Kultura współczesnych Chin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s1KUL2Z-KWC |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura współczesnych Chin |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty spec. Kultura Dalekiego Wschodu - 21 - kulturoznawstwo s1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | zaliczony kurs "Historia i społeczeństwo Chin" z programu I roku kulturoznawstwa sp. Kultura Dalekiego Wschodu |
Całkowity nakład pracy studenta: | • 30 godzin = zajęcia z udziałem prowadzącego (godziny kontaktowe) [1 ECTS] • 40 godzin = praca własna (czytanie zaleconych lektur, przygotowanie pracy zaliczeniowej) [1,5 ECTS] • 15 godzin = konsultacje z wykładowcą [0,5 ECTS] * 1 ECTS = 25-30 godzin pracy studenta/słuchacza/uczestnika kursu |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/ka po zakończeniu zajęć: K_W06: posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych zjawisk kulturowych i artystycznych – z historii kultury i sztuki, od jej początków po czasy współczesne |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U09: rozumie i interpretuje zjawiska i symbole współczesnej kultury Chin K_U11: potrafi określić i scharakteryzować style i epoki artystyczne w procesie historycznokulturowym |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/ka po zakończeniu zajęć: K_K05: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata K_K08: docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości oraz wartość różnorodności kulturowej K_K11: zna wartość i znaczenie kultury i sztuki dla kształtowania się wartości etycznych i relacji społecznych K_W14: posiada wiedzę o wybranych zjawiskach kultury popularnej |
Metody dydaktyczne: | –wykład informacyjny -wykład konwersatoryjny -opis -pogadanka |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody wymiany i dyskusji |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci zapoznają się z kulturą i sztuką współczesnych Chin oraz ich wyróżnikami. Efektem kształcenia będzie orientacja w najważniejszych trendach literackich, muzycznych, teatralnych, filmowych i plastycznych w Chinach i w Hongkongu. Na każde zajęcia studenci będą opracowywali teksty literackie, krytyczne, kulturoznawcze. Każdy ze studentów będzie zobowiązany do przygotowania krótkiej prezentacji, przedstawiającej wybrany aspekt współczesnej kultury Chin. |
Pełny opis: |
Treści programowe obejmują: 1. Ruch Nowej Kultury i Ruch 4 Maja. 2. Osiem sztuk modelowych i sztuka okresu rewolucji kulturalnej, „Nixon w Chinach” (opera polityczna Johna Adamsa). 3. Teatr mówiony huaju - historia. Główne nurty w teatrze chińskim, teatr w służbie propagandy, absurd i groteska w teatrze po 1978, polskie tłumaczenia dramatów, kondycja teatru w Chinach, mały teatr (xiao juchang). Twórcy – Gao Xingjian, Lao She, Tian Han, Meng Jinghui, Mou Sen, Lin Zhaohua etc. 4. Życie i twórczość Ai Weiweia 5. Chiński popart, polityczny popart, pop awangarda w chińskiej sztuce. Twórcy m. in. Yue Minjun, Zhang Xiaogang, Hu Yongkai, Wang Guanyi etc. Współczesne malarstwo chińskie i sztuki plastyczne – malarstwo polityczne i rewolucyjne, kanony sztuki chińskiej, plakat propagandowy, malarstwo rozliczeniowe i malarstwo współczesne. 