Historia literatury japońskiej współczesnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s1KUL2Z-HLJW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury japońskiej współczesnej |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty spec. Kultura Dalekiego Wschodu - 21 - kulturoznawstwo s1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 2 punktów ECTS*: • 30 godzin = zajęcia z udziałem prowadzącego - wykład (godziny kontaktowe) [1,1 ECTS] • 25 godzin = praca własna (czytanie zaleconych lektur) [0,8 ECTS] • 3 godziny = konsultacje z wykładowcą [0,1 ECTS] * 1 ECTS = 25-30 godzin pracy studenta/słuchacza/uczestnika kursu |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/ka ma uporządkowaną wiedzę na temat zjawisk z zakresu wiedzy o kulturze i literaturze. Student/ka po zakończeniu zajęć: - ma świadomość kompleksowości oraz wielowymiarowości kultury i sztuki, zmienności języków, kodów i konwencji w procesie przemian historycznych (K_W09) - posiada wiedzę na temat miejsca kultury polskiej w obszarze kultury europejskiej; w kontekście przemian kulturowych, społecznych i politycznych starego kontynentu (K_W11) - zna wybrane zagadnienia związane z kulturą i sztuką pozaeuropejską (K_W12) - posiada wiedzę o wybranych zjawiskach kultury popularnej (K_W14) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/ka potrafi umiejętnie analizować i interpretować wybrane zjawiska kulturowe, w tym literackie. Student/ka po zakończeniu zajęć: - potrafi rozpoznawać i porównywać ze sobą zjawiska kulturowe i teksty kultury pochodzące z różnych obszarów kulturowych z zastosowaniem odpowiednich metod (K_U05) - rozumie i interpretuje zjawiska i symbole kultury dawnej i współczesnej, wysokiej i popularnej(K_U09) – potrafi określić i scharakteryzować style i epoki artystyczne w procesie historycznokulturowym (K_U11) – umie wskazać i opisać dzieła najbardziej reprezentatywne dla kolejnych epok historycznokulturowych w różnych dziedzinach sztuki (K_U12) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Ma kompetencje, by ocenić ich wartość kulturową i narodową, zarówno pracując indywidualnie, jak i w grupie Student/ka po zakończeniu zajęć: -rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01) - - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata (K_K05) - docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości oraz wartość różnorodności kulturowej (K_K08) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
Podczas cyklu wykładów student zapoznany zostaje z literaturą japońską po 1868 roku, czyli: zjawiskami w tej literaturze, wpływem Odnowy Meiji na literaturę Japonii, wpływem modernizacji Japonii na kulturę tego kraju; roli, jaką odegrały napływające do Japonii z Zachodu (rozumianego jako Europa i Stany Zjednoczone Ameryki) nowości - zjawiska materialne i niematerialne, które na długo zmieniły światopogląd Japończyków, wpływając tym samym na uprawianą przez nich sztukę (literaturę, teatr). Poznaje także dzieje literatury japońskiej końca XIX wieku, poprzez epokę Taishō, Shōwa aż do współczesnej zwanej Heisei. Wprowadzony zostaje także w klimat japońskch nagród literackich, by lepiej orientować się, jacy pisarze są współcześnie "czytani" w Japonii, jacy są tłumaczeni na język polski. |
Pełny opis: |
