Muzyka popularna i rozrywkowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s1KUL3Z-MPIR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
Nazwa przedmiotu: | Muzyka popularna i rozrywkowa |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru z wiedzy o kulturze współczesnej - 31 - Kulturoznawstwo s1 Przedmioty spec. Kultura Dalekiego Wschodu - 31 - kulturoznawstwo s1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | kanon (atrybut wycofany) |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe: 30 godzin konwersatorium, 2 godz. konsultacji (32 godz. kontaktowych) Godziny pracy własnej studenta: 8 godzin przygotowania do zajęć, 10 godzin przygotowania do kolokwium Łącznie: 50 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: zna i potrafi zdefiniować podstawowe style i podgatunki omawiane na zajęciach, podać ich reprezentantów i przykłady muzyczne (K_W07). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: posiada umiejętność merytorycznego budowania dyskursu na temat zjawisk muzycznych, logicznie argumentuje i formułuje wnioski, wykorzystując opinie własne oraz poglądy innych autorów i badaczy kultury (K_U06). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: uczestniczy w życiu muzycznym, korzystając z różnych jego form i różnych mediów (K_K06). |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia będą co do zasady prowadzone stacjonarnie. W przypadku zaistnienia takiej konieczności, zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem metod i technik nauczania na odległość w formie zdalnej jako zajęcia on-line przy pomocy synchronicznej wideokonferencji (Microsoft Teams). Zasady zaliczenia zob. metody i kryteria oceniania. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Zajęcia podzielone są na trzy bloki, dotyczące trzech głównych stylów (pop, hard rock-metal, rap). W ramach każdego nurtu omawiane są jego podgatunki, fuzje z innymi gatunkami oraz odmiany narodowe i lokalne. Celem zajęć jest szczegółowe zapoznanie uczestników kursu z mniej znanymi odmianami współczesnej muzyki "popularnej". Materiał częściowo pozostaje do wyboru studentów. Część wykładowa uzupełniana jest literaturą muzyczną i dyskusją wokół tej literatury. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne BLOK I: STYLE I GATUNKI W MUZYCE POP 2.-3. Podgatunki (do wyboru: art pop, avant-pop, bubblegum pop, experimental pop, hypnagogic pop, indie pop, progressive pop, sunshine pop, synthpop, teen pop i/lub inne) 4. Fuzje gatunków (do wyboru: Baroque pop, country pop, dance pop, electropop, jangle pop, noise pop, pop punk, pop rap, psychedelic pop i/lub inne) 5.-6. Style regionalne (do wyboru: Chiny, Europa zachodnia, Japonia, Korea, Rosja, Skandynawia i/lub inne) BLOK II: STYLE I GATUNKI W HARD ROCKU I METALU 7.-8. Podgatunki (do wyboru: acid rock,avant-garde metal, electronicore, extreme metal w różnych odmianach, garage rock, glam metal, heavy metal, occult rock, post metal, power pop, psychedelic rock, punk rock, soft rock i/lub inne) 9: Fuzje gatunków (do wyboru: blackgaze, grindcore, industrial metal, kawaii metal, neoclassical metal, sludge metal) 10.-11. Style regionalne (do wyboru: Australia, Brazylia, Japonia, Niemcy, Wielka Brytania i/lub inne) BLOK III: STYLE I GATUNKI W RAP 12.-13. Podgatunki (do wyboru: Baltimore club, bounce, homo hop, horrorcore, mafioso rap, Miami bass, nerdcore, political hip hop, trap i/lub inne do wyboru) 14. Fuzje gatunków (do wyboru: emo rap, glitch rap, industrial hip-hop, Low Bap, rap opera, wonky i/lub inne) 15. Style regionalne (Korea, Wielka Brytania) + kolokwium zaliczeniowe |
Literatura: |
Wybrana literatura przedmiotu, proponowana Studentom: P. Auslander, Performing Glam Rock: Gender and Theatricality in Popular Music, Ann Arbor 2006. S. Hawkins, Queerness in Pop Music: Aesthetics, Gender Norms, and Temporality, NY 2016. Ch. L. Keyes, Rap Music and Street Consciousness, Chicago 2002. K. Kovacs, From Grassroots to Comercialization: Hip Hop and Rap Music in USA, Hamburg 2014. Ch. Rojek, Pop Music, Pop Culture, Cambridge 2011. P. Wicke, Rock Music: Culture, Aesthetics, and Sociology, Cambridge 1990. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test zaliczeniowy (składający się z 15 pytań za łącznie 20 pkt), plus ocena ciągła frekwencji i aktywności podczas zajęć. Ocena testu: ndst – 0-15 pkt (0-50%) dst – 16-18 pkt (51-60%) dst+ – 13-14 pkt (61-70%) db – 15-16 pkt (71-80%) db+ – 17-18 pkt (81-90%) bdb – 19-20 pkt (91-100%) Podstawą zaliczenia jest uzyskanie minimum 51% wymaganych punktów z testu. Szczególna i systematyczna aktywność na zajęciach może wpłynąć na podwyższenie oceny końcowej. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Piotr Grochowski, Małgorzata Lisecka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Lisecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia będą co do zasady prowadzone stacjonarnie. W przypadku zaistnienia takiej konieczności, zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem metod i technik nauczania na odległość w formie zdalnej jako zajęcia on-line przy pomocy synchronicznej wideokonferencji (Microsoft Teams). Zasady zaliczenia zob. metody i kryteria oceniania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Małgorzata Lisecka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Lisecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia będą co do zasady prowadzone stacjonarnie. W przypadku zaistnienia takiej konieczności, zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem metod i technik nauczania na odległość w formie zdalnej jako zajęcia on-line przy pomocy synchronicznej wideokonferencji (Microsoft Teams). Zasady zaliczenia zob. metody i kryteria oceniania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Małgorzata Lisecka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Lisecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia będą co do zasady prowadzone stacjonarnie. W przypadku zaistnienia takiej konieczności, zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem metod i technik nauczania na odległość w formie zdalnej jako zajęcia on-line przy pomocy synchronicznej wideokonferencji (Microsoft Teams). Zasady zaliczenia zob. metody i kryteria oceniania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Lisecka, Marzenna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Lisecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia będą co do zasady prowadzone stacjonarnie. W przypadku zaistnienia takiej konieczności, zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem metod i technik nauczania na odległość w formie zdalnej jako zajęcia on-line przy pomocy synchronicznej wideokonferencji (Microsoft Teams). Zasady zaliczenia zob. metody i kryteria oceniania. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.