6. Performance, multimedia, fotografia – głośne akcje performatywne, fotografie Lin Bolina i.in. 7. Kino chińskie – początki kina chińskiego, kino w służbie rewolucji, generacje twórców filmowych, obecność kina chińskiego, tajwańskiego, hongkońskiego na najważniejszych festiwalach filmowych, główni twórcy, główne kierunki w sztuce filmowej. Projekcja filmu. 8. "Elegia o rzece" i jej znaczenie 9. Obecność kultury chińskiej w Polsce i polskiej w Chinach – tłumaczenia literackie, obecność sztuki chińskiej w muzeach i galeriach; akcje promocyjne, działalność kulturalna ambasad, stowarzyszeń etc. W przypadku konieczności przeprowadzania zajęć zdalnych, będą one prowadzone na platformie MsTeams w czasie rzeczywistym. |
Literatura: |
Gao Xingjian - Ucieczka - tł. z fr. Tomasz Łubieński. Dialog 1994 nr 12 s. 68-90. Helman, Alicja – Odcienie czerwieni. Twórczość filmowa Zhang Yimou – słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010 Kasarełło, Lidia – Chińska kultura symboliczna – Dialog, Warszawa 2011 Lao She - Herbaciarnia : Sztuka w trzech aktach; przełoż. Jerzy Abkowicz i Joanna Dąbrowska, [w:] Dialog : miesięcznik Związku Literatów Polskich 1985/3 s. 41-78 Liao, Yiwu – Prowadzący umarłych. Opowieści prawdziwe. Chiny z perspektywy nizin społecznych – Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2011 (lub inne) Mitter, Rana – Gorzka Rewolucja, Zmagania Chin z nowoczesnym światem. – Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 2008 Szmyt. Monika - Współczesna sztuka chińska -NOMOS, Kraków 2007 Su Tong - Żony i konkubiny - [w:] Kasarełło Lidia [red.] - Węzły duszy. Chrestomatia współczesnych opowiadań chińskich - Dialog, Warszawa 2005 Krytyka polityczna nr 29 - Chiny blisko (wybór artykułów) Sztuka Chin - Wasilewska, Joanna [red.], Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2009 Magdalena Furmanik-Kowalska, Uwikłane w kulturę. O twórczości współczesnych artystek japońskich i chińskich, Wyd. Kirin, 2015 a także teksty literackie (nowele, krótkie dramaty, poezja, teksty filmoznawcze) przygotowywane w zależności od tematu zajęć |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową zaliczenia składają się: - obecność i aktywność na zajęciach zdalnych; - cotygodniowe przygotowanie do zajęć; - pisemna praca zaliczeniowa lub/i zaliczenie ustne K_W06, K_U09, K_U11, K_K05, K_K08, K_K11. K_W14 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Piotr Grochowski, Maciej Szatkowski | |
Prowadzący grup: | Maciej Szatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci zapoznają się z kulturą i sztuką współczesnych Chin oraz ich wyróżnikami. Efektem kształcenia będzie orientacja w najważniejszych trendach literackich, muzycznych, teatralnych, filmowych i plastycznych w Chinach i w Hongkongu. Na każde zajęcia studenci będą opracowywali teksty literackie, krytyczne, kulturoznawcze. Każdy ze studentów będzie zobowiązany do przygotowania krótkiej prezentacji, przedstawiającej wybrany aspekt współczesnej kultury Chin. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe obejmują: 1. Ruch Nowej Kultury i Ruch 4 Maja. 2. Osiem sztuk modelowych i sztuka okresu rewolucji kulturalnej, „Nixon w Chinach” (opera polityczna Johna Adamsa). 3. Teatr mówiony huaju - historia. Główne nurty w teatrze chińskim, teatr w służbie propagandy, absurd i groteska w teatrze po 1978, polskie tłumaczenia dramatów, kondycja teatru w Chinach, mały teatr (xiao juchang). Twórcy – Gao Xingjian, Lao She, Tian Han, Meng Jinghui, Mou Sen, Lin Zhaohua etc. 4. Życie i twórczość Ai Weiweia 5. Chiński popart, polityczny popart, pop awangarda w chińskiej sztuce. Twórcy m. in. Yue Minjun, Zhang Xiaogang, Hu Yongkai, Wang Guanyi etc. Współczesne malarstwo chińskie i sztuki plastyczne – malarstwo polityczne i rewolucyjne, kanony sztuki chińskiej, plakat propagandowy, malarstwo rozliczeniowe i malarstwo współczesne. 