Udział w zajęciach jest warunkiem koniecznym do spełnienia, by otrzymać zaliczenie przedmiotu. Podczas wykładów z historii literatury japońskiej (po 1868 roku) student zostaje wprowadzony w takie tematy, jak: 1. Modernizacja oraz przemiany w społeczeństwie oraz kulturze. 2. Podział na okresy; przegląd głównych szkół i tendencji 3. Epigoni literatury Edo. Satyra na bałwochwalczych imitatorów Europy. 4. Twórczość oświeceniowa – poglądy Fukuzawy Yukichi. Dominacja utylitaryzmu i praktycyzmu. Rozwój prasy i jej znaczenie dla popularyzacji literatury. 5. Przekłady i trawestacje literatury europejskiej oraz znaczenie seiji-shōsetsu Ruch na rzecz wprowadzenia żywego języka mówionego do literatury (o zgodność mowy i tekstu pisanego). 6. Różnica między językiem literatury epok minionych a XX w. 7. Narodzin nowej powieści realistycznej. Tsubouchi Shōyō: forma i zadania powieści a tradycja anglosaska. Futabatei Shimei: tradycja rosyjska 8. Tendencje pseudoklasyczne i oznaki rozczarowania europeizacją. Ken’yūsha, Ozaki Kōyō, Koda Rōhan, Higuchi Ichiyō. Obraz kobiety w prozie Higuchi. 9. Tendencje romantyczne. Wczesna twórczość Mori Ōgai, Kitamury Tōkoku. 10. W kręgu bungaku-kai i myśl chrześcijańska. Między romantyzmem a realizmem: Izumi Kyōka, Tokutomi Roka, Tokuda Shūsei, Mayama Seika, Kunikida Doppo 11. Powstanie, rozwój i charakterystyka japońskiego naturalizmu. Powstanie i rozwój powieści – shōsetsu. Powieść o sobie – shi-shōsetsu. 12. Krytyka naturalizmu. Tendencje antynaturalistyczne: Shirakaba, Tanbi-ha (estetyzm, neoromantyzm) 13. Tendencje antynaturalistyczne i antyidealistyczne: shinrichi-ha (neointelektualizm), shingenjitsu-shugi (neorealizm) 14A Pisarze niezależni- twórczość Natsumego Soseki 14B Szkoła estetów - tambiha: Tanizaki, Nagai, Sato 15. Narodziny nowych form poezji. W kręgu romantyków i symbolistów. 16. Przemiany w teatrze. Ruch reformujący kabuki. Narodziny shinpa. Narodziny shingeki 17. Narodziny literatury dziecięcej - czasopisma dla dzieci - zwłaszcza działalność "Akai Tori" (1918-1936) - Suzuki Miekichi, Ogawa Mimei i inni 18. Ruchy chłopskie, robotnicze i powstanie literatury proletariackiej. Problem tzw. demokracji okresu Taishō. 19. Modernizm (neosensualizm, neopsychologizm i in.). 20. Sytuacja literatury przed wybuchem i podczas wojny. Walka o zachowanie praw literatury i okres ożywienia artystycznego w latach trzydziestych. 21. Literatura po II wojnie światowej – powrót wielkich mistrzów pióra. 22. Rozrachunek z odpowiedzialnością za wojnę: szkoła powojenna sengoha Działalność czasopisma Kindai-bungaku i innych pism literackich. 23. Literatura demokratyczna. Demokratyzacja i rozwój ruchu związkowego. 24. Dazai Osamu – konflikty moralne. 25. Nowe poszukiwania warsztatowe i ideowe. Sukces Abe Kōbō. Trzecie pokolenie młodych. 26. Ōe Kenzaburō i Kaikō Takeshi – konflikty moralne i polityczne. Poszukiwanie nowych tematów – pokolenie przełomu lat 60-tych (demonstracje przeciwko Anpo) i lat 70-tych 27. Powojenna literatura obyczajowa. Blaski i cienie literatury popularnej. 28. Rozwój krytyki literackiej i badań literaturoznawczych. Recepcja literatury japońskiej w świecie (w Polsce) 29. Japońskie nagrody literackie - zwłaszcza Akutagawa-sho (jej historia) i Naoki- sho (historia) 30. Pisarze tłumaczeni współcześnie na język polski - historia przekładu literatury japońskiej na j. polski; główne wydawnictwa i ośrodki badawcze literatury japońskiej (badacze i ich działalność) 31. Główne tendencje w literaturze japońskiej XXI wieku 32. Blogi literackie w Polsce poświęcone literaturze japońskiej i jej historii. |
Literatura: |
