Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zaangażowane praktyki kulturowe – projekty

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2555-s1KUL3L-ZPK-P
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zaangażowane praktyki kulturowe – projekty
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty spec. ogólna - 32 - Kulturoznawstwo s1
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu: 25

3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 10


Efekty uczenia się - wiedza:

- podstawowa wiedza o miejscu i znaczeniu kulturoznawstwa wśród nauk humanistycznych oraz jego uwarunkowaniach przedmiotowych i metodologicznych (K_W01)

- wiedza dotycząca koncepcji badania i metod analizy współczesnych zjawisk artystycznych (K_W07)


- umiejętność formułowania problemów badawczych w formie ustnej i pisemnej oraz sytuowania ich w szerszej refleksji na temat kultury wizualnej i antropologii kulturowej (K_U02)

- umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy związanej z kulturą i sztuką (jej historią i współczesnością) a także rozwijanie umiejętności badawczych przy wsparciu ze strony opiekuna naukowego (K_U03)

- umiejętność merytorycznego budowania dyskursu na temat zjawisk kulturowych i artystycznych, w tym zdolność tworzenia logicznej argumentacji i formułowania wniosków przy wykorzystaniu opinii własnych oraz poglądów innych autorów i badaczy kultury (K_U09)


- umiejętność krytycznej oceny zjawisk sztuki i kultury wizualnej oraz korzystania z jej form (K_K06)

- świadomość złożoności praktyk kulturowych i artystycznych w globalnej kulturze wizualnej i stojących za nimi wartości i postaw (K_K09)


- podstawowa wiedza o miejscu i znaczeniu kulturoznawstwa wśród nauk humanistycznych oraz jego uwarunkowaniach przedmiotowych i metodologicznych (K_W01)

- podstawowa wiedza na temat miejsca kulturoznawstwa pośród nauk humanistycznych i świadomość jego interdyscyplinarnego charakteru (K_W05)

- wiedza na temat podstawowych metod analizy i interpretacji różnych tekstów kultury właściwych dla wybranych teorii i metod badawczych, szczególnie z zakresu antropologii kultury i badań społecznych (K_W07)

- rozumienie złożoność kontekstów kulturowych i konwencji przy interpretacji współczesnych praktyk artystycznych (K_W09)



Efekty uczenia się - umiejętności:

- umiejętność formułowania problemów badawczych w formie ustnej i pisemnej oraz sytuowania ich w szerszej refleksji na temat kultury wizualnej i antropologii kulturowej (K_U02)

- umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy związanej z kulturą i sztuką (jej historią i współczesnością) a także rozwijanie umiejętności badawczych przy wsparciu ze strony opiekuna naukowego (K_U03)

- umiejętność merytorycznego budowania dyskursu na temat zjawisk kulturowych i artystycznych, w tym zdolność tworzenia logicznej argumentacji i formułowania wniosków przy wykorzystaniu opinii własnych oraz poglądów innych autorów i badaczy kultury (K_U09)



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

- kompetencja do pracy w grupie w różnych rolach (K_K02)

- umiejętność odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K03)

- umiejętność krytycznej oceny zjawisk sztuki i kultury wizualnej oraz korzystania z jej form (K_K06)

- umiejętność identyfikacji i rozstrzygania dylematów metodologicznych i etycznych związanych z prowadzeniem badań kulturowych (K_K07)

- świadomość złożoności praktyk kulturowych i artystycznych w globalnej kulturze wizualnej i stojących za nimi wartości i postaw (K_K09)



Metody dydaktyczne:

• metody poszukujące (praca warsztatowa, sytuacja twórcza)

•metody seminaryjne (dyskusje)

• metody projektowe (praca w zespołach, praca w terenie)


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- projektu
- referatu
- studium przypadku
- WebQuest

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Zajęcia oparte na rozpoznaniach nowej humanistyki, aktywnie włączającej badaczkę/badacza w świat społeczny, wymagającej jej/jego zaangażowania i autorefleksji nad podejmowanymi działaniami. W trakcie zajęć studentki i studenci omawiają wybrane zagadnienia teoretyczne związane z współczesnymi praktykami kulturowymi a następnie realizują przedsięwzięcia badawcze, których celem jest współdziałanie z wybranymi społecznościami czy też wprowadzenie do debaty publicznej i nagłośnienie istotnych społecznie kwestii.

