Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Folklor współczesny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2555-s2KUL1L-FW-FO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Folklor współczesny
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty do wyboru - specjalizacje - 12 - Kulturoznawstwo s2
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/WF/course/view.php?id=1204#section-0
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Całkowity nakład pracy studenta:

Nakład pracy studenta wynosi 50 godzin (zajęcia za 2 punkty ETCS), w tym:

- 30 godzin zajęć wspólnych i bezpośrednich z wykładowcą, 1 punkt ECTS

- 20 godzin pracy własnej związanej z przygotowaniem się do zajęć i do kolokwium 1 pkt. ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

1. Student zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w badaniach folklorystyczno-antropologicznych (K_W01).

2. Student ma pogłębioną wiedzę na temat zjawisk współczesnego folkloru (K_W02).

3. Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie przedmiotu (folklor współczesny) związanego ze specjalizacją folklorystyczno-antropologiczną - zna podstawową terminologię dotyczącą folkloru współczesnego (nazwy typów i form folkloru), zna relacje, jakie zachodzą między folklorystyką a innym obszarami badań kulturowych (KW_14).

Efekty uczenia się - umiejętności:

1. Student posiada umiejętności analityczno-badawcze dotyczące różnych zagadnień związanych z folklorem współczesnym (K_U02, K_U05) .

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

1. Student rozumie pluralizm kulturowy oraz różnorodność postaw

światopoglądowych (K_K08).

2. Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy metodologiczne i etyczne związane badaniem różnych form folkloru współczesnego (K_K09 ).

Metody dydaktyczne:

Na zajęciach stosowane są różne metody dydaktyczne - pokaz, pogadankę, metodę problemową oraz studium przypadku i referat.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku

Skrócony opis:

Tematem zajęć będzie prezentacja zjawisk z zakresu folkloru słownego – współczesnego, w kontekście antropologicznym. Formy folkloru, omawiane na zajęciach, traktowane są jako formy komunikacji społecznej, ściśle powiązane z aspektem obrzędowym, wierzeniowym i społecznym wspólnot; w wypadku folkloru współczesnego – chodzi głównie o tzw. wspólnoty miejskie (środowiskowe, subkultury) i wspólnoty internetowe.

Pełny opis:

W ramach zajęć podejmowane są różnorodne zagadnienia, mające ukazać wielość i różnorodność zjawisk wchodzących w skład pojęcia "folklor współczesny":

- Folklor tradycyjny a folklor współczesny.

- Typy folkloru współczesnego (środowiskowy, interspołeczny, internetowy).

- Folklor środowiskowy a subkultury.

- Formy folkloru miejskiego - ulicznego (vlepki, graffiti, szablony).

- Folklor internetowy - gatunki wypowiedzi internetowej (m.in. łańcuszki szczęścia, demotywatory, dowcipy) i ich funkcje.

Literatura:

Grochowski, P., Gańczarczyk, G. (red.) (2009). Folklor w dobie Internetu. Toruń.

Grochowski, P. (red.) (2013). Netlor: Wiedza cyfrowych tubylców. Toruń.

Hajduk-Nijakowska, J., Smolińska, T. (red.) (2011). Nowe konteksty badań folklorystycznych. Wrocław.

Kowalski, P. (1990). Współczesny folklor i folklorystyka: O przedmiocie poznania w dzisiejszych badaniach folklorystycznych. Wrocław.

Sitniewska, R., Wilczyńska, E., Wróblewska, V. (red.) (2016). Folklor – tradycja i współczesność. Toruń.

Metody i kryteria oceniania:

Zgodnie z ustaleniami prowadzącego zajęcia w cyklu: kolokwium lub praca zaliczeniowa lub referat/prezentacja lub realizacja projektu.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda, Adrian Mianecki
Prowadzący grup: Adrian Mianecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda, Adrian Mianecki
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)