Zaangażowane praktyki kulturowe – projekty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s1KUL3L-ZPK-P |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Zaangażowane praktyki kulturowe – projekty |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty spec. ogólna - 32 - Kulturoznawstwo s1 Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu: 25 3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 10 |
Efekty uczenia się - wiedza: | - podstawowa wiedza o miejscu i znaczeniu kulturoznawstwa wśród nauk humanistycznych oraz jego uwarunkowaniach przedmiotowych i metodologicznych (K_W01) - wiedza dotycząca koncepcji badania i metod analizy współczesnych zjawisk artystycznych (K_W07) - umiejętność formułowania problemów badawczych w formie ustnej i pisemnej oraz sytuowania ich w szerszej refleksji na temat kultury wizualnej i antropologii kulturowej (K_U02) - umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy związanej z kulturą i sztuką (jej historią i współczesnością) a także rozwijanie umiejętności badawczych przy wsparciu ze strony opiekuna naukowego (K_U03) - umiejętność merytorycznego budowania dyskursu na temat zjawisk kulturowych i artystycznych, w tym zdolność tworzenia logicznej argumentacji i formułowania wniosków przy wykorzystaniu opinii własnych oraz poglądów innych autorów i badaczy kultury (K_U09) - umiejętność krytycznej oceny zjawisk sztuki i kultury wizualnej oraz korzystania z jej form (K_K06) - świadomość złożoności praktyk kulturowych i artystycznych w globalnej kulturze wizualnej i stojących za nimi wartości i postaw (K_K09) - podstawowa wiedza o miejscu i znaczeniu kulturoznawstwa wśród nauk humanistycznych oraz jego uwarunkowaniach przedmiotowych i metodologicznych (K_W01) - podstawowa wiedza na temat miejsca kulturoznawstwa pośród nauk humanistycznych i świadomość jego interdyscyplinarnego charakteru (K_W05) - wiedza na temat podstawowych metod analizy i interpretacji różnych tekstów kultury właściwych dla wybranych teorii i metod badawczych, szczególnie z zakresu antropologii kultury i badań społecznych (K_W07) - rozumienie złożoność kontekstów kulturowych i konwencji przy interpretacji współczesnych praktyk artystycznych (K_W09) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - umiejętność formułowania problemów badawczych w formie ustnej i pisemnej oraz sytuowania ich w szerszej refleksji na temat kultury wizualnej i antropologii kulturowej (K_U02) - umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy związanej z kulturą i sztuką (jej historią i współczesnością) a także rozwijanie umiejętności badawczych przy wsparciu ze strony opiekuna naukowego (K_U03) - umiejętność merytorycznego budowania dyskursu na temat zjawisk kulturowych i artystycznych, w tym zdolność tworzenia logicznej argumentacji i formułowania wniosków przy wykorzystaniu opinii własnych oraz poglądów innych autorów i badaczy kultury (K_U09) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - kompetencja do pracy w grupie w różnych rolach (K_K02) - umiejętność odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K03) - umiejętność krytycznej oceny zjawisk sztuki i kultury wizualnej oraz korzystania z jej form (K_K06) - umiejętność identyfikacji i rozstrzygania dylematów metodologicznych i etycznych związanych z prowadzeniem badań kulturowych (K_K07) - świadomość złożoności praktyk kulturowych i artystycznych w globalnej kulturze wizualnej i stojących za nimi wartości i postaw (K_K09) |
Metody dydaktyczne: | • metody poszukujące (praca warsztatowa, sytuacja twórcza) •metody seminaryjne (dyskusje) • metody projektowe (praca w zespołach, praca w terenie) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Zajęcia oparte na rozpoznaniach nowej humanistyki, aktywnie włączającej badaczkę/badacza w świat społeczny, wymagającej jej/jego zaangażowania i autorefleksji nad podejmowanymi działaniami. W trakcie zajęć studentki i studenci omawiają wybrane zagadnienia teoretyczne związane z współczesnymi praktykami kulturowymi a następnie realizują przedsięwzięcia badawcze, których celem jest współdziałanie z wybranymi społecznościami czy też wprowadzenie do debaty publicznej i nagłośnienie istotnych społecznie kwestii. |
