Kino i TV w Azji Wschodniej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s1KUL2Z-KTVAW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
Nazwa przedmiotu: | Kino i TV w Azji Wschodniej |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty spec. Kultura Dalekiego Wschodu - 21 - kulturoznawstwo s1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe wiadomości dotyczące historii i kultury Chin i Japonii |
Całkowity nakład pracy studenta: | 2 punkty ECTS. 30 godzin wykładowych. 30 godzin - praca własna. |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W02 zna podstawową terminologię z zakresu kulturoznawstwa (szczególnie antropologii kultury) K-W07 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych tekstów kultury właściwe dla wybranych teorii i metod badawczych, szczególnie z zakresu antropologii kultury, teatrologii, filmoznawstwa, muzykologii i historii sztuki K_W09 student ma świadomość kompleksowości oraz wielowymiarowości kultury i sztuki, zmienności języków, kodów i konwencji w procesie przemian historycznych K_W12 zna wybrane zagadnienia związane z kulturą i sztuką pozaeuropejską (obu Ameryk, Azji i Australii) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U03, samodzielnie zdobywa wiedzę związana z kulturą i sztuką(jej historią i współczesnością), rozwija umiejętności badawcze, korzystając ze wskazówek opiekuna naukowego K-U05 potrafi rozpoznawać i porównywać ze sobą zjawiska kulturowe i teksty kultury pochodzące z różnych obszarów kulturowych z zastosowaniem odpowiednich metod K_U12,umie wskazywać i opisywać dzieła najbardziej reprezentatywne dla kolejnych epok historyczno-kulturowych w różnych dziedzinach sztuki |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K05, ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata K_K08docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości oraz wartość różnorodności kulturowej K_K09 rozumie i akceptuje pluralizm kulturowy, różnorodność postaw światopoglądowych tworzenia i odbioru dóbr kultury K_K14,ma świadomość rangi i znaczenia teatru, filmu i innych dzieł sztuki i widowisk w kulturze polskiej i światowej |
Metody dydaktyczne: | Wykład |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Wykład na na celu zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi filmowej i telewizyjnej kultury Azji wschodniej. Wykład dotyczy zarówno historii kinematografii azjatyckiej (Japonia, Chiny, Korea, Wietnam) jak i jej najważniejszych współczesnych zjawisk, w kontekście artystycznym, ekonomicznym i społecznym. |
Pełny opis: |
Zagadnienia, semestr 1: 1. Początki kinematografii w Japonii 2. Początki kinematografii w Chinach 3. Złota era kicha chińskiego (lata 20. i 30.). Kultura narodowa wobec kulturowej ekspansji USA 4. Kobiety w kinie japońskim, w kontekście przemian kulturowych, obyczajowych i politycznych; Kindaishugi, bunka seikatsu, modan fakifu, modan gāru) 5. Kobiety w kinie chińskim. Kino chińskie wobec obyczajowego tabu 6. Sztuka Benshi, w kontekście udźwiękowienia filmu na świecie. Mistrzowie słowa w kinie Azjatyckim 7. Wojna japońsko-rosyjska w obrazach 8. Film animowany: - początki animacji w Japonii - animacja propagandowa od wojny chińsko-japońskiej do II wojny światowej - Kihachirō Kawamoto . Mistrz animacji lalkowej 9. Reżyserzy: - Mikio Naruse. Od melodramatu do kina narodowego - Mikio Naruse. Samotny reżyser - Kenji Mizoguchi. Reżyser feminista Semestr 2: 1. Początki animacji w Chinach 2. Kino Chińskie po II wojnie światowej 3. Kino w Hong Kongu po II wojnie światowej 4. Kino Chińskie Piątej Generacji 5. Kini koreańskie przed i po II wojnie światowej. Korea północna - film na usługach Partii. 