18/19, online: http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/258509/kto-tak-pieknie-gra

5. Beata Popczyk-Szczęsna, Bioteatr, "Teatr" 2020. nr 5 , online: https://teatr-pismo.pl/7716-bioteatr/

6. G. Niziołek, Polski teatr zagłady, Warszawa, fragment: https://krytykapolityczna.pl/kultura/teatr/nizolek-teatr-zaglady/

7. M. Kwaśniewska, Odpowiedzialność z innymi. Niepełnosprawność jako czynnik zmiany, [w:] Nowe światy. Sztuki performatywne jako polityczne przestrzenie konfliktu, dialogu i troski, Poznań 2022, s. 209 - 228.

8. Pisma: "Didaskalia", "Teatr", "Teatr Lalek", "Dialog"

9. Recenzje i materiały do przedstawień dostępne na stronach www.e-teatr.pl, www.teatralia.pl

10. materiały online udostępniane przez teatry

Uwagi:

1. Zajęcia wymagają bezpośredniego udziału w przedstawieniach tearalnych przygotowanych na toruńskich scenach lub prezentowanych na festiwalach w Toruniu (program będzie wspólnie ustalony ze studentami)

2. W przypadku utrudnionego dostępu do wydarzeń bezpośrednich omównia i analizy mogą uwzględniać nagrania spektakli

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda, Marzenna Wiśniewska
Prowadzący grup: Marzenna Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Dzieło teatralne jako przedmiot badań

2. Podstawy metodologiczne analizy dzieła teatralnego (metoda filologiczna, semiotyka, fenomenologia, antropologia, performatyka).

3. Twórcy dzieła teatralnego (dramaturg, reżyser, scenograf, kompozytor, choreograf, aktor).

4. Analiza poszczególnych aspektów dzieła teatralnego na podstawie wybranych przedstawień na żywo oraz rejestracji:

- strategie dramaturgiczne we współczesnym teatrze,

- współczesne konwencje inscenizacyjne;

- aktor: strategie opisu

- przestrzeń teatralna

- relacja scena-widownia.

5. Analiza problemowa wybranych przedstawień - proponowane zagadnienia:

- auto-teatr (na podstawie przedstawienia: "Ewelina płacze", reż. Anna Karasińska, źródła: J. Krakowska, Auto-teatr w czasach post-prawdy, [w:] Post-teatr i jego sojusznicy, red. T. Plata, Warszawa 2018, s. 183-191; D. Kosiński, Kto tak pięknie gra, "Tygodnik Powszechny" 2018, nr 18/19, online: http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/258509/kto-tak-pieknie-gra)

- bioteatr (na podstawie wybranego przedstawienia, źródło: Beata Popczyk-Szczęsna, Bioteatr, "Teatr" 2020. nr 5 , online: https://teatr-pismo.pl/7716-bioteatr/)

- temat Zagłądy w polskim teatrze: (A)pollonia, reż. K. Warlikowski, źródło: G. Niziołek, Polski teatr zagłady, Warszawa, fragment: https://krytykapolityczna.pl/kultura/teatr/nizolek-teatr-zaglady/)

- artyści i artystki z niepełnosprawnością w teatrze

- analiza wybranych inscenizacji teatru tańca, teatru lalek, teatru dla najnajów

- recenzje przedstawień dostępne na stronach www.e-teatr.pl, www.teatralia.pl

- materiały online udostępniane przez teatryspektakli teatru lalkowego, teatru muzycznego, teatru tańca (szczegółowy program uzgodniony ze studentami w oparciu o repertuar toruńskich scen)

6. Archiwum jako źródło teatru

Literatura:

1. E. Fischer-Lichte, Analiza przedstawienia, [w:] Teatr i teatrologia. Pytania podstawowe, tłum. M Borowski, M. Sugiera, Wrocław 2012 (skan dokumentu w plikach MSTeams)

2. B. Guczalska, Rezoner, medium, gracz. Aktor w 20-leciu, [w:] 20-lecie. Teatr polski po 1989, Kraków 2010, s. 289-302.

3. J. Krakowska, Auto-teatr w czasach post-prawdy, [w:] Post-teatr i jego sojusznicy, red. T. Plata, Warszawa 2018, s. 183191

4. D. Kosiński, Kto tak pięknie gra, "Tygodnik Powszechny" 2018, nr 18/19, online: http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/258509/kto-tak-pieknie-gra

5. Beata Popczyk-Szczęsna, Bioteatr, "Teatr" 2020. nr 5 , online: https://teatr-pismo.pl/7716-bioteatr/

6. G. Niziołek, Polski teatr zagłady, Warszawa, fragment: https://krytykapolityczna.pl/kultura/teatr/nizolek-teatr-zaglady/

7. M. Kwaśniewska, Odpowiedzialność z innymi. Niepełnosprawność jako czynnik zmiany, [w:] Nowe światy. Sztuki performatywne jako polityczne przestrzenie konfliktu, dialogu i troski, Poznań 2022, s. 209 - 228.

8. Pisma: "Didaskalia", "Teatr", "Teatr Lalek", "Dialog"

9. Recenzje i materiały do przedstawień dostępne na stronach www.e-teatr.pl, www.teatralia.pl

10. materiały online udostępniane przez teatry

Uwagi:

1. Zajęcia wymagają bezpośredniego udziału w przedstawieniach tearalnych przygotowanych na toruńskich scenach lub prezentowanych na festiwalach w Toruniu (program będzie wspólnie ustalony ze studentami)

2. W przypadku utrudnionego dostępu do wydarzeń bezpośrednich omównia i analizy mogą uwzględniać nagrania spektakli

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)