6. Performance, multimedia, fotografia – głośne akcje performatywne, fotografie Lin Bolina i.in. 7. Kino chińskie – początki kina chińskiego, kino w służbie rewolucji, generacje twórców filmowych, obecność kina chińskiego, tajwańskiego, hongkońskiego na najważniejszych festiwalach filmowych, główni twórcy, główne kierunki w sztuce filmowej. Projekcja filmu. 8. "Elegia o rzece" i jej znaczenie 9. Obecność kultury chińskiej w Polsce i polskiej w Chinach – tłumaczenia literackie, obecność sztuki chińskiej w muzeach i galeriach; akcje promocyjne, działalność kulturalna ambasad, stowarzyszeń etc. W przypadku konieczności przeprowadzania zajęć zdalnych, będą one prowadzone na platformie MsTeams w czasie rzeczywistym. |
|
Literatura: |
Gao Xingjian - Ucieczka - tł. z fr. Tomasz Łubieński. Dialog 1994 nr 12 s. 68-90. Helman, Alicja – Odcienie czerwieni. Twórczość filmowa Zhang Yimou – słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010 Kasarełło, Lidia – Chińska kultura symboliczna – Dialog, Warszawa 2011 Lao She - Herbaciarnia : Sztuka w trzech aktach; przełoż. Jerzy Abkowicz i Joanna Dąbrowska, [w:] Dialog : miesięcznik Związku Literatów Polskich 1985/3 s. 41-78 Liao, Yiwu – Prowadzący umarłych. Opowieści prawdziwe. Chiny z perspektywy nizin społecznych – Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2011 (lub inne) Mitter, Rana – Gorzka Rewolucja, Zmagania Chin z nowoczesnym światem. – Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 2008 Szmyt. Monika - Współczesna sztuka chińska -NOMOS, Kraków 2007 Su Tong - Żony i konkubiny - [w:] Kasarełło Lidia [red.] - Węzły duszy. Chrestomatia współczesnych opowiadań chińskich - Dialog, Warszawa 2005 Krytyka polityczna nr 29 - Chiny blisko (wybór artykułów) Sztuka Chin - Wasilewska, Joanna [red.], Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2009 Magdalena Furmanik-Kowalska, Uwikłane w kulturę. O twórczości współczesnych artystek japońskich i chińskich, Wyd. Kirin, 2015 a także teksty literackie (nowele, krótkie dramaty, poezja, teksty filmoznawcze) przygotowywane w zależności od tematu zajęć |
|
Uwagi: |
Na ocenę końcową zaliczenia składają się: - obecność i aktywność na zajęciach zdalnych; - cotygodniowe przygotowanie do zajęć; - pisemna praca zaliczeniowa lub/i zaliczenie ustne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Maciej Szatkowski | |
Prowadzący grup: | Maciej Szatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci zapoznają się z kulturą i sztuką współczesnych Chin oraz ich wyróżnikami. Efektem kształcenia będzie orientacja w najważniejszych trendach literackich, muzycznych, teatralnych, filmowych i plastycznych w Chinach i w Hongkongu. Na każde zajęcia studenci będą opracowywali teksty literackie, krytyczne, kulturoznawcze. Każdy ze studentów będzie zobowiązany do przygotowania krótkiej prezentacji, przedstawiającej wybrany aspekt współczesnej kultury Chin. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe obejmują: 1. Ruch Nowej Kultury i Ruch 4 Maja. 2. Osiem sztuk modelowych i sztuka okresu rewolucji kulturalnej, „Nixon w Chinach” (opera polityczna Johna Adamsa). 