Lista lektur, przekazana studentom na początku roku akademickiego Mikołaj Melanowicz, Literatura japońska, t. I, II, III, PIW, Warszawa l994-1996. Mikołaj Melanowicz, Formy w literaturze japońskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003. Mikołaj Melanowicz, Japońskie narracje. Studia o pisarzach współczesnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004. Wilkoszewska Krystyna (red.), Estetyka japońska, t. I, II, III, Universitas, Kraków 2008. Żeromska Estera, Japoński teatr klasyczny. Korzenie i metamorfozy, t. 1: Nō, Kyōgen, t. 2: Kabuki, Bunraku, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2010 Keene Donald, Dawn to the West: Japanese Literature in the Modern Era, t. 2: Poetry, Drama, Criticism; t. 3: Fiction; Holt, Rinehart and Winston, New York 1984. Literatura przygotowywana we fragmentach przez prowadzącego w zależności od tematyki wykładu, jako punkt odniesienia w stosunku do tematu wykładu etc. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność obowiązkowa - obecność jest warunkiem do otrzymania zaliczenia w obu semestrach kursu. Na koniec semestru pisemny test zaliczeniowy z materiału przedstawionego na zajęciach plus literatury do przedmiotu; wymagane jest uzyskanie min. 70% punktów na ocene pozytywną DODATKOWO do zaliczenia 5 lektur z listy przekazanej studentom. Lektury zaliczenie -opcjonalnie ustna pogadanka o lekturach LUB pisemne opisanie lektury i jej problematyki. Na zaliczenie student przynosi wydrukowaną listę bibliograficzną - spis lektur, które przeczytał na zaliczenie. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcelina De Zoete-Leśniczak, Artur Duda, Piotr Grochowski | |
Prowadzący grup: | Marcelina De Zoete-Leśniczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia w semestrze zimowym 2021/2022 odbywać się będą stacjonarnie. UWAGA! ***** Na wypadek zaistnienia konieczności przejścia na tryb zdalny, alternatywą będą zajęcia realizowane zgodnie z poniższym opisem: Zajęcia odbywać się będą w formie zdalnej przy użyciu platformy e-learningowej Microsoft Teams (będącej narzędziem Microsoft365) Dzięki zamieszczanym na niej materiałom (prezentacje w programie Power Point, zdjęcia pisarzy - miejsc- środowiska pisarza, skany literatury japońskiej w polskim tłumaczeniu oraz w oryginalnym języku japońskim), a także hyperlinki do źródeł związanych tematycznie z wykładem (artykuły naukowe w j. polskim, jak i j.angielskim) |
|
Pełny opis: |
Zajęcia w semestrze zimowym 2021/2022 odbywać się będą stacjonarnie. UWAGA! ***** Na wypadek zaistnienia konieczności przejścia na tryb zdalny, alternatywą będą zajęcia realizowane zgodnie z poniższym opisem: Zajęcia w tym cyklu prowadzone w formie zdalnej na platformie e-learningowej Microsoft teams (narzędzie aplikacji Microsoft365) zachowują w stosunku do zajęć stacjonarnych ten sam zakres tematyczny opisany w Podstawowych informacjach o przedmiocie Podczas wykładów z historii literatury japońskiej (po 1868 roku) student zostaje wprowadzony w takie tematy, jak: 1. Modernizacja oraz przemiany w społeczeństwie oraz kulturze. 2. Podział na okresy; przegląd głównych szkół i tendencji 3. Epigoni literatury Edo. Satyra na bałwochwalczych imitatorów Europy. 4. Twórczość oświeceniowa – poglądy Fukuzawy Yukichi. Dominacja utylitaryzmu i praktycyzmu. Rozwój prasy i jej znaczenie dla popularyzacji literatury. 5. Przekłady i trawestacje literatury europejskiej oraz znaczenie seiji-shōsetsu Ruch na rzecz wprowadzenia żywego języka mówionego do literatury (o zgodność mowy i tekstu pisanego). 6. Różnica między językiem literatury epok minionych a XX w. 7. Narodzin nowej powieści realistycznej. Tsubouchi Shōyō: forma i zadania powieści a tradycja anglosaska. Futabatei Shimei: tradycja rosyjska 8. Tendencje pseudoklasyczne i oznaki rozczarowania europeizacją. Ken’yūsha, Ozaki Kōyō, Koda Rōhan, Higuchi Ichiyō. Obraz kobiety w prozie Higuchi. 9. Tendencje romantyczne. Wczesna twórczość Mori Ōgai, Kitamury Tōkoku. 