Analiza dzieła teatralnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s1KUL2L-ADT |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza dzieła teatralnego |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty spec. ogólna - 22 - Kulturoznawstwo s1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | - zajęcia dydaktyczne - 30 godzin - samodzielna praca studenta z tekstami i przygotowanie pracy zaliczeniowej - 30 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową dotyczącą kultury audiowizualnej, poetyki dzieła teatralnego i filmowego, kompozycji dzieła malarskiego i muzycznego. Posiada wiedzę o wybranych mediach i zjawiskach (dziełach, widowiskach) w mediasferze. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student trafnie formułuje i analizuje problemy badawcze dotyczące zagadnień kulturowych i artystycznych, odpowiednio dobiera narzędzia i metody badawcze właściwe dla antropologii kultury i badań nad kulturą audiowizualną. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając różnych jego form i różnych mediów. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Analiza dzieła teatralnego to jeden z kluczowych przedmiotów w dziedzinie wiedzy o teatrze. Zajęcia skupiają się na kwestiach związanych z analizą dzieła teatralnego: specyfice procedur badawczych, przeglądzie metod badania spektaklu teatralnego, analizie poszczególnych planów strukturalnych dzieła. |
Pełny opis: |
Najważniejsze zagadnienia: 1. Teatr jako interpretator dzieła literackiego. 2. Podstawy metodologiczne analizy dzieła teatralnego (metoda filologiczna, semiotyka, fenomenologia, antropologia, performatyka). 3. Twórcy dzieła teatralnego (aktor, reżyser, scenograf, kompozytor, choreograf). 4. Analiza poszczególnych planów strukturalnych dzieła teatralnego (dramat i problematyka teatralna, aktor, czas, przestrzeń, relacja scena-widownia). 5. Spektakl w perspektywie odbiorcy i odbioru. |
Literatura: |
1. Problemy teorii dramatu i teatru, red. J. Degler, Wrocław 2003. 2. Słownik wiedzy o teatrze, red. zbior., Bielsko-Biała 2008 3. P. Pavis, Słownik terminów teatralnych, tłum. S. Świontek, Wrocław 1998 4. E. Fischer-Lichte, Analiza przedstawienia, [w:] Teatr i teatrologia. Pytania podstawowe, tłum. M Borowski, M. Sugiera, Wrocław 2012 5. Ch. Balme, Wprowadzenie do nauki o tearze, przeł. W. Dudzik., M. Leyko, Warszawa 2005. 6. 20-lecie. Teatr polski po 1989, Kraków 2010. 7. recenzje przedstawień dostępne na stronach www.e-teatr.pl, www.teatralia.pl 8. www.encyklopediateatru.pl; www.e-teatr.pl; www.culture.pl 9. materiały online udostępniane przez teatry |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) 2. Frekwencja na zajęciach 3. Praca zaliczeniowa (tekst analityczny)/ prezentacja problemowa |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Grochowski, Marzenna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Marzenna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Dzieło teatralne jako przedmiot badań 2. Podstawy metodologiczne analizy dzieła teatralnego (metoda filologiczna, semiotyka, fenomenologia, antropologia, performatyka). 3. Twórcy dzieła teatralnego (dramaturg, reżyser, scenograf, kompozytor, choreograf, aktor). 4. Analiza poszczególnych aspektów dzieła teatralnego na podstawie wybranych przedstawień na żywo oraz rejestracji: - strategie dramaturgiczne we współczesnym teatrze, - współczesne konwencje inscenizacyjne; - aktor: strategie opisu - przestrzeń teatralna - relacja scena-widownia. 5. Analiza spektakli teatru lalkowego, teatru muzycznego, teatru tańca (szczegółowy program uzgodniony ze studentami w oparciu o repertuar toruńskich scen) 6. Zmediatyzowane formy przedstawienia 7. Archiwum przedstawienia |
|
Literatura: |