6. Akira Kurosawa. Szekspir w filmie japońskim 7.Godzilla. Historia, traumy i biografie 8. Bruce Lee. Legenda i tajemnica 9. Hideo Gosha. Nowe kino samurajskie 10. Ang Lee/Lǐ Ān. Między Tajwanem a USA 11. Hirokazu Koreeda. O rodzinie, dzieciach i współczesnej Japonii inaczej 12. Japoński horror. Od historycznych początków gatunku do J-Horroru 13. Koreańskie kino grozy 14. Wong Kar-Wai. O miłości i depresji 15. Prowokator z Korei - Kim Ki-duk 16. Trần Anh Hùng i wietnamska trylogia |
Literatura: |
Krzysztof Loska: Poetyka filmu japońskiego, Kraków: Rabid 2009. 1. Kenji Mizoguchi i wyobraźnia melodramatyczna, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2012. 2. Adaptacje literatury japońskiej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2012. 3. Nowy film japoński, Kraków: Universitas 2013. 4. Mistrzowie kina japońskiego, Kraków: Universitas 2015. Dawid Głownia: 1. Sześć widoków na kinematografię japońską. Kulturowe, społeczne, polityczne i instytucjonalne konteksty kina, 2016 2. Obraz(y) Japonii w filmach z katalogu Lumière et Cie "Znaczenia", 2017 Alicja Helman: 1. Odcienie czerwieni. Twórczość filmowa Zhanga Yimou, 2010 2. Ścieżkami utraconego czasu. Twórczość filmowa Chena Kaige, 2012 Piotr Kletowski: 1. Śmierć jest moim zwycięstwem - kino Takeshiego "Beata" Kitano, 2003 Sfilmować duszę. Mała historia kina japońskiego" (2006) 3. red. (Kletowski, Marecki) Nowe nawigacje II: Azja - cyberpunk - kino niezależne, 2003 ponadto: Litteraria Copernicana nr 2 (14)/2014 "Japonia" red. Adam Bednarczyk, Sylwia Kołos, Hanna Ratuszna, cz. 3 "Film-media-scena muzyczna" |
Metody i kryteria oceniania: |
studentki i student oceniani sa dwa razy w ciągu roku akademickiego, po każdym semestrze: 1 semestr: zaliczenie pisemne, kolokwium 2 semestr: egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Piotr Grochowski, Sylwia Kołos | |
Prowadzący grup: | Sylwia Kołos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład na na celu zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi filmowej i telewizyjnej kultury Azji wschodniej. Wykład dotyczy zarówno historii kinematografii azjatyckiej (Japonia, Chiny, Korea, Wietnam) jak i jej najważniejszych współczesnych zjawisk, w kontekście artystycznym, ekonomicznym i społecznym. |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia, semestr 1: 1. Początki kinematografii w Japonii 2. Początki kinematografii w Chinach 3. Złota era kicha chińskiego (lata 20. i 30.). Kultura narodowa wobec kulturowej ekspansji USA 4. Kobiety w kinie japońskim, w kontekście przemian kulturowych, obyczajowych i politycznych; Kindaishugi, bunka seikatsu, modan fakifu, modan gāru) 5. Kobiety w kinie chińskim. Kino chińskie wobec obyczajowego tabu 6. Sztuka Benshi, w kontekście udźwiękowienia filmu na świecie. Mistrzowie słowa w kinie Azjatyckim 7. Wojna japońsko-rosyjska w obrazach 8. Film animowany: - początki animacji w Japonii - animacja propagandowa od wojny chińsko-japońskiej do II wojny światowej - Kihachirō Kawamoto . Mistrz animacji lalkowej 9. Reżyserzy: - Mikio Naruse. Od melodramatu do kina narodowego - Mikio Naruse. Samotny reżyser - Kenji Mizoguchi. Reżyser feminista |
|
