Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Analiza współczesnych zjawisk muzycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2555-s1KUL2Z-AWZM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Analiza współczesnych zjawisk muzycznych
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak.

Rodzaj przedmiotu:

kanon

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30 godzin konwersatorium, 5 godz. konsultacji (35 godz. kontaktowych)


Godziny pracy własnej studenta: 15

Efekty uczenia się - wiedza:

Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury muzycznej właściwe dla wybranych teorii i metod badawczych, z zakresu antropologii muzycznej, metodologii badań dzieła otwartego w muzyce i badań nad audiosferą (K_W07).

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student posiada umiejętność merytorycznego budowania dyskursu na temat zjawisk muzycznych, logicznie argumentuje i formułuje wnioski, wykorzystując opinie własne oraz poglądy innych autorów i badaczy kultury (K_U06).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student uczestniczy w życiu muzycznym, korzystając różnych jego form i różnych mediów (K_K06).

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- panelowa
- projektu
- seminaryjna
- studium przypadku

Skrócony opis:

Celem ćwiczeń w ramach kursu Analiza współczesnych zjawisk muzycznych jest zapoznanie studentów z głównymi koncepcjami zjawisk muzycznych i dźwiękowych oraz przemian zachodzących w podejściu do relacji zjawisk dźwiękowych i dzieła muzycznego zgodnie z metodologiami badań muzyki oraz sound studies.

Praca na ćwiczeniach skupiona będzie na dyskusji o problemach wyszczególnionych w zestawieniu, na podstawie wskazanych tekstów, opracowywanych samodzielnie przez studentów i ilustrowanych przykładami muzycznymi oraz grafiką. Część zajęć ma charakter warsztatowy.

Pełny opis:

1. Zajęcia organizacyjne

Blok nr I, zajęcia nr 2-7: Badania nad muzyką eksperymentalną i dziełem otwartym

2. U. Eco, "Poetyka dzieła otwartego", przeł. S. Wieczorek, [w:] "Kultura dźwięku. Teksty o muzyce współczesnej", pod red. Ch. Coxa i D. Warnera, Gdańsk 2009, s. 218-226.

3. M. Nyman, "W stronę (definicji) muzyki eksperymentalnej", [w:] tegoż, "Muzyka eksperymentalna. Cage i po Cage'u", przeł. M. Mendyk, Gdańsk 2012, s. 15-48.

4. Zajęcia warsztatowe: partytura.

5. Ch. Cutler, "Plądrofonia", [w:] "Kultura dźwięku. Teksty o muzyce współczesnej", pod red. Ch. Coxa i D. Warnera, Gdańsk 2009, s. 179-204.

6. Zajęcia warsztatowe: cover i inne zjawiska plądrofonii.

7. P. Schaeffer, Akuzmatyka, [w:] "Kultura dźwięku. Teksty o muzyce współczesnej", pod red. Ch. Coxa i D. Warnera, Gdańsk 2009, s. 106-112.

Blok nr II, zajęcia nr 8.-10.: Badania audiosfery

8. R. M. Schafer, "Muzyka środowiska", [w:] "Kultura dźwięku. Teksty o muzyce współczesnej", pod red. Ch. Coxa i D. Warnera, Gdańsk 2009, s. 52-63.

9. R. Losiak, "Z badań nad pejzażem dźwiękowym Wrocławia. Muzyka w przestrzeni publicznej miasta", [w:] "Dźwięk w krajobrazie jako przedmiot badań interdyscyplinarnych", pod red. S. Biernata, Lublin 2008, s. 253-262.

10. Zajęcia warsztatowe: audiosfera miasta.

Blok nr III, zajęcia nr 11: Socjologia muzyki, muzyka a ideologie

11. P. V. Bohlman, "Music and Culture: Historiographies of Disjuncture", [w:] "The Cultural Study of Music: A Critical Introduction", pod red. M. Claytona, T. Herberta i R. Middletona, Nowy Jork 2003, s. 45-56.

Blok nr IV, zajęcia nr 12-14: W stronę nurtu popularnego

12. P. Sherbourne, "Cyfrowa dyscyplina: minimalizm w muzyce house i techno"; D. Toop, "O dubie"; S. Reynolds, "Postrock", [w:] "Kultura dźwięku. Teksty o muzyce współczesnej", pod red. Ch. Coxa i D. Warnera, Gdańsk 2009, s. 397-406, 440-447.

13. M. Cooke, "Jak powstała amerykańska muzyka filmowa?", przeł. M. Skotnicka, [w:] "Nowa muzyka amerykańska", pod red. D. Cichego i J. Topolskiego, Kraków 2010, s. 160-185.

14. K. Cascone, "Estetyka błędu: <<postcyfrowe>> tendencje we współćzesnej muzyce komputerowej", [w:] "Kultura dźwięku. Teksty o muzyce współczesnej", pod red. Ch. Coxa i D. Warnera, Gdańsk 2009, s.481-489.

15. Test zaliczeniowy.

Materiały do ćwiczeń będą Studentom na bieżąco udostępniane.

Literatura:

Jak w opisie zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawę do zaliczenia kursu stanowią: sprawdziany pisemne z treści lektur (na każdych zajęciach), ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), frekwencja oraz końcowe zaliczenie pisemne w postaci testu.

Dopuszczalne są dwie nieobecności na zajęciach. Każda kolejna nieobecność na zajęciach powoduje konieczność ustnego odrobienia danych zajęć na dyżurze prowadzącej. Więcej niż pięć nieobecności oznacza automatyczną rezygnację z kursu i skreślenie Studenta z listy uczestników.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)