Internet i technologie cyfrowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s2KUL1Z-ITC-FNM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Internet i technologie cyfrowe |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru - specjalizacje - 11 - Kulturoznawstwo s2 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Piotr Grochowski, Artur Szarecki | |
Prowadzący grup: | Artur Szarecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia będą obejmowały dyskusje i prezentacje dotyczące różnych aspektów obecności technologii cyfrowych we współczesnej kulturze. Szczególny nacisk zostanie położony na muzykę, jako sferę, w której zmiany spowodowane przez cyfrowość objawiają się ze szczególną wyrazistością. Zastanowimy się więc, w jaki sposób wpływają one na produkcję, dystrybucję i konsumpcję muzyki, oraz czy i jak kształtują jej brzmienie. |
|
Pełny opis: |
1. Analogowe/cyfrowe 2. Danetyzacja 3. Cyfrowa estetyka 4. Sieci, ekonomie, kultura 5. Wernakularyzacja 6. Algorytmizacja 7. YouTube: Hegemonia/Posthegemonia 8. Realne/wirtualne 9. Cyborgizacja 10. Cyfrowa mobilność 11. Gamifikacja 12. Media społecznościowe |
|
Literatura: |
Algorytmiczna kultura (2019) „Kultura Współczesna” nr 1(104). Anderson, Ch. (2008) Długi ogon: ekonomia przyszłości – każdy konsument ma głos. Poznań: Media Rodzina. Cutler, Ch. (1999) Plądrofonia, [w:] tegoż, O muzyce popularnej. Warszawa: Zielona Sowa. Galloway, A. (2008) Język chce by go nie dostrzegać oraz Ręce ubrudzone kodem. „Kultura Popularna” nr 4(22). Gałuszka, P. (2009) Przemysł muzyczny. Ekonomiczne i marketingowe aspekty fonografii. Warszawa: Wydawnictwo Placet. Internet (2020) Glissando, nr 28. Jenkins, H. (2007) Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów. Warszawa: WAiP. Jenkins, H., S. Ford i J. Green (2018) Rozprzestrzenialne media. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Kamińska, M. (2011) Niecne memy. Dwanaście wykładów z kultury Internetu. Poznań: Galeria Miejska „Arsenał”. Kamińska, M. (2017) Memosfera: wprowadzenie do cyberkulturoznawstwa. Poznań: Galeria Miejska „Arsenał”. Keen, A. (2007) Kult amatora: jak internet niszczy kulturę. Warszawa: WAiP. Kuźmicz, K. i Sz. Nożyński (2012) Kultura remiksu, a zmiany w muzyce, [w:] Dyskursy kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym, pod red. A. Cybal-Michalskiej i P. Wierzby, s. 227-240. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Lessig, L. (2005) Wolna kultura. Warszawa: WAiP. Lessig, L. (2009) Remiks: aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce. Warszawa: WAiP. Ling, R., Donner, J., Komórka, PWN, Warszawa 2011. Mjos, O. (2012) Music, social media and global mobility: Myspace, Facebook, YouTube. New York: Routledge. Morris, J.W. (2015) Selling digital music, formatting culture. Oakland, CA: University of California Press. Myślak, D. A., & Siudak, M. M. (2016). Internetowi artyści i ich twórczość (nie tylko) w Sieci. Media-Kultura-Komunikacja Społeczna, 3(12), 71-93. Nacher, A. (2011). Remiks i mashup–o niełatwym współbrzmieniu dwóch cyberkulturowych metafor. Przegląd Kulturoznawczy, 9(1), 77-89. Nożyński, Sz. (2019) Muzyka bez nośnika? Powietrze, chmury i strumienie oraz cyfry, taśmy i winyle w walce o pierwosłuch lub zapomnienie. Przegląd Kulturoznawczy, nr 1(39), s. 51-67. Stachowicz, J. (2016) Technogadżet w magicznym świecie konsumpcji. Warszawa: Wydawnictwa Drugie. Terranova, T. (2008) Wolna praca. „Kultura Popularna” nr 1(19). Vernalis, C. (2013) Unruly Media: YouTube, Music Video, and the New Digital Cinema. Oxford: Oxford University Press. |
|
Uwagi: |
W razie przejścia na tryb zdalny zajęcia będą odbywać się w formie wideokonferencji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Artur Szarecki | |
