Współczesna kultura artystyczna
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 2555-s1KUL3Z-WKA |
| Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
| Nazwa przedmiotu: | Współczesna kultura artystyczna |
| Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
| Grupy: |
Przedmioty do wyboru z wiedzy o kulturze współczesnej - 31 - Kulturoznawstwo s1 Przedmioty spec. Kultura Dalekiego Wschodu - 31 - kulturoznawstwo s1 |
| Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=8815 |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Wymagania wstępne: | - |
| Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu: 15 3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania: 15 W przypadku zajęć zdalnych: 30 godzin - zajęcia online 15 godzin - praca własna studenta/ studentki 15 godzin - przygotowanie do zaliczenia |
| Efekty uczenia się - wiedza: | - wiedza dotycząca koncepcji badania i metod analizy współczesnych zjawisk artystycznych (K_W07) - rozumienie złożoności kontekstów kulturowych i konwencji przy interpretacji współczesnych praktyk artystycznych (K_W09) |
| Efekty uczenia się - umiejętności: | - umiejętność formułowania problemów badawczych w formie ustnej i pisemnej oraz sytuowania ich w szerszej refleksji na temat kultury wizualnej i antropologii kulturowej (K_U02) - umiejętność posługiwania się i dobrej oceny wybranych metod analizy zjawisk artystycznych (K_U05) |
| Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - umiejętność krytycznej oceny zjawisk sztuki i kultury wizualnej oraz korzystania z jej form (K_K06) - świadomość złożoności praktyk kulturowych i artystycznych w globalnej kulturze wizualnej i stojących za nimi wartości i postaw (K_K09) |
| Metody dydaktyczne: | • metody eksponujące (związane z analizą praktyk artystycznych, uczestnictwem w wystawach sztuki współczesnej) • metody podawcze (wykład problemowy) |
| Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
| Skrócony opis: |
Zajęcia konwersatoryjne poświęcone zjawiskom współczesnej kultury artystycznej. |
| Pełny opis: |
Zagadnienia: - Status kulturowy współczesnego artysty i mapowanie pola sztuki - Artyści, artystki i akademie sztuki - Sztuka w przestrzeni publicznej - Sztuka i obrazy rzeczywistości społecznej - Polityka, autonomia sztuki i rynek - Praktyki kuratorskie: wystawy, festiwale, projekty - Centra i peryferia: obiegi sztuki współczesnej - Krytyka instytucjonalna: praktyki artystyczne a instytucje sztuki - Sztuka i partycypacja - krytyczny i edukacyjny wymiar działań artystycznych |
| Literatura: |
- P. Szenajch, Odczarowanie talentu. Socjografia stawania się uznanym artystą, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2022; - L. Nochlin, Dlaczego nie było wielkich artystek, Smak Słowa, Sopot 2023; - Z. Kowalczyk, Ograniczone widoki z wyspy, "Pismo. Magazyn opinii" 2024, nr 6 (78), s. 13-27. - A. Wójtowicz, Aby do Potopii. Młoda sztuka wobec dekady 2010-2020, „Szum” 2021, nr 32, s. 24-45. - A. Markowska, Dwa przełomy. Sztuka polska po 1955 i 1989 roku, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012 - K. Szreder, Ciemna materia sztuki, w: Workers of the Artworld Unite, red. S. Ruksza, CSW Kronika, Bytom 2013 - Wizualne niewidzialne. Sztuki wizualne w Polsce. Stan, rola i znaczenie, red. D. Folga-Januszewska, J. Kiliszek. ASP w Warszawie, Warszawa 2018: https://wizualneniewidzialne.asp.waw.pl/wp-content/uploads/2019/03/Book-Wizualne_Niewidzialne-2018_2019.pdf - Marne szanse na awanse? Raport z badania na temat obecności kobiet na uczelniach artystycznych w Polsce, oprac. A. Gromada, D. Budacz, J. Kawalerowicz, A. Walewska, Katarzyna Kozyra Foundation, Warszawa 2016 - Fabryka sztuki. Raport z badań Wolnego Uniwersytetu Warszawy, red. M. Kozłowski, J. Sowa, K. Szreder, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2014 |
| Metody i kryteria oceniania: |
