Antropologia obrazu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s1KUL2L-AO |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia obrazu |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty spec. ogólna - 22 - Kulturoznawstwo s1 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/studentki: 15 3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 15 W przypadku pracy zdalnej: 1. czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/ studentki: 35 2. konsultacje z prowadzącą zajęcia: 8 |
Efekty uczenia się - wiedza: | - rozumienie zjawisk kultury wizualnej i statusu obrazu we współczesnej kulturze (K_W06) - rozumienie złożoności kontekstów kulturowych i konwencji przy interpretacji obrazów (K_W09) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - umiejętność posługiwania się wybranymi metodami analizy obrazów (K_U02) - zdolność podjęcia dyskusji na temat sztuki, logicznej argumentacji z wykorzystaniem wiedzy merytorycznej na ten temat (KU06) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | umiejętność krytycznej oceny zjawisk sztuki i kultury wizualnej (KK10) - umiejętność analizowania relacji społecznych w odniesieniu do wartości przekazywanych w obrazach (K_K11) |
Metody dydaktyczne: | • metody eksponujące (związane z analizą obrazów, uczestnictwem w wystawach sztuki współczesnej) • metody podawcze (wykład problemowy) • metody poszukujące (praca warsztatowa, sytuacja twórcza) |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone analizie obrazów we współczesnej kulturze (XX i XXI w): ich różnym statusom, sposobom cyrkulacji i funkcjonowania w rozmaitych obiegach kulturowych. |
Pełny opis: |
Obszary tematyczne: - rozumienie pojęć: antropologia kulturowa, obraz, kultura wizualna - rola obrazu w czasach przednowoczesnych - rola obrazu w nowoczesności i ponowoczesności - krytyczna metodologia badań wizualnych - obraz, ciało, wizerunek - rola spojrzenia / patrzenia - tworzenie kolekcji, archiwów obrazów - obrazy między etnografią a sztuką - obraz a praktyka artystyczna - status obrazu w globalnej kulturze wizualnej - obrazy i media - obrazy jako świadectwa historyczne |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Wydawnictwo UW, Warszawa 2012 [wybrane fragmenty] - H. Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Universitas, Kraków 2007 - P. Burke, Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, przeł. J. Hunia, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012 - J. Clifford, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Warszawa 2000 - S. Pink, Etnografia wizualna: Obraz, media i przedstawienie w badaniach, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2009 - W. Benjamin, Dzieło sztuki w epoce jego reprodukowalności technicznej, w: W. Benjamin, Twórca jako wytwórca. Eseje i rozprawy, przeł. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: - G. Rose, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, przeł. E. Klekot, PWN, Warszawa 2010 - N. Mirzoeff, Jak zobaczyć świat, przeł. Ł. Zaremba, Karakter, MSN, Kraków-Warszawa 2016 - R. Barthes, Retoryka obrazu, przeł. Z. Kruszyński, "Pamiętnik Literacki" 1985, nr 3 - N. Abercrombie, S. Lash, B. Longhurst, Przedstawienia popularne: przerabianie realizmu, przeł. E. Mrowczyk-Hearfield, w: Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, red. R. Nycz, Universitas, Kraków 2004 - K. Olechnicki, Antropologia obrazu. Oficyna naukowa, Warszawa 2003. - K. Olechnicki, Antropologiczna penetracja wizualnych przestrzeni rzeczywistości: fotografia jako narzędzie badawcze, „Kultura i Społeczeństwo” 2000, nr 4. - S. Sikora, Antropologia wizualna i film etnograficzny, Warszawa: OPCIT, 2003, tom 3 (10) |
Metody i kryteria oceniania: |
Do zaliczenia przedmiotu wymagana jest obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), przygotowanie do zajęć i aktywne w nich uczestnictwo oraz opracowanie i przedstawienie w różnych formach zadanych zagadnień. W przypadku zajęć zdalnych: - należy realizować na bieżąco zadania przesyłane przez prowadzącą zajęcia. Oceny: bardzo dobra - 10 zadań / na 12 (mieć 10 punktów) dobra + - 9 zadań / na 12 (mieć 9 punktów) dobra - 8 zadań / na 12 (mieć 8 punktów) dostateczna + - 7 zadań / na 12 (mieć 7 punktów) dostateczna - 6 zadań / na 12 (mieć 6 punktów). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Grochowski, Karolina Sikorska | |
