Warsztaty teatralne/coachingowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s2KUL1Z-WT/C-AK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0219) Sztuka (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty teatralne/coachingowe |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru - specjalizacje - 11 - Kulturoznawstwo s2 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe: 30 godzin warsztatów. Godziny pracy własnej zależne od projektu, zaangażowania i potrzeb osoby studenckiej. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Osoba studencka ma zaawansowaną wiedzę o instytucjach kultury, ich funkcjonowaniu (uwzględniając kontekst historyczny, kulturowy, polityczny oraz społeczny); ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym i artystycznym (K_W10). Ma świadomość kompleksowości oraz wielowymiarowości kultury i sztuki, zmienności języków, kodów i konwencji w procesie przemian historycznych (K_W09). Posiada wiedzę na temat miejsca kultury polskiej w obszarze kultury europejskiej; w kontekście przemian kulturowych, społecznych i politycznych starego kontynentu (K_W11). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Osoba studencka potrafi wyszukiwać i gromadzić informacje, wykorzystując różne źródła (drukowane i elektroniczne), prowadzić kwerendy, analizować, oceniać i selekcjonować zdobyty materiał (K_U01). Samodzielnie zdobywa wiedzę związaną z kulturą i sztuką (jej historią i współczesnością), rozwija umiejętności badawcze, korzystając ze wskazówek opiekunki naukowej (K_U03). Potrafi rozpoznawać i porównywać ze sobą zjawiska kulturowe i teksty kultury pochodzące z różnych obszarów kulturowych z zastosowaniem odpowiednich metod (K_U05). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Potrafi pracować i współdziałać w grupie przyjmując w niej różne role (K_K02). Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu (K_K04). Osoba studencka identyfikuje i rozstrzyga dylematy metodologiczne i etyczne związane z prowadzeniem badań kulturowych (K_K07). Rozumie i akceptuje pluralizm kulturowy, różnorodność postaw światopoglądowych tworzenia i odbioru dóbr kultury (K_K09). Zna wartość i znaczenie kultury i sztuki dla kształtowania się wartości etycznych i relacji społecznych (K_K11). |
Skrócony opis: |
Warsztat teatralny dotyczyć będzie interwencji performatywnych w przestrzeniach muzealnych i galeryjnych. W ramach zajęć skupimy się na metodologicznej i krytycznej analizie przestrzeni, eksponatu i strategii kuratorskich wystaw stałych i czasowych w poszczególnych instytucjach w Toruniu (wybór instytucji podyktowany będzie zainteresowaniami osób uczestniczących). Refleksje kontekstowe dotyczące czasu, przestrzeni, „biografii” obiektu, dyskursu/narracji czy pozycji odbiorcy w przestrzeni wystawy posłużą nam do stworzenia autorskich wydarzeń/ interwencji performatywnych w wybranej przestrzeni instytucjonalnej. Istotnym będzie uwzględnienie kontekstu historycznego, kulturowego, ekonomicznego, politycznego czy społecznego w procesie stwarzania sytuacji performatywnej. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia wprowadzające do problematyki muzeum oraz dyskursu krytycznego współczesnych teoretyczek i praktyków. Analiza fragmentów tekstów teoretycznych oraz interwencji performatywnych w przestrzeniach muzealnych i galeryjnych (prace m.in. W. Beckett, Bik Van der Pol, J. Hetzel, E. Huynh, A. Fraser, A. Nowak, T. Sehgal, J. Shostak, Z. Wollny, M. Ziółek; interwencja performatywna aktywistek w Muzeum Narodowym w Warszawie i in.). 2. Zajęcia terenowe w wybranych ośrodkach muzealnych/ wystawienniczych (przykładowo: Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu, CSW w Toruniu, Muzeum Toruńskiego Piernika, Ratusz Staromiejski – Muzeum Okręgowe w Toruniu). 3. Omówienie kontekstowe odwiedzonych muzeów, galerii sztuki. Wypracowanie strategii budowania partnerstwa z instytucją, w której będzie odbywać się końcowe wydarzenie performatywne. 4. Omówienie pierwszych zarysów projektów performatywnych, przygotowanych wcześniej przez osoby uczestniczące. 5. Grupowa sesja feedbackowa – skupimy się na wybranych projektach. 6. Grupowa sesja feedbackowa – skupimy się na wybranych projektach. 7. Grupowa sesja feedbackowa – skupimy się na wybranych projektach. 8. Próby docelowych wydarzeń performatywnych (w ramach możliwości w przestrzeni docelowej). 9. Premiera interwencji performatywnej / wydarzenia performatywnego. |
Literatura: |
