Społeczna historia mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s2KUL1Z-SHM-FNM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Społeczna historia mediów |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru - specjalizacje - 11 - Kulturoznawstwo s2 |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=528 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 h - uczestnictwo w zajęciach 20 h - praca własna, czytanie lektur |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii mediów, obejmującą podstawowe fakty, nazwiska, pojęcia oraz ich konteksty kulturowe. Student dostrzega wpływ powstawania i rozwoju kolejnych mediów na różne aspekty kultury i formowanie się nowoczesnego krajobrazu medialnego, a także interakcje pomiędzy różnymi mediami na przestrzeni dziejów. Student posiada wiedzę o tym, w jaki sposób media są odmalowywane z gruncie kultury popularnej (filmu, literatury, komiksu, kreskówek i anime). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student posiada umiejętność wyszukiwania informacji na temat historii mediów w bazach danych oraz repozytoriach sieciowych. Student łączy poszczególne fakty historyczne związane z rozwojem mediów. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student rozumie, że media są częścią dziedzictwa kulturowego ludzkości oraz dostrzega zawiłości ich powstawania, adaptacji i funkcjonowania w zachodnim społeczeństwie. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Społeczna historia mediów przedstawia wpływ poszczególnych mediów na życie zbiorowości, poczynając od języka aż po nowoczesne technologie cyfrowe. Pokazane zostają problemy związane z przyswajaniem nowych mediów oraz ich nieuchronny wpływ na mentalność, zdolności i kompetencje kulturowe kolejnych pokoleń. |
Pełny opis: |
1. Od zwoju do Google Books - przejście od zwoju, do rękopiśmiennego codexu, aż do rewolucji Gutenberga, - sposoby uprawiania lektury,marginalia i ślady sporów światopoglądowych utrwalone na kartach - druk i jego znaczenie w okresie reformacji, - renesansowe poczucie „przesytu informacji”, - renesansowa „republika uczonych". 2. Tylko burżuje czytają w pociągach! O doświadczeniu podróży koleją w XIX wieku - rewolucja przemysłowa - główne wynalazki wieku pary, które doprowadziły do wynalezienia lokomotywy oraz upowszechnienia się lini kolejowych - związek rozwoju lini kolejowych z upowszechnianiem się innych mediów, takich jak książka (literatura kolejowa), prasa oraz telegraf - zmiana sposobu percepcji związana z upowszechnieniem się koleji - poczucie "skurczenia się czasu i przestrzeni". 3. Przeszłość widzialna, przeszłość słyszalna - maszyny i zabawki optyczne przed epokoą kinematografu, - kultura wizualna przełomu XIX i XX wieku, - rozwój wiedzy naukowej dotyczącej procesów percepcji w XIX i na początku XX wieku, - sposoby reprodukcji i przenoszenia głosu ludzkiego - fonograf i telefon, - wpływ wynalezienie fonografu na rozwój różnych dziedzin nauowych: językoznawstwo porównawcze oraz etnografia, - utrwalanie głosu oraz obrazu człowieka jako czynność magiczna. 4. Elektryczność jako medium bez przekazu - krótka historia elektrczności do końca XIX wieku (ludzie, wynalazki, kontekst społeczny, religijny i kulturowy), - "wynalazek" jako najważniejszy wynalazek XIX wieku - początki prawa patentowego, - "wojna prądów" i jej owoce: żarówka, radio, krzesło elektryczne, - postać wynalazcy oraz jego wizerunek kreowany na gruncie tekstów popularnych z epoki, na przykładzie Tesli oraz Edisona. 5. Telegraf-wiktoriański internet - znaczenie, jakie miało wprowadzenia kodu Morsa w kontekście zastosowania języków sztucznych; - wpływ połączenia transatlantyckiego na kształtowanie się zjawisk globalnych- przepływ informacji (wpływ wprowadzenia telegrafu na prasę, kolej etc) oraz powstanie spirytyzmu. 