3. Teatr mówiony huaju - historia. Główne nurty w teatrze chińskim, teatr w służbie propagandy, absurd i groteska w teatrze po 1978, polskie tłumaczenia dramatów, kondycja teatru w Chinach, mały teatr (xiao juchang). Twórcy – Gao Xingjian, Lao She, Tian Han, Meng Jinghui, Mou Sen, Lin Zhaohua etc. 4. Życie i twórczość Ai Weiweia 5. Chiński popart, polityczny popart, pop awangarda w chińskiej sztuce. Twórcy m. in. Yue Minjun, Zhang Xiaogang, Hu Yongkai, Wang Guanyi etc. Współczesne malarstwo chińskie i sztuki plastyczne – malarstwo polityczne i rewolucyjne, kanony sztuki chińskiej, plakat propagandowy, malarstwo rozliczeniowe i malarstwo współczesne. 6. Performance, multimedia, fotografia – głośne akcje performatywne, fotografie Lin Bolina i.in. 7. Kino chińskie – początki kina chińskiego, kino w służbie rewolucji, generacje twórców filmowych, obecność kina chińskiego, tajwańskiego, hongkońskiego na najważniejszych festiwalach filmowych, główni twórcy, główne kierunki w sztuce filmowej. Projekcja filmu. 8. "Elegia o rzece" i jej znaczenie 9. Obecność kultury chińskiej w Polsce i polskiej w Chinach – tłumaczenia literackie, obecność sztuki chińskiej w muzeach i galeriach; akcje promocyjne, działalność kulturalna ambasad, stowarzyszeń etc. W przypadku konieczności przeprowadzania zajęć zdalnych, będą one prowadzone na platformie MsTeams w czasie rzeczywistym. |
|
Literatura: |
Gao Xingjian - Ucieczka - tł. z fr. Tomasz Łubieński. Dialog 1994 nr 12 s. 68-90. Helman, Alicja – Odcienie czerwieni. Twórczość filmowa Zhang Yimou – słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010 Kasarełło, Lidia – Chińska kultura symboliczna – Dialog, Warszawa 2011 Lao She - Herbaciarnia : Sztuka w trzech aktach; przełoż. Jerzy Abkowicz i Joanna Dąbrowska, [w:] Dialog : miesięcznik Związku Literatów Polskich 1985/3 s. 41-78 Liao, Yiwu – Prowadzący umarłych. Opowieści prawdziwe. Chiny z perspektywy nizin społecznych – Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2011 (lub inne) Mitter, Rana – Gorzka Rewolucja, Zmagania Chin z nowoczesnym światem. – Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 2008 Szmyt. Monika - Współczesna sztuka chińska -NOMOS, Kraków 2007 Su Tong - Żony i konkubiny - [w:] Kasarełło Lidia [red.] - Węzły duszy. Chrestomatia współczesnych opowiadań chińskich - Dialog, Warszawa 2005 Krytyka polityczna nr 29 - Chiny blisko (wybór artykułów) Sztuka Chin - Wasilewska, Joanna [red.], Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2009 Magdalena Furmanik-Kowalska, Uwikłane w kulturę. O twórczości współczesnych artystek japońskich i chińskich, Wyd. Kirin, 2015 a także teksty literackie (nowele, krótkie dramaty, poezja, teksty filmoznawcze) przygotowywane w zależności od tematu zajęć |
|
Uwagi: |
Na ocenę końcową zaliczenia składają się: - obecność i aktywność na zajęciach zdalnych; - cotygodniowe przygotowanie do zajęć; - pisemna praca zaliczeniowa lub/i zaliczenie ustne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Maciej Szatkowski | |