10. W kręgu bungaku-kai i myśl chrześcijańska. Między romantyzmem a realizmem: Izumi Kyōka, Tokutomi Roka, Tokuda Shūsei, Mayama Seika, Kunikida Doppo 11. Powstanie, rozwój i charakterystyka japońskiego naturalizmu. Powstanie i rozwój powieści – shōsetsu. Powieść o sobie – shi-shōsetsu. 12. Krytyka naturalizmu. Tendencje antynaturalistyczne: Shirakaba, Tanbi-ha (estetyzm, neoromantyzm) 13. Tendencje antynaturalistyczne i antyidealistyczne: shinrichi-ha (neointelektualizm), shingenjitsu-shugi (neorealizm) 14A Pisarze niezależni- twórczość Natsumego Soseki 14B Szkoła estetów - tambiha: Tanizaki, Nagai, Sato 15. Narodziny nowych form poezji. W kręgu romantyków i symbolistów. 16. Przemiany w teatrze. Ruch reformujący kabuki. Narodziny shinpa. Narodziny shingeki 17. Narodziny literatury dziecięcej - czasopisma dla dzieci - zwłaszcza działalność "Akai Tori" (1918-1936) - Suzuki Miekichi, Ogawa Mimei i inni 18. Ruchy chłopskie, robotnicze i powstanie literatury proletariackiej. Problem tzw. demokracji okresu Taishō. 19. Modernizm (neosensualizm, neopsychologizm i in.). 20. Sytuacja literatury przed wybuchem i podczas wojny. Walka o zachowanie praw literatury i okres ożywienia artystycznego w latach trzydziestych. 21. Literatura po II wojnie światowej – powrót wielkich mistrzów pióra. 22. Rozrachunek z odpowiedzialnością za wojnę: szkoła powojenna sengoha Działalność czasopisma Kindai-bungaku i innych pism literackich. 23. Literatura demokratyczna. Demokratyzacja i rozwój ruchu związkowego. 24. Dazai Osamu – konflikty moralne. 25. Nowe poszukiwania warsztatowe i ideowe. Sukces Abe Kōbō. Trzecie pokolenie młodych. 26. Ōe Kenzaburō i Kaikō Takeshi – konflikty moralne i polityczne. Poszukiwanie nowych tematów – pokolenie przełomu lat 60-tych (demonstracje przeciwko Anpo) i lat 70-tych 27. Powojenna literatura obyczajowa. Blaski i cienie literatury popularnej. 28. Rozwój krytyki literackiej i badań literaturoznawczych. Recepcja literatury japońskiej w świecie (w Polsce) 29. Japońskie nagrody literackie - zwłaszcza Akutagawa-sho (jej historia) i Naoki- sho (historia) 30. Pisarze tłumaczeni współcześnie na język polski - historia przekładu literatury japońskiej na j. polski; główne wydawnictwa i ośrodki badawcze literatury japońskiej (badacze i ich działalność) 31. Główne tendencje w literaturze japońskiej XXI wieku 32. Blogi literackie w Polsce poświęcone literaturze japońskiej i jej historii. |
|
Literatura: |
Lista lektur, których znajomość będzie wymagana podczas egzaminu zostanie przekazana studentom na początku roku akademickiego Mikołaj Melanowicz, Literatura japońska , t. I, II, III, PIW, Warszawa l994-1996. Mikołaj Melanowicz, Formy w literaturze japońskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003. Mikołaj Melanowicz, Japońskie narracje. Studia o pisarzach współczesnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004. Wilkoszewska Krystyna (red.), Estetyka japońska, t. I, II, III, Universitas, Kraków 2008. Żeromska Estera, Japoński teatr klasyczny. Korzenie i metamorfozy, t. 1: Nō, Kyōgen, t. 2: Kabuki, Bunraku, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2010 Keene Donald, Dawn to the West: Japanese Literature in the Modern Era, t. 2: Poetry, Drama, Criticism; t. 3: Fiction; Holt, Rinehart and Winston, New York 1984 Literatura przygotowywana we fragmentach przez prowadzącego w zależności od tematyki wykładu, jako punkt odniesienia w stosunku do tematu wykładu etc. |
|
Uwagi: |