6. Od telegrafii bezprzewodowej do pierwszych audycji radiowych - początki radia na świecie oraz w Polsce - przedwojennej i powojenne praktyki związane ze słuchaniem radia - radio jako medium propagandowe - powstanie telewizji 7. Historia komputerów i powstanie sieci - wczesne maszyny liczące: Pascal, Leibniz, Babbage, Ada Lovelace, - prace nad uniwersalną maszyną liczącą podczas II wony światowej: Zuse, Turing, Wiener i Shannon, - rozwój cybernetyki, - pierwsze komputery i transformacja przemysłu komputerowego na ścieżkę cywilą po zakończeniu wojny, - udoskonalenia sprzętowe i w dziedzinie oprogramowania: tuba próżniowa, tranzystor, układ scalony, języki oprogramowania, mysz, interfejs graficzny i inne, - rozwój sieci komputerowych: od ARPANET'u do WWW: najważniejsze postacie, udoskonalenia etc. 8. Od kontrkultury do cyberkultury. Postawy technofobiczne i technofilskie podczas "zimnej wojny" -wyścig technologiczny i ideologiczny podczas zimnej wojny, - wojna o dominację w wojnie informacyjnej - powstanie Radia Wolna Europa - powstanie ruchów hakerskich na kampusach akademickich w Stanach Zjednoczonych, - rewolucja obyczajowa i kulturowa w Stanach Zjednoczonych, - komputer i karta perforowana jako symbol zniewolenia przez "system", - oraz technologia jako droga do wyzwolenia człowieka spod jarzma "systemu", - obraz technologii w popkulturze oraz wyobrażenia popularne na temat technologii komputerowych. 9. Telewizja medium zimne czy gorące Krytycy i zwolennicy telwizji 10. Media amerykańskie i światowe po atakach 9 września 2001 roku relacje telewizyjne dotyczące ataków na WTC oraz Pentagon, - wypowiedzenie "wojny z terrorem" oraz obraz wojny w Iraku i Afganistanie, - kontrowersje dotyczące Abu Ghraib, - powstanie Wikileaks, - wpływ przecieków Edwarda Snowdena na postrzeganie medium Internetu. 11. Media cyfrowe stają się społecznościowe |
Literatura: |
Asa Briggs, Peter Burke, Społeczna historia mediów, PWN, Warszawa 2010. Marshall McLuhan, Galaktyka Gutenberga [w:] tegoż, Wybór tekstów, Zysk i S-ka, Poznań 2001. James Burke, Drukarskie prasy, czyli o maszynach do porządkowania myśli [w:] tegoż, Osiem stopni wtajemniczenia, czyli jak zmieniliśmy świat, Puls, 1995. Anna Jarmuszkiewicz, (R)ewolucja postrzegania. Wynalazek czy odkrycie fotografii? [w:] Wynalazek w XIX wieku. Praktyka, utopia, metafora, red. Małgorzata Litnowicz-Droździel, UW, Warszawa 2018. Katherine Stubbs, Telegraphy’s Corporeal Fictions [w:] New Media 1740-1915, ed. L. Gitelman, G. B. Pingree, The MIT Press, Cambridge Mass, 2003. Alicja Urbanik, Czy da się zadzwonić do ducha, czyli jak wynaleziono spirytyzm [w:] Wynalazek w XIX wieku. Praktyka, utopia, metafora, red. Małgorzata Litnowicz-Droździel, UW, Warszawa 2018. Walter Benjamin, Reprodukcja techniczna (fragment artykułu Dzieło sztuki w epoce jego reprodukowalności technicznej z 1936 r.), [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba, Warszawa 2012, s. 321-329) James Gleick, Informacja. Bit, wszechświat, rewolucja, Znak, Kraków 2012. Wolfgang Schivelbusch, The Railway Journey: The Industrialization of Time and Space in the 19th Century,Basil Blackwell, Oxford 1980. Jonathan Stern, Audible Past: Cultural Orgins of Sound Reproduction, Duke University Press 2003. Tom Standage, The Victorian Internet. Berkley Books, New York, 1999. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia będzie uczestnictwo w zajęciach (40%) oraz przygotowanie prezentacji na jeden z tematów z puli zaproponowanej przez prowadzącego (60%). Opracowanie tematu będzie wymagało sięgnięcia do repozytoriów oraz archiwów cyfrowych, zawierających dokumenty i materiały wizualne związane z historią mediów. Lista zagadnień zostanie podana na pierwszych zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Aldona Kobus | |
