Kultura audiowizualna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s1KUL3Z-KA |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura audiowizualna |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty spec. ogólna - 31 - Kulturoznawstwo s1 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe: 30 g. - praca na seminarium 15 g. - konsultacje Praca własna studenta: 30 g. lub 30 g. - praca na seminarium 35 g. - konsultacje Praca własna studenta: 60 g. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej kulturoznawstwa i potrafi ją rozwijać w działalności profesjonalnej i zawodowej. [K_W01] Student ma poszerzoną wiedzę dotyczącą metodologii badań kulturoznawczych, kontekstów historycznych, ideologicznych, społecznych, filozoficznych istotnych dla badań humanistycznych i kulturowych. [K_W03] Student ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych w zakresie wybranych nauk humanistycznych, szczególnie kulturoznawstwa i nauk o sztuce. [K_W06] Student zna aktualny stan badań nad kulturą i sztuką współczesną; posiada wiedzę na temat najnowszych tendencji badawczych dotyczących historii kultury i sztuki. [K_W15] |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod konstruowanie metod badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie antropologii kultury, filmoznawstwa, teatrologii. [K_U02] |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym. [K_K09] |
Metody dydaktyczne: | - pokaz - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Przedmiotem wykładu jest kultura audiowizualna ujmowana w kategoriach historycznych (jej rozwój i kształtowanie się na przestrzeni dziejów), problemowych (tradycyjne i nowe media, społeczne oddziaływanie etc.) oaz metodologicznych (metody krytycznej analizy oraz badania przejawów kultury audiowizualnej). |
Pełny opis: |
Kultura audiowizualna jest istotnym składnikiem "bycia człowieka w świecie" kształtując możliwości i ograniczenia procesu komunikacji społecznej. Jej przejawy obejmują niemal wszystkie aspekty kultury współczesnej: media, sztukę, pedagogikę, politykę etc. Umiejętność krytycznej analizy oraz rozpoznawania elementów kultury audiowizualnej " w działaniu" staje się jedną z najistotniejszych obecnie kompetencji społecznych. Wykład ujmuje kulturę audiowizualną w kategoriach historycznych (jej rozwój i kształtowanie się na przestrzeni dziejów), problemowych (tradycyjne i nowe media, społeczne oddziaływanie etc.) oaz metodologicznych (metody krytycznej analizy oraz badania przejawów kultury audiowizualnej). |
Literatura: |
J. Sterne, The Audible Past. Cultural Origins of Sound Reproduction, Duke University Press 2003. Ch. Migone, Sonic Somatic: Performances of the Unsound Body, Errant Bodies 2012. J. Attali, Noise: The Political Economy of Music, University of Minnesota, 1985. B. Labelle, Acoustic Territories. Sound Culture and Everyday Life, Continuum 2010. A. Licht, Sound Art. Beyond Music, Between Categories, Rizzoli 2007. Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, wybór: Ch. Cox i D. Warner, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2010. G. Didi-Huberman, Obrazy mimo wszystko, tłum. M. Kubiak Ho-Chi, Universitas, 2008 J. Berger, Sposoby widzenia, przeł. M. Bryl, Warszawa 2008. N. Mirzoeff, Jak zobaczyć świat, przeł. Ł. Zaremba-Bielawski, Kraków 2016. H. Foster, Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2010. D. Brzostek, Nasłuchiwanie hałasu. Audioantropologia między ekspresją a doświadczeniem, Toruń 2014. R. M. Schafer, The Soundscape. Our Sonic Environment and the Tuning of the World, Destiny Books 1994. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo w zajęciach (nie więcej niż trzy nieobecności); egzamin. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Brzostek, Artur Duda, Piotr Grochowski | |
Prowadzący grup: | Dariusz Brzostek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Brzostek, Artur Duda | |
Prowadzący grup: | Dariusz Brzostek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Brzostek, Artur Duda | |
Prowadzący grup: | Dariusz Brzostek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.