Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Film dokumentalny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2555-s1KUL3Z-FD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Film dokumentalny
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty do wyboru z wiedzy o kulturze współczesnej - 31 - Kulturoznawstwo s1
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student posiada elementarną wiedzę z zakresu historii, historii sztuki (w tym przede wszystkim filmowej). Student potrafi analizować i interpretować teksty kultury filmowej, zna najważniejsze metodologie i szkoły badawcze.

Całkowity nakład pracy studenta:

zajęcia 30 godzin



konsultacje 1 godzina



praca własna studenta 19 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W02 zna terminologię z zakresu antropologii kultury, teatrologii, filmoznawstwa, sztuk plastycznych, muzykologii na poziomie rozszerzonym



K_W12 orientuje się w najważniejszych zjawiskach teatru niedramatycznego, niefabularnych form filmowych, w obszarze pogranicznym sztuk, widowisk i mediów



K_W13 ma pogłębioną wiedzę na temat sztuki współczesnej (teatru, filmu, muzyki, sztuk plastycznych itd.) najważniejszych tendencji, przemian, zjawisk i twórców




Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U02 posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod konstruowanie metod badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie antropologii kultury, filmoznawstwa, teatrologii

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

_K10 ma świadomość rangi i znaczenia teatru, filmu i innych dzieł sztuki i widowisk w kulturze polskiej i światowej

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium ilustrowane projekcjami filmowymi i prezentacjami.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- obserwacji
- projektu
- referatu
- studium przypadku
- sytuacyjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody integracyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Zajęcia mają poszerzyć wiedzę studentów z zakresu filmu dokumentalnego, polskiego i światowego. Prezentowane i analizowane treści będą koncentrowały się przede wszystkim na wybranych zagadnieniach związanych z formami dokumentalnymi w XX i XXI wieku (od końca lat 40. XX wieku do chwili obecnej). Przewidziane są także działania praktyczne: 1. praca nad scenariuszem filmu dokumentalnego; 2. próba realizacji filmu dokumentalnego.

Pełny opis:

1. Początki filmu dokumentalnego - pionierzy (jako utrwalenie wiadomości z roku I)

2. Ewolucja definicji filmu dokumentalnego i jego odmiany

3.Film dokumentalny - utrwalanie rzeczywistości, inscenizacja, manipulacja. Między fikcją a faktami. Mock-documentary, dokumentalne fałszerstwa, telenowela dokumentalna

4. Analiza i interpretacja wybranych polskich filmów dokumentalnych (XX i XXI wiek)

4 Analiza i interpretacja wybranych zagranicznych filmów dokumentalnych (XX i XXI)

5. Specyfika scenariusza filmu dokumentalnego (temat połączony z działaniami praktycznymi; praca indywidualna lub grupowa - w zależności od decyzji studentów)

*Tematy podejmowane na konwersatorium będą uzupełnianie zagadnieniami zaproponowanymi przez studentów.

Literatura:

Sheila Curran Bernard "Film dokumentalny. Kreatywne opowiadanie", Warszawa 2011

Mirosław Przylipiak „Poetyka kina dokumentalnego”, Gdańsk-Słupsk 2004

"Polskie kino dokumentalne 1989-2009. Historia Polityczna" red. A. Wiśniewska, Warszawa 2011

Mirosław Przylipiak, "Kino bezpośrednie 1960-1963", Gdańsk 2007

„Polski film dokumentalny w XXI wieku, red. T. Szczepański, M. Kozubek, Łódź 2016

David Bordwell, Kristin Thompson "Sztuka filmowa", Warszawa 2011

Metody i kryteria oceniania:

Studenci, studentki, osoby studiujące oceniane są na podstawie: 1.Aktywności na zajęciach (i obecność); 2. Dwóch ćwiczenia realizowanych w trakcie zajęć ; 3. Końcowej pracy zaliczeniowej, której charakter zostanie ustalony ze studentami w ciągu pierwszych dwóch tygodni zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda, Sylwia Kołos
Prowadzący grup: Sylwia Kołos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)