Prowadzący grup: | Aldona Kobus | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1684 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne. 2. Rewolucja pisma Derrick de Kerckhove, Słuch oralny a słuch piśmienny [w:] Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości, przeł. W. Sikorski, P. Nowakowski, Warszawa 1996. Etienne Gilson, Słowo mówione i słowo pisane [w:] Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, red. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Wydawnictwo UW, Warszawa 2003. Ted Chiang, Prawda faktów, prawda uczuć, w: tegoż, Wydech, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Warszawa 2019. 3. Rewolucja druku James Burke, Drukarskie prasy, czyli o maszynach do porządkowania myśli [w:] tegoż, Osiem stopni wtajemniczenia, czyli jak zmieniliśmy świat, Puls, 1995. 4. Panika moralna: powieść Ana Vogrinčič, The Novel-Reading Panic in 18thCentury in England: An Outline of an Early Moral Media Panic [w:] Medijska istraživanja, Vol.14 No.2 Prosinac (2008). 5. Od kodeksu do ebooka Anthony Grafton, Kodeks w kryzysie, w: „Wielogłos”, nr 3 (13), s. 229-264. 6. Rewolucje medialne w XIX wieku i współcześnie Asa Briggs, Peter Burke, Technologie i rewolucje [w:] tychże, Społeczna historia mediów, PWN, Warszawa 2010. • Tempo i skala przemian kulturowych spowodowanych technologiami medialnymi 7. Magia medium. Usłyszeć i zobaczyć ducha Alicja Urbanik, Czy da się zadzwonić do ducha, czyli jak wynaleziono spirytyzm [w:] Wynalazek w XIX wieku. Praktyka, utopia, metafora, red. Małgorzata Litnowicz-Droździel, UW, Warszawa 2018. 8. Rewolucja fotografii Anna Jarmuszkiewicz, (R)ewolucja postrzegania. Wynalazek czy odkrycie fotografii? [w:] Wynalazek w XIX wieku. Praktyka, utopia, metafora, red. Małgorzata Litnowicz-Droździel, UW, Warszawa 2018. 9. Kultura reprodukcji Umberto Eco, Innowacja i powtórzenie. Pomiędzy modernistyczną i postmodernistyczną estetyką, w: „Przekazy i opinie”, nr 1-2, 1990. Walter Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji mechanicznej, w: tegoż, Twórca jako wytwórca, tłum. J. Sikorski, Poznań 1975, s. 66-105. 10. Świat w zasięgu ręki. Od kolei do smartfona Wolfgang Schivelbusch, Railroad Space and Railroad Time, w: “New German Critique”, no. 17, 1978, No. 14, pp. 31-40 11. Technofobia i technofilia Neil Postman, Sąd Tamuza, w: tegoż, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, A. Tanakalska-Dulęba, Warszawa 1995. 12. Rewolucja komiksowa i backlash kulturowy Tomasz Majewski, Powrót mimesis: komiks, animacja i tożsamość etniczna, w: tegoż, Dialektyczne feerie. Szkoła Frankfurcka i kultura popularna, Officyna, 2011. Sean Howe, Niezwykła historia Marvel Comics, tłum. B. Czartoryski, SQN, 2013, s. 41-48. 13.-14. Reprezentacja medialna i cenzura w mediach The Celluloid Closet (1995) Aldona Kobus, Podtekst zamiast reprezentacji. Queerbaiting jako strategia sprzedaży, w: Seriale w kontekście kulturowym. Dyskurs, konwencja, reprezentacja, Olsztyn 2017. 15. Podsumowanie zajęć i omówienie prac zaliczeniowych. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: 1) aktywność na zajęciach (30% oceny końcowej) - aktywny udział w dyskusji na zajęciach lub 15-minutowy referat na wybrany temat 2) praca zaliczeniowa stanowi 70% oceny końcowej. Oceniane będą: poprawność językowa (w tym cytowania i przypisy) - 3 p. struktura pracy (proporcje, jasność wywodu) - 3 p. metodologia (zastosowane pojęcia, przebieg analizy i postawione tezy) - 3 p. Skala oceny pracy: 0-4 ndst 5-6 dst 7 db 8-9 bdb Wytyczne edytorskie: Czcionka Times New Roman, 12, interlinia 1,5, tekst wyjustowany Temat pracy: analiza wybranego aspektu społecznego oddziaływania mediów na przestrzeni historii (przypadek nie omawiany na zajęciach). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Joanna Walewska-Choptiany | |