Zaliczenie na półrocze (koniec semestru zimowego) odbywać się będzie stacjonarnie w formie pisemnej (test składający się z 30 pytań wymagających krótkich odpowiedzi, czasem także bardziej rozbudowanych). Warunkiem zaliczenia będzię uzyskanie progu 70% prawidłowych odpowiedzi. UWAGA! Na wypadek zaistnienia konieczności przejścia na tryb zdalny i przeprowadzenia egzaminu w formie zdalnej: Egzamin z przedmiotu odbywać się będzie na podstawie zdania testu dostępnego na platformie MICROSOFT FORMS (będącej narzędziem Microsoft365) aktywnego w czasie wskazanym przez prowadzącego przedmiot LUB zaliczenia ustnego na platformie Microsoft Teams w czasie rzeczywistym. Warunkiem zaliczenia jest: terminowe podejście do testu zaliczeniowego w czasie wirtualnym określonym odpowiednio wcześniej przez prowadzącego przy wykorzystaniu linku podanego przez prowadzącego przedmiot, wypełnienie testu zaliczeniowego i uzyskanie progu 70% prawidłowych odpowiedzi |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcelina De Zoete-Leśniczak, Artur Duda | |
Prowadzący grup: | Marcelina De Zoete-Leśniczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia w semestrze zimowym 2021/2022 odbywać się będą stacjonarnie. UWAGA! ***** Na wypadek zaistnienia konieczności przejścia na tryb zdalny, alternatywą będą zajęcia realizowane zgodnie z poniższym opisem: Zajęcia odbywać się będą w formie zdalnej przy użyciu platformy e-learningowej Microsoft Teams (będącej narzędziem Microsoft365) Dzięki zamieszczanym na niej materiałom (prezentacje w programie Power Point, zdjęcia pisarzy - miejsc- środowiska pisarza, skany literatury japońskiej w polskim tłumaczeniu oraz w oryginalnym języku japońskim), a także hyperlinki do źródeł związanych tematycznie z wykładem (artykuły naukowe w j. polskim, jak i j.angielskim) |
|
Pełny opis: |
Zajęcia w semestrze zimowym 2021/2022 odbywać się będą stacjonarnie. UWAGA! ***** Na wypadek zaistnienia konieczności przejścia na tryb zdalny, alternatywą będą zajęcia realizowane zgodnie z poniższym opisem: Zajęcia w tym cyklu prowadzone w formie zdalnej na platformie e-learningowej Microsoft teams (narzędzie aplikacji Microsoft365) zachowują w stosunku do zajęć stacjonarnych ten sam zakres tematyczny opisany w Podstawowych informacjach o przedmiocie Podczas wykładów z historii literatury japońskiej (po 1868 roku) student zostaje wprowadzony w takie tematy, jak: 1. Modernizacja oraz przemiany w społeczeństwie oraz kulturze. 2. Podział na okresy; przegląd głównych szkół i tendencji 3. Epigoni literatury Edo. Satyra na bałwochwalczych imitatorów Europy. 4. Twórczość oświeceniowa – poglądy Fukuzawy Yukichi. Dominacja utylitaryzmu i praktycyzmu. Rozwój prasy i jej znaczenie dla popularyzacji literatury. 5. Przekłady i trawestacje literatury europejskiej oraz znaczenie seiji-shōsetsu Ruch na rzecz wprowadzenia żywego języka mówionego do literatury (o zgodność mowy i tekstu pisanego). 6. Różnica między językiem literatury epok minionych a XX w. 7. Narodzin nowej powieści realistycznej. Tsubouchi Shōyō: forma i zadania powieści a tradycja anglosaska. Futabatei Shimei: tradycja rosyjska 8. Tendencje pseudoklasyczne i oznaki rozczarowania europeizacją. Ken’yūsha, Ozaki Kōyō, Koda Rōhan, Higuchi Ichiyō. Obraz kobiety w prozie Higuchi. 9. Tendencje romantyczne. Wczesna twórczość Mori Ōgai, Kitamury Tōkoku. 10. W kręgu bungaku-kai i myśl chrześcijańska. Między romantyzmem a realizmem: Izumi Kyōka, Tokutomi Roka, Tokuda Shūsei, Mayama Seika, Kunikida Doppo 11. Powstanie, rozwój i charakterystyka japońskiego naturalizmu. Powstanie i rozwój powieści – shōsetsu. Powieść o sobie – shi-shōsetsu. 