Kultura społeczności tradycyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s1KUL2Z-KST |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura społeczności tradycyjnych |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty spec. ogólna - 21 - Kulturoznawstwo s1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ciekawość świata i ludzi. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Łączna liczba godzin pracy studenta: 65, w tym: 30 godzin - praca na zajęciach, 5 godzin - konsultacje, 15 godzin - praca własna studenta (przygotowanie pracy pisemnej). |
Efekty uczenia się - wiedza: | 1. Zna podstawową terminologię z zakresu kulturoznawstwa (szczególnie antropologii kultury) [K_W02]. 2. Posiada podstawową wiedzę na temat miejsca kulturoznawstwa pośród nauk humanistycznych i rozumie jego interdyscyplinarny charakter [K_W05]. 3. Zna wybrane zagadnienia związane z kulturami europejskimi i pozaeuropejskimi, a na tym tle - polskiej kultury tradycyjnej [K_W011]. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | 1. Potrafi wyszukiwać i gromadzić informacje, wykorzystując różne źródła (drukowane i elektroniczne), prowadzić kwerendy, analizować, oceniać i selekcjonować zdobyty materiał [K_U01]. 2. Samodzielnie zdobywa wiedzę związaną z kulturą i sztuką (jej historią i współczesnością), rozwija umiejętności badawcze, korzystając ze wskazówek opiekuna naukowego [K_U03]. 3. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa i nauk pokrewnych w sytuacjach zawodowych i profesjonalnych [K_U04]. 4. potrafi rozpoznawać i porównywać ze sobą zjawiska kulturowe i teksty kultury pochodzące z różnych obszarów kulturowych z zastosowaniem odpowiednich metod [K_U05]. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy metodologiczne i etyczne związane z prowadzeniem badań kulturowych [K_K07]. 2. Docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości oraz wartość różnorodności kulturowej [K_K08]. 3. Rozumie i akceptuje pluralizm kulturowy, różnorodność postaw światopoglądowych, konieczność tworzenia i odbioru dóbr kultury [K_K09]. 4. Ma świadomość znaczenia zachowania dziedzictwa duchowego kultur świata [K_K05]. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy z ogólnymi zagadnieniami związanymi z badaniem kultur tradycyjnych oraz wskazanie elementów współczesnej kultury masowej, które biorą swój początek w myśleniu i zachowaniach archaicznych. W semestrze zimowym poszczególne zagadnienia są ilustrowane w głównej mierze przykładami z tradycyjnych kultur typu ludowego - polskiej i europejskich. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: 1. Kultury tradycyjne - zagadnienia ogólne. 2. Podstawy światopoglądu tradycyjnego (czas i przestrzeń mityczna, mit, magia i jej odmiany, dualizm myślenia i jego zakorzenienie w sferze sacrum). 3. Specyfika tradycyjnego folkloru słownego (cechy i sposób istnienia folkloru, wybrane gatunki). 4. Wybrane obrzędy doroczne i rodzinne. 5. Z problematyki demonologii ludowej. 6. Kultura dawnych Słowian - etnogeneza, religia, mitologia. |
Literatura: |
Szczegółowe wskazówki bibliograficzne dotyczące zagadnień podejmowanych na zajęciach - podawane na bieżąco w trakcie konwersatoriów. Poniżej najważniejsze prace kierunkujące: Bartmiński J., Folklor – język – poetyka, Wrocław 1990 [tu: Wstęp]. Eliade M., Sacrum i profanum. O istocie religijności, przeł. R. Reszke, Warszawa 1996 i wyd. nast. [tu rozdz. poświęcone mitycznemu czasowi i przestrzeni]. Gieysztor A., Mitologia Słowian, Warszawa 2006 i wyd. nast. [tu: rozdz. V-VII]. Malinowski B., Mit w psychice człowieka pierwotnego, [w:] tegoż, Dzieła, t. 7, Mit, magia, religia, przeł. B. Leś, D. Praszałowicz, red. A.K. Paluch, Warszawa 1990. Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, pod red. Z. Staszczak, Warszawa 1987 [tu hasła: Emic/Etic, Etnos, Folklor, Kultura, Kultura ludowa, Ludy niepiśmienne, Magia, Mana, Mit, Obyczaj, Obrzęd, Tradycja]. Stomma L., Mit Alkmeny, „Etnografia Polski“, t. 20, 1976, z. 1. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia zajęć jest systematyczna obecność oraz przygotowanie wypowiedzi pisemnej na temat "swojego obcego", tzn. dostrzeganym w najbliższym otoczeniu przejawom obecności kategorii "obcego" stosowanym w odniesieniu do wybranych zjawisk, sytuacji lub grup. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Piotr Grochowski, Adrian Mianecki | |
Prowadzący grup: | Adrian Mianecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Adrian Mianecki | |
Prowadzący grup: | Adrian Mianecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.