Pedagogika kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s2KUL1Z-PK-AK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0188) Education, inter-disciplinary programmes
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika kultury |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru - specjalizacje - 11 - Kulturoznawstwo s2 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | 55 godzin, tj.: - 30 godzin zajęć dydaktycznych - 25 godzin pracy własnej, na co składa się przygotowanie do zajęć i opracowanie referatu prezentowanego podczas zajęć. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student poznaje, na czym polega interdyscyplinarność badań nad kulturą, zna główne nurty w pedagogice kultury i pojęcia niezbędne do refleksji wokół animacji kultury (K_W05, K_W10, K_W14) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student trafnie wykorzystuje metodologie badawcze i pojęcia do analiz współczesnych zjawisk kulturowych, bada wykorzystanie idei i postulatów pedagogiki kultury w praktyce (K_U02, K_U03, K_U04) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student ma świadomość wielu form uczestnictwa w kulturze, roli tradycyjnych i nowoczesnych technik upowszechniania kultury, rozumie obecność różnych światopoglądów i postaw w dyskursie o kulturze (K_K08, K_K10) |
Metody dydaktyczne: | analiza tekstów, wykład konwersatoryjny, dyskusja |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody integracyjne |
Skrócony opis: |
Idee współczesnej pedagogiki kultury pomogą stworzyć studentom rodzaj przewodnika dla animatorów kultury, w którym znajdą się odpowiedzi na następujące pytania: - jaki jest potencjał pedagogiczny kultury i co to oznacza? - co to jest animacja kultury? - kim jest animator kultury, edukator, kurator, menedżer? - jak animacja kultury wspiera edukację kulturalną? - co różni upowszechnianie kultury od animacji kultury? |
Pełny opis: |
Zajęcia stanowią wprowadzenie do najważniejszych idei z obszaru pedagogiki kultury i proponowanych przez tę dyscyplinę metodologii badań nad kulturą. Poznawane idee i stanowiska pomogą określić główne zadania, cele i wartości animacji kulturalnej jako działań aktywizujących jednostki i grupy społeczne do uczestnictwa w kulturze. Podjęta zostanie problematyka roli i zadań współczesnych animatorów kultury, edukatorów, kuratorów. Refleksję teoretyczną wokół zagadnień edukacji kulturalnej, upowszechniania kultury, pedagogicznego i społecznego wymiaru animacji kultury wzbogacą rozważania o zrealizowanych działaniach i projektach. Przykłady pedagogów w akcji będą sprzyjały refleksji nad nowymi zjawiskami, jak np.: pedagogika ulicy, pedagogika teatru. Celem zajęć będzie stworzenie przez studentów przewodnika animatora kultury. |
Literatura: |
1. Edukacja kulturowa. Poradnik Metodyczny, T.1-3. red. K. Sikorska, Poznań 2. M. Parczewska, J. Byszewski, Projektowanie sytuacji twórczych, [w:] Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, red. G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, M. Wojtkowski, Warszawa 2002. Online: https://animacjakultury.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2016/09/Animacja-kultury.-Dos%CC%81wiadczenie-i-przysz%C5%82os%CC%81c%CC%81.pdf 3. Animacja/ edukacja. Możliwości i ograniczenia. Raport. Online: http://badania-w-kulturze.mik.krakow.pl/files/animacja_edukacja.pdf 4. J. Gajda, Pedagogika kultury, Kraków 2006 5. Dz. Jankowski, Pedagogika kultury: studia i koncepcje, Kraków 2010 6. J. Kargul, Upowszechniania, animacja, komercjalizacja kultury, Warszawa 2013 7. Kierunek kultura. W stronę żywego uczestnictwa w kulturze, red. Wojciech Kłosowski, http://www.platformakultury.pl/art,pl,publikacje,104650.html 8. Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, red. G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, M. Wojtkowski, Warszawa 2002 |
Metody i kryteria oceniania: |