Prowadzący grup: | Artur Szarecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia będą obejmowały dyskusje i prezentacje dotyczące różnych aspektów obecności technologii cyfrowych we współczesnej kulturze. Szczególny nacisk zostanie położony na muzykę, jako sferę, w której zmiany spowodowane przez cyfrowość objawiają się ze szczególną wyrazistością. Zastanowimy się więc, w jaki sposób wpływają one na produkcję, dystrybucję i konsumpcję muzyki, oraz czy i jak kształtują jej brzmienie. |
|
Pełny opis: |
1. Technologia/kultura 2. Analogowe/cyfrowe 3. Estestyka cyfryzacji 4. Dematerializacja 5. Kuracjonizm 6. Platformizacja 7. YouTubifikacja 8. Realne/wirtualne 9. Cyborgizacja 10. Cyfrowa mobilność |
|
Literatura: |
Algorytmiczna kultura (2019) „Kultura Współczesna” nr 1(104). Anderson, Ch. (2008) Długi ogon: ekonomia przyszłości – każdy konsument ma głos. Poznań: Media Rodzina. Cutler, Ch. (1999) Plądrofonia, [w:] tegoż, O muzyce popularnej. Warszawa: Zielona Sowa. Galloway, A. (2008) Język chce by go nie dostrzegać oraz Ręce ubrudzone kodem. „Kultura Popularna” nr 4(22). Gałuszka, P. (2009) Przemysł muzyczny. Ekonomiczne i marketingowe aspekty fonografii. Warszawa: Wydawnictwo Placet. Internet (2020) Glissando, nr 28. Jenkins, H. (2007) Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów. Warszawa: WAiP. Jenkins, H., S. Ford i J. Green (2018) Rozprzestrzenialne media. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Kamińska, M. (2011) Niecne memy. Dwanaście wykładów z kultury Internetu. Poznań: Galeria Miejska „Arsenał”. Kamińska, M. (2017) Memosfera: wprowadzenie do cyberkulturoznawstwa. Poznań: Galeria Miejska „Arsenał”. Keen, A. (2007) Kult amatora: jak internet niszczy kulturę. Warszawa: WAiP. Kuźmicz, K. i Sz. Nożyński (2012) Kultura remiksu, a zmiany w muzyce, [w:] Dyskursy kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym, pod red. A. Cybal-Michalskiej i P. Wierzby, s. 227-240. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Lessig, L. (2005) Wolna kultura. Warszawa: WAiP. Lessig, L. (2009) Remiks: aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce. Warszawa: WAiP. Ling, R., Donner, J., Komórka, PWN, Warszawa 2011. Mjos, O. (2012) Music, social media and global mobility: Myspace, Facebook, YouTube. New York: Routledge. Morris, J.W. (2015) Selling digital music, formatting culture. Oakland, CA: University of California Press. Myślak, D. A., & Siudak, M. M. (2016). Internetowi artyści i ich twórczość (nie tylko) w Sieci. Media-Kultura-Komunikacja Społeczna, 3(12), 71-93. Nacher, A. (2011). Remiks i mashup–o niełatwym współbrzmieniu dwóch cyberkulturowych metafor. Przegląd Kulturoznawczy, 9(1), 77-89. Nożyński, Sz. (2019) Muzyka bez nośnika? Powietrze, chmury i strumienie oraz cyfry, taśmy i winyle w walce o pierwosłuch lub zapomnienie. Przegląd Kulturoznawczy, nr 1(39), s. 51-67. Stachowicz, J. (2016) Technogadżet w magicznym świecie konsumpcji. Warszawa: Wydawnictwa Drugie. Terranova, T. (2008) Wolna praca. „Kultura Popularna” nr 1(19). Vernalis, C. (2013) Unruly Media: YouTube, Music Video, and the New Digital Cinema. Oxford: Oxford University Press. |
|
Uwagi: |
W razie przejścia na tryb zdalny zajęcia będą odbywać się w formie wideokonferencji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Artur Szarecki | |
