Antropologia widowisk
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s1KUL2Z-AW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia widowisk |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty spec. Kultura Dalekiego Wschodu - 21 - kulturoznawstwo s1 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie pierwszego semestru konwersatorium Antropologia widowisk na I roku kulturoznawstwa, semestr zimowy. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 60 godzin, w tym 30 godzin kontaktowych, 30 godzin pracy własnej studenta. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych zjawisk będących w kręgu zainteresowania antropologii widowisk (K_W06) Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych tekstów kultury praktykowane przez antropologów widowisk (K_W07) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, dobór metod badawczych, opracowanie i prezentację wyników, co pozwala mu na rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie antropologii widowisk (K_U02) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student rozpoznaje i rozstrzyga dylematy metodologiczne i etyczne związane z prowadzeniem badań kulturowych (K_K09) |
Metody dydaktyczne: | 1. Analiza tekstu naukowego. 2. Analiza widowiska kulturowego. 3. Analiza spektaklu teatralnego. 4. Dyskusja. 5. Elementy e-learningu. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone najważniejszym zagadnieniom z zakresu antropologii widowisk, jej związkom z antropologią kultury i konkurencyjnymi ujęciami (szczególnie antropologią teatru Eugenia Barby). Konwersatorium jest kontynuacją zajęć z semestru zimowego I roku kulturoznawstwa. Poza wątkami kontynuowanymi (zwłaszcza pogłębieniem wiedzy o aktorstwie w teatrze azjatyckim) pojawia się wątek dziedzictwa Jerzego Grotowskiego oraz polskich grup inspirujących się konwencjami teatry azjatyckiego. |
Literatura: |
1. Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Leszek Kolankiewicz, Warszawa 2005 (wybrane teksty) 2. Sekretna sztuka aktora. Słownik antropologii teatru, red. Eugenio Barba i Nikola Savarese, Wrocław 2005 3. Grzegorz Ziółkowski, Teatr Bezpośredni Petera Brooka, Gdańsk 2000. 4. strona internetowa Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu www.grotowski.net (tu m.in. Encyklopedia oraz internetowe pismo "Performer") 5. Jerzy Grotowski, Teksty zebrane, red. Agata Adamiecka-Sitek i inni, Warszawa 2012. 6. Nicola Savarese, Eurasian Theatre. Drama and Performance Between East and West from Classical Antiquity tot he Present, Routledge 2010. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach (limit: 3 nieobecności bez konieczności usprawiedliwienia. Przekroczenie limitu, niezależnie od przyczyny absencji, powoduje konieczność zaliczenia materiału na konsultacjach) 2. Znajomość tekstów obowiązujących na zajęciach, aktywne uczestnictwo w dyskusji 3. Egzamin ustny w sesji zimowej. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Piotr Grochowski | |
Prowadzący grup: | Artur Duda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda | |
Prowadzący grup: | Artur Duda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Pełny opis: |
1. Prezentacja tematyki zajęć i lektur obowiązkowych. 2. Peter Brook Mahabharata – problem inscenizacji hinduskiego eposu przez reżysera z Zachodu - referat: problematyka i fabuła eposu Mahabharata, na podstawie: Grzegorz Ziółkowski, Wielka synteza, [w:] tenże, Teatr Bezpośredni Petera Brooka, Gdańsk 2000, s. 277-324. - biogram Petera Brooka w Encyklopedii na stronie internetowej: www.grotowski.net 3. Mahabharata Petera Brooka – pomiędzy orientalizmem/postkolonializmem a interkulturowością - wszyscy czytają Grzegorz Ziółkowski, Wielka synteza, [w:] tenże, Teatr Bezpośredni Petera Brooka, Gdańsk 2000, s. 277-324 (zagadnienia: inscenizacja Petera Brooka jako pomost między Wschodem i Zachodem, argumenty za i przeciw Mahabharacie Brooka – postkolonialne i interkulturowe) 4. Contemporary Legend