- E. Fischer-Lichte, Analiza przedstawienia, [w:] Teatr i teatrologia. Pytania podstawowe, tłum. M Borowski, M. Sugiera, Wrocław 2012 - Ch. Balme, Wprowadzenie do wiedzy o teatrze, Warszawa 2005, s. 110-128; 138-142. - B. Guczalska, Rezoner, medium, gracz. Aktor w 20-leciu, [w:] 20-lecie. Teatr polski po 1989, Kraków 2010, s. 289-302. - J. Krakowska, Auto-teatr w czasach post-prawdy, [w:] Post-teatr i jego sojusznicy, red. T. Plata, Warszawa 2018, s. 183191 - D. Kosiński, Kto tak pięknie gra, "Tygodnik Powszechny" 2018, nr 18/19, online: http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/258509/kto-tak-pieknie-gra - J. Kopciński Odkupienie, "Teatr" 2006 nr 12, online: http://www.teatr-pismo.pl/archiwalna/index.php?sub=archiwum&f=pokaz&nr=95&pnr=14 - E. Wycichowska, Doświadczenie Niżyńskim, "Teatr", http://www.teatr-pismo.pl/archiwalna/index.php?sub=archiwum&f=pokaz&nr=99&pnr=14 - Anna Smolar, Culture.pl, https://culture.pl/pl/tworca/anna-smolar - recenzje przedstawień dostępne na stronach www.e-teatr.pl, www.teatralia.pl - materiały online udostępniane przez teatry |
|
Uwagi: |
1. Zajęcia wymagają bezpośredniego udziału w przedstawieniach tearalnych przygotowanych na toruńskich scenach lub prezentowanych na festiwalach w Toruniu (program będzie wspólnie ustalony ze studentami) 2. W przypadku utrudnionego dostępu do wydarzeń bezpośrednich omównia i analizy mogą uwzględniać nagrania spektakli |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Marzenna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Marzenna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Dzieło teatralne jako przedmiot badań 2. Podstawy metodologiczne analizy dzieła teatralnego (metoda filologiczna, semiotyka, fenomenologia, antropologia, performatyka). 3. Twórcy dzieła teatralnego (dramaturg, reżyser, scenograf, kompozytor, choreograf, aktor). 4. Analiza poszczególnych aspektów dzieła teatralnego na podstawie wybranych przedstawień na żywo oraz rejestracji: - strategie dramaturgiczne we współczesnym teatrze, - współczesne konwencje inscenizacyjne; - aktor: strategie opisu - przestrzeń teatralna - relacja scena-widownia. 5. Analiza problemowa wybranych przedstawień - proponowane zagadnienia: - auto-teatr (na podstawie przedstawienia: "Ewelina płacze", reż. Anna Karasińska, źródła: J. Krakowska, Auto-teatr w czasach post-prawdy, [w:] Post-teatr i jego sojusznicy, red. T. Plata, Warszawa 2018, s. 183-191; D. Kosiński, Kto tak pięknie gra, "Tygodnik Powszechny" 2018, nr 18/19, online: http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/258509/kto-tak-pieknie-gra) - bioteatr (na podstawie wybranego przedstawienia, źródło: Beata Popczyk-Szczęsna, Bioteatr, "Teatr" 2020. nr 5 , online: https://teatr-pismo.pl/7716-bioteatr/) - temat Zagłądy w polskim teatrze: (A)pollonia, reż. K. Warlikowski, źródło: G. Niziołek, Polski teatr zagłady, Warszawa, fragment: https://krytykapolityczna.pl/kultura/teatr/nizolek-teatr-zaglady/) - artyści i artystki z niepełnosprawnością w teatrze - analiza wybranych inscenizacji teatru tańca, teatru lalek, teatru dla najnajów - recenzje przedstawień dostępne na stronach www.e-teatr.pl, www.teatralia.pl - materiały online udostępniane przez teatryspektakli teatru lalkowego, teatru muzycznego, teatru tańca (szczegółowy program uzgodniony ze studentami w oparciu o repertuar toruńskich scen) 6. Archiwum jako źródło teatru |
|
Literatura: |
1. E. Fischer-Lichte, Analiza przedstawienia, [w:] Teatr i teatrologia. Pytania podstawowe, tłum. M Borowski, M. Sugiera, Wrocław 2012 (skan dokumentu w plikach MSTeams) 2. B. Guczalska, Rezoner, medium, gracz. Aktor w 20-leciu, [w:] 20-lecie. Teatr polski po 1989, Kraków 2010, s. 289-302. 3. J. Krakowska, Auto-teatr w czasach post-prawdy, [w:] Post-teatr i jego sojusznicy, red. T. Plata, Warszawa 2018, s. 183191 4. D. Kosiński, Kto tak pięknie gra, "Tygodnik Powszechny" 2018, nr 18/19, online: http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/258509/kto-tak-pieknie-gra 5. Beata Popczyk-Szczęsna, Bioteatr, "Teatr" 2020. nr 5 , online: https://teatr-pismo.pl/7716-bioteatr/ 6. G. Niziołek, Polski teatr zagłady, Warszawa, fragment: https://krytykapolityczna.pl/kultura/teatr/nizolek-teatr-zaglady/ 7. M. Kwaśniewska, Odpowiedzialność z innymi. Niepełnosprawność jako czynnik zmiany, [w:] Nowe światy. Sztuki performatywne jako polityczne przestrzenie konfliktu, dialogu i troski, Poznań 2022, s. 209 - 228. 8. Pisma: "Didaskalia", "Teatr", "Teatr Lalek", "Dialog" 9. Recenzje i materiały do przedstawień dostępne na stronach www.e-teatr.pl, www.teatralia.pl 10. materiały online udostępniane przez teatry |