Prowadzący grup: | Artur Szarecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia będą obejmowały dyskusje i prezentacje dotyczące różnych aspektów obecności technologii cyfrowych we współczesnej kulturze. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie: czym są technologie cyfrowe? - Kultura i technolgia: główne podejścia - Analogowe/cyfrowe - Streaming a dematerializacja mediów 2. Kultura audiowizualna w internecie - YouTube a estetyka wideoklipu - Remiks i mashup jako praktyki kultury cyfrowej - Glitch i nostalgia - Audiowizualność i władza kulturowa - Wirtualność 3. Społeczne wyobrażenia cyfrowości w serialu „Czarne Lustro” - Kultura transparencji - Cyfrowa inwigilacja - Społeczeństwo profili - Transhumanizm - Internet a post-prawda |
|
Literatura: |
Algorytmiczna kultura (2019) „Kultura Współczesna” nr 1(104). Jenkins, H. (2007) Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów. Warszawa: WAiP. Bartmanski D. i I. Woodward (2013) The vinyl: The analogue medium in the age of digital reproduction, "Journal of Consumer Culture", nr 15(1), s. 1-25. Baudrillard, J. (1997) Precesja symulakrów, [w:] Postmodernizm: antologia przekładów, red. R. Nycz. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński. Beasley-Murray, J. (2010) Posthegemony. Minneapolis: University of Minnesota Press. Black, D. (2012) The Virtual Idol: Producing and Consuming Digital Femininity, [w:] Idols and Celebrity in Japanese Media Culture, red. P. W. Galbraith i J.G. Karlin. Houndmills: Palgrave Macmillan. Bolter J. i R. Grusin (2000) Remediation: Understanding new media. Cambridge, MA: The MIT Press. Han, B-Ch. (2022) Społeczeństwo zmęczenia i inne eseje. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki politycznej. Jenkins, H., S. Ford i J. Green (2018) Rozprzestrzenialne media. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Kamińska, M. (2011) Niecne memy. Dwanaście wykładów z kultury Internetu. Poznań: Galeria Miejska „Arsenał”. Kamińska, M. (2017) Memosfera: wprowadzenie do cyberkulturoznawstwa. Poznań: Galeria Miejska „Arsenał”. Keen, A. (2007) Kult amatora: jak internet niszczy kulturę. Warszawa: WAiP. Kuźmicz, K. i Sz. Nożyński (2012) Kultura remiksu, a zmiany w muzyce, [w:] Dyskursy kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym, pod red. A. Cybal-Michalskiej i P. Wierzby, s. 227-240. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Latour, B. (2013) Technologia jako utrwalone społeczeństwo, "Avant: pismo awangardy filozoficzno naukowej", 4/1, s. 17-48. Lessig, L. (2005) Wolna kultura. Warszawa: WAiP. Lessig, L. (2009) Remiks: aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce. Warszawa: WAiP. Manovic, L. (2006) Język nowych mediów. Warszawa: WAiP. Morris, J.W. (2015) Selling digital music, formatting culture. Oakland, CA: University of California Press. Myślak, D. A., & Siudak, M. M. (2016). Internetowi artyści i ich twórczość (nie tylko) w Sieci. Media-Kultura-Komunikacja Społeczna, 3(12), 71-93. Nacher, A. (2011). Remiks i mashup–o niełatwym współbrzmieniu dwóch cyberkulturowych metafor. Przegląd Kulturoznawczy, 9(1), 77-89. Nożyński, Sz. (2019) Muzyka bez nośnika? Powietrze, chmury i strumienie oraz cyfry, taśmy i winyle w walce o pierwosłuch lub zapomnienie. Przegląd Kulturoznawczy, nr 1(39), s. 51-67. Sowiński, R. (2017) Vaporwave. Kapitalizm zremiksowany, "Kognitywistyka i Media w Edukacji", nr 1, s. 34-46. Stachowicz, J. (2016) Technogadżet w magicznym świecie konsumpcji. Warszawa: Wydawnictwa Drugie. Terranova, T. (2008) Wolna praca. „Kultura Popularna” nr 1(19). Vernalis, C. (2013) Unruly Media: YouTube, Music Video, and the New Digital Cinema. Oxford: Oxford University Press. Żaglewski, T. (2011) "Dzień z życia Ziemi", czyli YouTube jako cyberkultura, "Przegląd Kulturoznawczy", nr 1(9), s. 90-106. |
|
Uwagi: |
W razie przejścia na tryb zdalny zajęcia będą odbywać się w formie wideokonferencji na platformie MS Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.