12. Krytyka naturalizmu. Tendencje antynaturalistyczne: Shirakaba, Tanbi-ha (estetyzm, neoromantyzm) 13. Tendencje antynaturalistyczne i antyidealistyczne: shinrichi-ha (neointelektualizm), shingenjitsu-shugi (neorealizm) 14A Pisarze niezależni- twórczość Natsumego Soseki 14B Szkoła estetów - tambiha: Tanizaki, Nagai, Sato 15. Narodziny nowych form poezji. W kręgu romantyków i symbolistów. 16. Przemiany w teatrze. Ruch reformujący kabuki. Narodziny shinpa. Narodziny shingeki 17. Narodziny literatury dziecięcej - czasopisma dla dzieci - zwłaszcza działalność "Akai Tori" (1918-1936) - Suzuki Miekichi, Ogawa Mimei i inni 18. Ruchy chłopskie, robotnicze i powstanie literatury proletariackiej. Problem tzw. demokracji okresu Taishō. 19. Modernizm (neosensualizm, neopsychologizm i in.). 20. Sytuacja literatury przed wybuchem i podczas wojny. Walka o zachowanie praw literatury i okres ożywienia artystycznego w latach trzydziestych. 21. Literatura po II wojnie światowej – powrót wielkich mistrzów pióra. 22. Rozrachunek z odpowiedzialnością za wojnę: szkoła powojenna sengoha Działalność czasopisma Kindai-bungaku i innych pism literackich. 23. Literatura demokratyczna. Demokratyzacja i rozwój ruchu związkowego. 24. Dazai Osamu – konflikty moralne. 25. Nowe poszukiwania warsztatowe i ideowe. Sukces Abe Kōbō. Trzecie pokolenie młodych. 26. Ōe Kenzaburō i Kaikō Takeshi – konflikty moralne i polityczne. Poszukiwanie nowych tematów – pokolenie przełomu lat 60-tych (demonstracje przeciwko Anpo) i lat 70-tych 27. Powojenna literatura obyczajowa. Blaski i cienie literatury popularnej. 28. Rozwój krytyki literackiej i badań literaturoznawczych. Recepcja literatury japońskiej w świecie (w Polsce) 29. Japońskie nagrody literackie - zwłaszcza Akutagawa-sho (jej historia) i Naoki- sho (historia) 30. Pisarze tłumaczeni współcześnie na język polski - historia przekładu literatury japońskiej na j. polski; główne wydawnictwa i ośrodki badawcze literatury japońskiej (badacze i ich działalność) 31. Główne tendencje w literaturze japońskiej XXI wieku 32. Blogi literackie w Polsce poświęcone literaturze japońskiej i jej historii. |
|
Literatura: |
Lista lektur, których znajomość będzie wymagana podczas egzaminu zostanie przekazana studentom na początku roku akademickiego Mikołaj Melanowicz, Literatura japońska , t. I, II, III, PIW, Warszawa l994-1996. Mikołaj Melanowicz, Formy w literaturze japońskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003. Mikołaj Melanowicz, Japońskie narracje. Studia o pisarzach współczesnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004. Wilkoszewska Krystyna (red.), Estetyka japońska, t. I, II, III, Universitas, Kraków 2008. Żeromska Estera, Japoński teatr klasyczny. Korzenie i metamorfozy, t. 1: Nō, Kyōgen, t. 2: Kabuki, Bunraku, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2010 Keene Donald, Dawn to the West: Japanese Literature in the Modern Era, t. 2: Poetry, Drama, Criticism; t. 3: Fiction; Holt, Rinehart and Winston, New York 1984 Literatura przygotowywana we fragmentach przez prowadzącego w zależności od tematyki wykładu, jako punkt odniesienia w stosunku do tematu wykładu etc. |
|
Uwagi: |
Zaliczenie na półrocze (koniec semestru zimowego) odbywać się będzie stacjonarnie w formie pisemnej (test składający się z 30 pytań wymagających krótkich odpowiedzi, czasem także bardziej rozbudowanych). Warunkiem zaliczenia będzię uzyskanie progu 70% prawidłowych odpowiedzi. UWAGA! Na wypadek zaistnienia konieczności przejścia na tryb zdalny i przeprowadzenia egzaminu w formie zdalnej: Egzamin z przedmiotu odbywać się będzie na podstawie zdania testu dostępnego na platformie MICROSOFT FORMS (będącej narzędziem Microsoft365) aktywnego w czasie wskazanym przez prowadzącego przedmiot LUB zaliczenia ustnego na platformie Microsoft Teams w czasie rzeczywistym. Warunkiem zaliczenia jest: terminowe podejście do testu zaliczeniowego w czasie wirtualnym określonym odpowiednio wcześniej przez prowadzącego przy wykorzystaniu linku podanego przez prowadzącego przedmiot, wypełnienie testu zaliczeniowego i uzyskanie progu 70% prawidłowych odpowiedzi |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcelina De Zoete-Leśniczak, Artur Duda | |