Literatura: |
Krzysztof Loska: Poetyka filmu japońskiego, Kraków: Rabid 2009. 1. Kenji Mizoguchi i wyobraźnia melodramatyczna, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2012. 2. Adaptacje literatury japońskiej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2012. 3. Nowy film japoński, Kraków: Universitas 2013. 4. Mistrzowie kina japońskiego, Kraków: Universitas 2015. Dawid Głownia: 1. Sześć widoków na kinematografię japońską. Kulturowe, społeczne, polityczne i instytucjonalne konteksty kina, 2016 2. Obraz(y) Japonii w filmach z katalogu Lumière et Cie "Znaczenia", 2017 Alicja Helman: 1. Odcienie czerwieni. Twórczość filmowa Zhanga Yimou, 2010 2. Ścieżkami utraconego czasu. Twórczość filmowa Chena Kaige, 2012 Piotr Kletowski: 1. Śmierć jest moim zwycięstwem - kino Takeshiego "Beata" Kitano, 2003 Sfilmować duszę. Mała historia kina japońskiego" (2006) 3. red. (Kletowski, Marecki) Nowe nawigacje II: Azja - cyberpunk - kino niezależne, 2003 ponadto: Litteraria Copernicana nr 2 (14)/2014 "Japonia" red. Adam Bednarczyk, Sylwia Kołos, Hanna Ratuszna, cz. 3 "Film-media-scena muzycz |
|
Uwagi: |
W związku z pandemią i zmianami w dydaktyce w semestrze zimowych roku akademickiego 2020/2021: 1. Wykłady odbywać się będą online w czasie rzeczywistym 2. Kolokwium zaliczeniowe zostaje zastąpione testem zaliczeniowym online |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Sylwia Kołos | |
Prowadzący grup: | Sylwia Kołos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład na na celu zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi filmowej i telewizyjnej kultury Azji wschodniej. Wykład dotyczy zarówno historii kinematografii azjatyckiej (Japonia, Chiny, Korea, Wietnam) jak i jej najważniejszych współczesnych zjawisk, w kontekście artystycznym, ekonomicznym i społecznym. |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia, semestr 1: 1. Początki kinematografii w Japonii 2. Początki kinematografii w Chinach 3. Złota era kicha chińskiego (lata 20. i 30.). Kultura narodowa wobec kulturowej ekspansji USA 4. Kobiety w kinie japońskim, w kontekście przemian kulturowych, obyczajowych i politycznych; Kindaishugi, bunka seikatsu, modan fakifu, modan gāru) 5. Kobiety w kinie chińskim. Kino chińskie wobec obyczajowego tabu 6. Sztuka Benshi, w kontekście udźwiękowienia filmu na świecie. Mistrzowie słowa w kinie Azjatyckim 7. Wojna japońsko-rosyjska w obrazach 8. Film animowany: - początki animacji w Japonii - animacja propagandowa od wojny chińsko-japońskiej do II wojny światowej - Kihachirō Kawamoto . Mistrz animacji lalkowej 9. Reżyserzy: - Mikio Naruse. Od melodramatu do kina narodowego - Mikio Naruse. Samotny reżyser - Kenji Mizoguchi. Reżyser feminista |
|
Literatura: |
Krzysztof Loska: Poetyka filmu japońskiego, Kraków: Rabid 2009. 1. Kenji Mizoguchi i wyobraźnia melodramatyczna, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2012. 2. Adaptacje literatury japońskiej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2012. 3. Nowy film japoński, Kraków: Universitas 2013. 4. Mistrzowie kina japońskiego, Kraków: Universitas 2015. Dawid Głownia: 1. Sześć widoków na kinematografię japońską. Kulturowe, społeczne, polityczne i instytucjonalne konteksty kina, 2016 2. Obraz(y) Japonii w filmach z katalogu Lumière et Cie "Znaczenia", 2017 Alicja Helman: 1. Odcienie czerwieni. Twórczość filmowa Zhanga Yimou, 2010 2. Ścieżkami utraconego czasu. Twórczość filmowa Chena Kaige, 2012 Piotr Kletowski: 1. Śmierć jest moim zwycięstwem - kino Takeshiego "Beata" Kitano, 2003 Sfilmować duszę. Mała historia kina japońskiego" (2006) 3. red. (Kletowski, Marecki) Nowe nawigacje II: Azja - cyberpunk - kino niezależne, 2003 ponadto: Litteraria Copernicana nr 2 (14)/2014 "Japonia" red. Adam Bednarczyk, Sylwia Kołos, Hanna Ratuszna, cz. 3 "Film-media-scena muzycz |