1. ocena ciągła na podstawie przygotowania do zajęć i aktywności 2. ocena z referatu na temat idei i działalności pedagogów kultury/ animatorów kultury lub wybranych działań z obszaru animacji kultury, które są inspiracją dla rozwoju współczesnych praktyk animacji kultury. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Piotr Grochowski, Marzenna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Marzenna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Idee współczesnej pedagogiki kultury pomogą stworzyć studentom rodzaj przewodnika dla animatorów kultury, w którym znajdą się odpowiedzi na następujące pytania: - jaki jest potencjał pedagogiczny kultury i co to oznacza? - co to jest animacja kultury? - kim jest animator kultury, edukator, kurator, menedżer? - jak animacja kultury wspiera edukację kulturalną? - co różni upowszechnianie kultury od animacji kultury? |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w problematykę zajęć 2. Animacja kultury - modele i idee współczesne 3. Kim jest animator kultury 4-6. Pedagogika zabawy, pedagogika twórczości, pedagogika teatru, animacja społeczności lokalnej i in. - inspiracje dla animatora kultury 6-14. Sylwetki animatorów kultury - prezentacje studentów 15. Podsumowanie zajęć |
|
Literatura: |
- Pedagogika i kultura. Pomiędzy teorią a praktyką, red. W. Bobrowicz, Lublin 2009 - szczególnie rozdział: B. Jedlewska, Elementy teorii animacji społeczno-kulturalnej, s. 25-52. - Przybornik animatora kultury, online: https://issuu.com/majadobiasz/docs/przybornik_animatora_kultury - Inkubator kultury. Poradnik animatora kultury. Online: https://issuu.com/warsztatykultury/docs/na_strone_inkubator - Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, Warszawa 2002 - Edukacja kulturowa jako projekt publiczny, Galeria Arsenał 2012. - Wiesław Karolak, Warsztaty twórcze, Kielce 2005 - Byszewski J., Parczewska M., Projektowanie sytuacji twórczych, wyd. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Laboratorium Edukacji Twórczej : Instytut Kultury Polskiej. Uniwersytet Warszawski 2004. - J. Gajda, Pedagogika kultury, Kraków 2006 - Dz. Jankowski, Pedagogika kultury: studia i koncepcje, Kraków 2010 - J. Kargul, Upowszechniania, animacja, komercjalizacja kultury, Warszawa 2013 - Kierunek kultura. W stronę żywego uczestnictwa w kulturze, red. Wojciech Kłosowski, http://www.platformakultury.pl/art,pl,publikacje,104650.html - Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, red. G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, M. Wojtkowski, Warszawa 2002 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Marzenna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Marzenna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Idee współczesnej pedagogiki kultury pomogą stworzyć studentom rodzaj przewodnika dla animatorów kultury, w którym znajdą się odpowiedzi na następujące pytania: - jaki jest potencjał pedagogiczny kultury i co to oznacza? - co to jest animacja kultury? - kim jest animator kultury, edukator, kurator, menedżer? - jak animacja kultury wspiera edukację kulturalną? - co różni upowszechnianie kultury od animacji kultury? |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w problematykę zajęć 2. Animacja kultury - modele i idee współczesne 3. Kim jest animator kultury 4-6. Pedagogika zabawy, pedagogika twórczości, pedagogika teatru, animacja społeczności lokalnej i in. - inspiracje dla animatora kultury 6-14. Sylwetki animatorów kultury - prezentacje studentów 15. Podsumowanie zajęć |
|
Literatura: |
- Pedagogika i kultura. Pomiędzy teorią a praktyką, red. W. Bobrowicz, Lublin 2009 - szczególnie rozdział: B. Jedlewska, Elementy teorii animacji społeczno-kulturalnej, s. 25-52. - Przybornik animatora kultury, online: https://issuu.com/majadobiasz/docs/przybornik_animatora_kultury - Inkubator kultury. Poradnik animatora kultury. Online: https://issuu.com/warsztatykultury/docs/na_strone_inkubator - Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, Warszawa 2002 - Edukacja kulturowa jako projekt publiczny, Galeria Arsenał 2012. - Wiesław Karolak, Warsztaty twórcze, Kielce 2005 - Byszewski J., Parczewska M., Projektowanie sytuacji twórczych, wyd. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Laboratorium Edukacji Twórczej : Instytut Kultury Polskiej. Uniwersytet Warszawski 2004. - J. Gajda, Pedagogika kultury, Kraków 2006 - Dz. Jankowski, Pedagogika kultury: studia i koncepcje, Kraków 2010 - J. Kargul, Upowszechniania, animacja, komercjalizacja kultury, Warszawa 2013 - Kierunek kultura. W stronę żywego uczestnictwa w kulturze, red. Wojciech Kłosowski, http://www.platformakultury.pl/art,pl,publikacje,104650.html - Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, red. G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, M. Wojtkowski, Warszawa 2002 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Marzenna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Marzenna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Idee