Prowadzący grup: | Marcelina De Zoete-Leśniczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, gdyż jest warunkiem koniecznym do otrzymania zaliczenia. Zajęcia w semestrze zimowym 2023/2024 odbywać się będą stacjonarnie. UWAGA! ***** Na wypadek zaistnienia konieczności przejścia na tryb zdalny, alternatywą będą zajęcia realizowane zgodnie z poniższym opisem: Zajęcia odbywać się będą w formie zdalnej przy użyciu platformy e-learningowej Microsoft Teams (będącej narzędziem Microsoft365) Dzięki zamieszczanym na niej materiałom (prezentacje w programie Power Point, zdjęcia pisarzy - miejsc- środowiska pisarza, skany literatury japońskiej w polskim tłumaczeniu oraz w oryginalnym języku japońskim), a także hyperlinki do źródeł związanych tematycznie z wykładem (artykuły naukowe w j. polskim, jak i j.angielskim) |
|
Pełny opis: |
Zajęcia w semestrze zimowym 2023/2024 odbywać się będą stacjonarnie. UWAGA! ***** Na wypadek zaistnienia konieczności przejścia na tryb zdalny, alternatywą będą zajęcia realizowane zgodnie z poniższym opisem: Zajęcia w tym cyklu prowadzone w formie zdalnej na platformie e-learningowej Microsoft teams (narzędzie aplikacji Microsoft365) zachowują w stosunku do zajęć stacjonarnych ten sam zakres tematyczny opisany w Podstawowych informacjach o przedmiocie Podczas wykładów z historii literatury japońskiej (po 1868 roku) student zostaje wprowadzony w takie tematy, jak: 1. Modernizacja oraz przemiany w społeczeństwie oraz kulturze. 2. Podział na okresy; przegląd głównych szkół i tendencji 3. Epigoni literatury Edo. Satyra na bałwochwalczych imitatorów Europy. 4. Twórczość oświeceniowa – poglądy Fukuzawy Yukichi. Dominacja utylitaryzmu i praktycyzmu. Rozwój prasy i jej znaczenie dla popularyzacji literatury. 5. Przekłady i trawestacje literatury europejskiej oraz znaczenie seiji-shōsetsu Ruch na rzecz wprowadzenia żywego języka mówionego do literatury (o zgodność mowy i tekstu pisanego). 6. Różnica między językiem literatury epok minionych a XX w. 7. Narodzin nowej powieści realistycznej. Tsubouchi Shōyō: forma i zadania powieści a tradycja anglosaska. Futabatei Shimei: tradycja rosyjska 8. Tendencje pseudoklasyczne i oznaki rozczarowania europeizacją. Ken’yūsha, Ozaki Kōyō, Koda Rōhan, Higuchi Ichiyō. Obraz kobiety w prozie Higuchi. 9. Tendencje romantyczne. Wczesna twórczość Mori Ōgai, Kitamury Tōkoku. 10. W kręgu bungaku-kai i myśl chrześcijańska. Między romantyzmem a realizmem: Izumi Kyōka, Tokutomi Roka, Tokuda Shūsei, Mayama Seika, Kunikida Doppo 11. Powstanie, rozwój i charakterystyka japońskiego naturalizmu. Powstanie i rozwój powieści – shōsetsu. Powieść o sobie – shi-shōsetsu. 12. Krytyka naturalizmu. Tendencje antynaturalistyczne: Shirakaba, Tanbi-ha (estetyzm, neoromantyzm) 13. Tendencje antynaturalistyczne i antyidealistyczne: shinrichi-ha (neointelektualizm), shingenjitsu-shugi (neorealizm) 14A Pisarze niezależni- twórczość Natsumego Soseki 14B Szkoła estetów - tambiha: Tanizaki, Nagai, Sato 15. Narodziny nowych form poezji. W kręgu romantyków i symbolistów. 