Theatre z Tajwanu – fenomen artystyczny - referat: Wu Hsing-kuo i jego Contemporary Legend Theatre z Tajwanu, m.in. na podstawie filmu Wu Hsing Kuo Masterclass (YouTube, https://youtu.be/Rcy_Hxxpvuo) oraz fragmentów spektakli na YouTube: Czekając na Godota Samuela Becketta, Kingdom of Desire (na podstawie Makbeta Williama Szekspira), Król Lear Williama Szekspira 5. Contemporary Legend Theatre Kingdom of Desire (1986) – analiza i interpretacja spektaklu - Kingdom of Desire – MIT Global Shakespeares 6. Teatr eurazjatycki – cechy rozpoznawcze - Eurazjatycki teatr, [hasło w:] E. Barba, N. Savarese, Sekretna sztuka autora. Słownik antropologii teatru, s. 84-93. 7. Azja, nie Orient. Perspektywa transkulturowa i transnarodowa - Nicola Savarese, Eurasian Theatre. Drama and Performance Between East and West from Classical Antiquity tot he Present, Routledge 2010 - podział na grupy: Grupa 1 czyta: fragmenty: Asia in Tragedy, s. 14-19 i Alexander’s Dream, s. 19-25 Grupa 2 czyta: fragmenty: Rome Looks to the Orient, s. 25-28, Mimes and Pantomimes in Rome, s. 28-33, Byzantine Interludes, s. 33-39 Grupa 3 czyta fragmenty: Jugglers in the Han Court, s. 39-43, Tang Exoticism, s. 44-45, The Students from the Pear Garden, s. 46-51 Grupa 4 czyta fragment: The Fabolous Asia of the Middle Ages, s. 51-58 8. Energia w tradycyjnym teatrze Azji - Energia, [hasło w:] E. Barba, N. Savarese, Sekretna sztuka autora. Słownik antropologii teatru, s. 63-83 (tutaj szczególnie: a) gongfu dla aktora chińskiego – jak to wyćwiczyć? b) koshi, kiai, bayu dla aktora japońskiego c) fenomen tame i tameru, czyli energia w przestrzeni i energia w czasie d) kim był Zeami (1363-1444) i czym są santai (trzy ciała/role aktora) 9. Japoński taniec butoh – Kazuo Ohno My Mother (1998) - spektakl My Mother w YouTube: https://youtu.be/hzmkYu0d8rM - Sondra Fraleigh, Tamah Nakamura, The Words of Hijikata and Ohno, [w:] tychże, Hijikata Tatsumi and Ohno Kazuo, Nowy Jork 2006, s. 41-69. 10. Polskie butoh i teatr antropologiczny [seria prezentacji multimedialnych przygotowanych przez studentów] J. Majewska, Między buntem rozumu a pokorą istnienia, „Teatr” 2010, nr 12 a) Sylwia Hanff i Teatr Limen – https://ninateka.pl/film/limen-teatr-butoh-instytut-muzyki-i-tanca b) TO-EN - https://ninateka.pl/film/to-en-instytut-muzyki-i-tanca c) inspirujący się wschodnimi sztukami walki Tomasz Bazan i jego Teatr Maat Projekt - https://ninateka.pl/film/tomasz-bazan-instytut-muzyki-i-tanca d) inspirujące się myślą Jerzego Grotowskiego i Gardzienic Stowarzyszenie Teatralne „Chorea” https://ninateka.pl/film/stowarzyszenie-teatralne-chorea-instytut-muzyki-i-tanca 11. Jerzy Grotowski jako prekursor teatru antropologicznego Jerzy Grotowski, Teatr a rytuał, [w:] tenże, Teksty zebrane, red. Agata Adamiecka-Sitek i inni, Warszawa 2012, s. 356-373. 12. Ryszard Cieślak – aktor święty - hasła Ryszard Cieślak, Akt całkowity, Książę Niezłomny, Apocalypsis cum figuris w Encyklopedii na stronie www.grotowski.net 13. Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice” - materiały ze strony www.gardzienice.org oraz kanału OPT „Gardzienice” na YouTube (film dokumentalny Dawność i pradawność) |
|
Literatura: |
Zob. wyżej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda | |
Prowadzący grup: | Artur Duda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Pełny opis: |
1. Prezentacja tematyki zajęć i lektur obowiązkowych. 