Prowadzący grup: | Joanna Walewska-Choptiany | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1684 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne. 2. Rewolucja pisma Derrick de Kerckhove, Słuch oralny a słuch piśmienny [w:] Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości, przeł. W. Sikorski, P. Nowakowski, Warszawa 1996. Etienne Gilson, Słowo mówione i słowo pisane [w:] Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, red. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Wydawnictwo UW, Warszawa 2003. Ted Chiang, Prawda faktów, prawda uczuć, w: tegoż, Wydech, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Warszawa 2019. 3. Rewolucja druku James Burke, Drukarskie prasy, czyli o maszynach do porządkowania myśli [w:] tegoż, Osiem stopni wtajemniczenia, czyli jak zmieniliśmy świat, Puls, 1995. 4. Panika moralna: powieść Ana Vogrinčič, The Novel-Reading Panic in 18thCentury in England: An Outline of an Early Moral Media Panic [w:] Medijska istraživanja, Vol.14 No.2 Prosinac (2008). 5. Od kodeksu do ebooka Anthony Grafton, Kodeks w kryzysie, w: „Wielogłos”, nr 3 (13), s. 229-264. 6. Rewolucje medialne w XIX wieku i współcześnie Asa Briggs, Peter Burke, Technologie i rewolucje [w:] tychże, Społeczna historia mediów, PWN, Warszawa 2010. • Tempo i skala przemian kulturowych spowodowanych technologiami medialnymi 7. Magia medium. Usłyszeć i zobaczyć ducha Alicja Urbanik, Czy da się zadzwonić do ducha, czyli jak wynaleziono spirytyzm [w:] Wynalazek w XIX wieku. Praktyka, utopia, metafora, red. Małgorzata Litnowicz-Droździel, UW, Warszawa 2018. 8. Rewolucja fotografii Anna Jarmuszkiewicz, (R)ewolucja postrzegania. Wynalazek czy odkrycie fotografii? [w:] Wynalazek w XIX wieku. Praktyka, utopia, metafora, red. Małgorzata Litnowicz-Droździel, UW, Warszawa 2018. 9. Kultura reprodukcji Umberto Eco, Innowacja i powtórzenie. Pomiędzy modernistyczną i postmodernistyczną estetyką, w: „Przekazy i opinie”, nr 1-2, 1990. Walter Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji mechanicznej, w: tegoż, Twórca jako wytwórca, tłum. J. Sikorski, Poznań 1975, s. 66-105. 10. Świat w zasięgu ręki. Od kolei do smartfona Wolfgang Schivelbusch, Railroad Space and Railroad Time, w: “New German Critique”, no. 17, 1978, No. 14, pp. 31-40 11. Technofobia i technofilia Neil Postman, Sąd Tamuza, w: tegoż, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, A. Tanakalska-Dulęba, Warszawa 1995. 12. Rewolucja komiksowa i backlash kulturowy Tomasz Majewski, Powrót mimesis: komiks, animacja i tożsamość etniczna, w: tegoż, Dialektyczne feerie. Szkoła Frankfurcka i kultura popularna, Officyna, 2011. Sean Howe, Niezwykła historia Marvel Comics, tłum. B. Czartoryski, SQN, 2013, s. 41-48. 13.-14. Reprezentacja medialna i cenzura w mediach The Celluloid Closet (1995) Aldona Kobus, Podtekst zamiast reprezentacji. Queerbaiting jako strategia sprzedaży, w: Seriale w kontekście kulturowym. Dyskurs, konwencja, reprezentacja, Olsztyn 2017. 15. Podsumowanie zajęć i omówienie prac zaliczeniowych. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: 1) aktywność na zajęciach (30% oceny końcowej) - aktywny udział w dyskusji na zajęciach lub 15-minutowy referat na wybrany temat 2) praca zaliczeniowa stanowi 70% oceny końcowej. Oceniane będą: poprawność językowa (w tym cytowania i przypisy) - 3 p. struktura pracy (proporcje, jasność wywodu) - 3 p. metodologia (zastosowane pojęcia, przebieg analizy i postawione tezy) - 3 p. Skala oceny pracy: 0-4 ndst 5-6 dst 7 db 8-9 bdb Wytyczne edytorskie: Czcionka Times New Roman, 12, interlinia 1,5, tekst wyjustowany Temat pracy: analiza wybranego aspektu społecznego oddziaływania mediów na przestrzeni historii (przypadek nie omawiany na zajęciach). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Kłeczek, Joanna Walewska-Choptiany, Marzenna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Jakub Kłeczek, Joanna Walewska-Choptiany | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1684 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne. 2. Rewolucja pisma Derrick de Kerckhove, Słuch oralny a słuch piśmienny [w:] Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości, przeł. W. Sikorski, P. Nowakowski, Warszawa 1996. Etienne Gilson, Słowo mówione i słowo pisane [w:] Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, red. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Wydawnictwo UW, Warszawa 2003. Ted Chiang, Prawda faktów, prawda uczuć, w: tegoż, Wydech, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Warszawa 2019. 3. Rewolucja druku James Burke, Drukarskie prasy, czyli o maszynach do porządkowania myśli [w:] tegoż, Osiem stopni wtajemniczenia, czyli jak zmieniliśmy świat, Puls, 1995. 4. Panika moralna: powieść Ana Vogrinčič, The Novel-Reading Panic in 18thCentury in England: An Outline of an Early Moral Media Panic [w:] Medijska istraživanja, Vol.14 No.2 Prosinac (2008). 5. Od kodeksu do ebooka Anthony Grafton, Kodeks w kryzysie, w: „Wielogłos”, nr 3 (13), s. 229-264. 6. Rewolucje medialne w XIX wieku i współcześnie Asa Briggs, Peter Burke, Technologie i rewolucje [w:] tychże, Społeczna historia mediów, PWN, Warszawa 2010. • Tempo i skala przemian kulturowych spowodowanych technologiami medialnymi 7. Magia medium. Usłyszeć i zobaczyć ducha Alicja Urbanik, Czy da się zadzwonić do ducha, czyli jak wynaleziono spirytyzm [w:] Wynalazek w XIX wieku. Praktyka, utopia, metafora, red. Małgorzata Litnowicz-Droździel, UW, Warszawa 2018. 8. Rewolucja fotografii Anna Jarmuszkiewicz, (R)ewolucja postrzegania. Wynalazek czy odkrycie fotografii? [w:] Wynalazek w XIX wieku. Praktyka, utopia, metafora, red. Małgorzata Litnowicz-Droździel, UW, Warszawa 2018. 9. Kultura reprodukcji Umberto Eco, Innowacja i powtórzenie. Pomiędzy modernistyczną i postmodernistyczną estetyką, w: „Przekazy i opinie”, nr 1-2, 1990. Walter Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji mechanicznej, w: tegoż, Twórca jako wytwórca, tłum. J. Sikorski, Poznań 1975, s. 66-105. 10. Świat w zasięgu ręki. Od kolei do smartfona Wolfgang Schivelbusch, Railroad Space and Railroad Time, w: “New German Critique”, no. 17, 1978, No. 14, pp. 31-40 11. Technofobia i technofilia Neil Postman, Sąd Tamuza, w: tegoż, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, A. Tanakalska-Dulęba, Warszawa 1995. 12. Rewolucja komiksowa i backlash kulturowy Tomasz Majewski, Powrót mimesis: komiks, animacja i tożsamość etniczna, w: tegoż, Dialektyczne feerie. Szkoła Frankfurcka i kultura popularna, Officyna, 2011. Sean Howe, Niezwykła historia Marvel Comics, tłum. B. Czartoryski, SQN, 2013, s. 41-48. 13.-14. Reprezentacja medialna i cenzura w mediach The Celluloid Closet (1995) Aldona Kobus, Podtekst zamiast reprezentacji. Queerbaiting jako strategia sprzedaży, w: Seriale w kontekście kulturowym. Dyskurs, konwencja, reprezentacja, Olsztyn 2017. 15. Podsumowanie zajęć i omówienie prac zaliczeniowych. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: 1) aktywność na zajęciach (30% oceny końcowej) - aktywny udział w dyskusji na zajęciach lub 15-minutowy referat na wybrany temat 2) praca zaliczeniowa stanowi 70% oceny końcowej. Oceniane będą: poprawność językowa (w tym cytowania i przypisy) - 3 p. struktura pracy (proporcje, jasność wywodu) - 3 p. metodologia (zastosowane pojęcia, przebieg analizy i postawione tezy) - 3 p. Skala oceny pracy: 0-4 ndst 5-6 dst 7 db 8-9 bdb Wytyczne edytorskie: Czcionka Times New Roman, 12, interlinia 1,5, tekst wyjustowany Temat pracy: analiza wybranego aspektu społecznego oddziaływania mediów na przestrzeni historii (przypadek nie omawiany na zajęciach). