Antropologia widowisk
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s1KUL3Z-AW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia widowisk |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 g. - uczestnictwo w zajęciach 30 g. - przygotowanie do zajęć |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych zjawisk będących w kręgu zainteresowania antropologii widowisk Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych tekstów kultury praktykowane przez antropologów widowisk Student zna terminologię z zakresu antropologii kultury i teatrologii |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi wyszukiwać i gromadzić informacje, wykorzystując różne źródła (drukowane i elektroniczne), prowadzić kwerendy, analizować, oceniać i selekcjonować zdobyty materiał Student posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, dobór metod badawczych, opracowanie i prezentację wyników, co pozwala mu na rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie antropologii widowisk |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy metodologiczne i etyczne związane z prowadzeniem badań kulturowych |
Metody dydaktyczne: | wykład, referat, dyskusja |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone najważniejszych zagadnieniom z zakresu antropologii widowisk, jej związkom z antropologią kultury i konkurencyjnymi ujęciami (szczególnie antropologią teatru Eugenia Barby). |
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone najważniejszych zagadnieniom z zakresu antropologii widowisk, jej związkom z antropologią kultury i konkurencyjnymi ujęciami (szczególnie antropologią teatru Eugenia Barby). Podczas zajęć zostaną umówione i przedyskutowane z punktu widzenia walorów poznawczych i ewentualnych słabości najważniejsze koncepcje badania widowisk kulturowych (tzn. przedstawień artystycznych, obrzędów, rytuałów, gier, zabaw, karnawałów), m.in. V. Turnera, L. Kolankiewicza, E. Barby, N. Savarese, W. Dudzika, J. Grotowskiego, R. Schechnera. Zajęcia będą ilustrowane w miarę możliwości przykładami zaczerpniętymi z kultur Dalekiego Wschodu. |
Literatura: |
1. Leszek Kolankiewicz, Samba z bogami. Opowieść antropologiczna, Warszawa 2007 2. Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Leszek Kolankiewicz, Warszawa 2005, s. 9-31. 3. Victor Turner, Proces rytualny, [w:] Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, s. 121-138. 4. Victor Turner, Teatr w codzienności, codzienność w teatrze, [w:] Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, s. 450-462. 5. Richard Schechner, Przyszłość rytuału, przeł. T. Kubikowski, Warszawa 2000, s. 31-50. 6. Wojciech Dudzik, Karnawały w kulturze, Warszawa 2005. 7. Eugenio Barba, Nicola Savarese, Sekretna sztuka aktora. Słownik antropologii teatru, przekład zbiorowy, Wrocław 2005. 8. J. Grotowski, Od zespołu teatralnego do Sztuki jako wehikułu, [w:] Grotowski. Teksty zebrane, s. 835-853 lub „Notatnik Teatralny” 1992 nr 4, s. 31-43. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach 2. Znajomość tekstów obowiązujących na zajęciach, aktywne uczestnictwo w dyskusji 3. Referat prezentowany na zajęciach (prezentacja multimedialna) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.