Pełny opis: |
Zajęcia podzielone są na dwa bloki: w pierwszym teoretyczno-historycznym omawiamy koncepcje humanistyczne dotyczące zaangażowania w wybrane praktyki kulturowe (jak np. sztuka ze społecznościami, gentryfikacja, migracje zarobkowe i polityczne, równy dostęp do przestrzeni publicznej osób z niepełnosprawnościami czy feministyczne protesty). Analizujemy postawy i możliwości, jakie otwierają się przed badaniami kulturowymi świadomymi swojego społecznego zaangażowania i uwikłań w rozmaite dyskursy. W tym bloku poddajemy pod namysł i dyskusję także zrealizowane już wybrane praktyki kulturowe i artystyczne, które zorientowane były na zmianę społeczną. W drugim bloku zajęć używając narzędzi diagnostycznych studenci i studentki w pierwszej kolejności mapują obecne w ich przestrzeni problemy społeczno-kulturowe. Po spotkaniach z przedstawicielami wybranych społeczności i zrealizowaniu rozmaitych ćwiczeń przygotowujących (zebranie materiałów filmowych, fotograficznych, dźwiękowych itp.), opracowują wspólnie projekty działań. W zależności od dynamiki grup – zajęcia kończą się bądź prezentacją zaplanowanych działań bądź zdaniem relacji z podjętych i przeprowadzonych już faktycznie działań na rzecz określonych społeczności, przestrzeni, instytucji |
Literatura: |
- M. Baer, Między nauką a aktywizmem. O polityczności, płci i antropologii, Wrocław 2014. - Z. Bauman, Kultura jako praxis, przeł. J. Konieczny, Warszawa 2012. - D. Haraway, Wiedza usytuowana: problem z nauką w feminizmie a przywilej przyjęcia częściowej, niepełnej perspektywy, w: Studia nad nauką i technologią. Wybór tekstów, red. E. Bińczyk A. Derra, Toruń 2014. - S. Finley, Badania posługujące się sztuką. Rewolucyjna pedagogika oparta na performansie, przeł. M. Podgórski, w: Metody badań jakościowych, tom 2, red. N. K. Denzin i Y. S. Lincoln, Warszawa 2009. - M. Górczyńska, Gentryfikacja w polskim kontekście: krytyczny przegląd koncepcji wyjaśniających, „Przegląd Geograficzny” 2015, nr 87 (4). - R. Nycz, Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki, Warszawa 2017. - P. Saukko, Metodologie dla studiów kulturowych. Podejście integrujące, przeł. M. Bobako, w: Metody badań jakościowych, tom 1, red. N. K. Denzin i Y. S. Lincoln, Warszawa 2009. - Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, red. H. Cervinkova, B.D. Gołębniak, Wrocław 2010. - M. Zdrodowska, Między aktywizmem a akademią. Studia nad niepełnosprawnością, „Teksty Drugie” 2016, nr 5. - Badania wizualne w działaniu. Antologia tekstów, red. M. Frąckowiak, K. Olechnicki, Warszawa 2011. - Etnografia/animacja/sztuka. Nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego, red. T. Rakowski, Warszawa 2013. - Kulturowe studia miejskie. Wprowadzenie, red. E. Rewers, Warszawa 2014. - Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii, red. P. Czapliński i in., Warszawa 2017. - Sztuka ze społecznością, red. J. Wójcik, I. Stokfiszewski, I. Jasińska, Warszawa 2018. |
Metody i kryteria oceniania: |
Do zaliczenia przedmiotu wymagana jest: 1. obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), 2. przygotowanie do zajęć i aktywne w nich uczestnictwo oraz opracowanie i przedstawienie w różnych formach zadanych zagadnień' 3. praca zaliczeniowa w formie prezentacji projektu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Grochowski, Joanna Walewska-Choptiany | |
Prowadzący grup: | Joanna Walewska-Choptiany | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maja Dobiasz-Krysiak, Artur Duda | |
Prowadzący grup: | Maja Dobiasz-Krysiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Joanna Walewska-Choptiany | |
Prowadzący grup: | Joanna Walewska-Choptiany | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Joanna Walewska-Choptiany | |
Prowadzący grup: | Joanna Walewska-Choptiany | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.