Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Antropologia muzyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2555-s1KUL3L-AM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antropologia muzyki
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty spec. ogólna - 32 - Kulturoznawstwo s1
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

kanon

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30 godzin konwersatorium, 10 godz. konsultacji (45 godz. kontaktowych)


Godziny pracy własnej studenta: 80 (w tym przygotowanie do zajęć: 40, przygotowanie do egzaminu: 40)


Łącznie: 125 godzin


Efekty uczenia się - wiedza:

Student/ka:

K_W02: zna podstawową terminologię z zakresu antropologii muzyki,

K_W03 ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie

i metodologię z zakresu antropologii muzyki,

K_W12: zna wybrane zagadnienia związane z kulturą i sztuką pozaeuropejską (w szczególności północnoamerykańską i azjatycką).


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student/ka:

K_U06: posiada umiejętność merytorycznego budowania dyskursu na temat zjawisk dyskutowanych podczas zajęć, logicznie argumentuje i formułuje wnioski,

wykorzystując opinie własne oraz poglądy innych autorów i badaczy kultury.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student/ka:

K_K02: potrafi pracować i współdziałać w grupie przyjmując w niej różne role.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z antropologicznymi perspektywami badań nad współczesną kulturą muzyczną.

Praca na ćwiczeniach skupiona będzie na dyskusji o problemach wyszczególnionych w zestawieniu, na podstawie wskazanych tekstów, opracowywanych samodzielnie przez studentów i ilustrowanych przykładami muzycznymi oraz grafiką.

Pełny opis:

1. Zajęcia wprowadzające (2 godziny)

2. Muzyka jako doświadczenie Innego (2 godziny)

3. Związki muzyki z antropologią jako dziedziną badań: przegląd najważniejszych zagadnień (2 godziny)

4. Muzyka jako narzędzie komunikacji, związki muzyki i języka naturalnego (2 godziny)

5. Z zagadnień muzyki tradycyjnej: muzyka wobec tabu (2 godziny)

6. Muzyka w przestrzeni prywatnej i publicznej: transformacje w XXI wieku (2 godziny)

7.-8. Badania nad audiosferą i pejzażem dźwiękowym: funkcjonalność muzyki w przestrzeni człowieka (4 godziny)

9. Psychologiczny aspekt badań nad muzyką: ciało i afekt (2 godziny)

10. Muzyka a religia (2 godziny)

11. Muzyka współczesna wobec wyzwań konsumpcjonizmu (2 godziny)

12. Muzyka a nacjonalizm (2 godziny)

13. Muzyka a postkolonializm (2 godziny)

14. Muzyka a zagadnienia tożsamości płciowej (2 godziny)

15. Pisanie historii muzyki jako element polityki kulturowej (2 godziny)

Literatura:

Podręcznik:

Żerańska-Kominek S., "Muzyka w kulturze. Wprowadzenie do etnomuzykologii", Warszawa 1995.

We fragmentach:

Bohlman P. V., „The Music of European Nationalism: Cultural Identity and Modern History”, Santa Barbara–Denver–Oxford 2004.

Kalra V. S., „Sacred and Secular Musics: A Postcolonial Approach”, London–NY 2014.

„Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej”, red. C. Cox, D. Warner, Gdańsk 2010.

Merriam A., „The Anthropology of Music”, Evanston 1964.

„Music and Gender: Perspectives from the Mediterranean”, red. T. Magrini, Chicago 2003.

„Musicology and Difference: Gender and Sexuality in Music Scholarship”, red. R. A. Solie, Berkeley–LA–London 1995.

„Music, Politics, and Violence”, red. S. Fast, K. Pegley, Middletown 2012.

„Music, Sound, and Space. Transformations of Public and Private Experience”, red. G. Born, Cambridge 2013.

„Postcolonial Piracy: Media Distribution and Cultural Production in the Global South”, red. L. Eckstein, A. Schwarz, London–NY 2014.

„Sound, Music, Affect. Theorizing Sonic Experience”, red. M. Thompson, I. Biddle, London–NY–New Delhi–Sidney 2013.

Taylor T. D., „The Sounds of Capitalism: Advertising, Music, and the Conquest of Culture”, Chicago 2012.

Żerańska-Kominek S., „Muzykalne dzieci Wenus i inne studia z antropologii muzyki”, Warszawa 2014.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawę do zaliczenia kursu stanowią w równym stopniu: 1) ocena ciągła: sprawdziany pisemne z treści lektur, aktywność oraz 2) egzamin ustny obejmujący materiał z zajęć oraz analizowanych na zajęciach tekstów. Punktacja uzyskana na podstawie tych dwóch elementów stanowi 100%, z czego:

0–50% ndst

51–60% dst

61–70% dst+

71–80% db

81–90% db+

91–100% bdb

Dopuszczalne są dwie nieobecności na zajęciach. Każda kolejna nieobecność na zajęciach powoduje konieczność ustnego odrobienia danych zajęć na dyżurze prowadzącej. Więcej niż pięć nieobecności oznacza automatyczną rezygnację z kursu i skreślenie Studenta/Studentki z listy uczestników. Studenci/Studentki z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów powinni/powinny dostarczyć odpowiedni dokument poświadczający ten fakt w ciągu dwóch pierwszych tygodni zajęć.

Teksty do przeczytania na zajęcia będą udostępniane Student(k)om na bieżąco.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Grochowski, Małgorzata Lisecka
Prowadzący grup: Małgorzata Lisecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda, Małgorzata Lisecka
Prowadzący grup: Małgorzata Lisecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda, Małgorzata Lisecka
Prowadzący grup: Małgorzata Lisecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)