History of the arts - photography
General data
Course ID: | 2555-s1KUL2Z-HSz-F |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0213) Fine arts
|
Course title: | History of the arts - photography |
Name in Polish: | Historia sztuki - fotografia |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Total student workload: | (in Polish) 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/studentki: 55 3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 55 |
Learning outcomes - knowledge: | (in Polish) - posiada wiedzę dotyczącą historii sztuki i jej miejsca w XX i XXI wieku (K_W04) - posiada wiedzę dotyczącą metod analizy i interpretacji współczesnych praktyk artystycznych (K_W07) - rozumie znaczenie fotografii jako praktyki artystycznej w historii sztuki (K_W06) - rozumie znaczenie fotografii jako praktyki kulturowej (K_W09) |
Learning outcomes - skills: | (in Polish) - potrafi krytycznie ocenić wybrane prace artystyczne (w tym także fotograficzne) w odniesieniu do rzeczywistości społeczno-kulturowej (K_U05) - potrafi samodzielnie formułować wnioski i wysuwać argumenty w dyskusjach o współczesnej sztuce i fotografii (K_U06) |
Learning outcomes - social competencies: | (in Polish) - posiada świadomość wagi zdobywania wiedzy o sztuce i kulturze dla skutecznego zachowania dziedzictwa kulturowego ludzkości (KK05) - rozumie znaczenie działań i prac artystycznych w kształtowaniu wartości w relacjach społecznych (K_K11) - posiada świadomość rangi sztuk plastycznych w kulturze (KK14) |
Expository teaching methods: | - problem-based lecture |
Exploratory teaching methods: | - project work |
Short description: |
(in Polish) Tematyka wykładu obejmuje wybrane zjawiska z historii sztuki zachodniej w XX i XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem roli fotografii. |
Full description: |
(in Polish) I. Wprowadzenie: metody, zakres materiału, warunki zaliczenia przedmiotu II. Wybrane zagadnienia z zakresu historii sztuki i fotografii: 1. Znaczenie awangardy dla sztuki i fotografii po II wojnie światowej 2. Ekspresjonizm abstrakcyjny I 3. Ekspresjonizm abstrakcyjny II 4. Pop-art 5. Fotografia w pierwszej połowie XX wieku 6. Fluxus i intermedia 7. Konceptualizm 8. Minimalizm 9. Sztuka feministyczna 10. Fotografia w drugiej połowie XX wieku 11. Young British Art 12. Polska sztuka krytyczna 13. Globalna sztuka współczesna Egzamin |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: - S. Guilbaut, Jak Nowy Jork ukradł ideę sztuki nowoczesnej: ekspresjonizm abstrakcyjny, wolność i zimna wojna, przeł. E. Mikinia, Wydawnictwo Hotel Sztuki, Warszawa 1992 - G. Dziamski, Przełom konceptualny i jego wpływ na praktykę i teorię sztuki, Wydawnictwo UAM, Poznań 2010. - A. Markowska, Komedia sublimacji. Granica współczesności a etos rzeczywistości w sztuce amerykańskiej, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2010. - W. Kemp, Historia fotografii. Od Daguerre’a do Gursky’ego, przeł. M. Bryl, Universitas, Kraków 2014 - S. Sontag, O fotografii, przeł. S. Magala, Karakter, Kraków 2009 - R. Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, tłum. Jacek Trznadel, Warszawa 2008. Literatura uzupełniająca: - G. Dziamski, Awangarda po awangardzie. Od neoawangardy do postmodernizmu, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1995. - S. Home, Gwałt na kulturze. Utopia, awangarda, kontrkultura. Od letryzmu do Class War, przeł. E. Mikinia, Wydawnictwo Signum, Warszawa 1993. - P. Piotrowski, W cieniu Duchampa, Poznań 1996. - P. Piotrowski, Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Rebis, Poznań 2011 - P. Piotrowski, Globalne ujęcie sztuki Europy Wschodniej, Rebis, Poznań 2018. - Ch. Cotton, Fotografia jako sztuka współczesna, Kraków 2010 - A. Rouille, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, Universitas, Kraków 2007 - M. Michałowska, Niepewność przedstawienia. Od kamery obskury do współczesnej fotografii, Rabid, Kraków 2004 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest przygotowanie eseju o fotografii, ocenionego pozytywnie przez prowadzącą przedmiot oraz zdanie egzaminu. |
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.