Do zaliczenia przedmiotu wymagana jest: a) obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności); b) przygotowanie do zajęć i aktywne w nich uczestnictwo (m.in. poprzez opracowanie i przedstawienie w różnych formach zadanych zagadnień); c) praca zaliczeniowa analizująca obiekt sztuki powstały po 2000 roku. Na ocenę końcową składa się ocena z pracy (maks. 9 pkt.) oraz ocena aktywności na zajęciach (maks. 3 pkt.) Kryteria oceniania pracy: Poprawność językowa - 3 pkt. Struktura pracy - 3 pkt. Metodologia i analiza - 3 pkt. Skala oceniania: 12 BDB 10 BD+ 9 BD 8 DST+ 7 DST 0-6 NDST |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
| Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
|
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Artur Duda, Karolina Sikorska | |
| Prowadzący grup: | Karolina Sikorska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Artur Duda, Karolina Sikorska | |
| Prowadzący grup: | Karolina Sikorska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Karolina Sikorska, Marzenna Wiśniewska | |
| Prowadzący grup: | Karolina Sikorska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Artur Duda, Aldona Kobus | |
| Prowadzący grup: | Aldona Kobus | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
| Skrócony opis: |
Zagadnienia: Geneza i funkcje sztuki współczesnej Pojęcie i rozwój awangardy artystycznej Ruchy w sztuce XX i XXI wieku Sztuka zaangażowana i performans Sztuka feministyczna Instytucje sztuki: muzea, galerie, krytyka artystyczna Posthumanizm i transhumanizm w sztuce Recepcja sztuki współczesnej |
|
| Pełny opis: |
1. Geneza i funkcja sztuki współczesnej od renesansowej perspektywy do abstrakcji, czyli od sztuki jako okna na świat (mimesis, reprezentacja) do sztuki jako zjawiska autotematycznego, skupionego na sobie, próbującego się zdefiniować na nowo 2. Wielka Awangarda: od impresjonizmu do surrealizmu i dadaizmu 3. Sztuka abstrakcyjna vs sztuka figuratywna 4. Sztuka XX wieku: od Bauhausu do kiczu 5. Hiperrealizm i sztuka konceptualna 6. Sztuka zaangażowana: akcjonizm wiedeński i performans Agnieszka Bandura, Czym jest ciało w body art? 7.-8. Awangarda współcześnie Zygmunt Bauman, Ponowoczesność, czyli o niemożliwości awangardy Rosalind E. Krauss, Oryginalność awangardy Nicolas Bourriaud, Estetyka relacyjna (s. 33-80) 9. Sztuka kobiet i sztuka feministyczna Linda Nochlin, Dlaczego nie było wielkich artystek? Maria Poprzęcka, Uczta bogiń. Kobiety, sztuka i życie (s. 197-216) 10. Instytucje sztuki Douglas Crimp, Koniec sztuki i narodziny muzeum 11. Kim jest współczesny artysta? Maria Gołaszewska, Artysta, w: tejże, Estetyka i antyestetyka (s. 84-102) 12. Posthumanizm, transhumanizm i antropocen Jacob Wamberg, Jak sztuka stała się posthumanistyczna. Rozszerzenie koncepcji historiografii: https://magazynszum.pl/jak-sztuka-stala-sie-posthumanistyczna-rozszerzenie-koncepcji-historiografii/ 13.-14. Recepcja sztuki sztuki współczesnej |
|
| Literatura: |
Agnieszka Bandura, Czym jest ciało w body art?, w: "Dyskurs. Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu", tom 12/2011. Zygmunt Bauman, Ponowoczesność, czyli o niemożliwości awangardy, w: "Teksty Drugie" nr 5-6/1994. Nicolas Bourriaud, Estetyka relacyjna, Wydawnictwo: MOCAK 2012, s. 33-80. Douglas Crimp, Koniec sztuki i narodziny muzeum, w: Muzeum sztuki. Antologia, red. Maria Popczyk, Universitas 2006. Maria Gołaszewska, Artysta, w: tejże, Estetyka i antyestetyka, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, 1984 (s. 84-102). Rosalind E. Krauss, Oryginalność awangardy, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. Ryszard Nycz, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, 1997. Linda Nochlin, Dlaczego nie było wielkich artystek? Wydawnictwo Smak Słowa, 2023. Maria Poprzęcka, Uczta bogiń. Kobiety, sztuka i życie, Wydawnictwo Agora 2016 (s. 197-216). Jacob Wamberg, Jak sztuka stała się posthumanistyczna. Rozszerzenie koncepcji historiografii: https://magazynszum.pl/jak-sztuka-stala-sie-posthumanistyczna-rozszerzenie-koncepcji-historiografii/ |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