|
Uwagi: |
W związku z pandemią i zmianami w dydaktyce w semestrze zimowych roku akademickiego 2020/2021: 1. Wykłady odbywać się będą online w czasie rzeczywistym 2. Kolokwium zaliczeniowe zostaje zastąpione testem zaliczeniowym online |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Sylwia Kołos | |
Prowadzący grup: | Sylwia Kołos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład na na celu zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi filmowej i telewizyjnej kultury Azji wschodniej. Wykład dotyczy zarówno historii kinematografii azjatyckiej (Japonia, Chiny, Korea, Wietnam) jak i jej najważniejszych współczesnych zjawisk, w kontekście artystycznym, ekonomicznym i społecznym. |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia, semestr 1: 1. Początki kinematografii w Japonii 2. Początki kinematografii w Chinach 3. Złota era kicha chińskiego (lata 20. i 30.). Kultura narodowa wobec kulturowej ekspansji USA 4. Kobiety w kinie japońskim, w kontekście przemian kulturowych, obyczajowych i politycznych; Kindaishugi, bunka seikatsu, modan fakifu, modan gāru) 5. Kobiety w kinie chińskim. Kino chińskie wobec obyczajowego tabu 6. Sztuka Benshi, w kontekście udźwiękowienia filmu na świecie. Mistrzowie słowa w kinie Azjatyckim 7. Wojna japońsko-rosyjska w obrazach 8. Film animowany: - początki animacji w Japonii - animacja propagandowa od wojny chińsko-japońskiej do II wojny światowej - Kihachirō Kawamoto . Mistrz animacji lalkowej 9. Reżyserzy: - Mikio Naruse. Od melodramatu do kina narodowego - Mikio Naruse. Samotny reżyser - Kenji Mizoguchi. Reżyser feminista |
|
Literatura: |
Krzysztof Loska: Poetyka filmu japońskiego, Kraków: Rabid 2009. 1. Kenji Mizoguchi i wyobraźnia melodramatyczna, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2012. 2. Adaptacje literatury japońskiej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2012. 3. Nowy film japoński, Kraków: Universitas 2013. 4. Mistrzowie kina japońskiego, Kraków: Universitas 2015. Dawid Głownia: 1. Sześć widoków na kinematografię japońską. Kulturowe, społeczne, polityczne i instytucjonalne konteksty kina, 2016 2. Obraz(y) Japonii w filmach z katalogu Lumière et Cie "Znaczenia", 2017 Alicja Helman: 1. Odcienie czerwieni. Twórczość filmowa Zhanga Yimou, 2010 2. Ścieżkami utraconego czasu. Twórczość filmowa Chena Kaige, 2012 Piotr Kletowski: 1. Śmierć jest moim zwycięstwem - kino Takeshiego "Beata" Kitano, 2003 Sfilmować duszę. Mała historia kina japońskiego" (2006) 3. red. (Kletowski, Marecki) Nowe nawigacje II: Azja - cyberpunk - kino niezależne, 2003 ponadto: Litteraria Copernicana nr 2 (14)/2014 "Japonia" red. Adam Bednarczyk, Sylwia Kołos, Hanna Ratuszna, cz. 3 "Film-media-scena muzycz |
|
Uwagi: |
W związku z pandemią i zmianami w dydaktyce w semestrze zimowych roku akademickiego 2020/2021: 1. Wykłady odbywać się będą online w czasie rzeczywistym 2. Kolokwium zaliczeniowe zostaje zastąpione testem zaliczeniowym online |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.