Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Współczesna kultura artystyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2555-s1KUL3Z-WKA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współczesna kultura artystyczna
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty do wyboru z wiedzy o kulturze współczesnej - 31 - Kulturoznawstwo s1
Przedmioty spec. Kultura Dalekiego Wschodu - 31 - kulturoznawstwo s1
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=8815
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

-

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu: 15

3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania: 15


W przypadku zajęć zdalnych:

30 godzin - zajęcia online

15 godzin - praca własna studenta/ studentki

15 godzin - przygotowanie do zaliczenia

Efekty uczenia się - wiedza:

- wiedza dotycząca koncepcji badania i metod analizy współczesnych zjawisk artystycznych (K_W07)

- rozumienie złożoności kontekstów kulturowych i konwencji przy interpretacji współczesnych praktyk artystycznych (K_W09)


Efekty uczenia się - umiejętności:

- umiejętność formułowania problemów badawczych w formie ustnej i pisemnej oraz sytuowania ich w szerszej refleksji na temat kultury wizualnej i antropologii kulturowej (K_U02)

- umiejętność posługiwania się i dobrej oceny wybranych metod analizy zjawisk artystycznych (K_U05)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

- umiejętność krytycznej oceny zjawisk sztuki i kultury wizualnej oraz korzystania z jej form (K_K06)

- świadomość złożoności praktyk kulturowych i artystycznych w globalnej kulturze wizualnej i stojących za nimi wartości i postaw (K_K09)


Metody dydaktyczne:

• metody eksponujące (związane z analizą praktyk artystycznych, uczestnictwem w wystawach sztuki współczesnej)

• metody podawcze (wykład problemowy)


Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Zajęcia konwersatoryjne poświęcone zjawiskom współczesnej kultury artystycznej.

Pełny opis:

Zagadnienia:

- Status kulturowy współczesnego artysty i mapowanie pola sztuki

- Artyści, artystki i akademie sztuki

- Sztuka w przestrzeni publicznej

- Sztuka i obrazy rzeczywistości społecznej

- Polityka, autonomia sztuki i rynek

- Praktyki kuratorskie: wystawy, festiwale, projekty

- Centra i peryferia: obiegi sztuki współczesnej

- Krytyka instytucjonalna: praktyki artystyczne a instytucje sztuki

- Sztuka i partycypacja - krytyczny i edukacyjny wymiar działań artystycznych

Literatura:

- P. Szenajch, Odczarowanie talentu. Socjografia stawania się uznanym artystą, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2022;

- L. Nochlin, Dlaczego nie było wielkich artystek, Smak Słowa, Sopot 2023;

- Z. Kowalczyk, Ograniczone widoki z wyspy, "Pismo. Magazyn opinii" 2024, nr 6 (78), s. 13-27.

- A. Wójtowicz, Aby do Potopii. Młoda sztuka wobec dekady 2010-2020, „Szum” 2021, nr 32, s. 24-45.

- A. Markowska, Dwa przełomy. Sztuka polska po 1955 i 1989 roku, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012

- K. Szreder, Ciemna materia sztuki, w: Workers of the Artworld Unite, red. S. Ruksza, CSW Kronika, Bytom 2013

- Wizualne niewidzialne. Sztuki wizualne w Polsce. Stan, rola i znaczenie, red. D. Folga-Januszewska, J. Kiliszek. ASP w Warszawie, Warszawa 2018:

https://wizualneniewidzialne.asp.waw.pl/wp-content/uploads/2019/03/Book-Wizualne_Niewidzialne-2018_2019.pdf

- Marne szanse na awanse? Raport z badania na temat obecności kobiet na uczelniach artystycznych w Polsce, oprac. A. Gromada, D. Budacz, J. Kawalerowicz, A. Walewska, Katarzyna Kozyra Foundation, Warszawa 2016

- Fabryka sztuki. Raport z badań Wolnego Uniwersytetu Warszawy, red. M. Kozłowski, J. Sowa, K. Szreder, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2014

Metody i kryteria oceniania:

Do zaliczenia przedmiotu wymagana jest:

a) obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności);

b) przygotowanie do zajęć i aktywne w nich uczestnictwo (m.in. poprzez opracowanie i przedstawienie w różnych formach zadanych zagadnień);

c) praca zaliczeniowa analizująca obiekt sztuki powstały po 2000 roku.