2. Xiqu w Chinach. Powtórzenie podstawowych wiadomości. Marta Steiner, Chiński teatr xiqu. Interpretacja antropologiczna, Wrocław 2013 (fragmenty: Wstęp, s. 11-18, fragmenty rozdziału 1: Taniec, s. 24-28, Maski, s. 43-45, Popisy zręczności – juedixi i baixi, s. 45-54, Poezja; Sad Grusz, s. 65-69, [system emploi w kunqu]. s. 99-101, jingju 3. Japoński teatr tradycyjny: nō, bunraku i kabuki. Powtórzenie podstawowych wiadomości. - Słownik wiedzy o teatrze. Od tragedii do happeningu, red. Dariusz Kosiński i inni, Bielsko-Biała 2008 [tu: Nō, s. 382-385, kabuki, s. 386-389, bunraku, s. 350-351 - nō – https://www2.ntj.jac.go.jp/unesco/noh/en/ - kabuki – https://www2.ntj.jac.go.jp/dglib/modules/kabuki_dic_en/letter.php?init=01 - bunraku – https://www2.ntj.jac.go.jp/unesco/bunraku/en/introduction/index.html 4. Peter Brook Mahabharata – problem inscenizacji hinduskiego eposu przez reżysera z Zachodu - referat: problematyka i fabuła eposu Mahabharata, na podstawie: Grzegorz Ziółkowski, Wielka synteza, [w:] tenże, Teatr Bezpośredni Petera Brooka, Gdańsk 2000, s. 277-324 oraz źródeł znalezionych na własną rękę. - biogram Petera Brooka w Encyklopedii na stronie internetowej: www.grotowski.net 5. Mahabharata Petera Brooka – pomiędzy orientalizmem/postkolonializmem a interkulturowością - wszyscy czytają: Grzegorz Ziółkowski, Wielka synteza, [w:] tenże, Teatr Bezpośredni Petera Brooka, Gdańsk 2000, s. 277-324 (zagadnienia: inscenizacja Petera Brooka jako pomost między Wschodem i Zachodem, argumenty za i przeciw Mahabharacie Brooka – postkolonialne i interkulturowe) 6. Contemporary Legend Theatre z Tajwanu – fenomen artystyczny - referat: Wu Hsing-kuo i jego Contemporary Legend Theatre z Tajwanu, m.in. na podstawie filmu Wu Hsing Kuo Masterclass (YouTube, https://youtu.be/Rcy_Hxxpvuo) oraz fragmentów spektakli na YouTube: Czekając na Godota Samuela Becketta, Kingdom of Desire (na podstawie Makbeta Williama Szekspira), Król Lear Williama Szekspira 7. Contemporary Legend Theatre Kingdom of Desire (1986) – analiza i interpretacja spektaklu - Kingdom of Desire – MIT Global Shakespeares - Catherine Diamond, Kingdom of Desire. Three Faces of Macbeth, „Asian Theatre Journal” 1994, vol. 11, no. 1, s. 114-133, https://www.researchgate.net/publication/282498492_Kingdom _of_Desire_The_Three_Faces_of_Macbeth 8. Teatr eurazjatycki – cechy rozpoznawcze - Eurazjatycki teatr, [hasło w:] E. Barba, N. Savarese, Sekretna sztuka autora. Słownik antropologii teatru, s. 84-93. 9. Azja, nie Orient. Perspektywa transkulturowa i transnarodowa - Nicola Savarese, Eurasian Theatre. Drama and Performance Between East and West from Classical Antiquity to the Present, Routledge 2010 - podział na grupy: Grupa 1 czyta: fragmenty: Asia in Tragedy, s. 14-19 i Alexander’s Dream, s. 19-25 Grupa 2 czyta: fragmenty: Rome Looks tot he Orient, s. 25-28, Mimes and Pantomimes in Rome, s. 28-33, Byzantine Interludes, s. 33-39 Grupa 3 czyta fragmenty: Jugglers in the Han Court, s. 39-43, Tang Exoticism, s. 44-45, The Students from the Pear Garden, s. 46-51 Grupa 4 czyta fragment: The Fabolous Asia of the Middle Ages, s. 51-58 10. Japoński taniec butō (butoh) – Kazuo Ohno My Mother (1998) - spektakl My Mother w YouTube: https://youtu.be/hzmkYu0d8rM - Sondra Fraleigh, Tamah Nakamura, The Words of Hijikata and Ohno, [w:] tychże, Hijikata Tatsumi and Ohno Kazuo, Nowy Jork 2006, s. 41-69. 11. i 12. Polskie butō (butoh) i teatr antropologiczny [seria prezentacji multimedialnych przygotowanych przez studentów] Jadwiga Majewska, Między buntem rozumu a pokorą istnienia, „Teatr” 2010, nr 12 a) Sylwia Hanff i Teatr Limen – https://ninateka.pl/film/limen-teatr-butoh-instytut-muzyki-i-tanca b) TO-EN - https://ninateka.pl/film/to-en-instytut-muzyki-i-tanca c) inspirujący się wschodnimi sztukami walki Tomasz Bazan i jego Teatr Maat Projekt - https://ninateka.pl/film/tomasz-bazan-instytut-muzyki-i-tanca d) inspirujące się myślą Jerzego Grotowskiego i Gardzienic Stowarzyszenie Teatralne „Chorea” https://ninateka.pl/film/stowarzyszenie-teatralne-chorea-instytut-muzyki-i-tanca 13. Jerzy Grotowski jako prekursor teatru antropologicznego Jerzy Grotowski, Teatr a rytuał, [w:] tenże, Teksty zebrane, red. Agata Adamiecka-Sitek i inni, Warszawa 2012, s. 356-373. 14. Ryszard Cieślak – aktor święty - hasła Ryszard Cieślak, Akt całkowity, Książę Niezłomny, Apocalypsis cum figuris w Encyklopedii na stronie www.grotowski.net |
|
Literatura: |
Zob. wyżej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.