Przykładowa literatura kontekstowa: Bal Mieke, Dyskurs Muzeum [w:] Muzeum sztuki. Antologia, pod red. M. Popczyk, Kraków 2005. Beckett Wendy, Sister Wendy's Story of Painting [serial], reż. J. Silver, BBC, 1996. Bik van der Pol, Za dużo, by zmieścić w jednej instytucji, rozmowę przepr. A. Sural, “The Residents #2”, Warszawa 2015. Bishop Claire, Dance in the Museum, “Dance Research Journal”, nr 46, Cambridge 2014. Fraser Andrea, Museum Highlights, Cambridge 2007. ImPulsTanz & mumok & … (kooperacje z muzeum) – katalogi, programy, artykuły, fragmenty. Porter Gaby, Przejrzeć przez konkret: feministyczne spojrzenie na muzea [w:] Muzeum sztuki. Antologia, pod red. M. Popczyk, Kraków 2005. Wicked Arts Assignments: Practising Creativity in Contemporary Arts Education, pod red. E. Heijnen, M. Bremmer, Amsterdam 2021. Wood Catherine, Performance in Contemporary Art, Londyn 2022. Ponadto materiały audiowizualne, artykuły, programy teatralne/wystawowe towarzyszące i in., dotyczące konkretnych performansów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia będzie realizacja końcowego projektu performatywnego, którego charakter zależny będzie od zainteresowań i potrzeb osób uczestniczących w warsztatach. Możliwa będzie praca indywidualna, projekty grupowe w ramach preferowanych lub migrujących funkcji realizatorskich i kuratorskich, a także udział performatywny i in. w projekcie, prowadzonym przez opiekunkę naukową. W kryterium oceny istotne będzie aktywne uczestnictwo w zajęciach – wspólny research, mapowanie kontekstów, sesje feedbacku; oraz końcowy projekt performatywny. Dozwolona jest jedna nieobecność w semestrze. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Piotr Grochowski, Magdalena Jasińska, Marzenna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Jasińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Magdalena Jasińska, Marzenna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Jasińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Klaudia Hartung-Wójciak | |
Prowadzący grup: | Klaudia Hartung-Wójciak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Warsztat teatralny dotyczyć będzie interwencji performatywnych w przestrzeniach muzealnych i galeryjnych. W ramach zajęć skupimy się na metodologicznej i krytycznej analizie przestrzeni, eksponatu i strategii kuratorskich wystaw stałych i czasowych w poszczególnych instytucjach w Toruniu (wybór instytucji podyktowany będzie zainteresowaniami osób uczestniczących). Refleksje kontekstowe dotyczące czasu, przestrzeni, „biografii” obiektu, dyskursu/narracji czy pozycji odbiorcy w przestrzeni wystawy posłużą nam do stworzenia autorskich wydarzeń/ interwencji performatywnych w wybranej przestrzeni instytucjonalnej. Istotnym będzie uwzględnienie kontekstu historycznego, kulturowego, ekonomicznego, politycznego czy społecznego w procesie stwarzania sytuacji performatywnej. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia wprowadzające do problematyki muzeum oraz dyskursu krytycznego współczesnych teoretyczek i praktyków. Analiza fragmentów tekstów teoretycznych oraz interwencji performatywnych w przestrzeniach muzealnych i galeryjnych (prace m.in. W. Beckett, Bik Van der Pol, J. Hetzel, E. Huynh, A. Fraser, A. Nowak, T. Sehgal, J. Shostak, Z. Wollny, M. Ziółek; interwencja performatywna aktywistek w Muzeum Narodowym w Warszawie i in.). 2. Zajęcia terenowe w wybranych ośrodkach muzealnych/ wystawienniczych (przykładowo: Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu, CSW w Toruniu, Muzeum Toruńskiego Piernika, Ratusz Staromiejski – Muzeum Okręgowe w Toruniu). 3. Omówienie kontekstowe odwiedzonych muzeów, galerii sztuki. Wypracowanie strategii budowania partnerstwa z instytucją, w której będzie odbywać się końcowe wydarzenie performatywne. 4. Omówienie pierwszych zarysów projektów performatywnych, przygotowanych wcześniej przez osoby uczestniczące. 5. Grupowa sesja feedbackowa – skupimy się na wybranych projektach. 6. Grupowa sesja feedbackowa – skupimy się na wybranych projektach. 7. Grupowa sesja feedbackowa – skupimy się na wybranych projektach. 8. Próby docelowych wydarzeń performatywnych (w ramach możliwości w przestrzeni docelowej). 9. Premiera interwencji performatywnej / wydarzenia performatywnego. |
|
Literatura: |
Przykładowa literatura kontekstowa: Bal Mieke, Dyskurs Muzeum [w:] Muzeum sztuki. Antologia, pod red. M. Popczyk, Kraków 2005. Beckett Wendy, Sister Wendy's Story of Painting [serial], reż. J. Silver, BBC, 1996. Bik van der Pol, Za dużo, by zmieścić w jednej instytucji, rozmowę przepr. A. Sural, “The Residents #2”, Warszawa 2015. Bishop Claire, Dance in the Museum, “Dance Research Journal”, nr 46, Cambridge 2014. Fraser Andrea, Museum Highlights, Cambridge 2007. ImPulsTanz & mumok & … (kooperacje z muzeum) – katalogi, programy, artykuły, fragmenty. Porter Gaby, Przejrzeć przez konkret: feministyczne spojrzenie na muzea [w:] Muzeum sztuki. Antologia, pod red. M. Popczyk, Kraków 2005. Wicked Arts Assignments: Practising Creativity in Contemporary Arts Education, pod red. E. Heijnen, M. Bremmer, Amsterdam 2021. Wood Catherine, Performance in Contemporary Art, Londyn 2022. Ponadto materiały audiowizualne, artykuły, programy teatralne/wystawowe towarzyszące i in., dotyczące konkretnych performansów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.