współczesnej pedagogiki kultury pomogą stworzyć studentom rodzaj przewodnika dla animatorów kultury, w którym znajdą się odpowiedzi na następujące pytania: - jaki jest potencjał pedagogiczny kultury i co to oznacza? - co to jest animacja kultury? - kim jest animator kultury, edukator, kurator, menedżer? - jak animacja kultury wspiera edukację kulturalną? - co różni upowszechnianie kultury od animacji kultury? |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w problematykę zajęć 2. Animacja kultury - modele i idee współczesne 3. Kim jest animator kultury 4-6. Pedagogika zabawy, pedagogika twórczości, pedagogika teatru, animacja społeczności lokalnej i in. - inspiracje dla animatora kultury 6-14. Sylwetki animatorów kultury - prezentacje studentów 15. Podsumowanie zajęć |
|
Literatura: |
- Pedagogika i kultura. Pomiędzy teorią a praktyką, red. W. Bobrowicz, Lublin 2009 - szczególnie rozdział: B. Jedlewska, Elementy teorii animacji społeczno-kulturalnej, s. 25-52. - Przybornik animatora kultury, online: https://issuu.com/majadobiasz/docs/przybornik_animatora_kultury - Inkubator kultury. Poradnik animatora kultury. Online: https://issuu.com/warsztatykultury/docs/na_strone_inkubator - Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, Warszawa 2002 - Edukacja kulturowa jako projekt publiczny, Galeria Arsenał 2012. - Wiesław Karolak, Warsztaty twórcze, Kielce 2005 - Byszewski J., Parczewska M., Projektowanie sytuacji twórczych, wyd. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Laboratorium Edukacji Twórczej : Instytut Kultury Polskiej. Uniwersytet Warszawski 2004. - J. Gajda, Pedagogika kultury, Kraków 2006 - Dz. Jankowski, Pedagogika kultury: studia i koncepcje, Kraków 2010 - J. Kargul, Upowszechniania, animacja, komercjalizacja kultury, Warszawa 2013 - Kierunek kultura. W stronę żywego uczestnictwa w kulturze, red. Wojciech Kłosowski, http://www.platformakultury.pl/art,pl,publikacje,104650.html - Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, red. G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, M. Wojtkowski, Warszawa 2002 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Marzenna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Marzenna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Idee współczesnej pedagogiki kultury pomogą stworzyć studentom rodzaj przewodnika dla animatorów kultury, w którym znajdą się odpowiedzi na następujące pytania: - jaki jest potencjał pedagogiczny kultury i co to oznacza? - co to jest animacja kultury? - kim jest animator kultury, edukator, kurator, menedżer? - jak animacja kultury wspiera edukację kulturalną? - co różni upowszechnianie kultury od animacji kultury? |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w problematykę zajęć 2. Animacja kultury - modele i idee współczesne 3. Kim jest animator kultury 4-6. Pedagogika zabawy, pedagogika twórczości, pedagogika teatru, animacja społeczności lokalnej i in. - inspiracje dla animatora kultury 6-14. Sylwetki animatorów kultury - prezentacje studentów 15. Podsumowanie zajęć |
|
Literatura: |
- Pedagogika i kultura. Pomiędzy teorią a praktyką, red. W. Bobrowicz, Lublin 2009 - szczególnie rozdział: B. Jedlewska, Elementy teorii animacji społeczno-kulturalnej, s. 25-52. - Przybornik animatora kultury, online: https://issuu.com/majadobiasz/docs/przybornik_animatora_kultury - Inkubator kultury. Poradnik animatora kultury. Online: https://issuu.com/warsztatykultury/docs/na_strone_inkubator - Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, Warszawa 2002 - Edukacja kulturowa jako projekt publiczny, Galeria Arsenał 2012. - Wiesław Karolak, Warsztaty twórcze, Kielce 2005 - Byszewski J., Parczewska M., Projektowanie sytuacji twórczych, wyd. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Laboratorium Edukacji Twórczej : Instytut Kultury Polskiej. Uniwersytet Warszawski 2004. - J. Gajda, Pedagogika kultury, Kraków 2006 - Dz. Jankowski, Pedagogika kultury: studia i koncepcje, Kraków 2010 - J. Kargul, Upowszechniania, animacja, komercjalizacja kultury, Warszawa 2013 - Kierunek kultura. W stronę żywego uczestnictwa w kulturze, red. Wojciech Kłosowski, http://www.platformakultury.pl/art,pl,publikacje,104650.html - Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, red. G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, M. Wojtkowski, Warszawa 2002 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.