|
Uwagi: |
1. Zajęcia wymagają bezpośredniego udziału w przedstawieniach tearalnych przygotowanych na toruńskich scenach lub prezentowanych na festiwalach w Toruniu (program będzie wspólnie ustalony ze studentami) 2. W przypadku utrudnionego dostępu do wydarzeń bezpośrednich omównia i analizy mogą uwzględniać nagrania spektakli |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Marzenna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Marzenna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Dzieło teatralne jako przedmiot badań 2. Podstawy metodologiczne analizy dzieła teatralnego (metoda filologiczna, semiotyka, fenomenologia, antropologia, performatyka). 3. Twórcy dzieła teatralnego (dramaturg, reżyser, scenograf, kompozytor, choreograf, aktor). 4. Analiza poszczególnych aspektów dzieła teatralnego na podstawie wybranych przedstawień na żywo oraz rejestracji: - strategie dramaturgiczne we współczesnym teatrze, - współczesne konwencje inscenizacyjne; - aktor: strategie opisu - przestrzeń teatralna - relacja scena-widownia. 5. Analiza problemowa wybranych przedstawień - proponowane zagadnienia: - auto-teatr (na podstawie przedstawienia: "Ewelina płacze", reż. Anna Karasińska, źródła: J. Krakowska, Auto-teatr w czasach post-prawdy, [w:] Post-teatr i jego sojusznicy, red. T. Plata, Warszawa 2018, s. 183-191; D. Kosiński, Kto tak pięknie gra, "Tygodnik Powszechny" 2018, nr 18/19, online: http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/258509/kto-tak-pieknie-gra) - bioteatr (na podstawie wybranego przedstawienia, źródło: Beata Popczyk-Szczęsna, Bioteatr, "Teatr" 2020. nr 5 , online: https://teatr-pismo.pl/7716-bioteatr/) - temat Zagłądy w polskim teatrze: (A)pollonia, reż. K. Warlikowski, źródło: G. Niziołek, Polski teatr zagłady, Warszawa, fragment: https://krytykapolityczna.pl/kultura/teatr/nizolek-teatr-zaglady/) - artyści i artystki z niepełnosprawnością w teatrze - analiza wybranych inscenizacji teatru tańca, teatru lalek, teatru dla najnajów - recenzje przedstawień dostępne na stronach www.e-teatr.pl, www.teatralia.pl - materiały online udostępniane przez teatryspektakli teatru lalkowego, teatru muzycznego, teatru tańca (szczegółowy program uzgodniony ze studentami w oparciu o repertuar toruńskich scen) 6. Archiwum jako źródło teatru |
|
Literatura: |
1. E. Fischer-Lichte, Analiza przedstawienia, [w:] Teatr i teatrologia. Pytania podstawowe, tłum. M Borowski, M. Sugiera, Wrocław 2012 (skan dokumentu w plikach MSTeams) 2. B. Guczalska, Rezoner, medium, gracz. Aktor w 20-leciu, [w:] 20-lecie. Teatr polski po 1989, Kraków 2010, s. 289-302. 3. J. Krakowska, Auto-teatr w czasach post-prawdy, [w:] Post-teatr i jego sojusznicy, red. T. Plata, Warszawa 2018, s. 183191 4. D. Kosiński, Kto tak pięknie gra, "Tygodnik Powszechny" 2018, nr 18/19, online: http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/258509/kto-tak-pieknie-gra 5. Beata Popczyk-Szczęsna, Bioteatr, "Teatr" 2020. nr 5 , online: https://teatr-pismo.pl/7716-bioteatr/ 6. G. Niziołek, Polski teatr zagłady, Warszawa, fragment: https://krytykapolityczna.pl/kultura/teatr/nizolek-teatr-zaglady/ 7. M. Kwaśniewska, Odpowiedzialność z innymi. Niepełnosprawność jako czynnik zmiany, [w:] Nowe światy. Sztuki performatywne jako polityczne przestrzenie konfliktu, dialogu i troski, Poznań 2022, s. 209 - 228. 8. Pisma: "Didaskalia", "Teatr", "Teatr Lalek", "Dialog" 9. Recenzje i materiały do przedstawień dostępne na stronach www.e-teatr.pl, www.teatralia.pl 10. materiały online udostępniane przez teatry |
|
Uwagi: |
1. Zajęcia wymagają bezpośredniego udziału w przedstawieniach tearalnych przygotowanych na toruńskich scenach lub prezentowanych na festiwalach w Toruniu (program będzie wspólnie ustalony ze studentami) 2. W przypadku utrudnionego dostępu do wydarzeń bezpośrednich omównia i analizy mogą uwzględniać nagrania spektakli |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.