Edukacja regionalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s2KUL1Z-ER-FO |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja regionalna |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru - specjalizacje - 11 - Kulturoznawstwo s2 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Praca studenta obejmuje: - ćwiczenia: 30 godz. - praca własna studenta: 20 godz. - konsultacje: 2 godz. Razem: 52 godziny. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student ma wiedzę o instytucjach zajmujących się edukacją regionalną, poznaje metody edukacji i animacji kulturowej, poznaje powiązania między wiedzą wynikającą ze specjalizacji i działalnością artystyczną (K_W10, K_W14) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student rozwija umiejętności przygotowującego do aktywności zawodowej, wykorzystuje zdobytą wiedzę w praktycznych działaniach z obszaru edukacji kulturowej (K_U03, K_U04) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student ma świadomość roli działań na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego, uczestnicy w życiu kulturalnym, (K_K04, K_K05) |
Metody dydaktyczne: | studium przypadku, metoda problemowa, obserwacji, ćwiczeniowa, biograficzna |
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią wprowadzenie do różnych praktyk edukacyjnych wspierających zachowanie dziedzictwa ludowego, sprzyjających rozwojowi kultury lokalnej oraz otwierających na różnorodność kulturową wspólnot ludzkich. W centrum zajęć są wizyty studyjne w instytucjach wykorzystujących różne formy edukacji regionalnej. |
Pełny opis: |
Zagadnienia szczegółowe: 1. Pola edukacji regionalnej – od „małej ojczyzny” do kultur ogólnonarodowych. 2. Edukacja regionalna jako powrót do źródeł - opowieść antropologiczna 3. Dziedzictwo kulturowe w regionie – wizyty studyjne 4. Metody edukacji regionalnej w instytucjach kultury – warsztaty, lekcje muzealne, wydarzenia kulturalne. 5. Metodyka realizacji warsztatów |
Literatura: |
K. Kossak- Główczewski, Edukacja regionalna – pytania o realizację, [w:] Edukacja wobec zmiany społecznej, red. J. Brzeziński, L. Witkowski, Poznań-Toruń 1994, s. 252-256. M. Grabowski, Edukacja regionalna w kontekście teoretycznym, „Edukacja elementarna w teorii i praktyce”, 2019, nr 1-2. Oddolne tworzenie kultury. Perspektywa antropologiczna, red. K. J. Dudek, Warszawa 2015. Nowe kłopoty z kulturą, red. A. Pomieciński, Warszawa 2016, https://kulturaoddolna.pl/wp-content/uploads/2020/06/Nowe_klopoty_z_kultura_ebook.pdf Strony internetowe i zasoby cyfrowe instytucji kultury, m.in. Muzeum Etnograficznego w Toruniu Edukacja kulturowa jako projekt publiczny, Galeria Arsenał 2012. J. Byszewski, M. Parczewska, Projektowanie sytuacji twórczych, wyd. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Laboratorium Edukacji Twórczej: Instytut Kultury Polskiej. Uniwersytet Warszawski 2004. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. ocena ciągła na podstawie przygotowania do zajęć i aktywności 2. ocena prezentowanego podczas zajęć projektu/referatu/wystąpienia 3. opracowanie autorskich warsztatów z obszaru edukacji regionalnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Marzenna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Marzenna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Marzenna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.