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1684 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne. 2. Rewolucja pisma Derrick de Kerckhove, Słuch oralny a słuch piśmienny [w:] Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości, przeł. W. Sikorski, P. Nowakowski, Warszawa 1996. Etienne Gilson, Słowo mówione i słowo pisane [w:] Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, red. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Wydawnictwo UW, Warszawa 2003. Ted Chiang, Prawda faktów, prawda uczuć, w: tegoż, Wydech, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Warszawa 2019. 3. Rewolucja druku James Burke, Drukarskie prasy, czyli o maszynach do porządkowania myśli [w:] tegoż, Osiem stopni wtajemniczenia, czyli jak zmieniliśmy świat, Puls, 1995. 4. Panika moralna: powieść Ana Vogrinčič, The Novel-Reading Panic in 18thCentury in England: An Outline of an Early Moral Media Panic [w:] Medijska istraživanja, Vol.14 No.2 Prosinac (2008). 5. Od kodeksu do ebooka Anthony Grafton, Kodeks w kryzysie, w: „Wielogłos”, nr 3 (13), s. 229-264. 6. Rewolucje medialne w XIX wieku i współcześnie Asa Briggs, Peter Burke, Technologie i rewolucje [w:] tychże, Społeczna historia mediów, PWN, Warszawa 2010. • Tempo i skala przemian kulturowych spowodowanych technologiami medialnymi 7. Magia medium. Usłyszeć i zobaczyć ducha Alicja Urbanik, Czy da się zadzwonić do ducha, czyli jak wynaleziono spirytyzm [w:] Wynalazek w XIX wieku. Praktyka, utopia, metafora, red. Małgorzata Litnowicz-Droździel, UW, Warszawa 2018. 8. Rewolucja fotografii Anna Jarmuszkiewicz, (R)ewolucja postrzegania. Wynalazek czy odkrycie fotografii? [w:] Wynalazek w XIX wieku. Praktyka, utopia, metafora, red. Małgorzata Litnowicz-Droździel, UW, Warszawa 2018. 9. Kultura reprodukcji Umberto Eco, Innowacja i powtórzenie. Pomiędzy modernistyczną i postmodernistyczną estetyką, w: „Przekazy i opinie”, nr 1-2, 1990. Walter Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji mechanicznej, w: tegoż, Twórca jako wytwórca, tłum. J. Sikorski, Poznań 1975, s. 66-105. 10. Świat w zasięgu ręki. Od kolei do smartfona Wolfgang Schivelbusch, Railroad Space and Railroad Time, w: “New German Critique”, no. 17, 1978, No. 14, pp. 31-40 11. Technofobia i technofilia Neil Postman, Sąd Tamuza, w: tegoż, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, A. Tanakalska-Dulęba, Warszawa 1995. 12. Rewolucja komiksowa i backlash kulturowy Tomasz Majewski, Powrót mimesis: komiks, animacja i tożsamość etniczna, w: tegoż, Dialektyczne feerie. Szkoła Frankfurcka i kultura popularna, Officyna, 2011. Sean Howe, Niezwykła historia Marvel Comics, tłum. B. Czartoryski, SQN, 2013, s. 41-48. 13.-14. Reprezentacja medialna i cenzura w mediach The Celluloid Closet (1995) Aldona Kobus, Podtekst zamiast reprezentacji. Queerbaiting jako strategia sprzedaży, w: Seriale w kontekście kulturowym. Dyskurs, konwencja, reprezentacja, Olsztyn 2017. 15. Podsumowanie zajęć i omówienie prac zaliczeniowych. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: 1) aktywność na zajęciach (30% oceny końcowej) - aktywny udział w dyskusji na zajęciach lub 15-minutowy referat na wybrany temat 2) praca zaliczeniowa stanowi 70% oceny końcowej. Oceniane będą: poprawność językowa (w tym cytowania i przypisy) - 3 p. struktura pracy (proporcje, jasność wywodu) - 3 p. metodologia (zastosowane pojęcia, przebieg analizy i postawione tezy) - 3 p. Skala oceny pracy: 0-4 ndst 5-6 dst 7 db 8-9 bdb Wytyczne edytorskie: Czcionka Times New Roman, 12, interlinia 1,5, tekst wyjustowany Temat pracy: analiza wybranego aspektu społecznego oddziaływania mediów na przestrzeni historii (przypadek nie omawiany na zajęciach). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.