Na ocenę końcową składa się ocena z pracy (maks. 9 pkt.) oraz ocena aktywności na zajęciach (maks. 3 pkt.)

Kryteria oceniania pracy:

Poprawność językowa - 3 pkt.

Struktura pracy - 3 pkt.

Metodologia i analiza - 3 pkt.

Skala oceniania:

12 BDB

10 BD+

9 BD

8 DST+

7 DST

0-6 NDST

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda, Karolina Sikorska
Prowadzący grup: Karolina Sikorska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda, Karolina Sikorska
Prowadzący grup: Karolina Sikorska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Sikorska, Marzenna Wiśniewska
Prowadzący grup: Karolina Sikorska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda, Aldona Kobus
Prowadzący grup: Aldona Kobus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zagadnienia:

Geneza i funkcje sztuki współczesnej

Pojęcie i rozwój awangardy artystycznej

Ruchy w sztuce XX i XXI wieku

Sztuka zaangażowana i performans

Sztuka feministyczna

Instytucje sztuki: muzea, galerie, krytyka artystyczna

Posthumanizm i transhumanizm w sztuce

Recepcja sztuki współczesnej

Pełny opis:

1. Geneza i funkcja sztuki współczesnej

od renesansowej perspektywy do abstrakcji, czyli od sztuki jako okna na świat (mimesis, reprezentacja) do sztuki jako zjawiska autotematycznego, skupionego na sobie, próbującego się zdefiniować na nowo

2. Wielka Awangarda: od impresjonizmu do surrealizmu i dadaizmu

3. Sztuka abstrakcyjna vs sztuka figuratywna

4. Sztuka XX wieku: od Bauhausu do kiczu

5. Hiperrealizm i sztuka konceptualna

6. Sztuka zaangażowana: akcjonizm wiedeński i performans

Agnieszka Bandura, Czym jest ciało w body art?

7.-8. Awangarda współcześnie

Zygmunt Bauman, Ponowoczesność, czyli o niemożliwości awangardy

Rosalind E. Krauss, Oryginalność awangardy

Nicolas Bourriaud, Estetyka relacyjna (s. 33-80)

9. Sztuka kobiet i sztuka feministyczna

Linda Nochlin, Dlaczego nie było wielkich artystek?

Maria Poprzęcka, Uczta bogiń. Kobiety, sztuka i życie (s. 197-216)

10. Instytucje sztuki

Douglas Crimp, Koniec sztuki i narodziny muzeum

11. Kim jest współczesny artysta?

Maria Gołaszewska, Artysta, w: tejże, Estetyka i antyestetyka (s. 84-102)

12. Posthumanizm, transhumanizm i antropocen

Jacob Wamberg, Jak sztuka stała się posthumanistyczna. Rozszerzenie koncepcji historiografii: https://magazynszum.pl/jak-sztuka-stala-sie-posthumanistyczna-rozszerzenie-koncepcji-historiografii/

13.-14. Recepcja sztuki sztuki współczesnej

Literatura:

Agnieszka Bandura, Czym jest ciało w body art?, w: "Dyskurs. Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu", tom 12/2011.

Zygmunt Bauman, Ponowoczesność, czyli o niemożliwości awangardy, w: "Teksty Drugie" nr 5-6/1994.

Nicolas Bourriaud, Estetyka relacyjna, Wydawnictwo: MOCAK 2012, s. 33-80.

Douglas Crimp, Koniec sztuki i narodziny muzeum, w: Muzeum sztuki. Antologia, red. Maria Popczyk, Universitas 2006.

Maria Gołaszewska, Artysta, w: tejże, Estetyka i antyestetyka, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, 1984 (s. 84-102).

Rosalind E. Krauss, Oryginalność awangardy, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. Ryszard Nycz, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, 1997.

Linda Nochlin, Dlaczego nie było wielkich artystek? Wydawnictwo Smak Słowa, 2023.

Maria Poprzęcka, Uczta bogiń. Kobiety, sztuka i życie, Wydawnictwo Agora 2016 (s. 197-216).

Jacob Wamberg, Jak sztuka stała się posthumanistyczna. Rozszerzenie koncepcji historiografii: https://magazynszum.pl/jak-sztuka-stala-sie-posthumanistyczna-rozszerzenie-koncepcji-historiografii/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-5 (2025-09-22)