Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

History of the arts - photography

General data

Course ID: 2555-s1KUL2Z-HSz-F
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0213) Fine arts The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of the arts - photography
Name in Polish: Historia sztuki - fotografia
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Total student workload:

(in Polish) 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/studentki: 55

3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 55


Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) - posiada wiedzę dotyczącą historii sztuki i jej miejsca w XX i XXI wieku (K_W04)

- posiada wiedzę dotyczącą metod analizy i interpretacji współczesnych praktyk artystycznych (K_W07)

- rozumie znaczenie fotografii jako praktyki artystycznej w historii sztuki (K_W06)

- rozumie znaczenie fotografii jako praktyki kulturowej (K_W09)

Learning outcomes - skills:

(in Polish) - potrafi krytycznie ocenić wybrane prace artystyczne (w tym także fotograficzne) w odniesieniu do rzeczywistości społeczno-kulturowej (K_U05)

- potrafi samodzielnie formułować wnioski i wysuwać argumenty w dyskusjach o współczesnej sztuce i fotografii (K_U06)


Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) - posiada świadomość wagi zdobywania wiedzy o sztuce i kulturze dla skutecznego zachowania dziedzictwa kulturowego ludzkości (KK05)

- rozumie znaczenie działań i prac artystycznych w kształtowaniu wartości w relacjach społecznych (K_K11)

- posiada świadomość rangi sztuk plastycznych w kulturze (KK14)


Expository teaching methods:

- problem-based lecture

Exploratory teaching methods:

- project work

Short description: (in Polish)

Tematyka wykładu obejmuje wybrane zjawiska z historii sztuki zachodniej w XX i XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem roli fotografii.

Full description: (in Polish)

I. Wprowadzenie: metody, zakres materiału, warunki zaliczenia przedmiotu

II. Wybrane zagadnienia z zakresu historii sztuki i fotografii:

1. Znaczenie awangardy dla sztuki i fotografii po II wojnie światowej

2. Ekspresjonizm abstrakcyjny I

3. Ekspresjonizm abstrakcyjny II

4. Pop-art

5. Fotografia w pierwszej połowie XX wieku

6. Fluxus i intermedia

7. Konceptualizm

8. Minimalizm

9. Sztuka feministyczna

10. Fotografia w drugiej połowie XX wieku

11. Young British Art

12. Polska sztuka krytyczna

13. Globalna sztuka współczesna

Egzamin

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

- S. Guilbaut, Jak Nowy Jork ukradł ideę sztuki nowoczesnej: ekspresjonizm abstrakcyjny, wolność i zimna wojna, przeł. E. Mikinia, Wydawnictwo Hotel Sztuki, Warszawa 1992

- G. Dziamski, Przełom konceptualny i jego wpływ na praktykę i teorię sztuki, Wydawnictwo UAM, Poznań 2010.

- A. Markowska, Komedia sublimacji. Granica współczesności a etos rzeczywistości w sztuce amerykańskiej, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2010.

- W. Kemp, Historia fotografii. Od Daguerre’a do Gursky’ego, przeł. M. Bryl, Universitas, Kraków 2014

- S. Sontag, O fotografii, przeł. S. Magala, Karakter, Kraków 2009

- R. Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, tłum. Jacek Trznadel, Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca:

- G. Dziamski, Awangarda po awangardzie. Od neoawangardy do postmodernizmu, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1995.

- S. Home, Gwałt na kulturze. Utopia, awangarda, kontrkultura. Od letryzmu do Class War, przeł. E. Mikinia, Wydawnictwo Signum, Warszawa 1993.

- P. Piotrowski, W cieniu Duchampa, Poznań 1996.

- P. Piotrowski, Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Rebis, Poznań 2011

- P. Piotrowski, Globalne ujęcie sztuki Europy Wschodniej, Rebis, Poznań 2018.

- Ch. Cotton, Fotografia jako sztuka współczesna, Kraków 2010

- A. Rouille, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, Universitas, Kraków 2007

- M. Michałowska, Niepewność przedstawienia. Od kamery obskury do współczesnej fotografii, Rabid, Kraków 2004

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest przygotowanie eseju o fotografii, ocenionego pozytywnie przez prowadzącą przedmiot oraz zdanie egzaminu.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)