Prowadzący grup: | Maciej Szatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci zapoznają się z kulturą i sztuką współczesnych Chin oraz ich wyróżnikami. Efektem kształcenia będzie orientacja w najważniejszych trendach literackich, muzycznych, teatralnych, filmowych i plastycznych w Chinach i w Hongkongu. Na każde zajęcia studenci będą opracowywali teksty literackie, krytyczne, kulturoznawcze. Każdy ze studentów będzie zobowiązany do przygotowania krótkiej prezentacji, przedstawiającej wybrany aspekt współczesnej kultury Chin. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe obejmują: 1. Ruch Nowej Kultury i Ruch 4 Maja. 2. Osiem sztuk modelowych i sztuka okresu rewolucji kulturalnej, „Nixon w Chinach” (opera polityczna Johna Adamsa). 3. Teatr mówiony huaju - historia. Główne nurty w teatrze chińskim, teatr w służbie propagandy, absurd i groteska w teatrze po 1978, polskie tłumaczenia dramatów, kondycja teatru w Chinach, mały teatr (xiao juchang). Twórcy – Gao Xingjian, Lao She, Tian Han, Meng Jinghui, Mou Sen, Lin Zhaohua etc. 4. Życie i twórczość Ai Weiweia 5. Chiński popart, polityczny popart, pop awangarda w chińskiej sztuce. Twórcy m. in. Yue Minjun, Zhang Xiaogang, Hu Yongkai, Wang Guanyi etc. Współczesne malarstwo chińskie i sztuki plastyczne – malarstwo polityczne i rewolucyjne, kanony sztuki chińskiej, plakat propagandowy, malarstwo rozliczeniowe i malarstwo współczesne. 6. Performance, multimedia, fotografia – głośne akcje performatywne, fotografie Lin Bolina i.in. 7. Kino chińskie – początki kina chińskiego, kino w służbie rewolucji, generacje twórców filmowych, obecność kina chińskiego, tajwańskiego, hongkońskiego na najważniejszych festiwalach filmowych, główni twórcy, główne kierunki w sztuce filmowej. Projekcja filmu. 8. "Elegia o rzece" i jej znaczenie 9. Obecność kultury chińskiej w Polsce i polskiej w Chinach – tłumaczenia literackie, obecność sztuki chińskiej w muzeach i galeriach; akcje promocyjne, działalność kulturalna ambasad, stowarzyszeń etc. W przypadku konieczności przeprowadzania zajęć zdalnych, będą one prowadzone na platformie MsTeams w czasie rzeczywistym. |
|
Literatura: |
Gao Xingjian - Ucieczka - tł. z fr. Tomasz Łubieński. Dialog 1994 nr 12 s. 68-90. Helman, Alicja – Odcienie czerwieni. Twórczość filmowa Zhang Yimou – słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010 Kasarełło, Lidia – Chińska kultura symboliczna – Dialog, Warszawa 2011 Lao She - Herbaciarnia : Sztuka w trzech aktach; przełoż. Jerzy Abkowicz i Joanna Dąbrowska, [w:] Dialog : miesięcznik Związku Literatów Polskich 1985/3 s. 41-78 Liao, Yiwu – Prowadzący umarłych. Opowieści prawdziwe. Chiny z perspektywy nizin społecznych – Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2011 (lub inne) Mitter, Rana – Gorzka Rewolucja, Zmagania Chin z nowoczesnym światem. – Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 2008 Szmyt. Monika - Współczesna sztuka chińska -NOMOS, Kraków 2007 Su Tong - Żony i konkubiny - [w:] Kasarełło Lidia [red.] - Węzły duszy. Chrestomatia współczesnych opowiadań chińskich - Dialog, Warszawa 2005 Krytyka polityczna nr 29 - Chiny blisko (wybór artykułów) Sztuka Chin - Wasilewska, Joanna [red.], Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2009 Magdalena Furmanik-Kowalska, Uwikłane w kulturę. O twórczości współczesnych artystek japońskich i chińskich, Wyd. Kirin, 2015 a także teksty literackie (nowele, krótkie dramaty, poezja, teksty filmoznawcze) przygotowywane w zależności od tematu zajęć |
|
Uwagi: |
Na ocenę końcową zaliczenia składają się: - obecność i aktywność na zajęciach zdalnych; - cotygodniowe przygotowanie do zajęć; - pisemna praca zaliczeniowa lub/i zaliczenie ustne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.