Analiza współczesnych zjawisk muzycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s1KUL2Z-AWZM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza współczesnych zjawisk muzycznych |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Rodzaj przedmiotu: | kanon |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe: 30 godzin konwersatorium, 5 godz. konsultacji (35 godz. kontaktowych) Godziny pracy własnej studenta: 15 |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury muzycznej właściwe dla wybranych teorii i metod badawczych, z zakresu antropologii muzycznej, metodologii badań dzieła otwartego w muzyce i badań nad audiosferą (K_W07). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student posiada umiejętność merytorycznego budowania dyskursu na temat zjawisk muzycznych, logicznie argumentuje i formułuje wnioski, wykorzystując opinie własne oraz poglądy innych autorów i badaczy kultury (K_U06). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student uczestniczy w życiu muzycznym, korzystając różnych jego form i różnych mediów (K_K06). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń w ramach kursu Analiza współczesnych zjawisk muzycznych jest zapoznanie studentów z głównymi koncepcjami zjawisk muzycznych i dźwiękowych oraz przemian zachodzących w podejściu do relacji zjawisk dźwiękowych i dzieła muzycznego zgodnie z metodologiami badań muzyki oraz sound studies. Praca na ćwiczeniach skupiona będzie na dyskusji o problemach wyszczególnionych w zestawieniu, na podstawie wskazanych tekstów, opracowywanych samodzielnie przez studentów i ilustrowanych przykładami muzycznymi oraz grafiką. Część zajęć ma charakter warsztatowy. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne Blok nr I, zajęcia nr 2-7: Badania nad muzyką eksperymentalną i dziełem otwartym 2. U. Eco, "Poetyka dzieła otwartego", przeł. S. Wieczorek, [w:] "Kultura dźwięku. Teksty o muzyce współczesnej", pod red. Ch. Coxa i D. Warnera, Gdańsk 2009, s. 218-226. 3. M. Nyman, "W stronę (definicji) muzyki eksperymentalnej", [w:] tegoż, "Muzyka eksperymentalna. Cage i po Cage'u", przeł. M. Mendyk, Gdańsk 2012, s. 15-48. 4. Zajęcia warsztatowe: partytura. 5. Ch. Cutler, "Plądrofonia", [w:] "Kultura dźwięku. Teksty o muzyce współczesnej", pod red. Ch. Coxa i D. Warnera, Gdańsk 2009, s. 179-204. 6. Zajęcia warsztatowe: cover i inne zjawiska plądrofonii. 7. P. Schaeffer, Akuzmatyka, [w:] "Kultura dźwięku. Teksty o muzyce współczesnej", pod red. Ch. Coxa i D. Warnera, Gdańsk 2009, s. 106-112. Blok nr II, zajęcia nr 8.-10.: Badania audiosfery 8. R. M. Schafer, "Muzyka środowiska", [w:] "Kultura dźwięku. Teksty o muzyce współczesnej", pod red. Ch. Coxa i D. Warnera, Gdańsk 2009, s. 52-63. 9. R. Losiak, "Z badań nad pejzażem dźwiękowym Wrocławia. Muzyka w przestrzeni publicznej miasta", [w:] "Dźwięk w krajobrazie jako przedmiot badań interdyscyplinarnych", pod red. S. Biernata, Lublin 2008, s. 253-262. 10. Zajęcia warsztatowe: audiosfera miasta. Blok nr III, zajęcia nr 11: Socjologia muzyki, muzyka a ideologie 11. P. V. Bohlman, "Music and Culture: Historiographies of Disjuncture", [w:] "The Cultural Study of Music: A Critical Introduction", pod red. M. Claytona, T. Herberta i R. Middletona, Nowy Jork 2003, s. 45-56. Blok nr IV, zajęcia nr 12-14: W stronę nurtu popularnego 12. P. Sherbourne, "Cyfrowa dyscyplina: minimalizm w muzyce house i techno"; D. Toop, "O dubie"; S. Reynolds, "Postrock", [w:] "Kultura dźwięku. Teksty o muzyce współczesnej", pod red. Ch. Coxa i D. Warnera, Gdańsk 2009, s. 397-406, 440-447. 13. M. Cooke, "Jak powstała amerykańska muzyka filmowa?", przeł. M. Skotnicka, [w:] "Nowa muzyka amerykańska", pod red. D. Cichego i J. Topolskiego, Kraków 2010, s. 160-185. 14. K. Cascone, "Estetyka błędu: <<postcyfrowe>> tendencje we współćzesnej muzyce komputerowej", [w:] "Kultura dźwięku. Teksty o muzyce współczesnej", pod red. Ch. Coxa i D. Warnera, Gdańsk 2009, s.481-489. 15. Test zaliczeniowy. Materiały do ćwiczeń będą Studentom na bieżąco udostępniane. |
Literatura: |
Jak w opisie zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawę do zaliczenia kursu stanowią: sprawdziany pisemne z treści lektur (na każdych zajęciach), ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), frekwencja oraz końcowe zaliczenie pisemne w postaci testu. Dopuszczalne są dwie nieobecności na zajęciach. Każda kolejna nieobecność na zajęciach powoduje konieczność ustnego odrobienia danych zajęć na dyżurze prowadzącej. Więcej niż pięć nieobecności oznacza automatyczną rezygnację z kursu i skreślenie Studenta z listy uczestników. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.