16. Przemiany w teatrze. Ruch reformujący kabuki. Narodziny shinpa. Narodziny shingeki 17. Narodziny literatury dziecięcej - czasopisma dla dzieci - zwłaszcza działalność "Akai Tori" (1918-1936) - Suzuki Miekichi, Ogawa Mimei i inni 18. Ruchy chłopskie, robotnicze i powstanie literatury proletariackiej. Problem tzw. demokracji okresu Taishō. 19. Modernizm (neosensualizm, neopsychologizm i in.). 20. Sytuacja literatury przed wybuchem i podczas wojny. Walka o zachowanie praw literatury i okres ożywienia artystycznego w latach trzydziestych. 21. Literatura po II wojnie światowej – powrót wielkich mistrzów pióra. 22. Rozrachunek z odpowiedzialnością za wojnę: szkoła powojenna sengoha Działalność czasopisma Kindai-bungaku i innych pism literackich. 23. Literatura demokratyczna. Demokratyzacja i rozwój ruchu związkowego. 24. Dazai Osamu – konflikty moralne. 25. Nowe poszukiwania warsztatowe i ideowe. Sukces Abe Kōbō. Trzecie pokolenie młodych. 26. Ōe Kenzaburō i Kaikō Takeshi – konflikty moralne i polityczne. Poszukiwanie nowych tematów – pokolenie przełomu lat 60-tych (demonstracje przeciwko Anpo) i lat 70-tych 27. Powojenna literatura obyczajowa. Blaski i cienie literatury popularnej. 28. Rozwój krytyki literackiej i badań literaturoznawczych. Recepcja literatury japońskiej w świecie (w Polsce) 29. Japońskie nagrody literackie - zwłaszcza Akutagawa-sho (jej historia) i Naoki- sho (historia) 30. Pisarze tłumaczeni współcześnie na język polski - historia przekładu literatury japońskiej na j. polski; główne wydawnictwa i ośrodki badawcze literatury japońskiej (badacze i ich działalność) 31. Główne tendencje w literaturze japońskiej XXI wieku 32. Blogi literackie w Polsce poświęcone literaturze japońskiej i jej historii. |
|
Literatura: |
Lista lektur, których znajomość będzie wymagana podczas egzaminu zostanie przekazana studentom na początku roku akademickiego Mikołaj Melanowicz, Literatura japońska , t. I, II, III, PIW, Warszawa l994-1996. Mikołaj Melanowicz, Formy w literaturze japońskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003. Mikołaj Melanowicz, Japońskie narracje. Studia o pisarzach współczesnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004. Wilkoszewska Krystyna (red.), Estetyka japońska, t. I, II, III, Universitas, Kraków 2008. Żeromska Estera, Japoński teatr klasyczny. Korzenie i metamorfozy, t. 1: Nō, Kyōgen, t. 2: Kabuki, Bunraku, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2010 Keene Donald, Dawn to the West: Japanese Literature in the Modern Era, t. 2: Poetry, Drama, Criticism; t. 3: Fiction; Holt, Rinehart and Winston, New York 1984 Literatura przygotowywana we fragmentach przez prowadzącego w zależności od tematyki wykładu, jako punkt odniesienia w stosunku do tematu wykładu etc. |
|
Uwagi: |
Zaliczenie na półrocze (koniec semestru zimowego) odbywać się będzie stacjonarnie w formie pisemnej (test składający się z 30 pytań wymagających krótkich odpowiedzi, czasem także bardziej rozbudowanych). Warunkiem zaliczenia będzię uzyskanie progu 70% prawidłowych odpowiedzi. UWAGA! Na wypadek zaistnienia konieczności przejścia na tryb zdalny i przeprowadzenia egzaminu w formie zdalnej: Egzamin z przedmiotu odbywać się będzie na podstawie zdania testu dostępnego na platformie MICROSOFT FORMS (będącej narzędziem Microsoft365) aktywnego w czasie wskazanym przez prowadzącego przedmiot LUB zaliczenia ustnego na platformie Microsoft Teams w czasie rzeczywistym. Warunkiem zaliczenia jest: terminowe podejście do testu zaliczeniowego w czasie wirtualnym określonym odpowiednio wcześniej przez prowadzącego przy wykorzystaniu linku podanego przez prowadzącego przedmiot, wypełnienie testu zaliczeniowego i uzyskanie progu 70% prawidłowych odpowiedzi |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.