Prowadzący grup: | Karolina Sikorska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Literatura: |
Obowiązkowa literatura: 1. J. Clifford, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Warszawa 2000 [rozdziały: Historie plemienności i nowoczesności oraz O kolekcjonowaniu sztuki i kultury, s. 205-271] 2. P. Burke, Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, przeł. J. Hunia, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012 [rozdziały: Fotografia i portrety, Ikonografia i ikonologia; Stereotypy Innego] 3. Hans Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Universitas, Kraków 2007 [rozdziały Medium-obraz-ciało. Wprowadzenie do tematu oraz Miejsce obrazów II. Próba antropologiczna - s. 11-109] 4. R. Barthes, Retoryka obrazu, przeł. Z. Kruszyński, "Pamiętnik Literacki" 1985, nr 3 5. N. Mirzoeff, Jak zobaczyć świat, przeł. Ł. Zaremba, Karakter, MSN, Kraków-Warszawa 2016 [rozdziały: Jak widzimy siebie oraz Jak myślimy o widzeniu, s. 44-107] 6. Marek Krajewski, Słabe obrazy – obrazy słabych, „Widok”, 2015, nr 9 7. W. Benjamin, Dzieło sztuki w epoce możliwości jego technicznej reprodukcji, w: [w:] Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa 1972 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Karolina Sikorska | |
Prowadzący grup: | Karolina Sikorska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Literatura: |
Obowiązkowa literatura: 1. J. Clifford, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Warszawa 2000 [rozdziały: Historie plemienności i nowoczesności oraz O kolekcjonowaniu sztuki i kultury, s. 205-271] 2. P. Burke, Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, przeł. J. Hunia, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012 [rozdziały: Fotografia i portrety, Ikonografia i ikonologia; Stereotypy Innego] 3. Hans Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Universitas, Kraków 2007 [rozdziały Medium-obraz-ciało. Wprowadzenie do tematu oraz Miejsce obrazów II. Próba antropologiczna - s. 11-109] 4. R. Barthes, Retoryka obrazu, przeł. Z. Kruszyński, "Pamiętnik Literacki" 1985, nr 3 5. N. Mirzoeff, Jak zobaczyć świat, przeł. Ł. Zaremba, Karakter, MSN, Kraków-Warszawa 2016 [rozdziały: Jak widzimy siebie oraz Jak myślimy o widzeniu, s. 44-107] 6. Marek Krajewski, Słabe obrazy – obrazy słabych, „Widok”, 2015, nr 9 7. W. Benjamin, Dzieło sztuki w epoce możliwości jego technicznej reprodukcji, w: [w:] Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa 1972 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Karolina Sikorska | |
Prowadzący grup: | Karolina Sikorska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Literatura: |
Obowiązkowa literatura: 1. J. Clifford, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Warszawa 2000 [rozdziały: Historie plemienności i nowoczesności oraz O kolekcjonowaniu sztuki i kultury, s. 205-271] 2. P. Burke, Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, przeł. J. Hunia, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012 [rozdziały: Fotografia i portrety, Ikonografia i ikonologia; Stereotypy Innego] 3. Hans Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Universitas, Kraków 2007 [rozdziały Medium-obraz-ciało. Wprowadzenie do tematu oraz Miejsce obrazów II. Próba antropologiczna - s. 11-109] 4. R. Barthes, Retoryka obrazu, przeł. Z. Kruszyński, "Pamiętnik Literacki" 1985, nr 3 5. N. Mirzoeff, Jak zobaczyć świat, przeł. Ł. Zaremba, Karakter, MSN, Kraków-Warszawa 2016 [rozdziały: Jak widzimy siebie oraz Jak myślimy o widzeniu, s. 44-107] 6. Marek Krajewski, Słabe obrazy – obrazy słabych, „Widok”, 2015, nr 9 7. W. Benjamin, Dzieło sztuki w epoce możliwości jego technicznej reprodukcji, w: [w:] Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa 1972 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.