Pełny opis:

Zajęcia podzielone są na dwa bloki: w pierwszym teoretyczno-historycznym omawiamy koncepcje humanistyczne dotyczące zaangażowania w wybrane praktyki kulturowe (jak np. sztuka ze społecznościami, gentryfikacja, migracje zarobkowe i polityczne, równy dostęp do przestrzeni publicznej osób z niepełnosprawnościami czy feministyczne protesty). Analizujemy postawy i możliwości, jakie otwierają się przed badaniami kulturowymi świadomymi swojego społecznego zaangażowania i uwikłań w rozmaite dyskursy. W tym bloku poddajemy pod namysł i dyskusję także zrealizowane już wybrane praktyki kulturowe i artystyczne, które zorientowane były na zmianę społeczną.

W drugim bloku zajęć używając narzędzi diagnostycznych studenci i studentki w pierwszej kolejności mapują obecne w ich przestrzeni problemy społeczno-kulturowe. Po spotkaniach z przedstawicielami wybranych społeczności i zrealizowaniu rozmaitych ćwiczeń przygotowujących (zebranie materiałów filmowych, fotograficznych, dźwiękowych itp.), opracowują wspólnie projekty działań. W zależności od dynamiki grup – zajęcia kończą się bądź prezentacją zaplanowanych działań bądź zdaniem relacji z podjętych i przeprowadzonych już faktycznie działań na rzecz określonych społeczności, przestrzeni, instytucji

Literatura:

- M. Baer, Między nauką a aktywizmem. O polityczności, płci i antropologii, Wrocław 2014.

- Z. Bauman, Kultura jako praxis, przeł. J. Konieczny, Warszawa 2012.

- D. Haraway, Wiedza usytuowana: problem z nauką w feminizmie a przywilej przyjęcia częściowej, niepełnej perspektywy, w: Studia nad nauką i technologią. Wybór tekstów, red. E. Bińczyk A. Derra, Toruń 2014.

- S. Finley, Badania posługujące się sztuką. Rewolucyjna pedagogika oparta na performansie, przeł. M. Podgórski, w: Metody badań jakościowych, tom 2, red. N. K. Denzin i Y. S. Lincoln, Warszawa 2009.

- M. Górczyńska, Gentryfikacja w polskim kontekście: krytyczny przegląd koncepcji wyjaśniających, „Przegląd Geograficzny” 2015, nr 87 (4).

- R. Nycz, Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki, Warszawa 2017.

- P. Saukko, Metodologie dla studiów kulturowych. Podejście integrujące, przeł. M. Bobako, w: Metody badań jakościowych, tom 1, red. N. K. Denzin i Y. S. Lincoln, Warszawa 2009.

- Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, red. H. Cervinkova, B.D. Gołębniak, Wrocław 2010.

- M. Zdrodowska, Między aktywizmem a akademią. Studia nad niepełnosprawnością, „Teksty Drugie” 2016, nr 5.

- Badania wizualne w działaniu. Antologia tekstów, red. M. Frąckowiak, K. Olechnicki, Warszawa 2011.

- Etnografia/animacja/sztuka. Nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego, red. T. Rakowski, Warszawa 2013.

- Kulturowe studia miejskie. Wprowadzenie, red. E. Rewers, Warszawa 2014.

- Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii, red. P. Czapliński i in., Warszawa 2017.

- Sztuka ze społecznością, red. J. Wójcik, I. Stokfiszewski, I. Jasińska, Warszawa 2018.

Metody i kryteria oceniania:

Do zaliczenia przedmiotu wymagana jest:

1. obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności),

2. przygotowanie do zajęć i aktywne w nich uczestnictwo oraz opracowanie i przedstawienie w różnych formach zadanych zagadnień'

3. praca zaliczeniowa w formie prezentacji projektu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Grochowski, Joanna Walewska-Choptiany
Prowadzący grup: Joanna Walewska-Choptiany
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maja Dobiasz-Krysiak, Artur Duda
Prowadzący grup: Maja Dobiasz-Krysiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda, Joanna Walewska-Choptiany
Prowadzący grup: Joanna Walewska-Choptiany
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)