Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Media i propaganda

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2555-s1KUL3Z-PWNM-MP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Media i propaganda
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Nie dotyczy.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Konwersatorium, warsztat, dyskusje, 30 godzin.


Lektury obowiązkowe i uzupełniające, 15 godzin.


Przygotowanie do zajęć (analizy, notatki, udział w dyskusjach), 10 godzin.


Praca warsztatowa/projektowa, 10 godzin.


Przygotowanie pracy zaliczeniowej lub prezentacji, 10-15 godzin.


Razem 75-80 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

(K_W09)


Student ma zaawansowaną i uporządkowaną wiedzę na temat wybranych zjawisk z zakresu wiedzy o mediach, w szczególności dotyczących retrogamingu jako niszy kultury gier, jego kontekstów technologicznych, subkulturowych i estetycznych. Rozumie złożoność zjawiska w perspektywie historycznej, medialnej i kulturowej oraz potrafi dostrzec jego wielowymiarowy charakter.

Efekty uczenia się - umiejętności:

(K_U01, K_U04, K_U06, K_U13)


Student potrafi wyszukiwać i selekcjonować informacje na temat retrogamingu z różnych źródeł drukowanych i elektronicznych; umiejętnie analizować i interpretować wybrane zjawiska związane z kulturą gier, posługując się podstawowymi paradygmatami i narzędziami badawczymi kulturoznawstwa. Posiada umiejętność budowania merytorycznego dyskursu, logicznego argumentowania i formułowania wniosków. Potrafi również wykorzystywać narzędzia cyfrowe do opracowania wyników analiz i przygotowywania prezentacji.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

(K_K01, K_K12)


Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi krytycznie ocenić wartość zjawisk kulturowych i medialnych (np. nostalgii w kulturze gier), zarówno pracując indywidualnie, jak i w grupie. Posiada świadomość wartości systematycznego i profesjonalnego przygotowywania się do działań naukowych i dydaktycznych, a także kompetencje pozwalające na aktywne uczestnictwo w dyskusjach i projektach zespołowych.

Metody dydaktyczne:

Metody:


- wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień


- wykład konwersatoryjny


- wykład problemowy


- dyskusja


- praca z tekstem


- metoda analizy przypadków


- Pokaz i obserwacja


- Demonstracje dźwiękowe i/lub video


- Metody aktywizujące


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- tekst programowany
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- panelowa
- referatu
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przedmiot poświęcony analizie zjawiska retrogamingu w kontekście kultury gier i kultury medialnej. Omawiane będą m.in. dawne konsole i komputery, wspólnotowe doświadczenia graczy, subkulturowe i fanowskie konteksty, nostalgia oraz perspektywy komercjalizacji i globalizacji zjawiska. Zajęcia umożliwią wieloaspektowe zrozumienie praktyk retrogamingowych oraz rozwój umiejętności ich krytycznej analizy.

Pełny opis:

W trakcie zajęć poruszane będą takie zagadnienia szczegółowe jak:

- fascynacje dawnymi konsolami, komputerami czy osprzętem;

- wspólnotowe doświadczenia użytkowników

- retrogaming jako nisza kultury gier

- praktyki designerskie związane z retrogamingiem

- perspektywy komercjalizacji zjawiska

- nostalgia w popkulturze i kulturze medialnej

- konteksty subkulturowe i fanowskie

- globalności i lokalność zjawiska

Zajęcia te zapewnią wieloaspektowe zrozumienie praktyk związanych z retrogamingiem oraz pozwolą studentom na zdobycie wiedzy i umiejętności potrzebnych do analizy tego obszaru kultury gier.

Literatura:

Allington, Daniel (2016). "Linguistic Capital and Development Capital in a Network of Cultural Producers: Mutually Valuing Peer Groups in the 'Interactive Fiction' Retrogaming Scene." Cultural Sociology, 10(2), 267-286.

Amos, E. (2021). "The Game Console 2.0: A Photographic History from Atari to Xbox." Starch Press.

Forster, W. (2005). "The Encyclopedia of Game Machines." Gameplan.

Gazzard, Alison (2013). "The Platform and the Player: Exploring the (Hi) Stories of Elite." Game Studies, 13(2).

Goetz, Christopher James (2018). "The Fantasy That Never Takes Place: Nostalgic Travel in Videogames." Loading..., 11(18).

Heineman, David S. (2014). "Public Memory and Gamer Identity: Retrogaming as Nostalgia." Journal of Games Criticism, 1(1), 1-24.

Herman, L. (2016). "Phoenix IV: The History of the Videogame Industry." Rolenta Press.

Hörtnagl, Jakob (2016). "Why? Because It's Classic! Negotiated Knowledge and Group Identity in the Retrogaming-Community 'Project 1999'."

Iloan, Robin JS (2015). "Videogames as Remediated Memories: Commodified Nostalgia and Hyperreality in Far Cry 3: Blood Dragon and Gone Home." Games and Culture, 10(6), 525-550.

Mora-Cantallops, M., Muñoz, E., Santamaría, R., and Sánchez-Alonso, S. (2021). "Identifying Communities and Fan Practices in Online Retrogaming Forums." Entertainment Computing, (38), 1-7.

Ravi, Puvana Losanie, and Nur Intan Raihana Ruhaiyem (2016). "Intelligent Gameplay for Improved Retro Games." Journal of Telecommunication, Electronic and Computer Engineering (JTEC), 8(6), 23-26.

Thibault, Mattia (2016). "Post-Digital Games: The Influence of Nostalgia in Indie Games' Graphic Regimes." GAMEVIRONMENTS, 4, 1-23.

Williams, Kathleen (2014). "The Recut Trailer as Networked Object."

Wulf, Tim, Bowman, Nicholas D., Rieger, Diana, Velez, John A., and Breuer, Johannes (2018). "Video Games as Time Machines: Video Game Nostalgia and the Success of Retro Gaming." Media and Communication, Vol. 6, No. 2, 60-68.

Zünd, F., Bérard, P., Chapiro, A., Schmid, S., Ryffel, M., Gross, M., ... & Sumner, R. W. (2015). "Unfolding the 8-Bit Era." In Proceedings of the 12th European Conference on Visual Media Production, 9. ACM.

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

- wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

- wykład konwersatoryjny

- wykład problemowy

- dyskusja

- praca z tekstem

- metoda analizy przypadków

- Pokaz i obserwacja

- Demonstracje dźwiękowe i/lub video

- Metody aktywizujące

Kryteria oceniania: jakość pracy/prezentacji.

Forma oceniania:

Tekst problemowy, analiza gry/zjawiska/problemu dot. retrogamingu lub prezentacja na ten temat.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda, Joanna Walewska-Choptiany
Prowadzący grup: Joanna Walewska-Choptiany
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Kłeczek, Joanna Walewska-Choptiany, Marzenna Wiśniewska
Prowadzący grup: Jakub Kłeczek, Joanna Walewska-Choptiany
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-5 (2025-09-22)